- - - f 18 NI FRAUDE NEPKUNST Meerdere mensen lijken voor tonnen gedupeerd in een kunstdeal waar een voormalige staatssecretaris bij betrokken is. Een veroordeelde oplichter voerde de regie. hateau Jemeppe in de Belgische Ardennen is de plaats van han- 1 deling. Daar luis teren zo'n twin tig mogelijke in vesteerders naar het verhaal over een kunstcollectie waarin moge lijk tientallen onbekende werken van impressionisten als Van Gogh, Cézanne, Matisse en Toulouse- Lautrec schuilgaan. Die dertiende december 2014 ho ren ze hoe de zakenman Cees de Mooij, afkomstig uit Rijnsburg be gin jaren '90 deze zogeheten Jelle de Boercollectie verwierf. En wat de grootse plannen zijn met de doeken: een tournee door China, een beursgang en zelfs een heuse film. De aanwezigheid van voormalig staatssecretaris van Sociale Zaken Robin Linschoten (WD) geeft de kasteelbijeenkomst extra cachet. Linschoten, via een zakenrelatie bij de collectie betrokken, is bezig een stichting op te richten die gaat onderzoeken of de beoogde meesterwerken echt zijn. Maar ja, de kost gaat voor de baat uit. Dus luidt de prangende vraag wie in ruil voor een aandeel wil investeren in onderzoek. Als maar enkele van de in totaal circa 400 schilderijen, etsen en tekenin gen echt blijken, zal die investe ring dubbel en dwars worden te rugbetaald, belooft hij. Drie mensen raken overtuigd van het verhaal en steken in 2015 bedragen tot enkele tonnen in de collectie. Eén van hen zegt dat de aanwezigheid van Robin Linscho ten de doorslag gaf. „Ik dacht: als zo iemand zijn naam eraan ver bindt, zal het wel goed zitten." Wat Cees de Mooij zorgvuldig ver zwijgt, is zijn dubieuze reputatie als zakenman. Al meer dan een kwart eeuw wordt hij in verband gebracht met zwendel, onder meer in vastgoed en met valse robijnen. In 2002 wordt hij in België tot anderhalfjaar cel veroor deeld voor oplichting in een zaak rond een schildèrij van Rubens,! maar die straf zit hij nooit uit. Nog belangrijker: De Mooij houdt ook achter dat hij rond 2003 met pre cies dezelfde Jelle de Boercollectie al een miljoenenbedrag heeft opge haald. Ongeveer tien mensen kopen dat jaar - sommigen voor enkele ton nen - elk een deel van de eigendoms rechten. Eén van deze investeerders is oud-radio-dj Erik de Zwart, nu programmadirecteur bij Veronica. De Zwart is not amused dat Cees de Mooij opnieuw met de doeken aan het leuren is. Hij zegt zelfs samen met enkele investeerders juridische stappen te overwegen. „Het is raar dat je iets wil verkopen wat al ver kocht is. Dat riekt naar misdaad. Het lijkt erop dat het water meneer De Mooij aan de lippen stond en hij op nieuw aan de collectie wilde verdie nen." Jongensboek De nieuwste ophef past naadloos in de controversiële geschiedenis van de schilderijen. De meeste investeer ders krijgen de werken nooit in het echt te zien. Ze worden vastgehou den in Zwitserland (zie kader). Maar wat Jelle de Boer en zijn weduwe niet lukte, krijgt De Mooij in 2002 wel voor elkaar: na een lange proce dure geeft Zwitserland de stukken te rug. Importeren naar Nederland gaat niet, omdat er hoge invoerrechten worden gevraagd. De doeken belan den opnieuw in een depot, nu in de Verenigde Staten. Ook radio-dj Erik de Zwart steekt blindelings geld in de collectie. „Ik vond het meteen een schitterend ver haal. Een jongensboek. Stel dat er in derdaad authentieke werken tussen zitten? Die vraag triggert mij nog steeds." Volgens De Zwart is de collectie in 2003 ondergebracht in een buiten landse vennootschap, waar hij sa- Eerlijk gezegd weet ik niet wie de eigenaren zijn van de collectie men met anderen aandeelhouder van is. „Wij zijn de huidige eigena ren. Dat staat zwart op wit." De Zwart wil namens de aandeel houders optreden tegen de stichting Jelle Taeke de Boer, op 1 februari 2015 opgericht door Robin Linschoten. Doel van de stichting: uitzoeken of de doeken echt of vals zijn. Opmerke lijk genoeg bestond er al zo'n stich ting onder de naam Jelle de Boer. „Het is toch merkwaardig om een nieuwe stichting met vrijwel dezelf de naam op te zetten? Dat is pron ken met andermans veren", vindt De Zwart. Robin Linschoten reageert dat hij per 1 juni dit jaar zijn voorzitter schap van de stichting heeft neerge legd. „Het is beter als er een voorzit ter komt die ingevoerd is in de kunst. Daar heb ik namelijk totaal geen verstand van." Bovendien is er sinds de oprich ting geen eurocent voor onderzoek binnengekomen, zegt hij. „Dan houdt het op." Als Linschoten hoort dat er wel degelijk mensen geld zeg gen te hebben geïnvesteerd, reageert hij verbaasd. „Dan vraag ik me af wat er met hun geld is gebeurd. De stichting heeft er in elk geval niets van gezien." De oud-politicus benadrukt dat zijn stichting onafhankelijk opereer de van Cees de Mooij en consorten. „Ik wilde alleen onderzoeken of het hier gaat om cultuurhistorisch erf goed. Eerlijk gezegd weet ik niet wie de eigenaren zijn van de collectie, dat interesseert me ook niet zo." De Zwart reageert fel: „Teken maar op dat van mijn kant hoongelach klinkt. Ik heb meneer Linschoten precies uitgelegd wie de eigenaren zijn van de collectie. We hebben daar met elkaar over gesproken." Jaloezie Cees de Mooij weigert inhoudelijk te reageren. „Over anderhalve maand kom ik met het hele verhaal naar bui ten. Het grootste gevaar rond deze collectie is jaloezie. Alle mensen er omheen willen er rijk van worden. HOE HET BEGON 1966 1967 1992 2014 Mij gaat het puur om de rehabilitatie van Jelle de Boer en zijn vrouw." Wordt er ruzie gemaakt om een verzameling waardeloze kunst, of is de inzet van onschatbare waarde? De mensen achter de collectie beweren dat onderzoek erop wijst dat sommi ge doeken echt zijn. Zo heeft het Van Gogh museum zich in 2009 over een schilderij gebogen. Hoofd onder zoek Chris Stolwijk van het museum schrijft in een brief: „Wij zijn van mening dat het werk een variant is van Vincent van Goghs De Oogst." Het is koren op de molen van De Mooij en consorten. De brief wordt gebruikt in diverse brochures en op de website. Maar gevraagd naar de be tekenis, zegt hoofd communicatie van het Van Gogh Museum Janine Fluyt: „Die brief was onhandig gefor muleerd. We bedoelden 'een variant, zij het van een andere hand dan Van zaterdag 11 juni 2016 i Een zake en zijn schimmig 4 f f Koen Voskuil Amsterdam Zakenman Cees de Mooij wordt in 2002 in België tot anderhalf jaar cel veroordeeld voor oplichting. Die straf zit hij nooit uit. Robin Linschoten Kunstinkoper Jelle de Boer exposeert voor het eerst zijn collectie, die mo gelijk werken van grote meesters bevat. De doeken worden in Zwit serland in beslag geno men door de politie na ex positie onder valse vlag. Weduwe van De Boer ver koopt de rechten aan za kenman Cees de Mooij. 2002 De Mooij krijgt de stukken van Zwitersland terug en brengt ze onder in een de pot in de VS. 2003 De Mooij verkoopt delen van de eigendomsrechten, onder meer aan oud-radio- presentator Erik de Zwart. De Mooij presenteert plan nen met de doeken aan een groep investeerders. Hun wordt gevraagd geld te steken in onderzoek naar de echtheid. Enkelen happen toe en betalen ton nen. Het'

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 18