Extra strop spoor van 40 miljoen 13 Het vernieuwde station en de spoortunnel zijn begin 2015 in ge bruik genomen, na veel vijven en zessen. De draaideuren werden di rect na de opening verwijderd, toen bleek dat ze op hol sloegen wanneer een trein met hoge snel heid door de tunnel reed. Vorig jaar werd al duidelijk dat de bouwkosten voor het project de pan uit waren gerezen: het tota le bouwbedrag kwam toen neer op 550 miljoen, twee keer zo hoog als begroot. Staatssecretaris Sharon Dijksma (Infrastructuur) liet de totale in vestering doorrekenen om goed zicht te krijgen op de financiën. De uitkomst: het spoorproject le vert het rijk nog een extra strop op van 40 miljoen, inclusief btw. Belangrijkste reden: de prijzen voor bijvoorbeeld bouwmateria len en ingenieurskosten in de markt stegen harder dan ver wacht. Standaard geldt dan de af spraak dat zulke verschillen wor den bijgepast als het projectbud get de klappen niet meer kan op vangen. De bewindsvrouw belast met de spoorportefeuille had enkele we ken geleden al gewaarschuwd dat er weer een tegenslag zat aan te komen. Het zou gaan om een be drag van enkele tientallen miljoe nen euro's. Het ministerie van In frastructuur en Milieu krijgt die De prijzen voor bouwmaterialen en ingenieurskosten stegen harder dan verwacht rekening op zijn bordje. In 2008 nam het rijk, na overleg met de Tweede Kamer, het financiële risi co van de gemeente over voor de bouw van de Delftse spoortunnel en het vernieuwde, ondergrondse station. Het was de enige manier waarop het belangrijke project voor de stad en de regio nog een succes kon worden. De externe accountants bena drukken nu dat het project Spoor- zone Delft 'een hoger risicopro fiel' kent dan andere spoorprojec- ten, mede door de grootte en com plexiteit. Zo moest er bij de aanleg van een ondergrondse treintunnelbuis rekening worden gehouden met historische gebouwen, zoals een oude molen en uitkijktoren. Het totale investeringsbedrag (dat meer behelst dan de bouwkosten) bedraagt ongeveer 750 miljoen eu ro. De rekenmeesters voegen nog een waarschuwing toe in hun rap port over het spoorproject. Ze ad viseren een 'beperkte' extra risico reservering in het budget op te ne men, zodat tegenvallers in de toe komst niet meer kunnen voorko men. Overigens houdt de gemeente Delft rekening met meer tegensla gen. Het zou hierbij gaan om 'extra investeringen' in het boven gronds ontwikkelen van het bouwgebied waarvoor de gemeen te de kosten betaalt. vrijdag 17 juni 2016 'Er is toch we een dokt in de zaal?' Het rampenproject rond de aan leg van de spoortunnel in Delft kent weer een nieuwe strop: de kosten vallen volgens extern on derzoek zo'n 40 miljoen euro ho ger uit dan verwacht. Edwin van der Aa Den Haag

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 13