Lokf iets strikt vooral veelplegers 'Soms kom ik om 2 uur 's nachts uit mijn werk' 'Wij zijn de generatie die pech heeft' 'Op kamers gaan moet ik zelf betalen' 9 BAGAGE WRANG PRIJSKAARTJE X Op naar schatting 300.000 gesto len fietsen per jaar lijkt het aantal aanhoudingen een druppel op een gloeiende plaat, maar de politie treft niet zelden bij de dief thuis een complete voorraad gesloten fietsen. „Het zijn veelplegers. Ver menigvuldig het aantal gestolen fietsen maar met een factor tien", zegt directeur Titus Visser van de Stichting Aanpak Voertuigcrimi- naliteit. De lokfietsen zijn voorzien van gps. Op het moment dat de fiets wordt verplaatst, krijgt de politie een seintje en is het eenvoudig om de fiets en zijn nieuwe 'eige naar' op te sporen. Politiekorpsen die de lokfiets inzetten, worden steeds handiger in het kiezen van de locatie waar de fiets wordt ge plaatst. In 2013 werden 290 fietsen dieven met een lokfiets gepakt. In 2014 werden 490 fietsendieven op deze wijze gepakt en vorig haar 954- De politie ziet de fiets als een zeer efficiënt middel om fietsen dieven te pakken. Vorig jaar werd er 1.470 keer een lokfiets ergens ge stationeerd en dat leidde dus tot bijna 1.000 aanhoudingen. De Stichting Aanpak Voertuigcrimi- naliteit gaat meer lokfietsen bou wen om aan de vraag te voldoen. Nu zijn er 300 fietsen uitgerust met gps die door de politie ge volgd kunnen worden. Het tot dus ver traditionele fietsen, terwijl te- Politie heeft 300 fietsen tot haar beschikking die via gps gevolgd kunnen worden genwoordig vooral e-bikes in trek zijn bij de fietsendieven. „Vorig jaar zijn naar schatting zo'n 25.000 e-bikes ontvreemd, een kwart van alle gestolen fietsen waarvan aangifte wordt gedaan", vertelt directeur Douwe Boeijenga van fietsverzekeraar ENRA, dat bijna 1 miljoen fietsen heeft verze kerd. De gestolen e-bikes verdwij nen naar het buitenland, ver moedt hij. Als ze al teruggevon den worden, zijn ze ontdaan van de dure accu. De Stichting Aan pak Voertuigcriminaliteit is bezig om ook een e-bikes om te bou wen tot lokfiets. Dit jaar komen er enkele tientallen beschikbaar. Fietsen met een track trace- systeem zijn ook voor fabrikanten het jongste wapen tegen diefstal. Het innovatieve fietsenmerk Van- Moof bracht gisteren een fiets op de markt waarin bluetooth en gsm zijn verwerkt - een soort lok fiets voor particulieren. Mocht de fiets worden gestolen dan kan een 'rescue-team' van VanMoof hem lokaliseren en terughalen. Volgens het bedrijf is het zo voor eens en altijd gedaan met de angst dat je fiets gepikt wordt. Als VanMoof de gestolen smart-fiets niet vindt, wordt hij vervangen. Volgens ENRA zullen steeds meer fietsen uitgerust worden met een volgsysteem. „Maar die kunnen worden gehackt. Een tweede slot en vastzetten met een ketting is de beste preventie." woensdag 1 juni 2016 FOTO'S DESIRÉE SCHIPPERS Esmay van der Giesen (19), Strijen en Suphar- my Regales (19), Woer den, eerstejaars studen ten International Business Management aan de Ho geschool Rotterdam. Het contrast tussen klas genoten Esmay en Suphar- my is groot. Esmay hoeft niets te lenen, omdat haar ouders de studiekosten betalen. „Ik wil liever niet lenen. Dan kan je fris be ginnen, zonder schuld." Supharmy heeft geen keu ze, zij móet lenen. „Ik ben er een van vier en mijn moeder is alleenstaand", legt ze uit. „Ik leen niet maximaal", zegt Suphar my. „Het is wel vervelend dat het nodig is. Dan be gin je straks met het 'ech te' leven en heb je gelijk bagage." Ze werkt twee dagen per week in de bio scoop. „Soms ben ik om 2 uur 's nachts thuis en heb ik de volgende och tend les." Esmay werkt vooral om leuke dingen te kunnen doen. Beiden wo nen niet op kamers. Esmay: „Ik woon op een uurtje afstand." Simone Remis (19), Rid derkerk, eerstejaars Rech ten aan de Erasmus Uni versiteit Rotterdam. Het was een beetje wrang voor Simone. Haar zusje doet een mbo-opleiding en krijgt studiefinancie ring. Zelf kon ze alleen een lening afsluiten, 1.951 euro voor dit eerste jaar. „Mijn ouders vonden dat we allebei evenveel moes ten krijgen", vertelt ze. Dat haar zusje niets hoeft te rug te betalen, speelt geen rol. „Als het goed is, ga ik uiteindelijk meer ver dienen." Van de lening be taalt Simone collegegeld. Ze maakt zich geen zor gen over de schuld. Na haar studie gaat ze 50 eu ro per maand terugbeta len. „Mijn ouders staan ga rant." Wat ze wel oneerlijk vindt, is de huurprijs van een kamer. Zij moet dat bedrag zelf ophoesten. „Wij zijn de generatie met pech. We mochten op ons 16de nog alcohol drinken, een jaar later niet meer. Nu zijn we de eersten die geen studiefinanciering meer krijgen." Bart Boons (19), Rotter dam, eerstejaars student Werktuigbouwkunde aan de TU Delft. Wat een pech had Bart. Als jongste telg van een gezin met zes kinderen is hij de enige die studiefi nanciering misloopt. „Dat is wel zuur", erkent hij. „Ik neem het de rest niet kwa lijk, dat zou raar zijn." Ei genlijk had Bart - tegen beter weten in - gedacht dat het leenstelsel aan hem voorbij zou gaan. „Het was natuurlijk al een jaar uitgesteld. Ik dacht dat ze dat nog wel een keer zouden doen." He laas, Bart krijgt geen stu diefinanciering. Toch hoeft hij nog niet te lenen. Zijn ouders betalen de stu die. Maar het leenstelsel zit wel steeds in zijn ge dachten. „Ik wil eigenlijk na de zomer op kamers. Maar dat moet ik zelf gaan betalen." Bovendien twijfelt de student of hij lid moet worden van een stu dentenvereniging. Daar hangt óók een prijskaartje aan. „Ik weet echt nog niet wat ik ga doen." De lokfiets is een succes. Vorig jaar werden 954 fietsendieven in de kraag gevat die een rijwiel met gps hadden ontvreemd. Dat zijn er bijna drie keer zoveel als in 2013. Ton Voermans Rotterdam

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 9