Eigenlijk wilde Jelle profvoetballer zijn Schoolkamp: voor het laatst samen Motorcrossers moeten veld ruimen nu Zeeland Seaports locatie verpacht Opnieuw moet het Finlandcircuit het veld ruimen. Na twee jaar crossen bij Westdorpe is het over. Een noodoplossing lijkt deze keer niet meer voor de hand te liggen. donderdag 16 juni 2016 pzc.nl email: zeeuws-vlaanderen@pzc.nl Jelle de Vries heeft plezier in zijn baan in de Vlissingse ha ven, maar zijn droom was prof voetballer worden. P9 Het schoolkamp vormt een traditionele afsluiting van de basisschoolperiode. Wat gaan de leerlingen missen? P2 Guido van der Heijden Westdorpe Het Finlandcircuit bij Westdorpe mag opnieuw op zoek naar een nieuwe locatie. Eigenaar Zeeland Seaports verpacht de grond, waar nu nog gecrost wordt aan de Bee- len Groep. De geschiedenis herhaalt zich. In 2013 moesten de motorcrossers al verkassen omdat de Beelen Groep de grond waar destijds het circuit lag, nodig had. Het Finland circuit moest na dertien jaar op zoek naar een nieuwe plaats. Eind juni 2014 werd een noodoplossing gevonden. Vijf hectare grond, ei gendom van Zeeland Seaports werd de nieuwe, tijdelijke stek. Nu, na bijna twee jaar, verpacht Zeeland Seaports het terrein aan de Beelen Groep. Het Finlandcir cuit heeft niet lang meer. Op 1 juli moet de grond overgedragen wor den. Dan moet het terrein leeg zijn. Voorzitter Eric Stoutjesdijk van het Finlandcircuit ziet de toe komst duister in. „Het mag over duidelijk zijn dat het niet plezant is. We begrijpen het wel. We wis ten dat we hier tijdelijk zaten. Daar zijn duidelijke afspraken over gemaakt met Zeeland Seaports. Maar ja. We hebben een vereni ging waar 450 licentiehouders rij den. Da's wel een beetje meer dan een voetbalclub met 200 leden. En kun je je dat voorstellen? Een voet balclub zonder velden of een ten nisclub zonder banen?" Het nieuws dat het binnenkort weer gedaan is met het circuit viel hard bij de crossers weet Stoutjes dijk. „Mensen reageren echt vol on geloof. Dat we nu weer terug bij af zijn, net als een paar jaar geleden." In 2014 bleek er redding voor het Finlandcircuit. Toen bood Zee land Seaports uitkomst. Welis waar moest de club terug van acht naar vijf hectare, maar het circuit was gered. Stoutjesdijk ziet een dergelijke oplossing nu niet. „On ze hoge hoed is een beetje leeg nu. We zijn afhankelijk van andere partijen als gemeente, provincie en Zeeland Seaports." Voorzitter Eric Stoutjesdijk be zit zelf twee hectare grond bij het Finlandcircuit. Wethouder Frank van Hulle is bereid planologisch toestemming te geven zodat daar ook gecrost mag worden. Leuk, maar het helpt de crossers nog niet uit de brand. „Twee hectare dat is echt veel te Mensen reageren echt vol ongeloof. Dat we nu weer terug bij af zijn —Eric Stoutjesdijk, voorzitter klein om te crossen. Daar kunnen we alleen een beetje rondjes rij den. En dan alleen nog voor de al lerkleinsten. Wij hebben veel meer grond nodig. Een hectare of zes. En ja, dan moet je bij partijen zijn als Zeeland Seaports. Maarten van As, woordvoerder van Zeeland Seaports vreest dat het niet gemak kelijk zal worden. „Als wij kijken naar de grootte van het terrein dat nodig is en kijken naar de ontwik kelingen die wij in de toekomst zien, dan zijn er gewoon geen ter reinen meer over. Of het zou een locatie moeten betreffen waarvan we nu al zouden kunnen zeggen dat ze er maximaal een half jaar kunnen zitten. We hebben ge woon niks meer." Behalve honder den motorcrossers zonder terrein heeft Eric Stoutjesdijk nog een zorg. „Er zullen toch crossers zijn die willen rijden. Wildcrossers. Ik ben bang dat dat weer gebeurt. Dat voorkomen, dat is altijd een van de speerpunten waar we ons sterk voor hebben gemaakt als ver eniging. Wij hadden tenminste een terrein waar dat kon. Het is niet onze verantwoording als er er weer wild gecrost wordt, maar het is wel een grote zorg." Het is op veel plekken zichtbaar op het Zeeuwse plat teland: de vlasteelt wint terrein. David Kasse, secretaris van vereniging Vlas en Hennep.nl, schat het aantal hectares dit jaar op 2.500. Dat zijn er zo'n driehonderd meer dan in 2015. De goede marktsituatie werpt haar vruchten af, vooral dankzij een grotere vraag naar lin nen in Azië en dan met name in India. Vlas is de laatste jaren meer en meer een Zeeuws gewas geworden, met Zeeuws-Vlaanderen als belangrijkste productiegebied, gevolgd door Zuid-Beveland. Kasse: „Meer dan negen tig procent van alle vlas wordt in Zeeland geteeld." De koppositie van Zeeuws-Vlaanderen is logisch verklaar baar. De Nederlandse vlasverwerkers huizen daar, van oudsher, foto ronald den dekker m Einde van Finlandcircuit dreigt

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 80