Knuffelen met een kuikentje Waar kun je parkeren bij Rosada? Born in Antwerp' Ook Zeeland Seaports ongelukkig met beslissing Langdurige stremming van sluizen bij Terneuzen vorige week speelt schippers in de kaart. Staalbedrijf Outokumpu vraagt om actie. Het onverwacht grote succes van outletdorp Rosada zorgt voor parkeerproblemen Industrieel ontwerper Axel Enthoven promoot Antwerpen Een glimlachje breekt door op het gezicht van Wilhemina Dekker als ze voorzichtig een kui kentje over z'n kopje aait. 'Nee, niet pikken hoor', zegt ze tegen het geel-bruine pluizenbolletje. De bewoners van de verpleegafdeling van het zorg en verpleegcentrum Nieuw Sandenburgh in Veere zijn vertederd door de nieuwe bewoners. Dagelijks bewonderen zij 'hun' grut. Schippersorganisaties staan niet (meer) alleen in hun strijd voor een apart spuikanaal in het slui- zencomplex bij Terneuzen. POR- TIZ, de belangenbehartiger voor de Zeeuwse havengebonden be drijven, overweegt de Algemene Schippers Vereniging (ASV) en Ko ninklijke Schuttevaer steun te be tuigen. Ook havenbedrijf Zeeland Seaports is kritisch over het be sluit geen apart spuikanaal te bou wen bij Terneuzen. ASV en Koninklijke Schuttevaer hebben hiertegen een procedure aangespannen bij de Raad van Sta te in Den Haag. Deze zaak dient begin volgende maand. „We doen daar formeel niet aan mee", laat stafmedewerker Marcel Ganze- man van PORTIZ weten, „maar wij zijn ons wel aan het oriënte ren." Op PORTIZ wordt druk uitgeoe fend. Frank de Meijer, directeur van staalbedrijf Outokumpu op de Axelse Vlakte, vindt dat actie moet worden ondernomen, nadat alle sluizen bij Terneuzen er vori ge week tientallen uren uitlagen om regenwater van het Kanaal Gent-Terneuzen op de Wester- schelde te lozen. „Het is dat we nog wat voorraad hadden, anders Sluis bouw je niet voor tien jaar hadden we onze productie moge lijk stil moeten leggen." Vlaanderen en Nederland heb ben samen besloten geen apart spuikanaal te bouwen, tegelijk met de Nieuwe Sluis, omdat de noodzaak er niet zou zijn en de kosten (50 a 100 miljoen euro) te hoog. Maarten van As, woordvoer der van Zeeland Seaports, noemt dit besluit 'heel erg jammer'. „Als havenbedrijf stonden we daarbui ten. We hebben wel onze inbreng geleverd, maar hadden geen beslis singsbevoegdheid." Van As wijst op de wereldwijde klimaatverande ring en dat steeds heftigere korte regenval wordt verwacht, zoals de laatste tijd. „Je bouwt een nieuwe sluis ook niet voor de komende tien jaar, maar voor honderd jaar." c3 dinsdag 7 juni 2016 pzc.nl email: zeeuws-vlaanderen@pzc.nl P11 FOTO LEX DE MEESTER Bedrijfsleven steunt schippers in strijd voor apart spuikanaal Harmen van der Werf TERNEUZEN Maarten van As, Zeeland Seaports

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 70