Eigenlijk wilde Jelle
profvoetballer zijn
Schoolkamp: voor
het laatst samen
Motorcrossers moeten veld ruimen nu Zeeland Seaports locatie verpacht
Opnieuw moet het Finlandcircuit
het veld ruimen. Na twee jaar
crossen bij Westdorpe is het over. Een
noodoplossing lijkt deze keer niet
meer voor de hand te liggen.
donderdag 16 juni 2016 pzc.nl email: zeeuws-vlaanderen@pzc.nl
Jelle de Vries heeft plezier in
zijn baan in de Vlissingse ha
ven, maar zijn droom was prof
voetballer worden. P9
Het schoolkamp vormt een
traditionele afsluiting van de
basisschoolperiode. Wat gaan
de leerlingen missen? P2
Guido van der Heijden
Westdorpe
Het Finlandcircuit bij Westdorpe
mag opnieuw op zoek naar een
nieuwe locatie. Eigenaar Zeeland
Seaports verpacht de grond, waar
nu nog gecrost wordt aan de Bee-
len Groep.
De geschiedenis herhaalt zich.
In 2013 moesten de motorcrossers
al verkassen omdat de Beelen
Groep de grond waar destijds het
circuit lag, nodig had. Het Finland
circuit moest na dertien jaar op
zoek naar een nieuwe plaats. Eind
juni 2014 werd een noodoplossing
gevonden. Vijf hectare grond, ei
gendom van Zeeland Seaports
werd de nieuwe, tijdelijke stek.
Nu, na bijna twee jaar, verpacht
Zeeland Seaports het terrein aan
de Beelen Groep. Het Finlandcir
cuit heeft niet lang meer. Op 1 juli
moet de grond overgedragen wor
den. Dan moet het terrein leeg
zijn.
Voorzitter Eric Stoutjesdijk van
het Finlandcircuit ziet de toe
komst duister in. „Het mag over
duidelijk zijn dat het niet plezant
is. We begrijpen het wel. We wis
ten dat we hier tijdelijk zaten.
Daar zijn duidelijke afspraken over
gemaakt met Zeeland Seaports.
Maar ja. We hebben een vereni
ging waar 450 licentiehouders rij
den. Da's wel een beetje meer dan
een voetbalclub met 200 leden. En
kun je je dat voorstellen? Een voet
balclub zonder velden of een ten
nisclub zonder banen?"
Het nieuws dat het binnenkort
weer gedaan is met het circuit viel
hard bij de crossers weet Stoutjes
dijk. „Mensen reageren echt vol on
geloof. Dat we nu weer terug bij af
zijn, net als een paar jaar geleden."
In 2014 bleek er redding voor
het Finlandcircuit. Toen bood Zee
land Seaports uitkomst. Welis
waar moest de club terug van acht
naar vijf hectare, maar het circuit
was gered. Stoutjesdijk ziet een
dergelijke oplossing nu niet. „On
ze hoge hoed is een beetje leeg nu.
We zijn afhankelijk van andere
partijen als gemeente, provincie
en Zeeland Seaports."
Voorzitter Eric Stoutjesdijk be
zit zelf twee hectare grond bij het
Finlandcircuit. Wethouder Frank
van Hulle is bereid planologisch
toestemming te geven zodat daar
ook gecrost mag worden. Leuk,
maar het helpt de crossers nog
niet uit de brand.
„Twee hectare dat is echt veel te
Mensen reageren
echt vol ongeloof.
Dat we nu weer terug
bij af zijn
—Eric Stoutjesdijk, voorzitter
klein om te crossen. Daar kunnen
we alleen een beetje rondjes rij
den. En dan alleen nog voor de al
lerkleinsten. Wij hebben veel
meer grond nodig. Een hectare of
zes. En ja, dan moet je bij partijen
zijn als Zeeland Seaports. Maarten
van As, woordvoerder van Zeeland
Seaports vreest dat het niet gemak
kelijk zal worden. „Als wij kijken
naar de grootte van het terrein dat
nodig is en kijken naar de ontwik
kelingen die wij in de toekomst
zien, dan zijn er gewoon geen ter
reinen meer over. Of het zou een
locatie moeten betreffen waarvan
we nu al zouden kunnen zeggen
dat ze er maximaal een half jaar
kunnen zitten. We hebben ge
woon niks meer." Behalve honder
den motorcrossers zonder terrein
heeft Eric Stoutjesdijk nog een
zorg. „Er zullen toch crossers zijn
die willen rijden. Wildcrossers. Ik
ben bang dat dat weer gebeurt.
Dat voorkomen, dat is altijd een
van de speerpunten waar we ons
sterk voor hebben gemaakt als ver
eniging. Wij hadden tenminste
een terrein waar dat kon. Het is
niet onze verantwoording als er er
weer wild gecrost wordt, maar het
is wel een grote zorg."
Het is op veel plekken zichtbaar op het Zeeuwse plat
teland: de vlasteelt wint terrein. David Kasse, secretaris
van vereniging Vlas en Hennep.nl, schat het aantal
hectares dit jaar op 2.500. Dat zijn er zo'n driehonderd
meer dan in 2015. De goede marktsituatie werpt haar
vruchten af, vooral dankzij een grotere vraag naar lin
nen in Azië en dan met name in India. Vlas is de laatste
jaren meer en meer een Zeeuws gewas geworden, met
Zeeuws-Vlaanderen als belangrijkste productiegebied,
gevolgd door Zuid-Beveland. Kasse: „Meer dan negen
tig procent van alle vlas wordt in Zeeland geteeld." De
koppositie van Zeeuws-Vlaanderen is logisch verklaar
baar. De Nederlandse vlasverwerkers huizen daar, van
oudsher, foto ronald den dekker
m
Einde van Finlandcircuit dreigt