c$
Deze mag nog
blijven, maar
andere
Afvoer overtollig regenwater leidt opnieuw tot stremmingen
Binnenvaartschippers zijn wachten
voor de sluizen in Terneuzen beu.
Maar de bouw van een apart
spuikanaal kost een fortuin.
Deze oranje brievenbus bij de
kerk in Sint Kruis mag blijven van
PostNL, evenals 298 andere exem
plaren in de provincie.
Maar 226 brievenbussen in Zee
land worden deze en volgende
maand verwijderd. Om enkele
voorbeelden te noemen: Groeten
uit Anna Jacobapolder zullen
voortaan in Sint Philipsland op de
bus gaan, Buttingers moeten met
hun envelop of verjaardagskaartje
naar Grijpskerke en ook in Sint
Anna ter Muiden en Noordgouwe
verdwijnt de enige brievenbus.
PostNL plaatst ook 27 nieuwe
brievenbussen. Dat gebeurt
vooral bij winkelcentra.
Na de operatie telt Zee
land nog 326 brievenbus
sen, ruim een derde
minder dan nu. Vergele
ken met de rest van het
land komt onze provin
cie er nog goed vanaf.
Landelijk halveert Post
NL het aantal brieven
bussen omdat mensen
steeds minder brieven
en kaarten versturen.
Het postbedrijf heeft de
afgelopen maanden met lokale af
delingen van belangenorganisaties
zoals ANBO en KBO in kaart ge
bracht wat belangrijke plaatsen
voor inwoners zijn en voor men
sen die minder goed ter been zijn.
De maatstaf was vroeger dat bin
nen de bebouwde kom de afstand
tot een bus maximaal vijfhonderd
meter mag zijn. Dat is verruimd
tot maximaal één kilometer. Daar
door verdwijnt in Middelburg, Ter-
neuzen en Vlissingen meer dan
de helft van de brievenbussen.
Ook veel exemplaren die bij slui
zen, campings en vakantieparken
staan ruimen het veld.
Drie weken voordat een brieven
bus wordt verwijderd, plakt Post
NL er een sticker op om de klant
te waarschuwen. Voorts stuurt
PostNL iedereen een brief met in
formatie. Op de website van Post
NL is een interactieve kaart met al
le brievenbussen te vinden.
Het spuien van overtollig regenwa
ter uit het Kanaal Gent-Terneu-
zen op de Westerschelde heeft gis
terochtend opnieuw voor veel
oponthoud gezorgd voor de
scheepvaart. Alle sluizen bij Ter
neuzen lagen er weer uit.
Jeroen Rieswijk uit Leerdam is
één van de wachtende schippers.
Hij is om kwart voor negen 's och
tends voor de Oostsluis aangeko
men. Via de marifoon heeft hij ge
hoord dat hij met zijn binnen
vaartschip Judith pas om één uur
's middags verder kan. Hij moet
ruim vier uur wachten. „Dat kost
ons 100 tot 150 euro per uur."
Kwaad maakt Jeroen zich niet,
maar ergerlijk vindt hij het wel.
„Het is toch niet meer van deze
tijd dat zo'n groot sluizencomplex
het zonder apart spuikanaal moet
doen." Hij weet dat zo'n voorzie
ning er ook niet komt bij de bouw
van de Nieuwe Sluis bij Terneu
zen. Schippersorganisaties Konink
lijke Schuttevaer en ASV zijn daar
tegen in hoger beroep gegaan bij
de Raad van State. De zaak dient
begin volgende maand.
Harm Verbeek, omgevingsmana
ger van het project Nieuwe Sluis,
laat weten dat vooraf heel goed is
gekeken of een apart spuikanaal
noodzakelijk is. Dat is volgens
hem niet het geval. De spuicapaci-
teit zal na opening van de Nieuwe
Sluis in 2021 minimaal dezelfde
blijven, geeft hij aan, waarbij reke
ning is gehouden met klimaatver
andering en een toename van het
aantal hevige regenbuien.
De planning van de binnenvaart
zal bovendien al de komende tijd
worden verbeterd, meldt Verbeek,
vergelijkbaar met de zeescheep
vaart. Dat moet tot kortere wacht
tijden leiden. Ook wordt gewerkt
aan een informatiesysteem om be
ter op de hoogte te blijven van de
Als je honderden
miljoenen uitgeeft,
dan laat je zo'n
spuikanaal toch
niet achterwege?
waterafvoer uit het Vlaamse en
Noord-Franse achterland.
Onderzocht is of een apart spui
kanaal financieel haalbaar is. Wil
zo'n kanaal effectief zijn en de in-
en uitstroom de scheepvaart niet
hinderen, dan moet het water al
ver voor de sluizen afgevoerd kun
nen worden tot in de Westerschel
de. De investering is begroot op
vijftig a honderd miljoen euro,
wat de financiers (met name
Vlaanderen) als te duur hebben af
gewezen. De kosten zouden niet
opwegen tegen de baten.
Johan Bresseleers, woordvoerder
van de Haven van Gent, steunt
die analyse. „Het is een afweging.
Hoe vaak komt het voor dat alle
sluizen gestremd zijn? Een paar
keer per jaar." Binnenschipper
Jeroen Rieswijk vindt het onbe
grijpelijk. „Als je honderden mil
joenen euro's uitgeeft voor een
Nieuwe Sluis, dan laat je zo'n spui
kanaal toch niet achterwege."
m
vrijdag 3 juni 2016 pzc.nl email: zeeuws-vlaanderen@pzc.nl
Theo Giele
Vlissingen
Busllchtlng tijdens postbezorging
."IkïN
'Sluizencomplex zonder
spuikanaal niet van deze tijd'
Harmen van der Werf
Terneuzen