Lokf iets strikt vooral veelplegers
'Soms kom ik om 2 uur
's nachts uit mijn werk'
'Wij zijn de generatie
die pech heeft'
'Op kamers gaan
moet ik zelf betalen'
9
BAGAGE
WRANG
PRIJSKAARTJE X
Op naar schatting 300.000 gesto
len fietsen per jaar lijkt het aantal
aanhoudingen een druppel op een
gloeiende plaat, maar de politie
treft niet zelden bij de dief thuis
een complete voorraad gesloten
fietsen. „Het zijn veelplegers. Ver
menigvuldig het aantal gestolen
fietsen maar met een factor tien",
zegt directeur Titus Visser van de
Stichting Aanpak Voertuigcrimi-
naliteit.
De lokfietsen zijn voorzien van
gps. Op het moment dat de fiets
wordt verplaatst, krijgt de politie
een seintje en is het eenvoudig
om de fiets en zijn nieuwe 'eige
naar' op te sporen. Politiekorpsen
die de lokfiets inzetten, worden
steeds handiger in het kiezen van
de locatie waar de fiets wordt ge
plaatst. In 2013 werden 290 fietsen
dieven met een lokfiets gepakt. In
2014 werden 490 fietsendieven op
deze wijze gepakt en vorig haar
954-
De politie ziet de fiets als een
zeer efficiënt middel om fietsen
dieven te pakken. Vorig jaar werd
er 1.470 keer een lokfiets ergens ge
stationeerd en dat leidde dus tot
bijna 1.000 aanhoudingen. De
Stichting Aanpak Voertuigcrimi-
naliteit gaat meer lokfietsen bou
wen om aan de vraag te voldoen.
Nu zijn er 300 fietsen uitgerust
met gps die door de politie ge
volgd kunnen worden. Het tot dus
ver traditionele fietsen, terwijl te-
Politie heeft 300
fietsen tot haar
beschikking die via
gps gevolgd kunnen
worden
genwoordig vooral e-bikes in trek
zijn bij de fietsendieven. „Vorig
jaar zijn naar schatting zo'n
25.000 e-bikes ontvreemd, een
kwart van alle gestolen fietsen
waarvan aangifte wordt gedaan",
vertelt directeur Douwe Boeijenga
van fietsverzekeraar ENRA, dat
bijna 1 miljoen fietsen heeft verze
kerd. De gestolen e-bikes verdwij
nen naar het buitenland, ver
moedt hij. Als ze al teruggevon
den worden, zijn ze ontdaan van
de dure accu. De Stichting Aan
pak Voertuigcriminaliteit is bezig
om ook een e-bikes om te bou
wen tot lokfiets. Dit jaar komen er
enkele tientallen beschikbaar.
Fietsen met een track trace-
systeem zijn ook voor fabrikanten
het jongste wapen tegen diefstal.
Het innovatieve fietsenmerk Van-
Moof bracht gisteren een fiets op
de markt waarin bluetooth en
gsm zijn verwerkt - een soort lok
fiets voor particulieren. Mocht de
fiets worden gestolen dan kan een
'rescue-team' van VanMoof hem
lokaliseren en terughalen. Volgens
het bedrijf is het zo voor eens en
altijd gedaan met de angst dat je
fiets gepikt wordt. Als VanMoof
de gestolen smart-fiets niet vindt,
wordt hij vervangen.
Volgens ENRA zullen steeds
meer fietsen uitgerust worden
met een volgsysteem. „Maar die
kunnen worden gehackt. Een
tweede slot en vastzetten met een
ketting is de beste preventie."
woensdag 1 juni 2016
FOTO'S DESIRÉE SCHIPPERS
Esmay van der Giesen
(19), Strijen en Suphar-
my Regales (19), Woer
den, eerstejaars studen
ten International Business
Management aan de Ho
geschool Rotterdam.
Het contrast tussen klas
genoten Esmay en Suphar-
my is groot. Esmay hoeft
niets te lenen, omdat haar
ouders de studiekosten
betalen. „Ik wil liever niet
lenen. Dan kan je fris be
ginnen, zonder schuld."
Supharmy heeft geen keu
ze, zij móet lenen. „Ik ben
er een van vier en mijn
moeder is alleenstaand",
legt ze uit. „Ik leen niet
maximaal", zegt Suphar
my. „Het is wel vervelend
dat het nodig is. Dan be
gin je straks met het 'ech
te' leven en heb je gelijk
bagage." Ze werkt twee
dagen per week in de bio
scoop. „Soms ben ik om
2 uur 's nachts thuis en
heb ik de volgende och
tend les." Esmay werkt
vooral om leuke dingen te
kunnen doen. Beiden wo
nen niet op kamers.
Esmay: „Ik woon op een
uurtje afstand."
Simone Remis (19), Rid
derkerk, eerstejaars Rech
ten aan de Erasmus Uni
versiteit Rotterdam.
Het was een beetje wrang
voor Simone. Haar zusje
doet een mbo-opleiding
en krijgt studiefinancie
ring. Zelf kon ze alleen
een lening afsluiten, 1.951
euro voor dit eerste jaar.
„Mijn ouders vonden dat
we allebei evenveel moes
ten krijgen", vertelt ze. Dat
haar zusje niets hoeft te
rug te betalen, speelt
geen rol. „Als het goed is,
ga ik uiteindelijk meer ver
dienen." Van de lening be
taalt Simone collegegeld.
Ze maakt zich geen zor
gen over de schuld. Na
haar studie gaat ze 50 eu
ro per maand terugbeta
len. „Mijn ouders staan ga
rant." Wat ze wel oneerlijk
vindt, is de huurprijs van
een kamer. Zij moet dat
bedrag zelf ophoesten.
„Wij zijn de generatie met
pech. We mochten op ons
16de nog alcohol drinken,
een jaar later niet meer.
Nu zijn we de eersten die
geen studiefinanciering
meer krijgen."
Bart Boons (19), Rotter
dam, eerstejaars student
Werktuigbouwkunde aan
de TU Delft.
Wat een pech had Bart.
Als jongste telg van een
gezin met zes kinderen is
hij de enige die studiefi
nanciering misloopt. „Dat
is wel zuur", erkent hij. „Ik
neem het de rest niet kwa
lijk, dat zou raar zijn." Ei
genlijk had Bart - tegen
beter weten in - gedacht
dat het leenstelsel aan
hem voorbij zou gaan.
„Het was natuurlijk al een
jaar uitgesteld. Ik dacht
dat ze dat nog wel een
keer zouden doen." He
laas, Bart krijgt geen stu
diefinanciering. Toch
hoeft hij nog niet te lenen.
Zijn ouders betalen de stu
die. Maar het leenstelsel
zit wel steeds in zijn ge
dachten. „Ik wil eigenlijk
na de zomer op kamers.
Maar dat moet ik zelf
gaan betalen." Bovendien
twijfelt de student of hij lid
moet worden van een stu
dentenvereniging. Daar
hangt óók een prijskaartje
aan. „Ik weet echt nog niet
wat ik ga doen."
De lokfiets is een succes. Vorig
jaar werden 954 fietsendieven
in de kraag gevat die een rijwiel
met gps hadden ontvreemd. Dat
zijn er bijna drie keer zoveel als
in 2013.
Ton Voermans
Rotterdam