Rijksmuseum moet zichzelf meer kunnen bedruipen U 9 Taco Dibbits wordt de nieuwe hoofddirecteur van het Rijksmuseum. „Je moet zorgen dat je heel alert blijft vernieuwen en inspireren." RIJKSMUSEUM NIEUWE DIRECTEUR A Ik had vooral een fascinatie voor de vraag: hoe doen Rembrandt en Michelangelo dat? Hij noemt het 'de mooiste baan van de wereld' en 'een droom die werke lijkheid wordt'. Ta co Dibbits (47) wordt de nieuwe hoofddirecteur van het Rijksmu seum. Hij volgt Wim Pijbes op, die vertrekt naar Museum Voorlinden. Het stokje wordt op 15 juli overgege ven, als Dibbits en Pijbes samen Rembrandts Maerten en Oopjen pre senteren. Na het huidige succes van het museum vindt Dibbits het tijd voor een volgende stap. „Niets is zo gevaarlijk als succes, dus je moet zorgen dat je heel alert blijft vernieuwen en inspireren. De maat schappij verandert ontzettend snel en er is veel verdeeldheid. Het Rijks museum staat midden in die maat schappij. Kunst kan ook verbinden en ik denk dat dat heel belangrijk is. Mensen kunnen in het Rijksmu seum verbonden worden met kunst en geschiedenis en dat is heel mooi." „Dat denk ik wel. Het Rijks is een plek voor reflectie. Kennis over het verleden geeft inzicht in het heden en in waar we naartoe gaan. Als ik zeg 'we', vind ik dat dat heel inclu sief moet zijn. Het Rijksmuseum is er voor alle Nederlanders, maar ook voor de wereld. Als je door het mu seum loopt zie je dat mensen vanuit alle windhoeken naar Nederlandse kunst komen kijken. Dat is heel bij zonder. Nederlandse kunst is ook we relderfgoed. Iedereen kent de namen Rembrandt, Vermeer en Van Gogh. Met de kunst die hier is gemaakt heb ben we in Nederland goud in han den en daar moet je zoveel mogelijk mensen van laten genieten." „Het is natuurlijk een veel publie- kere functie, maar ik ben wie ik ben en ik ben altijd heel veel bezig ge weest met de collectie. Kunst raakt mij diep en ik wil dat met zoveel mo gelijk mensen delen." „Ik zou Industrieel Ontwerpen gaan studeren in Delft. Maar ik was nog 17 toen ik van school kwam. Daarom be sloot ik een jaar de wereld te gaan verkennen. Mijn ouders vonden dat goed, maar ik moest wel een planne tje hebben. Toen heb ik mijn typdi- ploma gehaald, zodat ik altijd ergens aan de bak kon. Ik heb eerst drie maanden vrijwilligerswerk gedaan in Teylers Museum in Haarlem. Daar na ben ik drie maanden naar Italië gegaan. Daar ben ik verliefd gewor den op de kunst. Toen was het voor mij helder dat ik kunstgeschiedenis TOT NU TOE wilde gaan doen. Ik had vooral een grote fascinatie voor de vraag: hoe doen mensen dat? Hoe hebben Mi chelangelo en Rembrandt deze onge lofelijke dingen kunnen maken?" „Nederlandse kunst heeft veel te ma ken met Italiaanse kunst. We willen zeker met tentoonstellingen komen die de Nederlandse kunst in een in ternationale context plaatsen. Ik heb niet de ambitie om veel buitenland se kunst te verwerven. Schilderijen van Titiaan hebben hun plaats in de musea in de wereld al gevonden." „Goede kunst is tijdloos en eigenlijk altijd hedendaags. Die werken van Kapoor zijn niet direct mooi, ze lij ken op opengereten lichamen. Maar ze grijpen wel naar je hart en laten je op een andere manier naar Rem brandt kijken. Kunst roept emoties op. Dat kan blijdschap zijn, ook troost. Dat zijn hele belangrijke din gen die ons als mensen verbinden." Het gaat het museum voor de wind, cultureel én financieel. Daarom kan een deel van het sub sidiegeld beter besteed worden aan culturele instellingen die hun eigen broek minder makkelijk kunnen ophouden, vindt een Ka mermeerderheid. Het Rijksmuseum vroeg voor 2017-2020 7.646.852 euro subsidie aan, ruim 1 miljoen méér dan het kreeg over de periode 2013-2016. De Raad voor Cultuur ging daar niet in mee en adviseert de minis ter hetzelfde bedrag te geven als de vorige periode: 6.518.198 euro. Zelfs dat bedrag is nog te hoog, vinden de coalitiepartijen. VVD- Kamerlid Michiel van Veen bestu deerde de jaarverslagen over de af gelopen jaren. „Het museum is zó succesvol, de solvabiliteit is met 300 procent geweldig. Als het re sultaat zo stijgt bij het Rijks, kan de subsidie echt wel wat minder." Hij denkt aan zo'n 3,3 miljoen. Net als Van Veen verbaast PvdA-Kamerlid Jacques Monasch zich over het hoge aangevraagde subsidiebedrag. „Het Van Goghmuseum, dat het ook heel goed doet, vraagt daarom ook min der subsidie aan. Dat is terecht als je zo goed op eigen benen kan staan." Het Van Goghmuseum had 1,5 miljoen euro subsidie, maar vroeg voor de komende pe riode 1,37 miljoen euro aan. Van Veen heeft bij een werkbe zoek aan het Rijksmuseum zijn boodschap overgebracht aan direc teur Wim Pijbes. „Ik werd het mu seum niet uitgezet, maar hij was op zijn zachtst gezegd not amu sed." Pijbes werpt tegen dat het Rijks minder geld op de bank heeft dan de WD beweert. Hij stelt dat het aantal bezoekers - zo'n 2,4 miljoen per jaar - 'zomaar weer' zou kunnen teruglopen. Pijbes' voorzichtigheid maakt geen indruk op Van Veen en Mo nasch. „Ik denk dat we ons de ko mende tien jaar echt geen zorgen hoeven te maken over de bezoe kersaantallen", zegt Monasch. De Tweede Kamer debatteert donder dag met minister Bussemaker van Cultuur over de subsidies. dinsdag 31 mei 2016 'Zoveel mogelijk mensen moeten genieten van kunst' Kees Keijer Amsterdam Het Rijksmuseum is inmiddels een goed geoliede machine. Is er voor het Rijks een rol wegge legd in maatschappelijke kwesties? Kan het museum iets betekenen in de zwartepietendiscussie? De hoofddirecteur is het gezicht van het museum, maar heeft mis schien minder tijd voor de inhoud en de collectie. Waarom bent u ooit kunstgeschie- —Taco Dibbits, nieuwe directeur denis gaan studeren? Taco Dibbits werkt sinds 2002 in het Rijks. Hij begon als conservator 17de-eeuwse schilderkunst. Twee jaar later werd hij di recteur Collecties. Hij speel de een belangrijke rol bij de inrichting van het vernieuwde Rijksmuseum, dat na een re novatie van tien jaar in 2013 weer de deuren opende. Hij was medeverantwoorde lijk voor enkele grote aanwins ten en stond aan de wieg van tentoonstellingen als 'Rem brandt Caravaggio' (2006) en 'Late Rembrandt' (2015). Dibbits studeerde aan de Vrije Universiteit in Amster dam en de University of Cam bridge. Gaan we in het Rijks iets zien van die liefde voor Italiaanse kunst? De afgelopen jaren toont het Rijks museum steeds nadrukkelijker he dendaagse kunst, zoals eerder dit jaar schilderijen van Anish Kapoor. FOTO INGE VAN MILL/ANP Het Rijksmuseum kan met min der subsidie toe, meent de coali tie. VVD en PvdA vinden dat het museum onterecht veel subsidie heeft aangevraagd, terwijl 'het geld zo makkelijk naar het Rijks toekomt'. Hanneke Keultjes Amsterdam

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 9