'Stop nu met gebruik mobieltje op fiets'
6 NI
Langslopende vrouw overlijdt; bouwvakkers
PAULINE BIJSTER
De vrouw die werd bedolven
onder steigermateriaal kon niet meer
worden gered. „Dit is uitzonderlijk."
El De stukken
raken het
slachtoffer
Column @PaulineBijster
i Voortdurend
nieuwe spullen
kopen is een
grotere belasting
voor ons milieu
dan een vliegreis
Het makkelijkste is natuur
lijk om te denken dat we
er zelf niet zoveel aan kun
nen doen. In 2050 zit er meer plas
tic in de oceaan dan vis. Bijna de
helft van de Amazone is al verdwe
nen. En in Nederland is nog maar
15 procent van de oorspronkelijke
biodiversiteit over, zo'n beetje het
laagste percentage ter wereld.
Het zijn slechts drie treurig-
makende feiten uit het onlangs
verschenen boek De kanarie in de
kolenmijn van Marianne Thieme
en Ewald Engelen. Er is een plek
waar wijzelf dagelijks invloed uit
oefenen, suggereert het boek ook:
in de supermarkt. Bijna alles wat
we daar kopen, heeft de aarde iets-
jepietsje kapot gemaakt. Vooral al
les wat van ver komt en alles wat
geproduceerd is via intensieve
landbouw of-veeteelt. Voor ieder
lapje vlees zijn zestig douchebeur
ten water verspild, voor het vee
voer is regenwoud gekapt. Zo heb
ben wij volgens de schrijvers wel
degelijk invloed: als we zo weinig
mogelijk dierlijke producten ko
pen, en zo veel mogelijk biolo
gisch (dynamisch) en lokaal bood
schappen doen, scheelt dat.
Vandaag wordt een ander boek
gepresenteerd met een vergelijkba
re conclusie. Voor De verborgen im
pact heeft schrijfster en industri
eel ontwerper Babette Porcelijn
uitgezocht wat wij zelf praktisch
kunnen doen om de vervuiling
van de aarde en de verandering
van het klimaat tegen te gaan. Op
één staat: minder nieuwe spullen
kopen. Het voortdurend aanschaf
fen van allerlei nieuwe gadgets,
kleding, gebruiksgoederen en
meubels schijnt een grotere belas
ting te zijn voor ons milieu dan
een vliegreis. Op twee staat: min
der vlees eten.
In Ethiopië heeft het al ander
halfjaar niet meer geregend, in
Sri Lanka zijn duizenden mensen
hun huizen juist kwijt door aan
houdende regen en modderstro
men. Het lijkt ver van ons bed
maar de snelheid waarmee het kli
maat en de grond in de war raken,
is zo groot dat we er straks alle
maal mee te maken krijgen. De
UNHCR - de vluchtelingenafde-
ling van de Verenigde Naties -
verwacht dat er over drie decen
nia 1 miljard klimaatvluchtelin-
gen zullen zijn.
En hoe gaan we die opvangen,
als een paar duizend Syriërs al las
tig is?
Even denken de bouw
vakkers die gisteroch
tend in hartje Den
Haag aan het werk
zijn nog dat het alle
maal wel meevalt. Tot ze over de
rand van hun werkplek bij het
voormalige ministerie van
VROM naar beneden kijken.
Daar een vrouw. Keihard geraakt
door het steigermateriaal dat hier
even eerder nog omhoog werd ge
hesen, maar nu eerst op een hef-
steiger terecht is gekomen, om
vervolgens weg te stuiteren.
Naast de vrouw waarop het te
recht kwam, ligt een plas bloed.
Iedereen die het ziet weet: dit le
ven is voorbij.
Als Peter Hecker van de vereni
ging van Steiger- Hoogwerk en
Betonbekistingsbedrijven (VSB)
hoort van het ongeluk, gaat er
een schok door hem heen. „Wat
een drama, dacht ik meteen."
Het is de taak van zijn vereni
ging om te zorgen dat werk op
hoogte zo veilig mogelijk wordt
uitgevoerd. „Het brengt altijd ge
varen met zich mee, meestal
vooral voor de werknemers zelf.
Dat er een voorbijganger slachtof-
Zaterdag 22 augustus 2015: de 13-ja-
rige Tommy-Boy fietst op de pro
vinciale weg bij Bussum. Zijn zus
je is jarig en hij gaat dj'en op het
feest. Op Spotify zoekt Tommy-
Boy alvast de beste nummers uit.
Daardoor heeft hij niet in de ga
ten dat hij de weg oversteekt. Een
auto schept de jongen en hij over
lijdt twaalf uur later aan zijn ver
wondingen in het ziekenhuis.
De dood van Tommy-Boy was
natuurlijk hartverscheurend voor
het hele gezin. Maar het ongeluk
zette ook iets in gang, vertelt va
der Michael Kuikens (46). „Ik heb
de dag na het ongeluk op Face-
book het advies aan alle ouders ge
geven om na te denken over het
gebruik van mobieltjes op de fiets
door hun kinderen. Dat kwam in
een column terecht die miljoenen
keren is gelezen."
Was Michael dan niet compleet
kapot na de dood van zijn zoon?
„Ik had ook niet verwacht dat ik
hiervoor de kracht zou hebben,
dat weet je pas als het je over
komt. We hebben een maand la
ter een fantastisch feest met zes
honderd man op de hei gegeven
om alsnog de verjaardag van Tom
my-Boy te vieren. Daar was na-
Ze kwamen van de
verkeerde kant
aangefietst. Ik dacht:
'Hier komt de boem'
tuurlijk verdriet, maar er was ook
muziek en leven."
Maanden later treft Michael in
eens een macaber toeval: in Hilver
sum rijdt hij bijna zelf twee jon
gens aan. „Ze kwamen van de ver
keerde kant aangefietst, druk met
hun telefoon. Ik dacht: 'Hier komt
de boem'. En ik wist hoe zwaar de
mevrouw het had die per ongeluk
mijn zoon aanreed."
Uit boosheid tikte Michael op
Facebook ditmaal een oproep echt
te stoppen met bellen op de fiets.
„Ik zie nog steeds veel fietsers met
een mobieltje in de hand en vaak
ook oordoppen in. Kids, maar er
zijn ook volwassenen die hieraan
meedoen."
Dit bericht levert de vader veel
aandacht in de media op. Hij
maakte een ronde langs scholen,
de ANWB en Veilig Verkeer Ne
derland om zijn pleidooi kracht
bij te zetten. Concreet ziet Mi
chael meerdere oplossingen om
het fietsen met een telefoon veili
ger te maken, zoals een app die af
leidende piepjes en trillingen stil
zet als je beweegt. Ook voorlich
ting op scholen werkt heel goed.
Hij hoopt dat het onderzoek door
verkeersminister Schultz zo snel
mogelijk wat oplevert.
„De pijn over het verlies verwer
ken wij als gezin. Maar als ik mijn
boodschap nu niet van de daken
schreeuw en het gebeurt straks
nog drie keer in mijn omgeving,
dan kun je me wegdragen. Verder
zijn we gewoon gelukkig thuis,
want Tommy-Boy mocht 23 jaar
en 11 maanden bij ons zijn. Dat
kan niemand anders zeggen."
vrijdag 27 mei 2016
D Kraan
laat steiger
materiaal
vallen
Less is more
De steiger die aan het gebouw
van het voormalige ministerie
hangt raakte beschadigd door
het vallende materiaal, fotoregiois
Het kruispunt waar de getrof
fen vrouw ligt is een groot deel
van de dag afgesloten geweest
voor verkeer. Ook uit angst voor
nog meer vallend materiaal.
FOTO JOS VAN LEEUWEN
'Wat een drama,
Angelique Mulders
Carla van der Wal
Den Haag
Donderdag
07.30 uur
Minister Schultz onderzoekt of
het gebruik van de mobiele tele
foon op de fiets in de ban kan.
Michael Kuikens weet hoe ge
vaarlijk dat is: hij verloor op de
ze wijze zijn zoon.
Edwin van der Aa
Den Haag
Michael Kuikens, vader