Vleesvervangers zijn ook niet altijd gezond E 17 mam i. ém 100 km DENEMARKEN Kopenh ZWEDE Oost zee DUITSLAND Hambur 5,5 mld de biedingen. De eisen die de Deense overheid stelde waren megahoog." Na de eerste bieding zaten alle vijf de consortia boven het bud get van de klant. Na aanpassin gen van een aantal eisen bleken de consortia in de tweede ronde wel allemaal binnen het budget te zitten. Uiteindelijk werd het consortium met BAM in de der de ronde de winnaar. „Het pro ject werd voor de helft op basis van prijs gegund en de helft op basis van het technisch plan. En daar scoorden we 93 van de 100 punten. Dat heeft ons de op dracht bezorgd." Techniek Smitt is apetrots dat juist de tech nische aspecten de doorslag heb ben gegeven. „Daar hebben wij als BAM een groot aandeel in ge had. De tunnel wordt gebouwd met de afzinktechniek (zie info- graphic). Dat is een techniek die in Nederland is ontwikkeld. De Maastunnel in Rotterdam was de eerste tunnel in de wereld die met die techniek is aangelegd. Dat was in 1942. Nederlandse be drijven, waaronder BAM, zijn daar nog steeds met afstand de beste in de wereld in", vertelt Smitt enthousiast. „Ik ben zelf al twintig jaar met afzinken van tunnels bezig over de hele wereld. Dat we deze op dracht nu hebben binnenge haald, is echt een dikke kers op de taart." Megaprojecten betekenen ook megarisico's. Recent nog ging bouwer Ballast Nedam bijna on deruit door enorme problemen bij de aanleg van de verbrede A15 bij Rotterdam. Smitt is daar niet bang voor. „We hebben alle be grotingsregel nauwgezet beoor deeld. Waar nodig hebben we we reldwijd experts en zelfs hoogle raren ingeschakeld om de bereke ningen te controleren. Op het ein de hebben we PwC nog een fina le check op de aanbieding laten doen." De vlag ging niet alleen uit op het hoofdkantoor van BAM in Bunnik. Ook in Papendrecht en Rotterdam was het feest. De bag gerbedrijven Van Oord en Boska lis sleepten ieder voor 300 mil joen euro aan orders binnen voor het uitbaggeren van de geul waar de tunnel in komt te liggen. Dat is ook een precisiewerk waarvoor specialistische kennis nodig is, vanwege de diepte en de sterke stroming. Bovendien is het een drukke scheepvaartroute. „En we leggen een haven aan, waar de bouwers de fabriek neerzetten om de tunneldelen te produce ren", laat een woordvoerder van Boskalis weten. Beide baggeraars zullen het opgebaggerde slib ge bruiken voor de aanleg van een natuur- en recreatiegebied bij De nemarken. Denk je goed be zig te zijn door die plof- kip te vervangen door vegaburgers. Maar is dat wel zo? Je moet te genwoordig sterk in je schoenen staan om op een verjaardags feestje te durven ver kondigen dat je het liefst elke dag een flink stuk vlees eet. Er zijn redenen te over om vaker een vleesloze dag in te las sen. Neem bijvoor beeld het leed van die ren in de bio-indus- trie of de grote milieu belasting van een bief stukje. En dan groeit ook nog eens het we tenschappelijke be wijs dat (bewerkt) vlees het risico op al lerlei nare ziektes ver hoogt. Het Voedings centrum en de Ge zondheidsraad propa geren niet voor niets een flexitarische ma nier van leven. Gelukkig maakt de voedingsindustrie het ons steeds makkelij ker. Er is een behoor lijk grote keus in vleesvervangers, van klassieke groentebur gers tot heuse vegeta rische rookworsten. En die smaken al lang JkLU-LJd Wat de boer niet kent... niet meer alsof je per ongeluk een hap van een kartonnen taart bordje neemt. De Ve getarische Slager maakt plantaardige kipstuckjes die zelfs topkoks amper van echte kip kunnen on derscheiden. Goed, je betaalt er een stuk meer voor, maar dan heb je ook wat. Toch? Nou, daar valt een hoop op af te dingen. Het Duitse consumen tenblad Öko-Test liet 22 vleesvervangers analyseren in een la boratorium. De resul taten waren tamelijk ontluisterend: er werd weinig gezonds in gevonden. De meeste producten bevatten (veel) te veel zout en vet. Een aan tal bleek bovendien minerale - kankerver wekkende - oliën te bevatten. De soja die voor vleesvervangers vaak de eiwitrijke basis vormt, bleek in een aantal gevallen gene tisch gemodificeerd. Welgeteld één pro duct scoorde goed: een biologische soja- schnitzel van Aldi. Ook hier bevatten vleesvervangers vaak te veel zout en vet. Zo grossieren kaasschnit zels in verzadigd vet. Als vleesvervanger schieten ze boven dien tekort, omdat ze minder eiwitten, ijzer en B-vitamines bevat ten dan vlees. Wie gezonde vlees vervangers zoekt, kan het beste voor tofu of tempeh kiezen. Of nog beter, volgens het Voedingscentrum: peulvruchten, noten of een eitje. 29 JUNI IN DE BIOSCOOP Kijk voor meer spelletjes op pzc.nl/speelplezier woensdag 1 juni 2016 V Afzinken Koppeling aan klaarliggende pontons. Water loopt in de ballasttanks van het element en het element zinkt langs kabels langzaam naar de zeebodem. 30 ic elk 2 rijbanen vluchtstrook Twee verkeerstunnels, elk mtr /vluchttunnel Bouw begint in 2014, klaar medio 2022 Reistijd 7 min. per trein, 10 min. per auto. Huidig per pont: 45 min. wachttijd of 160 kilometer omrijden lengte 18 km Geschatte kosten Aandeel Nederlandse bedrijven Van Oord: graven sleuf: 300 min Boskalis: graven sleuf: 300 min BAM: tunnelelementen en ingangen: 850 min - bij supertunnel De begroting voor de bouw van de Fehmarnbelttunnel is 3,4 miljard euro. BAM neemt daar van 850 miljoen voor zijn reke ning. Boskalis en Van Oord ont vangen ieder 300 miljoen. 'iÈ>fsNE^PIXAR Rubriek over de zin en onzin van producten uit de supermarkt Annemieke van Dongen .,0 Disney/Pixor. All rights reserved

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 17