'Circulair'
gaat ook over
harde euro's
Marathonhart
naar Vierdaagse
U
4 ZEELAND
Analyse
Toen gedeputeerde
Harry van der Maas
in januari liet weten
dat hij weer een echte in
tercity in Zeeland wilde
hebben, zonder dat de klei
ne stations daaronder
mochten lijden, werd hij
nog net niet weggehoond.
De NS reageerde meteen.
Het was óf de kleine sta
tions bedienen óf een in
tercity, niet allebei.
Dat is het dilemma van
Zeeland. De spoorlijn is
een bovenregionale verbin
ding, naar de Randstad en
de Brabantse steden, maar
het is ook een regionale
verbinding, die bijvoor
beeld veel scholieren van
en naar Goes en Vlissin-
gen brengt.
Zeeland is de enige pro
vincie waar niet vaker dan
twee keer per uur een
trein rijdt. Groningers,
Friezen en Limburgers
staan binnen twee uur op
Utrecht Centraal, Zeeuw
en doen daar meer dan
tweeënhalf uur over. In
1967 kostte het 1 uur en 45
minuten om vanuit Vlis-
singen op Rotterdam Cen
traal te komen. In de jaren
daarna werd dat beter, met
anderhalf uur als snelste
tijd, maar de afgelopen ja
ren is die reistijd weer op
gelopen. Vanaf december
gaan reizigers er langer
over doen dan exact vijftig
jaar eerder: 1 uur en 49 mi
nuten.
Op het traject tot
Roosendaal sporen dage
lijks 13.500 mensen. Dat
lijkt heel wat, maar meer
dan de helft daarvan stapt
in Bergen op Zoom in.
Veertig procent van de rei
zigers moet naar bestem
mingen voorbij Roosen
daal. Zij reizen voorname
lijk in de spits. Ruim een
derde van de reizigers
blijft binnen Zeeland (als
we Bergen op Zoom daar
voor het gemak ook even
toe rekenen). De ene groep
voortrekken is de andere
duperen. Sinds 2013 rijdt
er een 'intercityboemel'
(de term is van presi
dent-directeur Roger van
Boxtel van de NS): buiten
Zeeland een intercity, bin
nen Zeeland een stoptrein.
Tot ergernis van de foren
zen die in Breda, Rotter
dam en Den Haag werken.
Tot nu toe was
het: ene groep
voortrekken is
de andere
duperen
Maar een station waar niet
minimaal twee keer per
uur een trein stopt, moet
volgens de regels dicht. En
een extra trein voor zo wei
nig reizigers - in de dal
uren is het rustig in de
Zeeuwse treinen - een illu
sie.
Het provinciebestuur is
erin geslaagd deze patstel
ling te doorbreken. Van
der Maas heeft de Zeeuw
se grieven neergelegd bij
staatssecretaris Sharon
Dijksma, die Van Boxtel
maande naar Middelburg
af te reizen. Dat gebeurde
afgelopen dinsdag. De
Zeeuwse wens voor de kor
te termijn willigt de NS
niet in. Vanaf medio de
cember staat de 'Zeeuwse
trein' bijna vijf minuten
langer stil in Roosendaal.
Maar het vergezicht is plot
seling heel dichtbij. Van
Boxtel zegde een onder
zoek toe naar de terugkeer
van de intercity, mogelijk
al in 2018. Meest voor de
hand liggende optie is dat
een van de twee intercity
boemels tijdens de och
tend- en de avondspits tus
sen Roosendaal en Vlissin-
gen wordt gesplitst in een
intercity en een stoptrein.
Dat kost weinig meer dan
een extra machinist en con
ducteur. Winst voor de
Zeeuwse steden, geen ver
slechtering voor de dor
pen. Het is te vroeg om te
juichen, want een onder
zoek is nog geen trein.
Maar het lijkt toch een
sterk staaltje lobbyen van
Van der Maas.
Circulair werken - hergebruik
van goederen en grondstoffen -
is geen exclusief domein van
groene duurzaamheidspromo
tors. „Het is gewoon keiharde
economie."
Deze boodschap gaf operatio
nal manager Pieter Raes van
het Kennis- en innovatiecen
trum Maintenance procesindus
trie (kortweg Kic-Mpi) gister
morgen zijn gehoor mee.
Kic-Mpi presenteerde in Ter-
neuzen het rapport Roadmap
Maintenance Circulair! Het eer
ste exemplaar was voor gedepu
teerde Jo-Annes de Bat.
Het rapport gaat over de kan
sen die er liggen voor bedrij
ven op het gebied van circulai
re economie, circulair onderne
men en circulaire logistiek bin
nen de onderhoudsbranche in
de procesindustrie.
Aan het rapport werkten het
bureau Implement Circular
Economy Amsterdam en de
HZ mee. De provincie gaf fi
nanciële ondersteuning. De in
dustrie is een belangrijke sec
tor in Zeeland en dus het be
heer en onderhoud van de fa
brieken ook. Elk jaar is er 100
miljoen euro meegemoeid, al
dus De Bat. De provincie wil
In de Zeeuwse
onderhoudsbranche
gaat jaarlijks 100
miljoen euro om
een overgang naar een circulai
re economie. Hergebruik is
mooi, maar nog beter is er voor
te zorgen dat de fabriekinstalla-
ties zolang mogelijk meegaan.
In het rapport worden vijf
concrete ideeën genoemd: reini
ging, voorkomen van corrosie,
het digitaliseren en gebruik ma
ken van mobiele electronica en
sensors en gezamenlijk maga
zijn voor onderdelen, en ver
lichting. Bij elk project staan
Zeeuwse bedrijven genoemd
die er aan kunnen deelnemen.
ELST De gemeente Overbetuwe
gaat het Zeeuwse marathonhart
tijdens de Nijmeegse Vierdaagse
in Eist neerzetten. Het wandeleve
nement wordt in juli voor de hon
derdste keer gehouden.
Het marathonhart, gemaakt
door de PZC en 3 meter hoog,
stond vorig jaar drie dagen lang in
Zoutelande tijdens het Kustmara-
thonweekend. Tientallen mensen
gingen er destijds mee op de foto.
De gemeente Overbetuwe wil het
hart, dat is gemaakt van hardloop
schoenen, op een prominente
plek neerzetten. „Het komt te
staan bij een rustplek voor de wan
delaars", vertelt Desirée Wijgerse
van de gemeente. „We waren het
hart tegengekomen op internet en
het leek ons fantastisch om het
naar Gelderland te halen. Het gaat
een centrale plek innemen bij de
doorkomst in Eist en we hopen na
tuurlijk dat de Zeeuwen hiermee
extra ondersteund worden."
112 NIEUWS
Aanranding
meisje in Goes
lijkt nep
Twee 15-jarigen
aangehouden
voor overval op
tankstation
Fiets als ID voor
wielrenner
donderdag 9 juni 2016
Lobby helpt forenzen
én reizigers in Zeeland
De terugkeer van
de intercity in
Zeeland leek op
zijn best een aan
trekkelijk verge
zicht. Een mooi
streven, maar op
korte termijn on
haalbaar. De
wens van het da
gelijks provincie
bestuur en de ste
den Goes, Middel
burg en Vlissin-
gen lijkt nu toch
onverwacht snel
in vervulling te
kunnen gaan.
Ernst Jan Rozendaal
Met circulair onderhoud -
maintenance in het techni
sche jargon - is goed geld te
verdienen.
Theo Giele
Terneuzen
-Jo-Annes de Bat, gedeputeerde
Petra Verhulst en Suzanne Geschiere poseren voor het hart.
GOES
De politie onderzoekt of de
melding van aanranding bij de
Elvis Presleylaan in Goes afge
lopen maandag nep is. Het
meisje heeft tot nu toe nog
geen aangifte gedaan. Daar
door is de vermoedelijke da
der, een 46-jarige man zonder
woon- of verblijfplaats, maan
dagavond vrijgelaten. De man
kreeg wel een bekeuring om
dat hij geen identiteitsbewijs bij
had. Maandag kreeg de politie
om 14.15 uur van een onbeken
de melder door dat de man mo
gelijk een meisje had aange
rand in of om de Elvis Pres
leylaan. In de bossen werd een
man aangetroffen die voldeed
aan het opgegeven signale
ment. Omdat de man zich niet
kon legitimeren, terwijl hij mo
gelijk betrokken was geweest
bij een strafbaar feit, is hij aan
gehouden voor de Wet ID.
SCHERPENISSE
De politie heeft deze week
twee jongens van 15 jaar aan
gehouden omdat zij ervan wor
den verdacht op 16 januari
2016 in Scherpenisse een
tankstation te hebben overval
len. Een van hen komt uit Ber
gen op Zoom, de ander uit
Scherpenisse. De jongens na
men enkele honderden euro's
mee bij de roof, waarbij een wa
pen of een daarop lijkend voor
werp werd gebruikt. De politie
is maanden met het onderzoek
bezig geweest. De geschrok
ken caissière belde zelf de poli
tie met een signalement. De
overval werd behandeld in het
televisieprogramma Opsporing
Verzocht. Daarop kwamen en
kele tientallen tips binnen. De
jongens zijn naar Breda ge
bracht. Ze zitten nog vast.
AXEL
Een foto van de rode fiets van
een wielrenner heeft de poli
tie geholpen zijn identiteit te
achterhalen. De renner werd
woensdagavond naar het zie
kenhuis gebracht. De man is
vermoedelijk gevallen of on
wel geworden, meent de poli
tie, die de man aantrof in Axel.