Mb büld^fTMÊlrLrtJ n
4 NI
Helft conducteurs ziet dagelijks gevaarlijke situaties door laatkomers
Op het laatste moment in de trein
springen is volgens de NS risicovol
én de treinen lopen vertraging op. Elk
jaar raken dertig mensen bekneld.
SUPERSTER MAX
Het fluitje is voor veel reizigers:
rennen, snel, laatste kans! Maar ei
genlijk betekent het: de trein ver
trekt, niet meer instappen. Uit
een peiling onder de conducteurs
blijkt dat 43 procent dagelijks een
gevaarlijke situatie ziet ontstaan
door de laatkomers die zich door
de sluitende deuren wurmen.
Hoofdconducteur Xander Philips:
„Een man stapte te laat in. Ik zag
vlak voor vertrek zijn been uitste
ken en kon net voorkomen dat de
trein vertrok en er echt een gevaar
lijke situatie zou ontstaan. Toen ik
vroeg waarom niemand aan de
noodrem had getrokken, zei de be
knelde man: 'ik heb gezegd dat ik
het wel kon volhouden tot het vol
gende station.' Aan het einde van
het perron stond een hekje, je
wilt niet weten wat er had kun
nen gebeuren. Ik begrijp best dat
je de trein wilt halen, maar breng
jezelf niet in gevaar."
NS-woordvoerder Erik Kroeze
kent vergelijkbare situaties. „Men
sen gooien de kinderwagen mét
kind tussen de deur om nog mee
te kunnen." Een andere beruchte
manoeuvre is de rugzak: de reizi
ger is aan boord maar de tas zit
tussen de deuren. Soms wordt de
rugzak gebruikt om de deuren te
blokkeren om reisgenoten die de
trein zouden missen alsnog in de
trein te krijgen.
Per jaar zitten zo'n dertig men
sen écht knel. Treindeuren wor
den gesloten door een druk op de
knop en gaan niet weer open als
ze weerstand voelen. Hoeveel
mensen gewond raken door de be
knelling is niet bekend. Volgens
NS loopt het meestal met een sis
ser af, doordat de conducteur het
opmerkt. „Een reizigster zag de
deur voor haar neus dichtgaan en
stak haar arm tussen de sluitende
deuren in de hoop dat ze daardoor
weer zouden openen. Gelukkig
zag ik het", zei een conducteur.
71 procent van de conducteurs
zegt meerdere keren per dag onno
dig vertraging op te lopen door te
late instappers. Want als een con
ducteur nog armen en benen uit
de trein ziet steken, kan hij niet
vertrekken. NS is inmiddels de ac
tie #treinhalen begonnen op socia
le media en met posters om de rei
ziger zover te krijgen dat het fluit
je betekent: niet meer instappen.
Daarmee wijst het bedrijf nadruk
kelijk op de rol van de treinreizi
ger bij de vele treinvertragingen.
Op Twitter krijgt NS de bal met
een teruggekaatst: begin zelf eens
met op tijd rijden.
www.bolderman.nl
10 dagen Barcelona
Van der Valk Barcarola,
Spanje, Gaudi Dali
10 dagen
Barcelona en omgeving
10 dagen
Barcelona en Andorra
10 dagen
Tossa de Mar
All Inclusive
15 dage
Rondreis Klassiek Spanje
en Andalusië
maandag 6 juni 2016
NS: na fluitje niet instappen
Ton Voermans
Utrecht
v.a. slechts
v.a. slechts
Vertrekdata:
4 juli/22 aug3, 24 okt.
Brochure en (0318)58 09 58
hoQlrinoQn'
boekingen:
Ur
uruncrd:
Vertrekdata: 20 juni 4 juli
22 aug 5,19 sep/24 okt 17 nov
Vertrekdata: 4 juli 15, 29 aug
12,26 sept/10 okt.
Vertrekdata: 13, 27juni25 juli/
8, 22 aug 5,19 sept/3 okt.
Vertrekdata:
4,18 juli 5,19 sept/3, 24 okt.