'Stop nu met gebruik mobieltje op fiets' 6 NI Langslopende vrouw overlijdt; bouwvakkers PAULINE BIJSTER De vrouw die werd bedolven onder steigermateriaal kon niet meer worden gered. „Dit is uitzonderlijk." El De stukken raken het slachtoffer Column @PaulineBijster i Voortdurend nieuwe spullen kopen is een grotere belasting voor ons milieu dan een vliegreis Het makkelijkste is natuur lijk om te denken dat we er zelf niet zoveel aan kun nen doen. In 2050 zit er meer plas tic in de oceaan dan vis. Bijna de helft van de Amazone is al verdwe nen. En in Nederland is nog maar 15 procent van de oorspronkelijke biodiversiteit over, zo'n beetje het laagste percentage ter wereld. Het zijn slechts drie treurig- makende feiten uit het onlangs verschenen boek De kanarie in de kolenmijn van Marianne Thieme en Ewald Engelen. Er is een plek waar wijzelf dagelijks invloed uit oefenen, suggereert het boek ook: in de supermarkt. Bijna alles wat we daar kopen, heeft de aarde iets- jepietsje kapot gemaakt. Vooral al les wat van ver komt en alles wat geproduceerd is via intensieve landbouw of-veeteelt. Voor ieder lapje vlees zijn zestig douchebeur ten water verspild, voor het vee voer is regenwoud gekapt. Zo heb ben wij volgens de schrijvers wel degelijk invloed: als we zo weinig mogelijk dierlijke producten ko pen, en zo veel mogelijk biolo gisch (dynamisch) en lokaal bood schappen doen, scheelt dat. Vandaag wordt een ander boek gepresenteerd met een vergelijkba re conclusie. Voor De verborgen im pact heeft schrijfster en industri eel ontwerper Babette Porcelijn uitgezocht wat wij zelf praktisch kunnen doen om de vervuiling van de aarde en de verandering van het klimaat tegen te gaan. Op één staat: minder nieuwe spullen kopen. Het voortdurend aanschaf fen van allerlei nieuwe gadgets, kleding, gebruiksgoederen en meubels schijnt een grotere belas ting te zijn voor ons milieu dan een vliegreis. Op twee staat: min der vlees eten. In Ethiopië heeft het al ander halfjaar niet meer geregend, in Sri Lanka zijn duizenden mensen hun huizen juist kwijt door aan houdende regen en modderstro men. Het lijkt ver van ons bed maar de snelheid waarmee het kli maat en de grond in de war raken, is zo groot dat we er straks alle maal mee te maken krijgen. De UNHCR - de vluchtelingenafde- ling van de Verenigde Naties - verwacht dat er over drie decen nia 1 miljard klimaatvluchtelin- gen zullen zijn. En hoe gaan we die opvangen, als een paar duizend Syriërs al las tig is? Even denken de bouw vakkers die gisteroch tend in hartje Den Haag aan het werk zijn nog dat het alle maal wel meevalt. Tot ze over de rand van hun werkplek bij het voormalige ministerie van VROM naar beneden kijken. Daar een vrouw. Keihard geraakt door het steigermateriaal dat hier even eerder nog omhoog werd ge hesen, maar nu eerst op een hef- steiger terecht is gekomen, om vervolgens weg te stuiteren. Naast de vrouw waarop het te recht kwam, ligt een plas bloed. Iedereen die het ziet weet: dit le ven is voorbij. Als Peter Hecker van de vereni ging van Steiger- Hoogwerk en Betonbekistingsbedrijven (VSB) hoort van het ongeluk, gaat er een schok door hem heen. „Wat een drama, dacht ik meteen." Het is de taak van zijn vereni ging om te zorgen dat werk op hoogte zo veilig mogelijk wordt uitgevoerd. „Het brengt altijd ge varen met zich mee, meestal vooral voor de werknemers zelf. Dat er een voorbijganger slachtof- Zaterdag 22 augustus 2015: de 13-ja- rige Tommy-Boy fietst op de pro vinciale weg bij Bussum. Zijn zus je is jarig en hij gaat dj'en op het feest. Op Spotify zoekt Tommy- Boy alvast de beste nummers uit. Daardoor heeft hij niet in de ga ten dat hij de weg oversteekt. Een auto schept de jongen en hij over lijdt twaalf uur later aan zijn ver wondingen in het ziekenhuis. De dood van Tommy-Boy was natuurlijk hartverscheurend voor het hele gezin. Maar het ongeluk zette ook iets in gang, vertelt va der Michael Kuikens (46). „Ik heb de dag na het ongeluk op Face- book het advies aan alle ouders ge geven om na te denken over het gebruik van mobieltjes op de fiets door hun kinderen. Dat kwam in een column terecht die miljoenen keren is gelezen." Was Michael dan niet compleet kapot na de dood van zijn zoon? „Ik had ook niet verwacht dat ik hiervoor de kracht zou hebben, dat weet je pas als het je over komt. We hebben een maand la ter een fantastisch feest met zes honderd man op de hei gegeven om alsnog de verjaardag van Tom my-Boy te vieren. Daar was na- Ze kwamen van de verkeerde kant aangefietst. Ik dacht: 'Hier komt de boem' tuurlijk verdriet, maar er was ook muziek en leven." Maanden later treft Michael in eens een macaber toeval: in Hilver sum rijdt hij bijna zelf twee jon gens aan. „Ze kwamen van de ver keerde kant aangefietst, druk met hun telefoon. Ik dacht: 'Hier komt de boem'. En ik wist hoe zwaar de mevrouw het had die per ongeluk mijn zoon aanreed." Uit boosheid tikte Michael op Facebook ditmaal een oproep echt te stoppen met bellen op de fiets. „Ik zie nog steeds veel fietsers met een mobieltje in de hand en vaak ook oordoppen in. Kids, maar er zijn ook volwassenen die hieraan meedoen." Dit bericht levert de vader veel aandacht in de media op. Hij maakte een ronde langs scholen, de ANWB en Veilig Verkeer Ne derland om zijn pleidooi kracht bij te zetten. Concreet ziet Mi chael meerdere oplossingen om het fietsen met een telefoon veili ger te maken, zoals een app die af leidende piepjes en trillingen stil zet als je beweegt. Ook voorlich ting op scholen werkt heel goed. Hij hoopt dat het onderzoek door verkeersminister Schultz zo snel mogelijk wat oplevert. „De pijn over het verlies verwer ken wij als gezin. Maar als ik mijn boodschap nu niet van de daken schreeuw en het gebeurt straks nog drie keer in mijn omgeving, dan kun je me wegdragen. Verder zijn we gewoon gelukkig thuis, want Tommy-Boy mocht 23 jaar en 11 maanden bij ons zijn. Dat kan niemand anders zeggen." vrijdag 27 mei 2016 D Kraan laat steiger materiaal vallen Less is more De steiger die aan het gebouw van het voormalige ministerie hangt raakte beschadigd door het vallende materiaal, fotoregiois Het kruispunt waar de getrof fen vrouw ligt is een groot deel van de dag afgesloten geweest voor verkeer. Ook uit angst voor nog meer vallend materiaal. FOTO JOS VAN LEEUWEN 'Wat een drama, Angelique Mulders Carla van der Wal Den Haag Donderdag 07.30 uur Minister Schultz onderzoekt of het gebruik van de mobiele tele foon op de fiets in de ban kan. Michael Kuikens weet hoe ge vaarlijk dat is: hij verloor op de ze wijze zijn zoon. Edwin van der Aa Den Haag Michael Kuikens, vader

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 6