'Circulair' gaat ook over harde euro's Marathonhart naar Vierdaagse U 4 ZEELAND Analyse Toen gedeputeerde Harry van der Maas in januari liet weten dat hij weer een echte in tercity in Zeeland wilde hebben, zonder dat de klei ne stations daaronder mochten lijden, werd hij nog net niet weggehoond. De NS reageerde meteen. Het was óf de kleine sta tions bedienen óf een in tercity, niet allebei. Dat is het dilemma van Zeeland. De spoorlijn is een bovenregionale verbin ding, naar de Randstad en de Brabantse steden, maar het is ook een regionale verbinding, die bijvoor beeld veel scholieren van en naar Goes en Vlissin- gen brengt. Zeeland is de enige pro vincie waar niet vaker dan twee keer per uur een trein rijdt. Groningers, Friezen en Limburgers staan binnen twee uur op Utrecht Centraal, Zeeuw en doen daar meer dan tweeënhalf uur over. In 1967 kostte het 1 uur en 45 minuten om vanuit Vlis- singen op Rotterdam Cen traal te komen. In de jaren daarna werd dat beter, met anderhalf uur als snelste tijd, maar de afgelopen ja ren is die reistijd weer op gelopen. Vanaf december gaan reizigers er langer over doen dan exact vijftig jaar eerder: 1 uur en 49 mi nuten. Op het traject tot Roosendaal sporen dage lijks 13.500 mensen. Dat lijkt heel wat, maar meer dan de helft daarvan stapt in Bergen op Zoom in. Veertig procent van de rei zigers moet naar bestem mingen voorbij Roosen daal. Zij reizen voorname lijk in de spits. Ruim een derde van de reizigers blijft binnen Zeeland (als we Bergen op Zoom daar voor het gemak ook even toe rekenen). De ene groep voortrekken is de andere duperen. Sinds 2013 rijdt er een 'intercityboemel' (de term is van presi dent-directeur Roger van Boxtel van de NS): buiten Zeeland een intercity, bin nen Zeeland een stoptrein. Tot ergernis van de foren zen die in Breda, Rotter dam en Den Haag werken. Tot nu toe was het: ene groep voortrekken is de andere duperen Maar een station waar niet minimaal twee keer per uur een trein stopt, moet volgens de regels dicht. En een extra trein voor zo wei nig reizigers - in de dal uren is het rustig in de Zeeuwse treinen - een illu sie. Het provinciebestuur is erin geslaagd deze patstel ling te doorbreken. Van der Maas heeft de Zeeuw se grieven neergelegd bij staatssecretaris Sharon Dijksma, die Van Boxtel maande naar Middelburg af te reizen. Dat gebeurde afgelopen dinsdag. De Zeeuwse wens voor de kor te termijn willigt de NS niet in. Vanaf medio de cember staat de 'Zeeuwse trein' bijna vijf minuten langer stil in Roosendaal. Maar het vergezicht is plot seling heel dichtbij. Van Boxtel zegde een onder zoek toe naar de terugkeer van de intercity, mogelijk al in 2018. Meest voor de hand liggende optie is dat een van de twee intercity boemels tijdens de och tend- en de avondspits tus sen Roosendaal en Vlissin- gen wordt gesplitst in een intercity en een stoptrein. Dat kost weinig meer dan een extra machinist en con ducteur. Winst voor de Zeeuwse steden, geen ver slechtering voor de dor pen. Het is te vroeg om te juichen, want een onder zoek is nog geen trein. Maar het lijkt toch een sterk staaltje lobbyen van Van der Maas. Circulair werken - hergebruik van goederen en grondstoffen - is geen exclusief domein van groene duurzaamheidspromo tors. „Het is gewoon keiharde economie." Deze boodschap gaf operatio nal manager Pieter Raes van het Kennis- en innovatiecen trum Maintenance procesindus trie (kortweg Kic-Mpi) gister morgen zijn gehoor mee. Kic-Mpi presenteerde in Ter- neuzen het rapport Roadmap Maintenance Circulair! Het eer ste exemplaar was voor gedepu teerde Jo-Annes de Bat. Het rapport gaat over de kan sen die er liggen voor bedrij ven op het gebied van circulai re economie, circulair onderne men en circulaire logistiek bin nen de onderhoudsbranche in de procesindustrie. Aan het rapport werkten het bureau Implement Circular Economy Amsterdam en de HZ mee. De provincie gaf fi nanciële ondersteuning. De in dustrie is een belangrijke sec tor in Zeeland en dus het be heer en onderhoud van de fa brieken ook. Elk jaar is er 100 miljoen euro meegemoeid, al dus De Bat. De provincie wil In de Zeeuwse onderhoudsbranche gaat jaarlijks 100 miljoen euro om een overgang naar een circulai re economie. Hergebruik is mooi, maar nog beter is er voor te zorgen dat de fabriekinstalla- ties zolang mogelijk meegaan. In het rapport worden vijf concrete ideeën genoemd: reini ging, voorkomen van corrosie, het digitaliseren en gebruik ma ken van mobiele electronica en sensors en gezamenlijk maga zijn voor onderdelen, en ver lichting. Bij elk project staan Zeeuwse bedrijven genoemd die er aan kunnen deelnemen. ELST De gemeente Overbetuwe gaat het Zeeuwse marathonhart tijdens de Nijmeegse Vierdaagse in Eist neerzetten. Het wandeleve nement wordt in juli voor de hon derdste keer gehouden. Het marathonhart, gemaakt door de PZC en 3 meter hoog, stond vorig jaar drie dagen lang in Zoutelande tijdens het Kustmara- thonweekend. Tientallen mensen gingen er destijds mee op de foto. De gemeente Overbetuwe wil het hart, dat is gemaakt van hardloop schoenen, op een prominente plek neerzetten. „Het komt te staan bij een rustplek voor de wan delaars", vertelt Desirée Wijgerse van de gemeente. „We waren het hart tegengekomen op internet en het leek ons fantastisch om het naar Gelderland te halen. Het gaat een centrale plek innemen bij de doorkomst in Eist en we hopen na tuurlijk dat de Zeeuwen hiermee extra ondersteund worden." 112 NIEUWS Aanranding meisje in Goes lijkt nep Twee 15-jarigen aangehouden voor overval op tankstation Fiets als ID voor wielrenner donderdag 9 juni 2016 Lobby helpt forenzen én reizigers in Zeeland De terugkeer van de intercity in Zeeland leek op zijn best een aan trekkelijk verge zicht. Een mooi streven, maar op korte termijn on haalbaar. De wens van het da gelijks provincie bestuur en de ste den Goes, Middel burg en Vlissin- gen lijkt nu toch onverwacht snel in vervulling te kunnen gaan. Ernst Jan Rozendaal Met circulair onderhoud - maintenance in het techni sche jargon - is goed geld te verdienen. Theo Giele Terneuzen -Jo-Annes de Bat, gedeputeerde Petra Verhulst en Suzanne Geschiere poseren voor het hart. GOES De politie onderzoekt of de melding van aanranding bij de Elvis Presleylaan in Goes afge lopen maandag nep is. Het meisje heeft tot nu toe nog geen aangifte gedaan. Daar door is de vermoedelijke da der, een 46-jarige man zonder woon- of verblijfplaats, maan dagavond vrijgelaten. De man kreeg wel een bekeuring om dat hij geen identiteitsbewijs bij had. Maandag kreeg de politie om 14.15 uur van een onbeken de melder door dat de man mo gelijk een meisje had aange rand in of om de Elvis Pres leylaan. In de bossen werd een man aangetroffen die voldeed aan het opgegeven signale ment. Omdat de man zich niet kon legitimeren, terwijl hij mo gelijk betrokken was geweest bij een strafbaar feit, is hij aan gehouden voor de Wet ID. SCHERPENISSE De politie heeft deze week twee jongens van 15 jaar aan gehouden omdat zij ervan wor den verdacht op 16 januari 2016 in Scherpenisse een tankstation te hebben overval len. Een van hen komt uit Ber gen op Zoom, de ander uit Scherpenisse. De jongens na men enkele honderden euro's mee bij de roof, waarbij een wa pen of een daarop lijkend voor werp werd gebruikt. De politie is maanden met het onderzoek bezig geweest. De geschrok ken caissière belde zelf de poli tie met een signalement. De overval werd behandeld in het televisieprogramma Opsporing Verzocht. Daarop kwamen en kele tientallen tips binnen. De jongens zijn naar Breda ge bracht. Ze zitten nog vast. AXEL Een foto van de rode fiets van een wielrenner heeft de poli tie geholpen zijn identiteit te achterhalen. De renner werd woensdagavond naar het zie kenhuis gebracht. De man is vermoedelijk gevallen of on wel geworden, meent de poli tie, die de man aantrof in Axel.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 39