Het pretparkgevoel van de outlet in Roosendaal Ik ben niet met een randstedelijke saus overgoten' ZEELAND 9 Middelburger Rein van der Kluit is de spil bij nieuwe koepel regionale omroepen. Met de recente opening van een parkeerdek telt het outletdorp nu 1.700 parkeerplaatsen Rosada neemt maatregelen om de parkeerdruk in de weekeinden op te vangen. „In samenspraak met de gemeente hebben we besloten meer verkeersregelaars in te zetten en de controle te hebben over stop lichten bij het kruispunt. Daar naast zoeken we een extra buffer om extreme parkeerdrukte op te vangen", aldus Rosada-woordvoer- ster Thalia Brandt. Haar verhaal wordt bevestigd door de gemeente Roosendaal. Met de recente opening van een parkeerdek met een capaciteit van 300 voertuigen telt het outletdorp 1.700 parkeerplaatsen. Door de week is dat volgens Rosada vol doende. Tijdens het pinksterweek- einde van begin mei deed de ge meente een oproep niet meer naar het outletcentrum te rijden in ver- band met de drukte. Rosada trok dat weekend 60.000 bezoekers. Volgens Brandt blijft het na de opening van de nieuwe winkels aan de zuidkant ontzettend druk met bezoekers. „De afgelopen twee weekeinden na de opening van het nieuwe deel, zien wij een gemiddelde groei van 50 procent. Datzelfde zien we ook met de bezoekersaan tallen tijdens weekdagen gebeu ren." Exacte bezoekersaantallen, behal ve bij hoge uitzondering over het openingsweekend, geeft Brandt niet. „Dat is niet onze policy." Bob van Dijk laat namens de on dernemers in de Roosendaalse bin nenstad weten dat het de laatste weekenden ook in het centrum wat drukker is dan eerst. „Het lijkt erop dat dit met het vernieuwde Rosada heeft te maken, maar zeker weten we dat nog niet. Over een paar maanden gaan we het effect peilen. Dan is ook de nieuwigheid van de uitbreiding eraf." Van Dijk zegt: „Achteraf is het heel jammer dat het tijdens het pinksterweekend geen koopzon dag was in de Roosendaalse bin nenstad. We willen in de zomer maanden een proef houden om te kijken of we voortaan elke zondag opengaan." f M JK Me willen naar Rosada.' Mijn WMmm ouders uit het Zeeuws-Vlaamse W W Sluis zijn op bezoek en hun mis sie is duidelijk. Ze zijn de afgelopen weken overspoeld met reclamespotjes van het out letcentrum. De lokroep heeft effect. Ikzelf ben niet zo Rosada-achtig. De uitbreiding heb ik nog niet gezien, maar ik vermoed dat het veel van hetzelfde is. Winkels waar je vooral veel (sport)kleding kunt kopen. Voor kinderen en echtgenoot kan ik meestal wel wat vinden, maar voor mezelf viel het tot nu toe niet mee. Dat heeft een reden die ik zo diplomatiek mogelijk probeer te verwoor den: bij Rosada denken ze dat de gemiddel de Nederlandse vrouw maatje 38 heeft. Mis schien kijk ik er overheen, maar tot nu toe vond ik nauwelijks tot geen kleding voor voluptueuze vrouwen. Diplomatiek gezegd hè. Komt bij dat de drukte me tegenstaat. Waar parkeer je bij zulke massa's de auto? Tot m'n grote verbazing wil onze 13-jarige zoon mee. Als er iemand een hekel heeft aan shoppen, is hij het wel. Maar de outlet-tam- tam is zelfs hem niet ontgaan. Zoonlief weet dat Rosada 2.0 een Haribo- en een Calvin Klein-winkel binnen de poorten heeft. Snoep en merkkleding. Ze hebben een magi sche uitwerking op een puber. Deze zaterdagmiddag is het best druk als we de snelweg afrijden richting outletdorp. Maar verkeersregelaars staan op de juiste plaatsen en leiden ons naar Pi waar nog vol doende parkeerruimte is. Tweede meevaller is het briefje op de be taalautomaat: 'Vandaag kunt u gratis parke ren'. Mooi. Kom daar maar eens om in de Roosendaalse binnenstad. Kentekens laten zien dat deze dag ongeveer de helft van de bezoekers uit België komt. De eerste winkel waar we tegenaan lopen, is Calvin Klein. Tien minuten later zijn we voor wat betreft mijn zoon al op een geslaagde missie. Het is gezellig druk, niet te. We hebben Merkkleding en snoep. Ze hebben een magische uitwerking op een puber een pretparkgevoel. Op straat is geen afval te bespeuren, de aardbeienboer verkoopt zijn fruit in recordtempo, kinderen leven zich uit op een springkussen. We gaan winkel in, winkel uit. Mijn familie voelt zich als een kind in een snoepwinkel. Dat gebeurt zelfs letterlijk bij de kleine Hariboshop. Dochter vindt vervolgens twee spijkerbroeken voor dertig euro bij Street One en na lang speu ren vindt mijn vader het door hem zo ge wenste gewatteerde jasje. We drinken koffie verkeerd en verorberen een punt cheesecake bij het hippe Day the Kitchen. Ik besef nu waarom het uitgebreide Rosada zo'n succes is. Je wordt blij als je zoveel winkels bij de hand hebt zonder te verdwalen. De winkels zijn elke dag open en parkeren is vriendelijk geprijsd. Voor de binnenstad van Roosen daal is dit outletgeweld eigenlijk geen doen. Op de vraag aan mijn ouders of ze nog naar het centrum willen, krijg ik een duide lijk antwoord. „Wat moeten we daar nog gaan doen?" De enige die aan het einde van de middag niet is geslaagd, ben ik. Want ook in de 45 nieuwe winkels kan ik geen kleding voor een maatje meer vinden. Dus als ik een tip mag geven? „Dat wordt het samenwer kingsorgaan van alle regionale om roepen. Ze moeten efficiënter en effectiever gaan werken, zonder dat de redactionele onafhankelijk heid wordt aangetast." „Ik ben voorzitter van de Raad van Toezicht. De eer ste activiteit is een bestuur benoe men. Op het functioneren daar van gaan wij toezien." „Ik ben niet uitgezocht door de staatssecretaris, maar door een on afhankelijk bureau. Dekker heeft de voordracht overgenomen. Er is gezocht naar mensen die niet ver weven zijn met een van de regio nale omroepen. Het hielp wel dat ik in de regio woon en niet met een randstedelijke saus ben over goten. Verder weet ik de weg in Den Haag. Als HID van Rijkswa terstaat Zeeland en directeur van de Unie van Waterschappen heb ik me in het verleden vaak in het Haagse lobbycircuit begeven." „Ik weet niet of daar reden toe is. Het moet nog duidelijk worden hoe het allemaal gaat werken. We staan aan het begin en ROOS, het overlegorgaan van de regionale omroepen, werkt gelukkig van har te mee. We weten nog niet hoe Andere regionale omroepen zijn me net zo lief als Omroep Zeeland die bezuiniging van zeventien mil joen uitwerkt, maar het zou dom zijn gewoon een verdeelsleutel te bedenken. Daar hoef je geen RPO voor op te richten. We gaan kijken hoe we synergie kunnen halen uit de samenwerking en hoe we de journalistieke slagkracht en kwali teit kunnen verhogen." „Het zou niet goed zijn als ik al leen de belangen van Omroep Zee land voor ogen had. Andere regio nale omroepen zijn me net zo lief. Ik weet dat het bijzondere institu ten zijn voor de regio en dat ze dat moeten blijven." dinsdag 7 juni 2016 Rosada moet meer auto's kwijt Sanne Schelfaut Roosendaal Sanne Schelfaut Roosendaal Ernst Jan Rozendaal Middelburg Wat is de stichting Regionale Publieke Omroep (RPO)? 2 Wat is uw rol daarin? 3 Hoe is staatssecretaris Sander Dekker bij u uitge komen? 4 De RPO moet zeventien miljoen euro bezuinigen op de regionale omroepen. Omroep Zeeland vreest banen verlies. Rein van der Kluit 5 Is het een voordeel voor Omroep Zeeland dat een Zeeuw voorzitter is gewor den?

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 37