Mb büld^fTMÊlrLrtJ n 4 NI Helft conducteurs ziet dagelijks gevaarlijke situaties door laatkomers Op het laatste moment in de trein springen is volgens de NS risicovol én de treinen lopen vertraging op. Elk jaar raken dertig mensen bekneld. SUPERSTER MAX Het fluitje is voor veel reizigers: rennen, snel, laatste kans! Maar ei genlijk betekent het: de trein ver trekt, niet meer instappen. Uit een peiling onder de conducteurs blijkt dat 43 procent dagelijks een gevaarlijke situatie ziet ontstaan door de laatkomers die zich door de sluitende deuren wurmen. Hoofdconducteur Xander Philips: „Een man stapte te laat in. Ik zag vlak voor vertrek zijn been uitste ken en kon net voorkomen dat de trein vertrok en er echt een gevaar lijke situatie zou ontstaan. Toen ik vroeg waarom niemand aan de noodrem had getrokken, zei de be knelde man: 'ik heb gezegd dat ik het wel kon volhouden tot het vol gende station.' Aan het einde van het perron stond een hekje, je wilt niet weten wat er had kun nen gebeuren. Ik begrijp best dat je de trein wilt halen, maar breng jezelf niet in gevaar." NS-woordvoerder Erik Kroeze kent vergelijkbare situaties. „Men sen gooien de kinderwagen mét kind tussen de deur om nog mee te kunnen." Een andere beruchte manoeuvre is de rugzak: de reizi ger is aan boord maar de tas zit tussen de deuren. Soms wordt de rugzak gebruikt om de deuren te blokkeren om reisgenoten die de trein zouden missen alsnog in de trein te krijgen. Per jaar zitten zo'n dertig men sen écht knel. Treindeuren wor den gesloten door een druk op de knop en gaan niet weer open als ze weerstand voelen. Hoeveel mensen gewond raken door de be knelling is niet bekend. Volgens NS loopt het meestal met een sis ser af, doordat de conducteur het opmerkt. „Een reizigster zag de deur voor haar neus dichtgaan en stak haar arm tussen de sluitende deuren in de hoop dat ze daardoor weer zouden openen. Gelukkig zag ik het", zei een conducteur. 71 procent van de conducteurs zegt meerdere keren per dag onno dig vertraging op te lopen door te late instappers. Want als een con ducteur nog armen en benen uit de trein ziet steken, kan hij niet vertrekken. NS is inmiddels de ac tie #treinhalen begonnen op socia le media en met posters om de rei ziger zover te krijgen dat het fluit je betekent: niet meer instappen. Daarmee wijst het bedrijf nadruk kelijk op de rol van de treinreizi ger bij de vele treinvertragingen. Op Twitter krijgt NS de bal met een teruggekaatst: begin zelf eens met op tijd rijden. www.bolderman.nl 10 dagen Barcelona Van der Valk Barcarola, Spanje, Gaudi Dali 10 dagen Barcelona en omgeving 10 dagen Barcelona en Andorra 10 dagen Tossa de Mar All Inclusive 15 dage Rondreis Klassiek Spanje en Andalusië maandag 6 juni 2016 NS: na fluitje niet instappen Ton Voermans Utrecht v.a. slechts v.a. slechts Vertrekdata: 4 juli/22 aug3, 24 okt. Brochure en (0318)58 09 58 hoQlrinoQn' boekingen: Ur uruncrd: Vertrekdata: 20 juni 4 juli 22 aug 5,19 sep/24 okt 17 nov Vertrekdata: 4 juli 15, 29 aug 12,26 sept/10 okt. Vertrekdata: 13, 27juni25 juli/ 8, 22 aug 5,19 sept/3 okt. Vertrekdata: 4,18 juli 5,19 sept/3, 24 okt.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 4