c$ Deze mag nog blijven, maar andere Afvoer overtollig regenwater leidt opnieuw tot stremmingen Binnenvaartschippers zijn wachten voor de sluizen in Terneuzen beu. Maar de bouw van een apart spuikanaal kost een fortuin. Deze oranje brievenbus bij de kerk in Sint Kruis mag blijven van PostNL, evenals 298 andere exem plaren in de provincie. Maar 226 brievenbussen in Zee land worden deze en volgende maand verwijderd. Om enkele voorbeelden te noemen: Groeten uit Anna Jacobapolder zullen voortaan in Sint Philipsland op de bus gaan, Buttingers moeten met hun envelop of verjaardagskaartje naar Grijpskerke en ook in Sint Anna ter Muiden en Noordgouwe verdwijnt de enige brievenbus. PostNL plaatst ook 27 nieuwe brievenbussen. Dat gebeurt vooral bij winkelcentra. Na de operatie telt Zee land nog 326 brievenbus sen, ruim een derde minder dan nu. Vergele ken met de rest van het land komt onze provin cie er nog goed vanaf. Landelijk halveert Post NL het aantal brieven bussen omdat mensen steeds minder brieven en kaarten versturen. Het postbedrijf heeft de afgelopen maanden met lokale af delingen van belangenorganisaties zoals ANBO en KBO in kaart ge bracht wat belangrijke plaatsen voor inwoners zijn en voor men sen die minder goed ter been zijn. De maatstaf was vroeger dat bin nen de bebouwde kom de afstand tot een bus maximaal vijfhonderd meter mag zijn. Dat is verruimd tot maximaal één kilometer. Daar door verdwijnt in Middelburg, Ter- neuzen en Vlissingen meer dan de helft van de brievenbussen. Ook veel exemplaren die bij slui zen, campings en vakantieparken staan ruimen het veld. Drie weken voordat een brieven bus wordt verwijderd, plakt Post NL er een sticker op om de klant te waarschuwen. Voorts stuurt PostNL iedereen een brief met in formatie. Op de website van Post NL is een interactieve kaart met al le brievenbussen te vinden. Het spuien van overtollig regenwa ter uit het Kanaal Gent-Terneu- zen op de Westerschelde heeft gis terochtend opnieuw voor veel oponthoud gezorgd voor de scheepvaart. Alle sluizen bij Ter neuzen lagen er weer uit. Jeroen Rieswijk uit Leerdam is één van de wachtende schippers. Hij is om kwart voor negen 's och tends voor de Oostsluis aangeko men. Via de marifoon heeft hij ge hoord dat hij met zijn binnen vaartschip Judith pas om één uur 's middags verder kan. Hij moet ruim vier uur wachten. „Dat kost ons 100 tot 150 euro per uur." Kwaad maakt Jeroen zich niet, maar ergerlijk vindt hij het wel. „Het is toch niet meer van deze tijd dat zo'n groot sluizencomplex het zonder apart spuikanaal moet doen." Hij weet dat zo'n voorzie ning er ook niet komt bij de bouw van de Nieuwe Sluis bij Terneu zen. Schippersorganisaties Konink lijke Schuttevaer en ASV zijn daar tegen in hoger beroep gegaan bij de Raad van State. De zaak dient begin volgende maand. Harm Verbeek, omgevingsmana ger van het project Nieuwe Sluis, laat weten dat vooraf heel goed is gekeken of een apart spuikanaal noodzakelijk is. Dat is volgens hem niet het geval. De spuicapaci- teit zal na opening van de Nieuwe Sluis in 2021 minimaal dezelfde blijven, geeft hij aan, waarbij reke ning is gehouden met klimaatver andering en een toename van het aantal hevige regenbuien. De planning van de binnenvaart zal bovendien al de komende tijd worden verbeterd, meldt Verbeek, vergelijkbaar met de zeescheep vaart. Dat moet tot kortere wacht tijden leiden. Ook wordt gewerkt aan een informatiesysteem om be ter op de hoogte te blijven van de Als je honderden miljoenen uitgeeft, dan laat je zo'n spuikanaal toch niet achterwege? waterafvoer uit het Vlaamse en Noord-Franse achterland. Onderzocht is of een apart spui kanaal financieel haalbaar is. Wil zo'n kanaal effectief zijn en de in- en uitstroom de scheepvaart niet hinderen, dan moet het water al ver voor de sluizen afgevoerd kun nen worden tot in de Westerschel de. De investering is begroot op vijftig a honderd miljoen euro, wat de financiers (met name Vlaanderen) als te duur hebben af gewezen. De kosten zouden niet opwegen tegen de baten. Johan Bresseleers, woordvoerder van de Haven van Gent, steunt die analyse. „Het is een afweging. Hoe vaak komt het voor dat alle sluizen gestremd zijn? Een paar keer per jaar." Binnenschipper Jeroen Rieswijk vindt het onbe grijpelijk. „Als je honderden mil joenen euro's uitgeeft voor een Nieuwe Sluis, dan laat je zo'n spui kanaal toch niet achterwege." m vrijdag 3 juni 2016 pzc.nl email: zeeuws-vlaanderen@pzc.nl Theo Giele Vlissingen Busllchtlng tijdens postbezorging ."IkïN 'Sluizencomplex zonder spuikanaal niet van deze tijd' Harmen van der Werf Terneuzen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 80