Huidig bestuur
euregio past niet
Overleg spuikanaal
zonder resultaat
Wie betaalt ruimen
bommen kazerne?
2 ZEELAND
DE BELGEN WAT VINDEN ZE VAN
Leger
De Scheldeverdieping mocht - op onze
voorwaarden. Doel en Tihange moeten
dicht. En van tolheffing willen we niks
weten. Groeit in België de irritatie
over Nederland?
Commentaar
Onze Belgische buren lijken zich er nauwelijks druk om te ma
ken dat Nederlanders zich te pas en te onpas met allerlei
kwesties bemoeien. Een selectie uit de flinke rij hoofdpijn
dossiers: IJzeren Rijn, benutting snelspoor, kernafval in kleilagen,
kerncentrales in Tihange en Doel, kilometerheffing personenauto's,
loodstarieven, verdieping Westerschelde. Soms hebben beide landen
zeggenschap. Maar Nederlanders spreken zich ook zonder enige re
serve uit over Belgische binnenlandse zaken. Dit zet opvallend wei
nig kwaad bloed. Eerder lijken de Belgen te denken: roep maar wat
je wilt, zolang wij uiteindelijk maar zelf kunnen beslissen.
Gezien de vele grensoverschrijdende belangen is het hoog tijd dat
beide landen veel meer rekening met elkaar gaan houden. Dat geldt
niet alleen voor grote dossiers als veiligheid of vrij verkeer van men
sen, van goederen en van diensten. Het geldt zeker ook in de relatie
tussen Zeeland en Vlaanderen. Daar is behoefte aan fundamentele af
wegingen. Ruimte voor de havens, maar tot hoever en wat staat erte
genover? Is het wellicht slim om onze kerncentrales samen te slui
ten? Dat soort grote dossiers. Als die met de tot nu toe gebruikelijke
Nederlands-Belgische stroperigheid worden aangepakt, kan het wel
eens even duren. Om nog maar te zwijgen over de kwaliteit van de
besluitvorming. Daarom is het nuttig om zwaardere vormen van ge
zamenlijk bestuur te verkennen. Tussen Zeeland en de Vlaamse pro
vincies zou dat kunnen met meer zeggenschap voor de huidige
Scheldemondraad. In elk geval moet het een bestuur zijn met een
ruim en onomstreden mandaat. Zo krachtig, dat het geen last heeft
van het onvermijdelijke geklaag als de balans eens een keer duidelijk
doorslaat naar België of naar Nederland.
In de relatie tussen Zeeland
en Vlaanderen is behoefte
aan fundamentele afwegingen
De Algemene Schippers Vereni
ging (ASV) handhaaft haar bezwa
ren tegen de bouw van de grote
Nieuwe Sluis bij Terneuzen, om
dat er geen apart spuikanaal bij
komt.
Vorige week voerde de ASV nog
met medewerkers van de Vlaams-
Nederlandse Scheldecommissie,
de opdrachtgever, overleg. „Je zou
verwachten dat je voor overJeg
wordt uitgenodigd, omdat er iets
te bespreken valt", kijkt ASV-voor-
zitter Sunniva Fluitsma terug.
„Dat was niet zo. Er is geen geld
voor een apart spuikanaal, kregen
we te horen."
Omgevingsmanager Harm Ver
beek van de Vlaams-Nederlandse
Scheldecommissie zei eerder dat
de noodzaak voor zo'n apart spui
kanaal ook ontbreekt. De kosten
zijn begroot op vijftig a honderd
miljoen euro, wat niet binnen het
budget van het al honderden mil
joenen euro's kostende project
past.
Fluitsma vindt dat onbegrijpe
lijk. Ze wijst erop dat de Europese
Unie subsidie heeft gegeven voor
de Nieuwe Sluis onder het mom
van 'binnenvaartverbinding'. „De
binnenvaart wordt echter grofweg
vergeten door geen apart spuika
naal in het project op te nemen.
Overheden besparen geld, de reke
ning wordt bij particuliere schip
pers gelegd."
De ASV-voorzitter doelt op het
stremmen van de sluizen bij Ter-
neuzen, als overtollig regenwater
uit België op de Westerschelde
moet worden geloosd. ASV en ook
Koninklijke Schuttevaer hebben
beroep aangetekend bij de Raad
van State. De zaak dient begin
juli.
Almanak
Elke maandagochtend komen
de regioverslaggevers uit alle
delen van de provincie naar de
redactie voor overleg. Ze kruis-
bestuiven elkaar met suggesties
voor onderwerpen en invals
hoeken. „En, wat ga jij deze
week doen", richtte de coördi
nator zich tot de Goese derti
ger. Hij lepelde wat onderwer
pen op en besloot met: „En van
avond kan ik in Tholen bij het
Leger des Heils terecht." Drie
collega's haalden daarop in
koor opgelucht adem. „Geluk
kig, dat is heel fijn voor je."
Begraafplaats
opent deuren
Tentoonstelling
'Architectuur'
Excursies door
natuurgebied
FEEST BIJ
CHEMIEBEDRIJF
TRINSEO BEGINT
NIEUWBOUW
De Statenfractie van GroenLinks
is bang dat een tekort op de
bouw van de Marinierskazerne
in Vlissingen wordt afgewenteld
op de provincie. Volgens Staten
lid Gerwi Temmink is er nog
kans op een tegenvaller van 1 mil
joen euro.
Het ministerie van Defensie,
waterschap Scheldestromen, de
gemeente Vlissingen en de pro
vincie hebben eerder afspraken
gemaakt over de kosten van de
Marinierskazerne. Zeeland zou
er maximaal 18 miljoen euro aan
kwijt zijn, waarbij de provincie
15 miljoen voor haar rekening
zou nemen en de gemeente 3
miljoen.
Nu moeten de partijen het nog
over één ding eens worden: wie
er opdraait voor het bomvrij op
leveren van het bouwterrein. De
kosten daarvoor kunnen op
lopen tot 1 miljoen euro, aldus
GroenLinks. Temmink wil we
ten of daarover een verdeelsleu
tel is afgesproken en of er een ri
sico is dat de provincie voor het
hele bedrag moet opdraaien. Hij
vraagt ook of er een nog groter
tekort mogelijk is dan 1 miljoen
euro.
gesloten zouden moeten worden.
En met dezelfde directheid stuur
den Limburg, Brabant en Zeeland
een brief naar de Belgische verkeer
sminister met het verzoek af te zien
van de plannen om kilometerhef
fing voor personenauto's te gaan
heffen. Andersom zou dat niet snel
gebeuren, zegt Edwig Laenen uit
het Vlaamse Schilde. „Nee. Dat ligt
niet in onze aard. Belgen zijn nogal
introvert. Bij ons zou zoiets meer
achter de schermen besproken
worden."
En toch, toch is er weinig irritatie te
bespeuren over de houding van
Nederland. Antwerpenaar Mare
Roels komt regelmatig op grote
evenementen en nooit heeft hij
daar iets van onbegrip over
de Nederlandse
'bemoeizucht'
gemerkt.
„Iedereen
heeft recht
Je kunt je mening delen of
hem door iemand z'n
strot duwen. „En ik denk
dat daar het grote verschil
tussen de Belgen en de
Nederlanders zit", geeft Vlaming
Tom De Bruyn uit Lier aan.
Nederlandsers staan er bij onze
zuiderburen om bekend dat ze
ongezouten hun mening verkondi
gen. Geheel in die lijn liet de
Tweede Kamer weten dat de
kerncentrales in Doel en
Tihange
dinsdag 14 juni 2016
Harmen van der Werf
TERNEUZEN
Tip? redactie@pzc.nl
HULST
De Oudheidkundige Kring
De Vier Ambachten geeft
zaterdag een rondleiding
op de historische begraaf
plaats aan de Glacisweg in
Hulst. Ook zijn er natuurhis-
torici aanwezig die uitleg ge
ven over de insecten die er
leven. De begraafplaats
stamt uit 1870 en veel gra
ven verkeren in erbarmelij
ke toestand. De rondleidin
gen zijn om 10.00,13.00 en
15.00 uur en duren ander
half uur.
CADZAND-BAD
Galerie de Ouverture van
Willem Behr (foto) toont tot
en met 7 juli de tentoonstel
ling 'Architectuur' in Cad-
zand-Bad. De tentoonstel
ling gaat over de link tussen
architectuur en kunst. In
drie zalen worden solo
exposities gepresenteerd.
Komende zaterdag om
17.00 uur is de officiële ope
ning. De tentoonstelling is
van donderdag tot en met
zaterdag van 14.00 uur tot
17.00 uur te bezoeken.
WATERDUNEN
Stichting Het Zeeuwse
Landschap houdt tot eind
augustus iedere dinsdag
een excursie door het nieu
we natuurgebied Waterdu-
nen. Een gids vertelt over
de kustversterking, de getij-
denduiker, de plannen voor
het recreatiegebied en de
reeds aanwezige en toe
komstige natuur. Start is
steeds om 10.00 uur bij pa
viljoen Loods Tien aan de
Nieuwesluisweg. Opgeven
is niet nodig.
TERNEUZEN
Chemieconcern Trinseo, ge
vestigd op het Dow-terrein,
viert 22 juni feest. Als eerste
begint het dan met de bouw
van een kantoor en onder
zoekscentrum op Maintenan
ce Valuepark Terneuzen.
Bemoeienis
Ernst Jan Rozendaal
Middelburg
Ondine van der Vleuten
i -l M 4-4-