Huidig bestuur euregio past niet Overleg spuikanaal zonder resultaat Wie betaalt ruimen bommen kazerne? 2 ZEELAND DE BELGEN WAT VINDEN ZE VAN Leger De Scheldeverdieping mocht - op onze voorwaarden. Doel en Tihange moeten dicht. En van tolheffing willen we niks weten. Groeit in België de irritatie over Nederland? Commentaar Onze Belgische buren lijken zich er nauwelijks druk om te ma ken dat Nederlanders zich te pas en te onpas met allerlei kwesties bemoeien. Een selectie uit de flinke rij hoofdpijn dossiers: IJzeren Rijn, benutting snelspoor, kernafval in kleilagen, kerncentrales in Tihange en Doel, kilometerheffing personenauto's, loodstarieven, verdieping Westerschelde. Soms hebben beide landen zeggenschap. Maar Nederlanders spreken zich ook zonder enige re serve uit over Belgische binnenlandse zaken. Dit zet opvallend wei nig kwaad bloed. Eerder lijken de Belgen te denken: roep maar wat je wilt, zolang wij uiteindelijk maar zelf kunnen beslissen. Gezien de vele grensoverschrijdende belangen is het hoog tijd dat beide landen veel meer rekening met elkaar gaan houden. Dat geldt niet alleen voor grote dossiers als veiligheid of vrij verkeer van men sen, van goederen en van diensten. Het geldt zeker ook in de relatie tussen Zeeland en Vlaanderen. Daar is behoefte aan fundamentele af wegingen. Ruimte voor de havens, maar tot hoever en wat staat erte genover? Is het wellicht slim om onze kerncentrales samen te slui ten? Dat soort grote dossiers. Als die met de tot nu toe gebruikelijke Nederlands-Belgische stroperigheid worden aangepakt, kan het wel eens even duren. Om nog maar te zwijgen over de kwaliteit van de besluitvorming. Daarom is het nuttig om zwaardere vormen van ge zamenlijk bestuur te verkennen. Tussen Zeeland en de Vlaamse pro vincies zou dat kunnen met meer zeggenschap voor de huidige Scheldemondraad. In elk geval moet het een bestuur zijn met een ruim en onomstreden mandaat. Zo krachtig, dat het geen last heeft van het onvermijdelijke geklaag als de balans eens een keer duidelijk doorslaat naar België of naar Nederland. In de relatie tussen Zeeland en Vlaanderen is behoefte aan fundamentele afwegingen De Algemene Schippers Vereni ging (ASV) handhaaft haar bezwa ren tegen de bouw van de grote Nieuwe Sluis bij Terneuzen, om dat er geen apart spuikanaal bij komt. Vorige week voerde de ASV nog met medewerkers van de Vlaams- Nederlandse Scheldecommissie, de opdrachtgever, overleg. „Je zou verwachten dat je voor overJeg wordt uitgenodigd, omdat er iets te bespreken valt", kijkt ASV-voor- zitter Sunniva Fluitsma terug. „Dat was niet zo. Er is geen geld voor een apart spuikanaal, kregen we te horen." Omgevingsmanager Harm Ver beek van de Vlaams-Nederlandse Scheldecommissie zei eerder dat de noodzaak voor zo'n apart spui kanaal ook ontbreekt. De kosten zijn begroot op vijftig a honderd miljoen euro, wat niet binnen het budget van het al honderden mil joenen euro's kostende project past. Fluitsma vindt dat onbegrijpe lijk. Ze wijst erop dat de Europese Unie subsidie heeft gegeven voor de Nieuwe Sluis onder het mom van 'binnenvaartverbinding'. „De binnenvaart wordt echter grofweg vergeten door geen apart spuika naal in het project op te nemen. Overheden besparen geld, de reke ning wordt bij particuliere schip pers gelegd." De ASV-voorzitter doelt op het stremmen van de sluizen bij Ter- neuzen, als overtollig regenwater uit België op de Westerschelde moet worden geloosd. ASV en ook Koninklijke Schuttevaer hebben beroep aangetekend bij de Raad van State. De zaak dient begin juli. Almanak Elke maandagochtend komen de regioverslaggevers uit alle delen van de provincie naar de redactie voor overleg. Ze kruis- bestuiven elkaar met suggesties voor onderwerpen en invals hoeken. „En, wat ga jij deze week doen", richtte de coördi nator zich tot de Goese derti ger. Hij lepelde wat onderwer pen op en besloot met: „En van avond kan ik in Tholen bij het Leger des Heils terecht." Drie collega's haalden daarop in koor opgelucht adem. „Geluk kig, dat is heel fijn voor je." Begraafplaats opent deuren Tentoonstelling 'Architectuur' Excursies door natuurgebied FEEST BIJ CHEMIEBEDRIJF TRINSEO BEGINT NIEUWBOUW De Statenfractie van GroenLinks is bang dat een tekort op de bouw van de Marinierskazerne in Vlissingen wordt afgewenteld op de provincie. Volgens Staten lid Gerwi Temmink is er nog kans op een tegenvaller van 1 mil joen euro. Het ministerie van Defensie, waterschap Scheldestromen, de gemeente Vlissingen en de pro vincie hebben eerder afspraken gemaakt over de kosten van de Marinierskazerne. Zeeland zou er maximaal 18 miljoen euro aan kwijt zijn, waarbij de provincie 15 miljoen voor haar rekening zou nemen en de gemeente 3 miljoen. Nu moeten de partijen het nog over één ding eens worden: wie er opdraait voor het bomvrij op leveren van het bouwterrein. De kosten daarvoor kunnen op lopen tot 1 miljoen euro, aldus GroenLinks. Temmink wil we ten of daarover een verdeelsleu tel is afgesproken en of er een ri sico is dat de provincie voor het hele bedrag moet opdraaien. Hij vraagt ook of er een nog groter tekort mogelijk is dan 1 miljoen euro. gesloten zouden moeten worden. En met dezelfde directheid stuur den Limburg, Brabant en Zeeland een brief naar de Belgische verkeer sminister met het verzoek af te zien van de plannen om kilometerhef fing voor personenauto's te gaan heffen. Andersom zou dat niet snel gebeuren, zegt Edwig Laenen uit het Vlaamse Schilde. „Nee. Dat ligt niet in onze aard. Belgen zijn nogal introvert. Bij ons zou zoiets meer achter de schermen besproken worden." En toch, toch is er weinig irritatie te bespeuren over de houding van Nederland. Antwerpenaar Mare Roels komt regelmatig op grote evenementen en nooit heeft hij daar iets van onbegrip over de Nederlandse 'bemoeizucht' gemerkt. „Iedereen heeft recht Je kunt je mening delen of hem door iemand z'n strot duwen. „En ik denk dat daar het grote verschil tussen de Belgen en de Nederlanders zit", geeft Vlaming Tom De Bruyn uit Lier aan. Nederlandsers staan er bij onze zuiderburen om bekend dat ze ongezouten hun mening verkondi gen. Geheel in die lijn liet de Tweede Kamer weten dat de kerncentrales in Doel en Tihange dinsdag 14 juni 2016 Harmen van der Werf TERNEUZEN Tip? redactie@pzc.nl HULST De Oudheidkundige Kring De Vier Ambachten geeft zaterdag een rondleiding op de historische begraaf plaats aan de Glacisweg in Hulst. Ook zijn er natuurhis- torici aanwezig die uitleg ge ven over de insecten die er leven. De begraafplaats stamt uit 1870 en veel gra ven verkeren in erbarmelij ke toestand. De rondleidin gen zijn om 10.00,13.00 en 15.00 uur en duren ander half uur. CADZAND-BAD Galerie de Ouverture van Willem Behr (foto) toont tot en met 7 juli de tentoonstel ling 'Architectuur' in Cad- zand-Bad. De tentoonstel ling gaat over de link tussen architectuur en kunst. In drie zalen worden solo exposities gepresenteerd. Komende zaterdag om 17.00 uur is de officiële ope ning. De tentoonstelling is van donderdag tot en met zaterdag van 14.00 uur tot 17.00 uur te bezoeken. WATERDUNEN Stichting Het Zeeuwse Landschap houdt tot eind augustus iedere dinsdag een excursie door het nieu we natuurgebied Waterdu- nen. Een gids vertelt over de kustversterking, de getij- denduiker, de plannen voor het recreatiegebied en de reeds aanwezige en toe komstige natuur. Start is steeds om 10.00 uur bij pa viljoen Loods Tien aan de Nieuwesluisweg. Opgeven is niet nodig. TERNEUZEN Chemieconcern Trinseo, ge vestigd op het Dow-terrein, viert 22 juni feest. Als eerste begint het dan met de bouw van een kantoor en onder zoekscentrum op Maintenan ce Valuepark Terneuzen. Bemoeienis Ernst Jan Rozendaal Middelburg Ondine van der Vleuten i -l M 4-4-

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 68