ZEELAND 17 Hij neemt de biecht af in de etalage van een voormalige beddenwinkel in Vlissingen. Vandaag zit Oscar Prinsen zelf in de biechtstoel. „Je eigen weg kiezen, daar zijn we in doorgeschoten." Oscar Prinsen Toen kwam de ontzuiling en de individualisering en nu loopt iedereen in zijn eigen zuiltje rond Geef je leven zin: leef, doe, ga verbindingen aan, laat los, sta open voor andere mensen We verkopen elkaar waanbeelden, bij gebrek aan een God of Waarheden Oscar Prinsen (Soest, 1966) ging na de havo het pad van de kunsten op. Een paar maanden gele den verruilde hij woon plaats Hilversum voor Vlis singen. Daar is, in de Walstraat, de uitvalsbasis van Het Instituut voor de Loslo pende Mens, zijn nieuw ste kunstproject. Prinsen woont momenteel samen met een enorme platencollectie en enkele zelfgemaakte biechtstoe len. Vóór hem, een bordje met 'biechterette'. Achter hem schermt luxaflex het intrigerende allegaartje bin nen af voor nieuwsgierige voorbij gangers. En dat zijn er nogal wat. Een vrouw met een kinderwagen passeert, de blik gefixeerd op het onalledaagse tafereel. Oscar Prin sen, projectmanager van het Insti tuut voor de Loslopende Mens, zwaait vriendelijk. „Je moet altijd zorgen dat je een trigger hebt om contact te maken. Elke dag zijn er wel mensen die hier hun neus tegen het raam drukken, om te kijken wat er alle- maal binnen staat. Dan zwaai ik al tijd heel vrolijk. Ze verwachten dat niet en dat vind ik eigenlijk wel weer leuk. Beetje verwarring zaaien. Mijn installaties, zoals de rijdende biechtstoel, zijn een trig ger. Mensen kijken: wat is dat? Het valt op. Dan wenk ik: kom maar, ervaar het maar. Ik heb een bordje voor het raam gehangen: open/dicht. Als ik open ben, kun nen mensen aankloppen voor een goed gesprek." Inderdaad. Ik heb dat als kunste naar opgezet om loslopende men sen een podium te bieden. Alle maal zijn ze op zoek naar houvast in het leven, op zichzelf terugge worpen omdat kerken leeglopen, families uiteenvallen en er geen zuilen meer zijn waarbinnen je je geborgen kunt voelen. Vroeger wa ren er allemaal clubjes met hun ei gen verenigingen. Allemaal ver schillende werelden, maar binnen die wereld was je wel samen. Toen kwam de ontzuiling en de individualisering en nu loopt ie dereen in zijn eigen zuiltje rond. En raakt uiteindelijk de weg kwijt. Daar zijn we in doorgeschoten. Want wie gaat ons de weg wij zen? Mensen zijn niet gemaakt om op zichzelf te leven. Individua lisering is een heel onnatuurlijk iets, voor mensen. De vraag is: zijn mensen wel in staat hun ei gen leven vorm te geven? Er zijn heel veel ontwikkelingen die aan tonen dat dat niet het geval is. We zijn echt op zoek naar nieuwe wegwijzers. Al die coaches die denken ande ren aan de hand te kunnen ne men terwijl ze eigenlijk alleen maar een boek te verkopen heb ben. En al die cursussen om jezelf te ontwikkelen of beter te wor den. We verkopen elkaar waan beelden, bij gebrek aan een God of Waarheden. Elke week is er wel weer een nieuw boek van iemand die beweert de Waarheid in pacht te hebben. Nee. Ik reis met mijn installaties naar festivals en andere plekken. Deze hier heb ik net gemaakt. De zitplaatsen zitten hoog; je moet al tijd een trappetje op om er te ko men, en dat is bewust gedaan. Je komt boven de mensenmassa te zitten, het schept de afstand die nodig is om mensen terug te ne men naar henzelf, eigenlijk. En dan probeer ik in hun bubbel te komen. Ik laat ze vertellen en ik luister. Je kunt een ander niet helpen met jouw waarheid. Hoe je naar het leven kijkt, hoe je wil dat an deren naar jou kijken, de fagade waarachter je je verschuilt; dat heeft alles te maken met hoe je in het leven staat. Ik kan wel iets ver tellen, maar het beste wat je kunt doen is mensen hun eigen vragen laten stellen en ook hun eigen ant woord laten geven. Mijn vader was een wereldverbe teraar. Een man van eigen waarhe den. Hij was kunstenaar, en een geslaagde ook, en stond erg be wust in het leven. Hij reageerde heel direct op dingen om ons heen. Geloof. Politiek. Dingen op televisie. Er werd heel veel ge praat, heel veel gediscussieerd bij ons thuis. En dat ben ik gewoon blijven doen. Alleen: ik heb zijn idealistische wereldbeeld wat bij gesteld. Ik ben meer gaan relative ren. Dat is waar ik nu ben: de we tenschap dat alles toch wel heel erg betrekkelijk is. Dat alles alleen de waarde heeft die je het geeft. En dat is heel individueel bepaald. Ik probeer mensen daarom in hun waarde te laten. Je kunt geen din gen opleggen, niet afdwingen dat iemand je mening deelt." Je moet zelf het leven zin geven. Leef, doe dingen, maak je eigen verhalen, je eigen bestaansgeschie- denis, ga verbindingen aan, laat los, sta open voor andere mensen. Dat proces pakt bij iedereen an ders uit. De een gaat de straat op en doet dingen. De ander blijft thuis en leest boeken. Ieder verza melt zijn eigen verhalen. Door heel hard te werken. Door heel veel kinderen te krijgen en op te voeden. Wat je doet, maar ook de mate waarin je dat doet of kunt doen, geeft aan wie je bent. Het is een samenspel met de omgeving, een dynamisch proces. Ja, dat is echt een modeding ge worden. Maar ik zit er eigenlijk al jaren in en dan niet daarom, maar omdat ik niet zo van nieuw ben. Geef mij maar iets met een verhaal. Als ik in de kringloop winkel naar singletjes of elpees kijk, gaat het me er niet om wel ke persing het is en of de plaat in mint condition is. Mij gaat het om andere dingen: zo'n krabbel erop 'voor mama' of'voor de verjaar dag van'. Dan weet je: dit is van iemand geweest, dit heeft iets meegemaakt, er is waarde in te rechtgekomen. Dit heeft een ver haal. Ik ben ook dj. Nadat ik eens be rooid terugkwam van een kunst project in Duitsland werd ik eens gevraagd om 78-toerenplaten te draaien. Dat vond ik zo leuk dat ik singletjes ben gaan verzamelen om zelf dansavonden te doen. Als ik muziek hoor, kan ik niet stil blijven staan. Dat is geen act. Ik heb heel mijn leven muziek ge maakt - piano, drum - ik ben een heel ritmisch mannetje. Vroeger heb ik ook wel dans gebruikt in performances. Ik heb een oude fietskar omgebouwd tot mobiele installatie voor mijn pickup en boxjes. En als iemand mij boekt, zoals laatst bij boekhandel 't Spui op de Oude Markt in Vlissingen, dan rijd ik erheen en draai ik. Hartstikke leuk! Van de Randstad naar de ruim te. Dat vind ik zo heerlijk hier. Dat je kunt ademen. Dat hier de prijzen nog niet zo idioot zijn dat je heel hard moet werken al leen al om als kunstenaar een ruimte te vinden die groot ge noeg is om installaties te bou wen. Ik voelde het, toen ik Zee land binnenkwam: hier kan ik ge lukkig zijn. Domweg gelukkig in Zeeland, ja. zaterdag 11 juni 2016 Loslopende mens kan bij Oscar te biecht gaan Ondine van Vleuten www.loslopendemens.nl www.oscarprinsen.de Je woont in een hoekpand, met rondom etalage, ledereen kijkt bij je binnen. En dan zetje ook nog een bord voor het raam met 'biechterette' erop. Projectleider van het Instituut voor de Loslopende Mens. Dat is nogal wat. Moeten we niet juist blij zijn dat iedereen zijn eigen weg mag kie zen? Ah. Vandaar al die coaches. Heb jij die, voor de mensen in je biechtstoel? Ze vertellen hun verhaal en ver trekken weer. Wat heeft dat voor zin? Hoe help je ze verder, als je geen antwoorden hebt? Heb je dat thuis geleerd? En wat is jouw waarheid? Je woont midden tussen de oude platenspelers, oude meubeltjes en ander hip spul. En al die Ip's en singletjes? Hilversum - Zeeland...

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 53