10 NI Autobranden blijven Amsterdam-Noord teisteren Onderzoek: patiënten in verwarring bij diagnose door angst en spanning Emoties vertroebelen het gesprek bij een medisch specialist. Hoogleraar Harry van de Wiel: „Hoe slechter het nieuws, hoe minder er blijft hangen." Patiënten nemen zelden gesprek op jjf LELIJKE EEND „Veel. Is het ernstig? Kan er wat aan gedaan worden? Doet een be handeling pijn? Wat kost mij dat? Het is ook een ontmoeting met een dokter, dus je denkt ook: kom ik dom over? Reageer ik wel goed? En tegelijkertijd kun je ook pieke ren over kleine dingen als: loopt mijn parkeermeter af? Of: wat zul len ze thuis zeggen? De belangrijk ste vragen zijn natuurlijk: wat is er aan de hand? En: is het te gene zen?" „Nou, jawel, want medische infor matie is over het algemeen heel in gewikkeld, met veel technische de tails en jargon. Het is al een hele toer - zelfs als er geen emoties meespelen - om de informatie te begrijpen, te onthouden en daar dan een beslissing over te ne men." „Als je naar een specialist wordt gestuurd, gaat het niet over iets kleins. Bij patiënten leeft ook angst dat er iets ernstigs aan de hand is. Dan krijg je te maken met wat de omgekeerde U-curve van intelligentie en emotie wordt genoemd. „Er is een punt waarop je goed informatie kan verwerken, ont houden en reproduceren, maar als de emotie oploopt, rechts in die curve, loopt de intelligentie terug. Je bevattingsvermogen verslapt. Er gaan allerlei andere dingen door je hoofd spoken. Ondertus sen praat de dokter verder en raakt de patiënt de draad kwijt. „Tot slot vraagt de dokter: 'Zijn er nog vragen?' Niemand wil dom zijn, dus iedereen heeft het begre pen. Tot iemand op het parkeerter rein staat en denkt: waar ging het nou over?" „Inderdaad, mensen blijken al twee minuten later nauwelijks nog iets over de diagnose te kun- M hl a A'A'fUK» k 1 IN M nen vertellen. Logisch: of het om een sarcoom gaat of een neuro- blastoom, dat blijft niet hangen. Wel: het is kanker. In het alge meen kun je stellen: hoe slechter en dus hoe emotioneler het nieuws, hoe minder informatie blijft hangen." „Dokters leren steeds beter: waar emotie zit, kan geen informatie ko men. Zorg er dus voor dat eerst de emotie ontlaadt en ga pas daarna informeren. En doe dat gedoseerd, zodat de patiënt het kan bevatten. „Steeds vaker is er na de diagno se door de specialist een gesprek met de verpleegkundige met wie de patiënt kan nabespreken. Dat werkt. Uit onderzoek blijkt dat de informatie dan beter blijft han gen. „Maar dan nog: dokters moeten aan duizend dingen denken. Voor de patiënt is het dus belangrijk om voorbereid op pad te gaan. Neem daarom iemand mee, dan kun je samen het gesprek bespre ken. „De huisarts is ook iemand met wie je achteraf informatie op een rijtje kunt zetten. Als je op voor hand al vragen hebt, schrijf ze op en neem ze mee. En je kunt een gesprek opnemen." „Veel mensen willen dat wel, maar zijn bang dat het overkomt als een motie van wantrouwen. Er zijn nog maar weinig artsen die het zelf aanbieden. We moeten er ook aan wennen: de vertrouwelijk heid van de spreekkamer ver houdt zich wat lastig met het feit dat alles via sociale media deel baar is geworden. „Specialisten worstelen met vra gen als: mogen mensen de opna me zomaar op hun Facebookpagi- na zetten? Inbreuk op de vertrou welijkheid dreigt, en juist het ver trouwen is een ongelooflijk be langrijk deel van het patiënt-arts contact. „Als een patiënt het gevoel heeft dat hij in goede handen is, dat hij de arts en het ziekenhuis vertrouwt, dan hoeft hij minder achter de komma te lezen wat er precies speelt." vrijdag 17 juni 2016 AMSTERDAM Er lijkt maar geen einde te komen aan de reeks autobranden die Amsterdam-Noord in zijn greep houdt. Vannacht zijn er opnieuw drie auto's door brand verwoest. Deze keer stonden de wagens geparkeerd in de Zamenhofstraat. Omstreeks 04.00 uur werden brandweer en politie gealarmeerd. Een maal ter plaatse sloegen uit twee auto's de vlammen en uit een derde auto kwam rook. De voertuigen zijn al le drie rijp voor de sloop. In Amsterdam-Noord is het de laatste weken om de paar dagen mis. De politie heeft de zaak in onderzoek. FOTO OLIM BAJMAT Afgeleid bij de dokter Malika Sevil Amsterdam Wat spookt er allemaal door ons hoofd als we bij de specialist zit ten voor een diagnose? Als de patiënt in staat is zich op die twee kernvragen te focus sen, dan heeft hij geen probleem. Hoe ontregelend zijn die emo ties? Uit studies blijkt dat de diagnose niet beklijft. Gezondheidspsycholoog (1955) in Groningen, gespe cialiseerd in medische com municatie. Wat kun je doen om dat te voor komen? Dat adviseert minister Schippers ook. Maar uit onderzoek blijkt dat slechts 2 procent dat ook daadwerkelijk doet. Hoewel ruim een derde van de patiënten graag een gesprek met de medisch specialist wil opnemen, doet slechts 2 pro cent dat. Vooral hogeropgelei- den voelen de behoefte een re corder aan te zetten, blijkt uit gisteren verschenen onder zoek van TNS NIPO in op dracht van Zilveren Kruis. Opnames in de spreekkamer staan ter discussie. Minister Schippers is positief, omdat de patiënt het gesprek thuis rustig kan terugluisteren en een meer gefundeerde beslis sing kan nemen over behande lingen. Maar veel medici heb ben bezwaren, blijkt uit een re cente enquête. Ze vrezen on der meer reputatieschade, als bijvoorbeeld fragmenten via in ternet worden verspreid. Uit het onderzoek onder 1.274 mensen blijkt verder dat ruim een kwart achteraf stelt dat emoties invloed hebben gehad op de behandelkeuze. Een kwart van de ondervraagden vindt dat zij zich beter op het gesprek met de specialist had den moeten voorbereiden en even groot is de groep die stelt dat het gesprek met de arts moeilijk te begrijpen is. Bijna de helft baalt na afloop van het gesprek met de arts dat men niet alles heeft ge vraagd.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 10