Brock is
aan zet
\mm
m Afwerking
16 EC
O
Tunnel in de
Oostzee
O
BAM Infra, Boskalis en Van
Oord zijn de grote winnaars bij
aanleg van spoor- en autotunnel
tussen Duitsland en Denemarken.
In de schijnwerper
Sportfreak Broek moet de botte
laar van mierzoete frisdrank
winstgevender zien te maken.
Geen makkelijke taak in een markt
waar suiker wordt verguisd. De con
sumptie van frisdrank daalt in veel lan
den. CCEP is een fusiebedrijf van vier
Europese bottelaars. Het koopt de cola
siroop die volgens geheim recept
wordt gebrouwen door de Coca-Cola
Company in At
lanta, lengt die
aan met water in
zijn vijftig fabrie
ken - onder
meer in Dongen
- en stopt het in
flessen en blik
ken. Met een jaar
omzet van 11,6
miljard euro is
CCEP de groot
ste onafhankelij
ke Coca-Colabot-
telaar. De fusie
moet besparin
gen opleveren.
In schaalvoor
delen is Broek er
varen. De afgelo
pen tien jaar was
hij topman van
Coca-Cola Enter
prises, de belang
rijkste bottelaar
in West-Europa.
Daarvoor leidde
hij als ceo van de
Belgische brou
wer InterBrew
(Jupiler, Stella Ar-
tois) de fusie
met de Brazili
aanse brouwer
AnBev. Een bier
tje drinkt hij nog
steeds graag, bij
voorkeur op een
tribune. Samen
met zijn vrouw
Mary doneerde
hij miljoenen voor een nieuwe sport
hal aan Georgia Tech, zijn universiteit.
De bedrijfsvliegtuigen van Coca-Cola
Enterprises kwamen voor de drukbe
zette topman handig van pas. Hij ge
bruikte ze regelmatig om wedstrijden
te bezoeken van het basketbalteam
waar Mary mede-eigenares van was.
Soms namen Broek en zijn vrouw van
uit Atlanta allebei een apart Coca-Cola
vliegtuig, zodat hij na afloop direct
door kon naar Europa.
Teamgeest zoekt Broek ook in zijn
werk. Groepen smeden die prestaties
neerzetten, daar haalt hij genoegen uit.
Het is te hopen dat hij Spaans spreekt,
want de oprichtersfamilies van de Iberi
sche fusiepartner krijgen bij CCEP veel
macht. De rijke Catalaanse zaken
vrouw Sol Daurella wordt chairman.
De tribunes van het EK-voetbal bieden
vast mogelijkheden om zaken te doen.
CCEP
Arcelor
Boskalis
Fugro
De drie Nederlandse bouw- en
baggerbedrijven hebben een su
perorder geboekt van bijna 1,5
miljard euro. Ze gaan meewerken
aan de aanleg van de Fehmarn
belttunnel.
Met zijn achttien kilometer
wordt dat de langste gecombi
neerde spoor- en autotunnel ter
wereld. Martijn Smitt, directeur
van BAM Infra over de verbin
ding tussen Duitsland en Dene
marken: „Dit project is echt een
visitekaartje voor de weg- en wa
terbouwsector in Nederland."
De adrenaline giert een dag na
de ondertekening van het mega-
contract nog door het lijf van
Smitt. „We zijn met honderd
man drie jaar bezig geweest om
deze opdracht binnen te slepen.
Als je dan uiteindelijk je handte
kening zet onder het contract
gaat er wel wat door je heen." Be
halve adrenaline zal dat ook de
nodige champagne zijn geweest,
maar gisteren was de Hollandse
nuchterheid alweer terug. „Op
het hoofdkantoor hebben we van
daag een gebakje gegeten."
Harde strijd
Dat de adrenaline door zijn lijf
spoot is niet verwonderlijk. Je te
kent per slot niet elke dag een
contract van 3,4 miljard euro. Het
aandeel van BAM daarin is 850
miljoen euro. Het gaat om een
enorm project, waar naast twee
andere Nederlandse bedrijven
ook Deense, Duitse, Franse en
Belgische partners deelnemen.
In de Fehmarnbelttunnel ko
men vier rijbanen en twee spoor
lijnen te liggen. De reis tussen
Duitsland en Kopenhagen, nu
nog een uur varen, duurt straks
nog tien minuten met de auto en
zeven minuten met de trein. Wie
niet met de boot wil, moet nu
nog 160 kilometer omrijden om
in Kopenhagen te komen. Voor
de aanleg van de tunnel is acht
jaar uitgetrokken.
De strijd om de opdracht was
hard en langdurig. „Er deden vijf
internationale consortia mee aan
woensdag 1 juni 2016
Met een gongslag luidde John Broek,
ceo van Coca-Cola European Part
ners, gisteren de handel in bij de
grootste beursgang dit jaar in Am
sterdam.
Annemieke van Dongen
Geboren
in 1948 in
Mississippi
(VS)
Sinds
2006 ceo
van Coca-
Cola Enter
prises,
daarvoor
van brou
wer InBev.
Gehuwd,
drie kinde
ren.
O
De nieuwkomer
op de beurs
opende op
34,15 euro.
De staalgigant
deed het goed in
Amsterdam.
m
De baggeraar
kan de bescher-
mingswallen van
overnamekandi
daat Fugro niet
slechten.
De 'overwinning'
op Boskalis le
verde rivaal Fug
ro op de beurs
niets op.
O
o
o
O Fabricage
Segmenten van gewapend
beton gegoten in nabijgele
gen fabriek.
Gekoppeld tot 1 element.
Denemarken begint aan een van de grootste infrastructuur
projecten ooit: de Fehmarnbelttunnel. Een onderzeese
verbinding van Denemarken naar Duitsland.
Tewaterlating
Tunnelelement voorzien van water
dichte schotten en verplaatst naar
dok, dat wordt gevuld met water.
O Transport
Sleepboten brengen
element naar de in de
zeebodem gegraven geul.
42 m
Hollands glorie
Peet Vogels
Bunnik
Martijn Smitt: „Deze opdracht
is de kers op de taart."
Fixerende vulling
(steenslag of grir
Twee spoortunnels
Grindbed
Zeebodem
Vulling (zand)
Elementen verbonden met
waterdichte afdichtingen.
Geul volgestort. Schotten
verwijderd en voegen
tussen elementen
afgewerkt.