Vleesvervangers zijn
ook niet altijd gezond
E 17
mam
i. ém
100 km
DENEMARKEN
Kopenh
ZWEDE
Oost
zee
DUITSLAND
Hambur
5,5 mld
de biedingen. De eisen die de
Deense overheid stelde waren
megahoog."
Na de eerste bieding zaten alle
vijf de consortia boven het bud
get van de klant. Na aanpassin
gen van een aantal eisen bleken
de consortia in de tweede ronde
wel allemaal binnen het budget
te zitten. Uiteindelijk werd het
consortium met BAM in de der
de ronde de winnaar. „Het pro
ject werd voor de helft op basis
van prijs gegund en de helft op
basis van het technisch plan. En
daar scoorden we 93 van de 100
punten. Dat heeft ons de op
dracht bezorgd."
Techniek
Smitt is apetrots dat juist de tech
nische aspecten de doorslag heb
ben gegeven. „Daar hebben wij
als BAM een groot aandeel in ge
had. De tunnel wordt gebouwd
met de afzinktechniek (zie info-
graphic). Dat is een techniek die
in Nederland is ontwikkeld. De
Maastunnel in Rotterdam was de
eerste tunnel in de wereld die
met die techniek is aangelegd.
Dat was in 1942. Nederlandse be
drijven, waaronder BAM, zijn
daar nog steeds met afstand de
beste in de wereld in", vertelt
Smitt enthousiast.
„Ik ben zelf al twintig jaar met
afzinken van tunnels bezig over
de hele wereld. Dat we deze op
dracht nu hebben binnenge
haald, is echt een dikke kers op
de taart."
Megaprojecten betekenen ook
megarisico's. Recent nog ging
bouwer Ballast Nedam bijna on
deruit door enorme problemen
bij de aanleg van de verbrede A15
bij Rotterdam. Smitt is daar niet
bang voor. „We hebben alle be
grotingsregel nauwgezet beoor
deeld. Waar nodig hebben we we
reldwijd experts en zelfs hoogle
raren ingeschakeld om de bereke
ningen te controleren. Op het ein
de hebben we PwC nog een fina
le check op de aanbieding laten
doen."
De vlag ging niet alleen uit op
het hoofdkantoor van BAM in
Bunnik. Ook in Papendrecht en
Rotterdam was het feest. De bag
gerbedrijven Van Oord en Boska
lis sleepten ieder voor 300 mil
joen euro aan orders binnen voor
het uitbaggeren van de geul waar
de tunnel in komt te liggen. Dat
is ook een precisiewerk waarvoor
specialistische kennis nodig is,
vanwege de diepte en de sterke
stroming. Bovendien is het een
drukke scheepvaartroute. „En we
leggen een haven aan, waar de
bouwers de fabriek neerzetten
om de tunneldelen te produce
ren", laat een woordvoerder van
Boskalis weten. Beide baggeraars
zullen het opgebaggerde slib ge
bruiken voor de aanleg van een
natuur- en recreatiegebied bij De
nemarken.
Denk je goed be
zig te zijn
door die plof-
kip te vervangen door
vegaburgers. Maar is
dat wel zo? Je moet te
genwoordig sterk in
je schoenen staan om
op een verjaardags
feestje te durven ver
kondigen dat je het
liefst elke dag een
flink stuk vlees eet.
Er zijn redenen te
over om vaker een
vleesloze dag in te las
sen. Neem bijvoor
beeld het leed van die
ren in de bio-indus-
trie of de grote milieu
belasting van een bief
stukje. En dan groeit
ook nog eens het we
tenschappelijke be
wijs dat (bewerkt)
vlees het risico op al
lerlei nare ziektes ver
hoogt. Het Voedings
centrum en de Ge
zondheidsraad propa
geren niet voor niets
een flexitarische ma
nier van leven.
Gelukkig maakt de
voedingsindustrie het
ons steeds makkelij
ker. Er is een behoor
lijk grote keus in
vleesvervangers, van
klassieke groentebur
gers tot heuse vegeta
rische rookworsten.
En die smaken al lang
JkLU-LJd
Wat de
boer niet
kent...
niet meer alsof je per
ongeluk een hap van
een kartonnen taart
bordje neemt. De Ve
getarische Slager
maakt plantaardige
kipstuckjes die zelfs
topkoks amper van
echte kip kunnen on
derscheiden.
Goed, je betaalt er
een stuk meer voor,
maar dan heb je ook
wat. Toch?
Nou, daar valt een
hoop op af te dingen.
Het Duitse consumen
tenblad Öko-Test liet
22 vleesvervangers
analyseren in een la
boratorium. De resul
taten waren tamelijk
ontluisterend: er
werd weinig gezonds
in gevonden.
De meeste producten
bevatten (veel) te veel
zout en vet. Een aan
tal bleek bovendien
minerale - kankerver
wekkende - oliën te
bevatten.
De soja die voor
vleesvervangers vaak
de eiwitrijke basis
vormt, bleek in een
aantal gevallen gene
tisch gemodificeerd.
Welgeteld één pro
duct scoorde goed:
een biologische soja-
schnitzel van Aldi.
Ook hier bevatten
vleesvervangers vaak
te veel zout en vet. Zo
grossieren kaasschnit
zels in verzadigd vet.
Als vleesvervanger
schieten ze boven
dien tekort, omdat ze
minder eiwitten, ijzer
en B-vitamines bevat
ten dan vlees.
Wie gezonde vlees
vervangers zoekt, kan
het beste voor tofu of
tempeh kiezen. Of
nog beter, volgens het
Voedingscentrum:
peulvruchten, noten
of een eitje.
29 JUNI IN DE BIOSCOOP
Kijk voor meer spelletjes op pzc.nl/speelplezier
woensdag 1 juni 2016
V Afzinken
Koppeling aan klaarliggende pontons.
Water loopt in de ballasttanks van het
element en het element zinkt langs
kabels langzaam naar de zeebodem.
30
ic elk 2 rijbanen vluchtstrook
Twee verkeerstunnels, elk
mtr
/vluchttunnel
Bouw
begint in 2014,
klaar medio 2022
Reistijd
7 min. per trein,
10 min. per auto.
Huidig per pont:
45 min. wachttijd
of 160 kilometer
omrijden
lengte 18 km
Geschatte kosten
Aandeel Nederlandse
bedrijven
Van Oord: graven sleuf:
300 min
Boskalis: graven sleuf:
300 min
BAM: tunnelelementen
en ingangen: 850 min
-
bij supertunnel
De begroting voor de bouw
van de Fehmarnbelttunnel is 3,4
miljard euro. BAM neemt daar
van 850 miljoen voor zijn reke
ning. Boskalis en Van Oord ont
vangen ieder 300 miljoen.
'iÈ>fsNE^PIXAR
Rubriek over de
zin en onzin van
producten uit de
supermarkt
Annemieke van
Dongen
.,0
Disney/Pixor. All rights reserved