Een pastores met zeebenen DAG! ZEELAND 13 Zo subtiel als het schouwspel wat je ervaart op de grens van land en zee Met uitzicht op de Oosterschelde werkten Helene Briels en Bert Frijns aan hun technieken. Hun werk evenaart de natuur zonder die te imiteren. Op de grens van land en zee e zon is nauwe lijks onder ge weest. Op het noordelijkste puntje van Schotland is het lang licht. Ik zie vanuit mijn camperraam de lucht in tere tinten blauw boven de zee, die in relatieve rust steeds andere strepen schuim tekent op het gladde zandstrand. De ideale omgeving voor het schrijven van een stuk over het werk van Hel ene Briels (Amsterdam, 1954) en Bert Frijns (Ubach over Worms, 1953) realiseer ik mij. Hun werk is net zo subtiel als het schouwspel wat je ervaart op de grens van land, zee en lucht. Sterker nog, zul ke ervaringen zijn onmiskenbaar verbonden met hun werk. Begin jaren 90 streken Briels en Frijns samen neer op Schouwen, in een boerderij vlak bij de Ooster- scheldekering. Frijns' domein werd de grote schuur, waar hij zijn unieke glastechniek verder ontwikkelde. Briels werkte in een bijgebouw aan de voorlopers van haar huidige reliëfs. Zij zeefdrukte ritmische composities van geome trische figuren op textiel. Door ze achter glasplaten te tonen waarop zij door zandstralen een vergelijk baar beeld had gecreëerd, ont stond de illusie van ruimte en be weging. Variaties op dat zelfde stramien leverden steeds opnieuw een kijkspel op dat ik vergelijk met het ervaren van het ritme in de natuur en het ontdekken van de oneindige kleurvariaties van het licht. Dat laatste stond en staat centraal in het werk van Frijns. Hij vormt vazen en schalen door het verhitten van glasplaten. Hij legt zo'n plaat op een vlak waarin een cirkelvorm is uitgespaard. De hitte maakt het glas zacht en het zakt naar beneden. Frijns manipu leert het smeltende glas zodat de vormen niet strak cilindrisch wor den, maar subtiele krommingen krijgen. Een vaasvorm kan iets ge bogen worden, de bovenrand even naar buiten wijken. In wissel werking met de omgeving raakte je er niet op uitgekeken. Inmiddels werkt Helene Briels met papier en verf. En heeft Bert Frijns stap voor stap elementen toegevoegd. Zo werden vazen ge knikt en soms met zijn tweeën of drieën opgesteld. Ritme en bewe ging verschenen. De vazen een dans van licht. Er kwamen scha len bij. De bovenrand recht of schuin. Met een vlakke basis of eindigend in een afgeronde punt vorm. In dat laatste geval ligt de schaal als het ware op zijn zij. Een vorm in fragiele balans. Frijns plaatste schalen van verschillend formaat in elkaar. Een beeld als van van een roos. Maar dan van licht. Glas werd gezandstraald, aan één of beide zijden. Zo doe men tinten op, net zo ongrijpbaar als de schakeringen grijs van re genwolken. En steeds ontvouwt zich het boeiende spel van het bre ken en reflecteren van licht. Haar reliëfs bouwt Briels op uit driehoekjes die ontstaan als je een vierkant diagonaal in tweeën ver deelt. De twee helften snijdt ze los en vouwt ze. Daarbij zoekt Briels soms contrast, vaak laat ze de tinten geleidelijk lichter of don- kerder worden. De driehoekjes krijgen hun plek binnen het stra mien van vierkantjes. Zo ontstaan reliëfs die ondanks hun eenvoud en structuur een ongrijpbaar en complex beeld oproepen dat soms letterlijk verwijst naar golven. De kunst van Helene Briels en Bert Frijns evenaart de natuur zon der die te imiteren. MIDDELBURG Aan de hand van een boek van journalist Tracy Metz organiseert de University College Roosevelt dinsdag 5 juli een avond over wat het betekent om te wonen en te werken op de grens van land en zee. De bijeen komst is in het Centrum voor Beeldende Kunst Zeeland (Balans 17, Middelburg) en duurt van 20.00 tot 21.30 uur. Er wordt die avond Engels gesproken. Volgend weekend zijn de tuinen in Veere open, zijn de molen- en de havenda gen. Een keuzeprobleem. Een week later is het wereldwijd de dag van de zeevarenden. Natuur lijk, daar ligt de link met religie in Zeeland! In Middelburg vindt een rond reizende baggerdominee zijn thuis. Vlissingen heeft een Zee manshuis, met de Flying Angel Club en een havenpastor. Hun werk spreekt tot de verbeelding. Wanneer zeevarenden de gele genheid hebben om aan wal te gaan is in vele havens de Flying Angel Club van de the mission to seafarers een pleisterplaats om zich te ontspannen, contact te zoeken met het thuisfront en voor geestelijke zorg. In Vlissin gen ontvangt de club zo'n 10.000 bezoekers per jaar. Het is een in ternationaal gezelschap dat plaatsneemt op het terras, aan de bar, in de bibliotheek of inkopen doet in de winkel. Wie niet vaart maar zich wel wil vergapen aan zeebonken mag er best binnenlo pen. De oorsprong van de organi satie is Anglicaans en missie staat niet gelijk aan zending be drijven. De organisatie helpt met woord en daad. Dat krijgt vorm in welzijnswerk maar ook in het nastreven van gerechtigheid, dat Monnikenwerk kan bestaan uit het geven van ad vies op het gebied van arbeids recht. De havenpastor, Ank Mul ler, gaat ook naar zeevarenden toe. Zij bezoekt afgemeerde sche pen om te kijken hoe het hun vergaat. Ze komen uit allerlei cul turen en hebben verschillende re ligieuze achtergronden. Overlijden De havenpastor en haar vrijwilli gers volgen de bemanningsleden in de onderwerpen die zij ter sprake brengen. Vaak gaat het over thuis, soms spelen er aan boord ernstiger zaken. Een plot seling overlijden vraagt meer van een pastor: zoals het organi seren van een herdenking met kerkelijke rituelen. Op zondaga vond is er in het Zeemanshuis om 20.00 uur een Engelstalige woord- en communieviering, die heel wisselend wordt bezocht. Soms vindt een leidinggevende kerkgang geboden en dan komt er een complete bemanning. In tegenstelling tot Ank Mul ler, reist Stefan Francke de hele wereld over. Hij werkt voor de Stichting Pastoraat Werkers Overzee. Van oudsher werkt de pastor onder mensen in de bag gerindustrie. Mensen zijn daar niet meer of minder religieus dan aan de wal. Het idee van ma ritiem pastoraat is 'dat pastores zo over koetjes en kalfjes praten dat de belangrijke dingen van het leven de kans krijgen aan het licht te komen'. De geplande be zoeken aan projecten worden af gewisseld met ongeplande rei zen wanneer er aan boord extre me situaties van druk of stress ontstaan. Bijvoorbeeld na een be drijfsongeval. Francke vindt het mooi om mensen juist in hun werk te ontmoeten en als geeste lijk verzorger daarover in gesprek te gaan. „In de kerk gaat het vaak over wat mensen in hun privéle- ven aan zingeving doen, terwijl werk een belangrijk deel uit maakt van een mensenleven." a agaastra Mare O'Polo S™J™Ï,®PDA M°GREGOR Superdry. zaterdag 11 juni 2016 Je ziet golven in glas en T/m 2/7. Helene Briels en Bert Frijns. Kunstuitleen Terneuzen, Bel- lamystraat 26a Terneuzen. Di. t/m vr. 13.00 -17.00 uur, za. 10.00 - 14.00 uur. Ook met sieraden van Jeanine Vandenbergh. Nico Out Drie vazen van Bert Frijns op een ij, ritme en beweging verschijnen. reliëf Helene Briels bouwt haar reliëfs op uit driehoekjes die ontstaan als je een vierkant diagonaal in tweeën deelt. De twee helften, die van tevoren van kleur zijn voorzien, snijdt ze los en vouwt ze in het midden. Zo ontstaan re liëfs alsof het golven zijn. José Baars schrijft wekelijks over religie en kerken in Zeeland. Kijk voor haar blog op pzc.nl/monnikenwerk Links bij deze column en een overzicht van de kerkdiensten voor komende zondag staan op www.pzc.nl/monnikenwerk BEKIJK ONZE HERENMERKEN SNEL ONLINE OP WWW.BOMONT.NL TétTC' Vanguard hv polo Reset ,«iae«(ueai,\) KAMPERLAND I MIDDELBURG I RENESSE RUITERPIA ATWEG 11 MARKT 73 HOGEZOOM 1! ZOUTELANDE LANGSTRAAT 13 DOMBURG OOSTSTRAAT 1 ETTEN-LEUR WINKELCENTRUM 16 GOES GROTE MARKT TERNEUZEN NOORDSTRAAT IC

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 49