Piet Dieleman kleurt de wereld Leroy is nu ook het gezicht van Carglass Muziekpodium Zeeland raakt definitief helft subsidie kwijt 6 ZEELAND r Leroy Wachtels (24) uit Goes en Bradley Braafhart (20) uit Hoek zijn te zien in de reclamespotjes van grote Nederlandse bedrijven. COMMERCIALS OP DE BUIS De National Gallery in Edinburgh hangt vol met schilderijen van oude en vroegmoderne meesters. Van Rafael tot Gauguin. Wat een genot! Op een camping vlak bij de Schotse hoofdstad schrijf ik nu over het werk van Piet Dieleman (Arnemuiden, 1956). Hoe zou dat in die kunst tempel staan? In één woord: revo lutionair. Zijn werk is abstract. Er is geen verhaal anders dan dat van kleur en textuur in relatie tot vorm en ruimte. Ik realiseer me eens te meer hoeveel er in de afge lopen honderd jaar in de kunst is gebeurd. Eeuwenoude zekerheden zijn losgelaten. Er is onbekend ge bied ontgonnen. Dieleman neemt in die ontwik keling een sterke positie in. Hij startte - na ook een vakopleiding fotografie te hebben afgerond - in de jaren 80 als expressionist. Om- De kleur brengt ook gevoelens teweeg. Zoals opwinding, verstilling, verwondering dat verf een materiaal is dat leeft, dat ademt. Omdat een verflaag be vochten moet worden op het doek. En omdat hij zelf een ant woord moest vinden hoe hij zich tot die eeuwenlange traditie én zijn eigen tijd verhield. De fotogra fie kon de werkelijkheid beter vastleggen dan de schilder. Dus legde Dieleman zich toe op het on derzoeken van pigment en bind middel, kleur, vorm, handschrift, textuur, verhouding. Aanvankelijk nog met hier en daar een mensfi guur in een duistere grootse land schappelijke ruimte. Maar, een prachtig zesluik uit zijn academie tijd getuigt ervan, al vrij snel ab stract. Via omzwervingen waarin hij het in zijn atelier binnenvallen de, steeds veranderende licht trachtte te vangen in monumenta le doeken, kwam Dieleman in de jaren 90 tot de conclusie dat de kans groot is te blijven hangen in doelloos dwalen als hij zich geen beperkingen zou opleggen. Gete kende structuren werden start punt van nieuwe schilderijen. Ik zag ze als kastjes met openstaande deurtjes. Dieleman bracht kleur aan over de tekening. Op den duur bleef van de deurtjes alleen een raster over. De ruimtelijke rea liteit is zo teruggebracht tot een schematische structuur. Op die basis brengt Dieleman verf aan in de door de lijnen om schreven vlakken, steeds in de zes van de zeven kleuren van het spec trum. De kleurcompositie is steeds gelijk. Elk schilderij - in dit geval met aquarelverf gemaakt - is echter anders. Soms volgt Diele man de omtreklijnen, soms schil dert hij er buiten. Hij besluit om te zien wat er gebeurt als de kleu ren uit twee vlakken elkaar raken en in elkaar overvloeien. Hij kijkt wat het effect is wanneer hij de kleuren op losse vellen papier aan brengt en op de plaats van de vlak ken, maar iets verschoven, plakt. Of plaatst de kleuren als verticale vegen, los van elkaar, in de vaste volgorde van links naar rechts. Elk werk biedt veel te zien en die rij ke kijkervaring wordt versterkt door de onderlinge verschillen. Dieleman onderzoekt weliswaar, maar is in zijn koel pogen orde en chaos tot harmonie te laten ver smelten een warmbloedig schil der, die watertandend de schoon heid van kleur, licht en vorm er vaart. En mij meeneemt in zijn wereld. Die uiteindelijk ook een intense relatie heeft met de werke lijkheid buiten het schilderij. Rijkdom Want variaties in zijn werk verwij zen naar de oneindige rijkdom van waarnemingen die je in de da gelijkse realiteit kunt doen. En de kleur brengt ook gevoelens te weeg. Zoals opwinding, verstil ling, verwondering, verbazing, op gewektheid, somberheid, rust, on rust. Maar niet Dieleman, maar ik zelf roep die gevoelens op. Een be zoek aan de vele ruimtes in zijn woonhuis/atelier is een ontmoe ting met bijna veertig jaar werken. Een unieke ervaring. En je hoeft er niet voor naar Edinburgh. Goes Leroy Wachtels (24) uit Goes is sinds eind april in diverse huiskamers in Nederland te zien en te ho ren. De automonteur prijkt momenteel in de reclame van autoruitschadebedrijf Car glass. „Je moet niet vies zijn van een beetje aandacht." Het begon allemaal als een lolletje. Leroy Wachtels is sinds 2011 automonteur bij Carglass en werkt momenteel in Breda. De werknemers van het bedrijf kregen een tijdje geleden een oproep over een nieuwe reclame die in de maak was. „Ze zochten een nieuw gezicht. Voor de grap hebben een aantal collega's en ik ons opgegeven." Allereerst presenteerde Wachtels zichzelf in een eigen gemaakt filmpje, daarna volg den audities en als eindresul taat eindigde de Goesenaar op televisie. „Het is best vreemd om jezelf terug te zien en te horen. Ik had nog nooit in een reclame gespeeld." Voor de automonteur was acteren in een commercial dan ook een nieuwe gewaar wording. „De draaidagen wa ren best pittig. Driekwart dag moest ik me voortdurend fo cussen op hoe ik sprak. Nor maal houd ik me daar niet mee bezig. Telkens moesten onderdelen herhaald en verbe terd worden. Aan het eind van de sessie kreeg ik geen zinnig woord meer uit m'n mond. Ik was er gewoon moe van." De commercial zou eerst een drietal weken op televisie te zien zijn. „Maar het bevalt kennelijk", grijnst Wachtels. „Binnenkort heb ik weer een draaidag om het filmpje iets te verbeteren. Of ze me nog vaker zullen vragen, weet ik niet." De automonteur gaat mo menteel een stuk minder ano niem door het leven dan voor heen. „Ik word vaak aangespro ken op het werk door klanten. Ook in Danstheater El Toro Goes, waar ik barman ben, word ik herkend. Zelfs in mijn vrije tijd spreken men sen me aan. Je moet niet vies zijn van een beetje aandacht." De draaidagen waren best pittig. Ik moest me voortdurend focussen op hoe ik sprak Niet alleen zijn uiterlijke verschijning doet bij mensen een belletje rinkelen. Ook zijn stem wordt gelinkt aan de re clame. „Deze week had ik toe- Zelfs in mijn vrije tijd spreken mensen me aan. Je moet niet vies zijn van een beetje aandacht vallig iemand aan de telefoon die mijn spraak herkende. Dat was best grappig." Wachtels ervaart geen keer zijde aan het feit dat hij nu 'be kend' is. „Laatst hoorde ik dat iemand iets had gezegd over mijn baardje. Dat vond hij niet mooi", vertelt de Goese naar lachend. „Daar kan ik wel mee leven." Toch was er in het verleden ook publiekelijke kritiek op de commercials van het auto ruitschadebedrijf. In 2013 boor de cabaretier Tim Kamps de reclame van Carglass in een ra diocolumn helemaal de grond in. Voor Youp van 't Hek was de commercial zelfs voer voor een voorstelling. Wachtels kan er wel om lachen. „Ik zou behoorlijk trots zijn als ik ge spreksstof word voor een ko miek." Het lot van Muziekpodium Zee land lijkt bezegeld. Provinciale Staten stemden gisteren in met het schrappen van de helft van de jaarsubsidie van ruim drie ton. De provincie wil dat MPZ meer buiten Walcheren gaat kijken. Met name de gemeenten Goes en Terneuzen zouden een deel van de provinciale bijdrage moeten overnemen. MPZ acht dat scena rio echter weinig realistisch. Als de 'doorstart' niet lukt, bouwt de provincie haar bijdrage in vier jaar helemaal af. De PvdA-Statenfractie deed, sa men met D66, gisteren een po ging het leed te verzachten. „We willen Muziekpodium tegemoet komen door het een laatste kans te geven", zei Ralph van Hertum. Ze hebben vier jaar de tijd gehad. Nu moeten ze op de blaren zitten „Een bezuiniging van 150.000 eu ro vinden wij te zwaar." Het alternatief van beide par tijen wekte echter vooral verwar ring. Zij wilden wel in 2017 ander halve ton bezuinigen, maar daar in het najaar - bij de behandeling van de provinciebegroting - op nieuw over oordelen. Het voor stel kreeg net te weinig steun. Gedeputeerde Ben de Reu be streed de kritiek dat de bezuini ging te abrupt komt. Hij wees er op dat de provincie al jaren ver geefs aandringt op samenvoeging met andere organisaties. „Ze heb ben vier jaar de tijd gehad. Nu moeten ze op de blaren zitten." zaterdag 4 juni 2016 Werk van Piet Dieleman in diens atelier, foto nico out Nico Out Piet Dieleman: Molenwater 125a, Middelburg. T/m 19/6. Za. en zo. 14.00-18.00 uur en op af spraak: 06-81473297 of pietdieleman@mac.com. Len Wolters Rolf Bosboom Middelburg Ben de Reu

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 43