13 'Lekkerder in mijn vel' 'Ik pas veel dingen aan' GEZONDHEIDSRAGE SIXPACK KWEKEN Met haar dieethit 'Killerbody' verslaat Fajah Lourens (34) bestsellerauteurs als Nicci French en Paulien Cornelisse. Het resultaat van een spitse strategie. Fajah Lourens is geen topactrice. Ze speelde in ooit een bijrol in GTST. Als zangeres legde ze het in 2007 af te gen Nelleke van der Krogt in So You Wanna be a Popstar. En bij haar grootste tv-op- treden - Expeditie Robinson in 2012 - moest ze haar meerdere er kennen in hockey-international Fatima Moreira de Melo. Maar als zelfbenoemde voedings- en flt- nesscoach blijkt de voormalige soa- pie een doorslaand succes. Sterker: ze oogstte met haar persoonlijke verhalen op Mykillerbodymotiva- tion.com zoveel fans en volgers (80.000 op Twitter, 130.000 op In- stagram, 75.000 op Facebook, red.) dat een boek van haar hand wel een hit moest worden, aldus Kos- mos-marketeer Tessa Shoughi- niya. „Ik had het platform vorig jaar in zicht. Zag de groeimogelijk heden door de oprukkende ge zondheidsrage in combinatie met de bloggende en vloggende fans. Een aanhang die garant staat voor veel free publicity. Toen heb ik Fa jah benaderd om een boek te schrijven gericht op zogenoemde fitgirls, meiden die graag naar de sportschool gaan." Er kwamen 210 pagina's vol re cepten, boodschappenlijstjes en work-outs gelardeerd met fraaie foto's en motivatiekreten als: eet je vet eraf. En: als je wilt afVallen, moet je van het hongergevoel gaan houden! Vervolgens hield Shoughiniya een bloggersbijeen- komst vlak voor de perslancering en startte zij een online- marke tingcampagne. Kinderboekentaal Het resultaat: Killerbody, slank in 12 weken bezet momenteel de num mer i-positie van de Nederlandse Bestseller 60. Het boek is toe aan de negende druk. En met 110.000 verkochte exemplaren ging het va ker over de toonbank dan de laat ste Nicci French, Paulien Cornelis se en David Baldacci bij elkaar. Ook de beweeg- en eethandleidin- gen van Arie Boomsma, Jet van Nieuwkerk en Martijn Katan had den het nakijken. Fajah Lourens over haar succes: „Ik had die aantallen wel ver wacht, omdat ik weet wat er leeft onder mijn fans en omdat zij op sociale media actief zijn. Daardoor motiveren zij weer anderen om ook de stap te zetten. Er zijn nog genoeg mensen die willen afVal len en Killerbody werkt: sommi gen mailen mij dat ze al 8 kilo kwijt zijn." Naast het massale delen van er varingen heeft Lourens nog een verklaring voor de toppositie van haar dieethit. „Het is geschreven in kinderboekentaal. Jip en Janne- ke. Iedereen begrijpt het. Totaal an ders dan veel boeken en onderzoe ken die ik op dit gebied tegen kwam. Soms moest ik wel drie keer opnieuw beginnen voordat ik snapte waar het over ging. Ik krijg te horen: heerlijk, ik had het bin nen een dag uit. Gemak dient de mens. En dat geldt ook voor de oe feningen en kant-en-klare bood schappenlijstjes. Mensen hoeven nergens over na te denken." Lourens, die zelf dagelijks een uur traint en drie kwartier aan het bereiden van haar voeding be steedt: „Niet iedereen kan een six- pack kweken, dat is genetisch be paald. Maar Killerbody is wel voor iedereen vol te houden, mits je die knop omzet in je hoofd. Wil je liever stokbrood met krui denboter en wijn? Of ge zond leven en afvallen?" Wodka en koekje De Rotterdamse perso nal trainer Baukje de Haas twijfelt of die beide dingen in Killerbody samen gaan. Zij stelt dat de termen zond' en 'goed' mooie sen zijn die aanslaan nu fit en strak „Mensen willen sportief zijn snakken daarbij naar structuur voor hun trainingen. Wat dat treft is Killerbody met al zijn selfies recht in de roos. Het boek symboliseert onze obsessie met hip, nieuw en sixpacks. Maar Fa jah vraagt heftige inzet, terwijl de meeste mensen ongeduldig zijn en liever gisteren resultaat had den dan morgen. Duurt dat te lang, dan kan dat tot frustratie lei den of tot het doorslaan in spor ten, vijf, zes keer per week. Je fit voelen is natuurlijk geweldig, maar ik vind dat er ook nog ruim te moet zijn om te genieten." Lourens vindt haar regime mee vallen: „Af en toe een koekje of een wodkaatje mogen best. Maar het is een kwestie van kiezen en toewijding." Kritiek op de opper vlakkigheid van het sixpack-be- staan pareert zij met: „Wie tevre den is met zijn of haar uiterlijk is ook zelfverzekerder, zit lekkerder in zijn vel. Als iemands gezicht verbrand is, hoor ik weieens: ach, het gaat om de binnenkant. Nee, niet alleen. Het is ongelofelijk rot als je daarmee moet rondlopen." woensdag 1 juni 2016 FOTO MARTI KA DE SANDERS Rammelende magen, rinkelende kassa's Annemart van Rhee Amsterdam Valerie den Ridder (21), die voor de zomer 'wat vetjes kwijt wil', is bezig met haar derde Killerbody-week. „Ik ben met Fajah begonnen om dat ze geen gebruik maakt van superfoods, maar van nor male ingrediënten. Ook haar schema's voor workouts zijn handig en leerzaam. Ik moet zeggen dat ik me stukken lek kerder in mijn vel voel. Maar het boodschappen doen, het klaarmaken van het eten en de trainingen vind ik toch een dingetje qua tijd. En: soms mag je echt heel weinig eten." Whitney Does (23) wil iets ge spierder worden. Ze is nu twee weken met Killerbody be zig en 2,3 kilo afgevallen. „Ik heb me in het begin strikt aan de schema's gehouden, maar merk dat het met mijn werk niet vol te houden is. Sowieso moet ik meer aanpassen: ik eet geen vlees en vis en Fajah werkt daar wel mee. Ook valt me op dat ik eten moet weg gooien omdat ik bijvoorbeeld maar een kwart avocado mag. Heel fijn: de mooie over zichtelijke trainingen."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 13