Knuffelen met
een kuikentje
Waar kun je parkeren bij Rosada?
Born in Antwerp'
Ook Zeeland Seaports ongelukkig met beslissing
Langdurige stremming van sluizen
bij Terneuzen vorige week speelt
schippers in de kaart. Staalbedrijf
Outokumpu vraagt om actie.
Het onverwacht grote
succes van outletdorp
Rosada zorgt voor
parkeerproblemen
Industrieel ontwerper
Axel Enthoven
promoot
Antwerpen
Een glimlachje breekt door op het gezicht van
Wilhemina Dekker als ze voorzichtig een kui
kentje over z'n kopje aait. 'Nee, niet pikken hoor',
zegt ze tegen het geel-bruine pluizenbolletje. De
bewoners van de verpleegafdeling van het zorg
en verpleegcentrum Nieuw Sandenburgh in
Veere zijn vertederd door de nieuwe bewoners.
Dagelijks bewonderen zij 'hun' grut.
Schippersorganisaties staan niet
(meer) alleen in hun strijd voor
een apart spuikanaal in het slui-
zencomplex bij Terneuzen. POR-
TIZ, de belangenbehartiger voor
de Zeeuwse havengebonden be
drijven, overweegt de Algemene
Schippers Vereniging (ASV) en Ko
ninklijke Schuttevaer steun te be
tuigen. Ook havenbedrijf Zeeland
Seaports is kritisch over het be
sluit geen apart spuikanaal te bou
wen bij Terneuzen.
ASV en Koninklijke Schuttevaer
hebben hiertegen een procedure
aangespannen bij de Raad van Sta
te in Den Haag. Deze zaak dient
begin volgende maand. „We doen
daar formeel niet aan mee", laat
stafmedewerker Marcel Ganze-
man van PORTIZ weten, „maar
wij zijn ons wel aan het oriënte
ren."
Op PORTIZ wordt druk uitgeoe
fend. Frank de Meijer, directeur
van staalbedrijf Outokumpu op
de Axelse Vlakte, vindt dat actie
moet worden ondernomen, nadat
alle sluizen bij Terneuzen er vori
ge week tientallen uren uitlagen
om regenwater van het Kanaal
Gent-Terneuzen op de Wester-
schelde te lozen. „Het is dat we
nog wat voorraad hadden, anders
Sluis bouw je niet
voor tien jaar
hadden we onze productie moge
lijk stil moeten leggen."
Vlaanderen en Nederland heb
ben samen besloten geen apart
spuikanaal te bouwen, tegelijk
met de Nieuwe Sluis, omdat de
noodzaak er niet zou zijn en de
kosten (50 a 100 miljoen euro) te
hoog. Maarten van As, woordvoer
der van Zeeland Seaports, noemt
dit besluit 'heel erg jammer'. „Als
havenbedrijf stonden we daarbui
ten. We hebben wel onze inbreng
geleverd, maar hadden geen beslis
singsbevoegdheid." Van As wijst
op de wereldwijde klimaatverande
ring en dat steeds heftigere korte
regenval wordt verwacht, zoals de
laatste tijd. „Je bouwt een nieuwe
sluis ook niet voor de komende
tien jaar, maar voor honderd jaar."
c3
dinsdag 7 juni 2016 pzc.nl email: zeeuws-vlaanderen@pzc.nl
P11
FOTO LEX DE MEESTER
Bedrijfsleven steunt schippers
in strijd voor apart spuikanaal
Harmen van der Werf
TERNEUZEN
Maarten van As, Zeeland Seaports