Brock is aan zet \mm m Afwerking 16 EC O Tunnel in de Oostzee O BAM Infra, Boskalis en Van Oord zijn de grote winnaars bij aanleg van spoor- en autotunnel tussen Duitsland en Denemarken. In de schijnwerper Sportfreak Broek moet de botte laar van mierzoete frisdrank winstgevender zien te maken. Geen makkelijke taak in een markt waar suiker wordt verguisd. De con sumptie van frisdrank daalt in veel lan den. CCEP is een fusiebedrijf van vier Europese bottelaars. Het koopt de cola siroop die volgens geheim recept wordt gebrouwen door de Coca-Cola Company in At lanta, lengt die aan met water in zijn vijftig fabrie ken - onder meer in Dongen - en stopt het in flessen en blik ken. Met een jaar omzet van 11,6 miljard euro is CCEP de groot ste onafhankelij ke Coca-Colabot- telaar. De fusie moet besparin gen opleveren. In schaalvoor delen is Broek er varen. De afgelo pen tien jaar was hij topman van Coca-Cola Enter prises, de belang rijkste bottelaar in West-Europa. Daarvoor leidde hij als ceo van de Belgische brou wer InterBrew (Jupiler, Stella Ar- tois) de fusie met de Brazili aanse brouwer AnBev. Een bier tje drinkt hij nog steeds graag, bij voorkeur op een tribune. Samen met zijn vrouw Mary doneerde hij miljoenen voor een nieuwe sport hal aan Georgia Tech, zijn universiteit. De bedrijfsvliegtuigen van Coca-Cola Enterprises kwamen voor de drukbe zette topman handig van pas. Hij ge bruikte ze regelmatig om wedstrijden te bezoeken van het basketbalteam waar Mary mede-eigenares van was. Soms namen Broek en zijn vrouw van uit Atlanta allebei een apart Coca-Cola vliegtuig, zodat hij na afloop direct door kon naar Europa. Teamgeest zoekt Broek ook in zijn werk. Groepen smeden die prestaties neerzetten, daar haalt hij genoegen uit. Het is te hopen dat hij Spaans spreekt, want de oprichtersfamilies van de Iberi sche fusiepartner krijgen bij CCEP veel macht. De rijke Catalaanse zaken vrouw Sol Daurella wordt chairman. De tribunes van het EK-voetbal bieden vast mogelijkheden om zaken te doen. CCEP Arcelor Boskalis Fugro De drie Nederlandse bouw- en baggerbedrijven hebben een su perorder geboekt van bijna 1,5 miljard euro. Ze gaan meewerken aan de aanleg van de Fehmarn belttunnel. Met zijn achttien kilometer wordt dat de langste gecombi neerde spoor- en autotunnel ter wereld. Martijn Smitt, directeur van BAM Infra over de verbin ding tussen Duitsland en Dene marken: „Dit project is echt een visitekaartje voor de weg- en wa terbouwsector in Nederland." De adrenaline giert een dag na de ondertekening van het mega- contract nog door het lijf van Smitt. „We zijn met honderd man drie jaar bezig geweest om deze opdracht binnen te slepen. Als je dan uiteindelijk je handte kening zet onder het contract gaat er wel wat door je heen." Be halve adrenaline zal dat ook de nodige champagne zijn geweest, maar gisteren was de Hollandse nuchterheid alweer terug. „Op het hoofdkantoor hebben we van daag een gebakje gegeten." Harde strijd Dat de adrenaline door zijn lijf spoot is niet verwonderlijk. Je te kent per slot niet elke dag een contract van 3,4 miljard euro. Het aandeel van BAM daarin is 850 miljoen euro. Het gaat om een enorm project, waar naast twee andere Nederlandse bedrijven ook Deense, Duitse, Franse en Belgische partners deelnemen. In de Fehmarnbelttunnel ko men vier rijbanen en twee spoor lijnen te liggen. De reis tussen Duitsland en Kopenhagen, nu nog een uur varen, duurt straks nog tien minuten met de auto en zeven minuten met de trein. Wie niet met de boot wil, moet nu nog 160 kilometer omrijden om in Kopenhagen te komen. Voor de aanleg van de tunnel is acht jaar uitgetrokken. De strijd om de opdracht was hard en langdurig. „Er deden vijf internationale consortia mee aan woensdag 1 juni 2016 Met een gongslag luidde John Broek, ceo van Coca-Cola European Part ners, gisteren de handel in bij de grootste beursgang dit jaar in Am sterdam. Annemieke van Dongen Geboren in 1948 in Mississippi (VS) Sinds 2006 ceo van Coca- Cola Enter prises, daarvoor van brou wer InBev. Gehuwd, drie kinde ren. O De nieuwkomer op de beurs opende op 34,15 euro. De staalgigant deed het goed in Amsterdam. m De baggeraar kan de bescher- mingswallen van overnamekandi daat Fugro niet slechten. De 'overwinning' op Boskalis le verde rivaal Fug ro op de beurs niets op. O o o O Fabricage Segmenten van gewapend beton gegoten in nabijgele gen fabriek. Gekoppeld tot 1 element. Denemarken begint aan een van de grootste infrastructuur projecten ooit: de Fehmarnbelttunnel. Een onderzeese verbinding van Denemarken naar Duitsland. Tewaterlating Tunnelelement voorzien van water dichte schotten en verplaatst naar dok, dat wordt gevuld met water. O Transport Sleepboten brengen element naar de in de zeebodem gegraven geul. 42 m Hollands glorie Peet Vogels Bunnik Martijn Smitt: „Deze opdracht is de kers op de taart." Fixerende vulling (steenslag of grir Twee spoortunnels Grindbed Zeebodem Vulling (zand) Elementen verbonden met waterdichte afdichtingen. Geul volgestort. Schotten verwijderd en voegen tussen elementen afgewerkt.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 16