ZEELAND GEBOEKT Zeeuws Tijdschrift over Four Freedoms Nabbe geeft nieuwe visie op onderwijs Zee van woorden ZEELAND 13 Dieuwke Parlevliet uit Zierikzee schrijft haar eerste jeugdboek. Het verhaal van oom Frangois en Rafy speelt in een tehuis vol eigenzinnige oudjes. r is in deze krant best al aandacht besteed aan Het zeeparfum van oom Frangois, het eerste jeugd boek van Dieuwke Parle vliet. De schrijfster (Bergen op Zoom, 1959) was kleuterleidster op de Vrije School in Middelburg. Ze studeerde vervolgens theologie en werd predikant. Na een ongeluk in 1997, waarbij haar partner en doch ter omkwamen, ging ze meer de rich ting van de kunst op. In 2012 publi ceerde ze de dichtbundel Perdonia Dael. Waarom nog een keer Oom Frangois? Omdat het een jeugdboek is dat voor het grootste deel in een bejaardentehuis speelt. Dat lijkt me best bijzonder en er is nog niet de aandacht op gevestigd. Het boek presenteert zich als teder en kwetsbaar. Dat is mede te danken aan de tekeningen van Vera Verseput aan het begin van elk hoofdstuk, op de cover en schutbladen. Die illustra ties sluiten naadloos aan bij de in houd. Het verhaal begint als Rafy Vos en zijn ouders op de boot van oom Frangois aan het opruimen zijn. Oom Frangois leefde op die kotter, de Sinaz, hij bevoer er de wereldzee ën mee op zoek naar geuren. Nu is hij oud en versleten en hebben ze hem voor zijn eigen bestwil in be jaardentehuis Sint Barbara onderge bracht. Weggestopt, dat mag je na tuurlijk ook zeggen. Eigenlijk moet ik hier uitleggen, dat oom Frangois een parfumeur is met een uitzonderlijke neus en al heel zijn leven op zoek is naar de ul tieme geur, het zeeparfum. Bij die zoektocht heeft hij zijn vrouw en grote liefde verloren, net op het mo ment dat hij vrijwel alle ingrediën ten bij elkaar leek te hebben. Maar dat leest u allemaal wel. Net als over het nachtelijk reisbureau, de slimme hond Nies en de onsympathieke te huisdirecteur. Waar ik vooral de aandacht op wil vestigen, is de beschrijving van het bejaardentehuis en zijn bewoners. Die is zo realistisch en liefdevol, dat je inderdaad hoopt dat kinderen dit boek gaan lezen. Want wie komen we tegen in Sint Barbara? Iet de Vries die Ietsepiets wordt genoemd en een geheugen als een zeef heeft, ze denkt niet meer aan later. Meneer Antonio die een hele dag een koptele foon op zijn hoofd heeft en 'knetter kakmadam', 'schijtlijster' en andere scheldwoorden roept. En bovendien het bed deelt met een medebewoon ster, Gabriëlla van Nijlen. Dan heb ben we Tortugo die - niet per onge luk - steeds met zijn rollator tegen deuren knalt. En Toos: „Haar wan gen hangen, het zijn eigenlijk net flappen. Ze hangen naast haar neus, Het zeeparfum van oom Francois maar ook naast haar kin." En natuur lijk oom Frangois, die sloft en trilt en nog een fortuin aan geurstoffen op zijn kamertje heeft. De afdelingen van het tehuis heten de Tureluur, de Wulp, de Parkiet en de Merel. „Het zijn eigenlijk een soort vogelkooien", denkt Rafy. En ook, als hij de oudjes ziet suffen: „Het is net alsof de tijd hier stilstaat." En dat allemaal verpakt in een on derhoudend avontuur, dat goed af loopt. Ook over de oudjes hoeven we ons geen zorgen te maken: ze gaan in elk geval op reis. Oom Frangois zegt op het eind: „Vannacht vaar ik uit. Tijdens het ochtendgloren, als de wind wat is gaan liggen. Dat is het moment dat je de zee het allerbeste ruikt. Fris, licht en vol geheimen van zware zoete vrede." Het nieuwste nummer van het Zeeuws Tijd schrift staat volledig in het teken van de Four Freedoms Awards, die afgelopen 21 april in Middelburg werden uitgereikt. Alle laureaten worden geportret teerd en/of geïnterviewd: de Duitse Bondskanselier Angela Merkel, drie geestelijken uit de Centraal Afrikaanse Republiek, Denis Mukengere Mukwege uit de Democratische Republiek Congo en Syriër Mazen Dar- wish. uziekles geven is een vak apart. Violist en di rigent Carlo Nabbe (2963) heeft er een boek over ge schreven: Aandacht (Uitgeverij Aspekt, 18,95 euro). Nabbe studeerde viool bij Ka tie Sebestyen en Herman Kreb- bers. Hij speelt een belangrijke rol in het Zeeuwse muziekleven, als concertmeester bij het Zeeuws Orkest, dirigent van het Zeeuws Jeugdorkest en het Zeeuws Studentenorkest, mede oprichter en chef-dirigent van het Zeeuws Kamerorkest TY. Vanuit zijn eigen ervaringen vertelt Nabbe in zijn boek hoe je volgens hem op de beste manier les kunt geven. Observeren is een kernwoord in zijn aanpak. Ook is het van belang dat de do cent open vragen stelt en ver trouwen schenkt. Nabbe: „Dit boek gaat over mijn bevindingen als musicus en leraar. Deze bevindingen over bagage en ballast leidden uitein delijk naar een nieuwe stijl van lesgeven." Zeeuwse schrijver I argriet de Moor draaft door. In De verdronkene, I haar roman uit 2005 over de stormvloed van 1953, laat ze het nog harder waaien dan het in wer kelijkheid deed. 'Het had erger ge kund', schrijft ze bovendien, met de halve hoop van een ramptoe rist. Ze voorziet haar relaas van op dringerige vooruitwijzingen. 'Om dat haar afscheid een afscheid voorgoed was', meldt ze alvast op pagina 14, met nog zeker 250 blad zijden te gaan. Op pagina 19 ha mert ze opnieuw: 'Een kwartier nadat ze haar zuster voor het laatst in leven had gezien.' Ook on derbreekt ze het verhaal voortdu rend voor waterbouwkundige en weerkundige weetjes. Dit soort proza: 'Windsnelheden kunnen boven land door wrijving worden getemperd, maar blijven boven zee doen wat ze deden.' Margriet de Moor is bij het schrijven en vooral bij het her schrijven het slachtoffer gewor den van een misverstand. Het mis verstand dat je de lezer geen se conde kunt vertrouwen, je dient haar of hem voortdurend, en liefst in plompe bewoordingen, voor te houden hoe erg, gruwelijk, vrese lijk het allemaal is. Dat de roman een succes werd, heeft naar ik ver moed alles te maken met het on derwerp en niets met de uitwer king. We volgen twee zussen: Arman- da die achterblijft in Amsterdam, Lydia die op de laatste januaridag van 1953 vertrekt, 'ik heb wel zin Margriet de Moor om weer eens een auto te bestu ren'. Wij gaan mee, door 'idioot veel wind', in de auto en op allerlei veerboten. Uiteindelijk bereikt Ly dia Zeeland, 'een provincie waar ze van haar leven nog niet was ge weest'. Het doel van de reis is Zierik zee, we krijgen een stadsrondrit langs de Noordhavenpoort, een magnifieke kerk, een vismarkt, een zestiende-eeuws stadhuis. La ter gaat ze, opnieuw per Citroën, de nacht met 'kwaad weer' in. Als storm en drama een hoogtepunt bereiken, schudt de schrijfster haar documentatiemap weer leeg: 'Oceanografen mochten hebben berekend dat de hoogte van deze scheefstand omgekeerd evenredig is met de diepte van de zee'. Zo verdrinkt De verdronkene in een niet beteugelde woordenzee. DE VERDRONKENE vrijdag 3 juni 2016 Wekelijkse rubriek met boeken over Zeeland en boeken van Zeeuwse schrijvers De oudjes gaan op reis Jan van Damme •Afct WV or\ JtMAfav) fXruAirtx, pedifCtl Dieuwke Parlevliet ZB Boek 219 pagina's 17,50 euro Mario Molegraaf -De verdronkene (2005) Dieuwke Parlevliet, auteur van 'Het zeeparfum van oom Francis', foto marieke mandemaker

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 46