Extra strop spoor van 40 miljoen
13
Het vernieuwde station en de
spoortunnel zijn begin 2015 in ge
bruik genomen, na veel vijven en
zessen. De draaideuren werden di
rect na de opening verwijderd,
toen bleek dat ze op hol sloegen
wanneer een trein met hoge snel
heid door de tunnel reed.
Vorig jaar werd al duidelijk dat
de bouwkosten voor het project
de pan uit waren gerezen: het tota
le bouwbedrag kwam toen neer
op 550 miljoen, twee keer zo hoog
als begroot.
Staatssecretaris Sharon Dijksma
(Infrastructuur) liet de totale in
vestering doorrekenen om goed
zicht te krijgen op de financiën.
De uitkomst: het spoorproject le
vert het rijk nog een extra strop
op van 40 miljoen, inclusief btw.
Belangrijkste reden: de prijzen
voor bijvoorbeeld bouwmateria
len en ingenieurskosten in de
markt stegen harder dan ver
wacht. Standaard geldt dan de af
spraak dat zulke verschillen wor
den bijgepast als het projectbud
get de klappen niet meer kan op
vangen.
De bewindsvrouw belast met de
spoorportefeuille had enkele we
ken geleden al gewaarschuwd dat
er weer een tegenslag zat aan te
komen. Het zou gaan om een be
drag van enkele tientallen miljoe
nen euro's. Het ministerie van In
frastructuur en Milieu krijgt die
De prijzen voor
bouwmaterialen en
ingenieurskosten
stegen harder dan
verwacht
rekening op zijn bordje. In 2008
nam het rijk, na overleg met de
Tweede Kamer, het financiële risi
co van de gemeente over voor de
bouw van de Delftse spoortunnel
en het vernieuwde, ondergrondse
station. Het was de enige manier
waarop het belangrijke project
voor de stad en de regio nog een
succes kon worden.
De externe accountants bena
drukken nu dat het project Spoor-
zone Delft 'een hoger risicopro
fiel' kent dan andere spoorprojec-
ten, mede door de grootte en com
plexiteit.
Zo moest er bij de aanleg van
een ondergrondse treintunnelbuis
rekening worden gehouden met
historische gebouwen, zoals een
oude molen en uitkijktoren. Het
totale investeringsbedrag (dat
meer behelst dan de bouwkosten)
bedraagt ongeveer 750 miljoen eu
ro.
De rekenmeesters voegen nog
een waarschuwing toe in hun rap
port over het spoorproject. Ze ad
viseren een 'beperkte' extra risico
reservering in het budget op te ne
men, zodat tegenvallers in de toe
komst niet meer kunnen voorko
men.
Overigens houdt de gemeente
Delft rekening met meer tegensla
gen. Het zou hierbij gaan om
'extra investeringen' in het boven
gronds ontwikkelen van het
bouwgebied waarvoor de gemeen
te de kosten betaalt.
vrijdag 17 juni 2016
'Er is
toch we
een dokt
in de zaal?'
Het rampenproject rond de aan
leg van de spoortunnel in Delft
kent weer een nieuwe strop: de
kosten vallen volgens extern on
derzoek zo'n 40 miljoen euro ho
ger uit dan verwacht.
Edwin van der Aa
Den Haag