Genoeg aestaa< O Adverteerders meer online, minder in print 'Amsterdamse' piloten van easyüet dreigen met acties Prijs van tickets concert 'normaal' 18 ECONOMIE In de schijnwerper Duidelijker kan Ronald Noirot van vakbond CFE-CGC het niet zeggen. „Die vliegers den ken uitsluitend aan zichzelf." Het be grip voor de vorige stakingsacties van de dikbetaalde Franse piloten was al niet groot bij Noirot, maar nu het be gin van het EK voetbal ook nog in het honderd dreigt te lopen, is voor hem de maat vol. Staken, dat doe je voor een ideeal, niet om in je eigen voet te schieten. Noirot refereert aan de omvangrijke sta king bij Air France in 2014. Het bedrijf liep daardoor een half miljard euro mis en is die klap pas afgelopen maanden weer te boven gekomen, met dank aan de lage olieprijs. Het probleem van Air France - te duur perso neel - hangt nog als een zwaard van Damocles bo ven de luchtvaart maatschappij. Als de broekriem niet wordt aange trokken, gaan easyjet en Ryan- air er straks met de héle buit van door, vreest de bebrilde vertegen woordiger van het grondperso neel van Air Fran ce. De komende pilotenstaking noemt hij dan ook 'volslagen on verantwoord'. Hoe anders staat Noirot in de bezuinigingsdis cussie dan Philip pe Martinez, de baas van de com munistische vakbond CGT. Die houdt Frankrijk met zijn indrukwekkende Stalinsnor al weken in zijn greep. Het halve land kan hem wel schieten. Zo'n beetje alle openbare diensten kwamen plat te liggen uit onvrede met 'rechtse' arbeidswetten van de socialistische re gering. Noirot heeft overigens geen princi piële bezwaren tegen een potje staken, maar dat moet nooit ten koste gaan van jezelf. Noirot zat wekenlang tussen de piloten en de directie. Hoofdschud dend zag hij aan hoe de gesprekken op niets uitdraaiden. „Ze hebben gepro beerd om ons te verleiden mee te doen. Met onze steun wordt hun ver haal dat het allemaal aan de directie ligt een stuk geloofwaardiger." Maar daar past Noirot dus voor. CFE-CGC is inmiddels de grootste bond binnen Air France. En dat zal toch als een (kleine) overwinning voelen, al was het maar op Martinez. Werkt bij Air France TomTom SBM Offshore Philips Air France KLM Online groeiden de advertentiebe stedingen in 2015 met 8 procent. Het aandeel van online steeg daar door tot bijna een derde van de to tale netto mediabestedingen. Die bedroegen vorig jaar in Nederland 4,6 miljard euro; 0,1 procent min der dan het jaar ervoor. In 2014 was nog sprake van bijna 2 pro cent groei. Voor de uitgever van uw krant is er slecht en goed nieuws. De uit gaven aan advertenties in printme dia zijn in 2015 weer gedaald, net als de acht jaar ervoor. Het goede nieuws: de afname lijkt wel af te vlakken. Daalden de adverten tie-inkomsten van dagbladen, tijd schriften en huis-aan-huis-krant- jes eerder nog met 15 procent per jaar, vorig jaar was dat 'maar' 10 procent. Ankers „Er zijn steeds meer media waar uit adverteerders kunnen kiezen", verklaart Joost Ishta van media-bu reau Zigt, dat bedrijven helpt hun advertentiebudgetten te verdelen. „Nieuwsmedia blijven voor veel adverteerders interessant, omdat ze vaste ankers zijn. Veel mensen bezoeken meerdere keren per dag een nieuwssite of -app, en lezen 's ochtends de krant. Maar er zijn wel steeds minder jongeren die dat doen. En jongeren zijn een be langrijke doelgroep voor adverteer ders." Er waren weinig nieuwkomers op de adverteerdersmarkt, ver klaart Ishta. „2015 was vooral een jaar van de gevestigde partijen." Televisiecommercials zijn nog altijd verreweg de grootste uitga- vepost van adverteerders. Ze ga ven er vorig jaar zelfs ietsje meer geld aan uit. Daar zal echter veran dering in komen, verwacht Ishta. „Nederland is het land waar Net- flix het snelste groeit. Dat zal er toe leiden dat de tarieven voor tv-commercials gaan dalen." Buitenreclame Het type adverteerder dat nog voor reclame via de televisie kiest, is volgens hem al duidelijk veran derd. „Zag je voorheen veel commer cials voor producten van A-mer ken, nu zijn retailers de belangrijk ste groep. Veel van de duizenden merken die bij AH in het schap lig gen, zijn niet in staat de hoge tv-tarieven op te brengen. Dus be steden ze hun budget aan sociale media en bijvoorbeeld Bonus-ac ties met Albert Heijn." Nu steeds meer mensen tv kij ken on demand, wordt buitenre clame hét massamedium. Wil je als winkelketen, merk of internet- provider in korte tijd hele grote en gevarieerde groepen mensen bereiken, dan werkt dat goed via abri's en billboards. De bestedin gen aan zulke advertenties groeien al een aantal jaar op rij; vo rig jaar met 7 procent. Opvallend: ook de uitgaven aan reclame in de bioscoop zit stevig in de lift. De groei van 30 procent in 2015 hangt volgens Nielsen sa men met het filmaanbod en het feit dat bioscopen vorig jaar druk ker werden bezocht. Aan reclame via radiostations, folders en sponsoring werd wat minder uitgegeven. De VNV vindt dat de circa zeven tig piloten die op Nederlandse ar beidscontracten voor easyjet vlie gen, en Schiphol als uitvalsbasis hebben, te veel vlieguren per maand moeten maken voor het sa laris dat zij krijgen. Daarnaast zijn zaken als doorbetaling bij ziekte niet geregeld en is de pensioenbij drage onder de maat. Ook vergeleken met hun colle ga's bij bijvoorbeeld Transavia en TUI komen de vliegers van easyjet er volgens Verhagen bekaaid van af. „Ze zijn hier met inferieure ar beidsvoorwaarden naartoe gelokt toen easyjet vorig jaar een basis opende op Schiphol. Het gaat veel al om Nederlanders die graag van af Amsterdam wilden vliegen, daar heeft het bedrijf handig ge bruik van gemaakt." De VNV heeft geprobeerd de verhoudingen recht te trekken door een fatsoenlijke cao af te slui ten. Volgens de vakbond bleek easyjet niet bereid daar ook maar enige moeite voor te doen. De maat is vol, stelt de VNV, hoewel zij de deur openhoudt voor onder handelingen. Het is zeldzaam dat de VNV naar het stakingsmiddel grijpt. „Wij komen er altijd in overleg uit", aldus Verhagen. „Maar de on wil bij het management van easy jet laat ons geen andere keuze." Sommige acties zullen publieks vriendelijk zijn, maar ook korte of lange werkonderbrekingen zijn mogelijk. De acties treffen alleen vluchten waarvan de bemanning in Nederland is gestationeerd. Dat zullen met name vluchten zijn die in de vroege ochtend van Schiphol vertrekken, of daar 's avonds laat aankomen. Zelfs vakbondsleider Ronald Noirot is de aanhoudende stakingen bij Air France beu. Gerben van 't Hof Secreta ris-gene raal van de vakbond CFE-CGC. Het rede lijk alterna tief voor hardliner Philippe Martinez. O donderdag 9 juni 2016 Zag zijn beurs waarde in de MidKap fors stij gen na een deal met Volvo. m De maritieme dienstverlener profiteerde van een nieuwe stij ging van de olie prijs. De Eindhovena- ren mikken op overnames voor versterking van de medische divi sie. Piloten dreigen het werk neer te leggen tijdens het EK voetbal in Frankrijk. e o Bij kranten en tijdschriften zijn de advertentie-inkomsten weer flink omlaag gegaan. De uitga ven aan reclame op internet na men wel toe. Net als die in bio scopen, op abri's en billboards. Annemieke van Dongen Amsterdam DEN HAAG De Autoriteit Consument Markt (ACM) staakt haar onderzoek naar de doorver koop van kaartjes voor con certen. De toezichthouder heeft geen bewijzen gevon den dat de ticketprijzen op sites als Seatwave niet door de beugel kunnen. ACM-bestuursvoorzitter Chris Fonteijn kan zich wel voorstellen dat er publieke verontwaardiging ontstaat als de prijzen voor de kaar ten bij doorverkoop vele malen over de kop gaan, zoals eerder dit jaar bij een concert van Adele. Maar volgens hem is er geen sprake van verboden prijsafspraken, de kaartjes zijn gewoon heel erg ge wild en dus duur. „Waar veel vraag is naar een pro duct en weinig aanbod, worden de prijzen opgedre ven", aldus Fonteijn. De ACM nam Live Nation on der de loep; de eigenaar van concertorganisator Mo jo, kaartverkoper Ticket- master én doorverkoopsite Seatwave. Volgens de toe zichthouder zijn de hoge prijzen op die site niet het gevolg van afspraken. SCHIPHOL De 'Amsterdamse' pi loten van prijsvechter easyüet dreigen met acties in de komen de weken. Daardoor kunnen vluchten uitvallen of vertraging oplopen, zei voorzitter Steven Verhagen van de vliegersvak bond VNV gisteren. De VNV vindt dat de zeventig piloten die op Nederlandse ar beidscontracten voor easyüet vliegen, te veel vlieguren per maand moeten maken.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 19