Genoeg
aestaa<
O
Adverteerders
meer online,
minder in print
'Amsterdamse' piloten van
easyüet dreigen met acties
Prijs van
tickets
concert
'normaal'
18 ECONOMIE
In de schijnwerper
Duidelijker kan Ronald Noirot
van vakbond CFE-CGC het
niet zeggen. „Die vliegers den
ken uitsluitend aan zichzelf." Het be
grip voor de vorige stakingsacties van
de dikbetaalde Franse piloten was al
niet groot bij Noirot, maar nu het be
gin van het EK voetbal ook nog in het
honderd dreigt te lopen, is voor hem
de maat vol.
Staken, dat doe je voor een ideeal,
niet om in je eigen voet te schieten.
Noirot refereert aan de omvangrijke sta
king bij Air France in 2014. Het bedrijf
liep daardoor een
half miljard euro
mis en is die klap
pas afgelopen
maanden weer te
boven gekomen,
met dank aan de
lage olieprijs.
Het probleem
van Air France -
te duur perso
neel - hangt nog
als een zwaard
van Damocles bo
ven de luchtvaart
maatschappij.
Als de broekriem
niet wordt aange
trokken, gaan
easyjet en Ryan-
air er straks met
de héle buit van
door, vreest de
bebrilde vertegen
woordiger van
het grondperso
neel van Air Fran
ce. De komende
pilotenstaking
noemt hij dan
ook 'volslagen on
verantwoord'.
Hoe anders
staat Noirot in de
bezuinigingsdis
cussie dan Philip
pe Martinez, de
baas van de com
munistische vakbond CGT. Die houdt
Frankrijk met zijn indrukwekkende
Stalinsnor al weken in zijn greep. Het
halve land kan hem wel schieten. Zo'n
beetje alle openbare diensten kwamen
plat te liggen uit onvrede met 'rechtse'
arbeidswetten van de socialistische re
gering.
Noirot heeft overigens geen princi
piële bezwaren tegen een potje staken,
maar dat moet nooit ten koste gaan
van jezelf. Noirot zat wekenlang tussen
de piloten en de directie. Hoofdschud
dend zag hij aan hoe de gesprekken op
niets uitdraaiden. „Ze hebben gepro
beerd om ons te verleiden mee te
doen. Met onze steun wordt hun ver
haal dat het allemaal aan de directie
ligt een stuk geloofwaardiger." Maar
daar past Noirot dus voor. CFE-CGC is
inmiddels de grootste bond binnen Air
France. En dat zal toch als een (kleine)
overwinning voelen, al was het maar
op Martinez.
Werkt
bij Air
France
TomTom
SBM
Offshore
Philips
Air France
KLM
Online groeiden de advertentiebe
stedingen in 2015 met 8 procent.
Het aandeel van online steeg daar
door tot bijna een derde van de to
tale netto mediabestedingen. Die
bedroegen vorig jaar in Nederland
4,6 miljard euro; 0,1 procent min
der dan het jaar ervoor. In 2014
was nog sprake van bijna 2 pro
cent groei.
Voor de uitgever van uw krant
is er slecht en goed nieuws. De uit
gaven aan advertenties in printme
dia zijn in 2015 weer gedaald, net
als de acht jaar ervoor. Het goede
nieuws: de afname lijkt wel af te
vlakken. Daalden de adverten
tie-inkomsten van dagbladen, tijd
schriften en huis-aan-huis-krant-
jes eerder nog met 15 procent per
jaar, vorig jaar was dat 'maar' 10
procent.
Ankers
„Er zijn steeds meer media waar
uit adverteerders kunnen kiezen",
verklaart Joost Ishta van media-bu
reau Zigt, dat bedrijven helpt hun
advertentiebudgetten te verdelen.
„Nieuwsmedia blijven voor veel
adverteerders interessant, omdat
ze vaste ankers zijn. Veel mensen
bezoeken meerdere keren per dag
een nieuwssite of -app, en lezen
's ochtends de krant. Maar er zijn
wel steeds minder jongeren die
dat doen. En jongeren zijn een be
langrijke doelgroep voor adverteer
ders."
Er waren weinig nieuwkomers
op de adverteerdersmarkt, ver
klaart Ishta. „2015 was vooral een
jaar van de gevestigde partijen."
Televisiecommercials zijn nog
altijd verreweg de grootste uitga-
vepost van adverteerders. Ze ga
ven er vorig jaar zelfs ietsje meer
geld aan uit. Daar zal echter veran
dering in komen, verwacht Ishta.
„Nederland is het land waar Net-
flix het snelste groeit. Dat zal er
toe leiden dat de tarieven voor
tv-commercials gaan dalen."
Buitenreclame
Het type adverteerder dat nog
voor reclame via de televisie kiest,
is volgens hem al duidelijk veran
derd.
„Zag je voorheen veel commer
cials voor producten van A-mer
ken, nu zijn retailers de belangrijk
ste groep. Veel van de duizenden
merken die bij AH in het schap lig
gen, zijn niet in staat de hoge
tv-tarieven op te brengen. Dus be
steden ze hun budget aan sociale
media en bijvoorbeeld Bonus-ac
ties met Albert Heijn."
Nu steeds meer mensen tv kij
ken on demand, wordt buitenre
clame hét massamedium. Wil je
als winkelketen, merk of internet-
provider in korte tijd hele grote
en gevarieerde groepen mensen
bereiken, dan werkt dat goed via
abri's en billboards. De bestedin
gen aan zulke advertenties
groeien al een aantal jaar op rij; vo
rig jaar met 7 procent.
Opvallend: ook de uitgaven aan
reclame in de bioscoop zit stevig
in de lift. De groei van 30 procent
in 2015 hangt volgens Nielsen sa
men met het filmaanbod en het
feit dat bioscopen vorig jaar druk
ker werden bezocht.
Aan reclame via radiostations,
folders en sponsoring werd wat
minder uitgegeven.
De VNV vindt dat de circa zeven
tig piloten die op Nederlandse ar
beidscontracten voor easyjet vlie
gen, en Schiphol als uitvalsbasis
hebben, te veel vlieguren per
maand moeten maken voor het sa
laris dat zij krijgen. Daarnaast zijn
zaken als doorbetaling bij ziekte
niet geregeld en is de pensioenbij
drage onder de maat.
Ook vergeleken met hun colle
ga's bij bijvoorbeeld Transavia en
TUI komen de vliegers van easyjet
er volgens Verhagen bekaaid van
af. „Ze zijn hier met inferieure ar
beidsvoorwaarden naartoe gelokt
toen easyjet vorig jaar een basis
opende op Schiphol. Het gaat veel
al om Nederlanders die graag van
af Amsterdam wilden vliegen,
daar heeft het bedrijf handig ge
bruik van gemaakt."
De VNV heeft geprobeerd de
verhoudingen recht te trekken
door een fatsoenlijke cao af te slui
ten. Volgens de vakbond bleek
easyjet niet bereid daar ook maar
enige moeite voor te doen. De
maat is vol, stelt de VNV, hoewel
zij de deur openhoudt voor onder
handelingen.
Het is zeldzaam dat de VNV
naar het stakingsmiddel grijpt.
„Wij komen er altijd in overleg
uit", aldus Verhagen. „Maar de on
wil bij het management van easy
jet laat ons geen andere keuze."
Sommige acties zullen publieks
vriendelijk zijn, maar ook korte of
lange werkonderbrekingen zijn
mogelijk. De acties treffen alleen
vluchten waarvan de bemanning
in Nederland is gestationeerd. Dat
zullen met name vluchten zijn
die in de vroege ochtend van
Schiphol vertrekken, of daar 's
avonds laat aankomen.
Zelfs vakbondsleider Ronald Noirot
is de aanhoudende stakingen bij Air
France beu.
Gerben van 't Hof
Secreta
ris-gene
raal van de
vakbond
CFE-CGC.
Het rede
lijk alterna
tief voor
hardliner
Philippe
Martinez.
O
donderdag 9 juni 2016
Zag zijn beurs
waarde in de
MidKap fors stij
gen na een deal
met Volvo.
m
De maritieme
dienstverlener
profiteerde van
een nieuwe stij
ging van de olie
prijs.
De Eindhovena-
ren mikken op
overnames voor
versterking van
de medische divi
sie.
Piloten dreigen
het werk neer te
leggen tijdens
het EK voetbal in
Frankrijk.
e
o
Bij kranten en tijdschriften zijn
de advertentie-inkomsten weer
flink omlaag gegaan. De uitga
ven aan reclame op internet na
men wel toe. Net als die in bio
scopen, op abri's en billboards.
Annemieke van Dongen
Amsterdam
DEN HAAG
De Autoriteit Consument
Markt (ACM) staakt haar
onderzoek naar de doorver
koop van kaartjes voor con
certen. De toezichthouder
heeft geen bewijzen gevon
den dat de ticketprijzen op
sites als Seatwave niet
door de beugel kunnen.
ACM-bestuursvoorzitter
Chris Fonteijn kan zich wel
voorstellen dat er publieke
verontwaardiging ontstaat
als de prijzen voor de kaar
ten bij doorverkoop vele
malen over de kop gaan,
zoals eerder dit jaar bij een
concert van Adele.
Maar volgens hem is er
geen sprake van verboden
prijsafspraken, de kaartjes
zijn gewoon heel erg ge
wild en dus duur. „Waar
veel vraag is naar een pro
duct en weinig aanbod,
worden de prijzen opgedre
ven", aldus Fonteijn. De
ACM nam Live Nation on
der de loep; de eigenaar
van concertorganisator Mo
jo, kaartverkoper Ticket-
master én doorverkoopsite
Seatwave. Volgens de toe
zichthouder zijn de hoge
prijzen op die site niet het
gevolg van afspraken.
SCHIPHOL De 'Amsterdamse' pi
loten van prijsvechter easyüet
dreigen met acties in de komen
de weken. Daardoor kunnen
vluchten uitvallen of vertraging
oplopen, zei voorzitter Steven
Verhagen van de vliegersvak
bond VNV gisteren.
De VNV vindt dat de zeventig
piloten die op Nederlandse ar
beidscontracten voor easyüet
vliegen, te veel vlieguren per
maand moeten maken.