7 f*
>W CULTUUR 13
pwil
lycot
Finding
Dory
Column
Ali is dood, mompelt de radio zater
dagochtend naast ons bed. Ik ben
Ali, speelt mijn interne jukebox on
middellijk, Cyaankali, de gevaarlijke vrouw
van Rotterdam. Nee, niet die Ali. Muham
mad Ali natuurlijk, geboren als Cassius
Clay. De Tros Nieuwsshow is er snel bij. De
Belgische oud-sportverslaggever Jan van
den Berghe spreekt.
vier uur 's ochtends onze tijd. The rumble in
the Jungle wordt de legendarische bokspartij
genoemd, waarin Ali in Zaïre bokste tegen
George Foreman.
Van den Berghe beschrijft. 'Ali Fladderde
eerst wat als een vlinder, hij prikte als een
bij en toen begon hij met zijn rechtse stoot.
Kenners weten dat dat de moeilijkste stoot
is, dus iedereen dacht, wat doet-ie nu? En
toen liet hij zijn dekking zakken, dat deed
hij wel vaker, zo dollen met zijn tegenstan
ders, en hij liet Foreman op hem los slaan.
Foreman had een gigantische stootkracht.
Nou dat voelt alsof je met 120 tegen een be
tonnen muur rijdt. En hij stond daar maar,
Ali, liet op zich losbeuken, hij riep: 'Kun je
niet nog wat harder slaan, George?
En toen Foreman helemaal leeg geslagen
was toen sloeg Ali toe.'
Presentator Peter de Bie wil iets zeggen,
maar Van den Berghe is niet te stoppen. 'Ali
had natuurlijk, daar is iedereen het wel
over eens, later nooit tegen Larry Flolmes
in de ring mogen stappen. Zoals Sylvester
Stallone het zo plastisch zei: 'Wij hebben
daar de autopsie op een levend mens mee
gemaakt.' Als je hem daarna zag staan, Ali,
wat een deerniswekkend figuur was dat!'
Dit is de eerste keer
dat ik Bianca op het
podium zie vanuit het
publiek. Ik ben zó
trots op haar.
Deze rol is Bianca op Broadway is toch wel
het lijf geschreven.
Ze doet het zó goed.
een heel andere
wereld. Hier is
iedereen altijd heel
lief voor elkaar
recensie Het is een ware sterrencast die deze zomer de musical
'In de ban van Broadway' bevolkt. Over de ondergang van een diva (Loes
Luca) en de opkomst van een nieuwe ster (Tjitske Reidinga).
Loes Luca,Tjitske Reidin
ga, Peter Blok, Bianca
Krijgsman... het zijn ac
teurs die hun sporen
hebben verdiend in het
theater en van wie enkelen hun
musicaldebuut maken. Met regis
seur Pieter Kramer kent de pro
ductie bovendien een gelouterd
theatermaker, bekend van zijn op
windende familievoorstellingen
bij het Rotterdamse RO Theater.
In de ban van Broadway is geba
seerd op het verhaal The wisdom of
Eve dat op zijn beurt diende voor
het script van de film All about
Eve (1950), waarin legendes als
Bette Davis en Anne Baxter speel
den. In de Nederlandse versie zijn
we getuige van de opkomst en on
dergang van Broadwayster Margo
Miller (Loes Luca) die door de am
bitieuze actrice in spe Grace Ro
gers (Tjitske Reidinga) wordt uit
gerangeerd.
Tegen het decor van Broadway
in de jaren 40 en 50 voltrekt zich
het menselijke drama van de ge
vierde ster die zich verstoten weet
door de schoonheid van de jeugd.
De muzikale komedie die In de
ban van Broadway is geworden, is
een voorstelling om van te smul
len. Geen traditionele musical,
maar veeleer een persiflage op het
genre, een dolkomische combina
tie van klucht, cabaret, revue en
slapstick, waarbij geestig met tijd
en ruimte wordt gespeeld (referen
ties aan filmsterren die nog niet
zijn geboren), maar ook met alle
cliché's uit de Amerikaanse amu
sementsindustrie.
Pieter Kramer plaatst de hande
ling in een cartooneske setting,
waarbij het publiek door een bont
gekleurd stripboek bladert. De de
cors van Thomas Rupert ogen
weergaloos en bepalen niet uitslui
tend de vorm, maar door hun
functionaliteit nadrukkelijk de in
houd van de musical.
Er wordt gereden in 'trapauto's'
tegen een achtergrond van bewe
gende beelden a la het antieke Hol
lywood, ledikanten staan in verti
cale stand en er is een heuse
schouwburg in het theater ge
creëerd.
Loes Luca schittert als zelfvolda-
nediva vol venijn en valsheid -
Tjitske Reidinga speelt haar rivale
met een vette knipoog naar Ma-
rylin Monroe: hoogblond, temerig
en flemerig en vol list en bedrog.
Peter Blok en Bianca Krijgsman,
de toneelschrijver Loyd en diens
vrouw Karen, spelen kostelijke rol
len, evenals Leny Breederveld
(Margo's assistente Hazel), Marisa
van Eyle (de recensente Alice),
Martijn Nieuwerf (regisseur Sam)
en Hans Leendertse (producent
Bernie).
Een verrukkelijk theaterspekta
kel. Gaat dat zien, deze zomer ex
clusiefin het DeLaMar.
VINCENT
LUISTERT RADIO
'Ik kan geen
enkel ander
ding verzinnen
dat meer
isolerend werkt
dan beroemd
zijn'
onderwerp. Ik had nog wel een half uurtje
naar Van den Berghe willen luisteren. Hij
vertelt alsof hij Ali gisteren nog zijn dek
king zag laten zakken.
Ik schakel naar BBC sLive. Ze bellen Bill
Clinton, die ook op Ali's uitvaart zal spre
ken. Ik hoor over Ali als boegbeeld van de
anti-Vietnamoorlogbeweging. George Fore
man komt ook nog even aan de telefoon.
Opeens is het weer 1974, ik ben 9. Ik hoor
mijn vader. We staan tegenover elkaar in de
huiskamer. 'Cassius Clay', roept hij, hij
geeft me een zachte rechtse stoot. 'Je dek
king man', lacht hij. Als legendes overlijden
herleven ze.
Quote van de dag
maandag 6 juni 2016
DANCE
Willem van Hane-
gem (72) heeft
zaterdag opge
treden als dj. Hij
deed dit met zijn
zoon (28), die
een beroemde dj
is, op het festival
The Flying
Dutch. De
oud-voetballer
had het zicht
baar naar zijn
zin.
FILM
Op Twitter is
een actie gelan
ceerd tegen de
film Finding Dory
(première op 29
juni). De opvol
ger van Finding
Nemo, bezingt
volgens tegen
standers de les
bische liefde.
Dat zou moeten
blijken uit de trai
ler van de film.
Ali
Hij zat op de eerste rij, op 20 mei 1974, om
De cast van 'In de ban van Broadway' na de première in het DeLaMar. In het midden hoofdrolspeel
sters Loes Luca en Tjitske Reidinga. foto levin den boer/kippa/anp
Prachtige persiflage
op Broadwayglitter
Plien van Bennekom
Diederik van Vleuten (echtgenoot
van Bianca Krijgsman) in gezel
schap van dochter Lizzy
Liz Snoijink
Arno Gelder
Musical
In de ban van Broadway
gezien 4-6, DeLaMar, Amsterdam
Lady Gaga tegen
interviewster Jamie Lee
Curtis over de tol van de
roem in Variety.
De tijd is op, men moet naar het volgende