TenneT mag kosten er in 20 jaar uit halen E 21 Vooral sierteeltsector kan grote klappen krijgen Mogelijke overname van Takata Meer acties beveiligers Topvrouw haven vertrekt In een rapport van accountants- en adviesbureau PwC in opdracht van de Britse werkgeversorganisatie lijkt de impact van een Brexit op de inter nationale handel met Groot-Brittan- nië te overzien. Die handel zou tus sen de 0,5 en 2 procent krimpen. Een half procent geldt voor een scenario waarin de vier landen van het Vere nigd Koninkrijk (Engeland, Wales, Schotland en Noord-Ierland) uit de EU stappen, maar wel een vrijhan delsakkoord afsluiten. Het meest ne gatieve scenario van 2 procent krimp geldt als er na uittreding weer doua neheffingen worden ingevoerd en de papieren afhandeling aan de grens strenger wordt. TLN erkent dat de nadelige effec ten mee kunnen vallen. Het Vere nigd Koninkrijk maakt geen onder deel uit van het Schengengebied waarbinnen geen grenscontrole geldt, dus dat voordeel kan niet weg vallen. „Grenscontroles zijn er nu ook", zegt Renée Reijers van de transportorganisatie. Daarnaast heb ben de Britten met de pond nog steeds een eigen munt, dus ook daar verandert heel weinig in." Transport bedrijven zelf zien vooral praktische problemen, mochten grenscontroles strenger worden. „Dan zullen de Brit ten eerst hun hele infrastructuur bij de grens moeten aanpassen, want die is helemaal niet meer ingericht op lange wachttijden voor strenge douaneafhandeling", zegt transpor teur Van Dorst. Exporteurs maken zich verder gro te zorgen over de financiële gevolgen van een Brexit. Nederland exporteert jaarlijks voor zo'n 37 miljard euro naar Groot-Brittannië. Dat is zo'n 9,5 procent van de totale export. Marke ting director Marcel Zandvliet van Nederlands grootste bloemenexpor- teur Dutch Flower Group vreest dat het Britse afscheid van de EU leidt tot een waardedaling van het pond ten opzichte van de euro. „Dan wor den onze producten een stuk duur der, dus neemt de verkoop af." De Britten kochten in het eerste kwar taal van 2016 voor zo'n 265 miljoen euro aan bloemen en planten van Ne derlandse telers, weet Zandvliet. Op jaarbasis is het land goed voor een omzet van ruim een miljard euro. Daarmee zijn ze na Duitsland de grootste buitenlandse klant van de Nederlandse sierteeltsector. Transporteurs en exporteurs verkeren door het Britse referendum op 23 juni in grote onzekerheid. Ze willen anticiperen op een Brexit, maar niemand weet wat er precies gebeurt. Dat een Brexit serieuze ge volgen kan hebben voor de vervoersstromen van en naar het Verenigd Ko ninkrijk is evident, schrijft brancheorganisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN) in een re cente analyse over de mogelijke breuk tussen Groot-Brittannië en het Europe se vasteland. Maar hoe de verhoudin gen op korte en lange termijn precies zullen liggen, is volstrekt onduidelijk. Nederlandse vervoerders willen graag voorzorgsmaatregelen nemen op een Brits vertrek uit de Europese Unie, maar niemand weet hoe en wat. Komt er een strengere douanecontrole, veran dert de papieren afhandeling, verande ren de douaneaccijnzen of komt er bij een Brexit een nieuw vrijhandelsver drag? „Ik heb gekeken of ik maatregelen kan nemen, maar dat is onmogelijk want we weten helemaal niks", zegt transporteur Martijn van Dorst uit Bre da. Hij is specialist in vrachtververvoer van en naar Groot-Brittannië. Het fami liebedrijf heeft vijftien vrachtauto's op de weg. „Als er strengere grenscontro les worden ingevoerd of de papieren af handeling verandert, dan heeft dat gro te gevolgen voor de bedrijfsvoering. Vrachtwagens zijn langer onderweg, dus dat treft de inzetbaarheid van de trucks, de planning en de kosten." TLN benadrukt dat Groot-Brittannië de op drie na grootste handelspartner is van Nederlandse transporteurs. Dage lijks rijden vijfhonderd Nederlandse vrachtauto's naar het Verenigd Konink rijk. Het wegvervoer van en naar Groot-Brittannië is jaarlijks goed voor 2,3 miljoen ton. Alleen Duitsland (45 miljoen ton), België (32 miljoen ton) en Frankrijk (9 miljoen ton) gaan de Brit ten op ruime afstand voor. Hoogspanningsnetbeheerder Ten neT moet de komende jaren twee miljard euro investeren om alle windstroom straks aan land te brengen. Die investering mag in een periode van twintig jaar wor den terugverdiend, schrijft de con sumentenwaakhond Autoriteit Consument en Markt (ACM). Dit najaar bepaalt de ACM het exacte bedrag waar de beheerder jaarlijks recht op heeft. De regels gaan op 1 januari 2017 in. Na vijf jaar volgt een evaluatie en kan een prijsverhoging, -verla ging of andere wijziging plaatsvin den. De toezichthouder komt met het nieuwe kader nu er komende jaren vijf grote windparken bijko men. In het Energieakkoord is af gesproken dat er bijna 3.500 Mega watt aan windvermogen - honder den turbines - bij moet. Alleen dan lukt het om de klimaatdoelen te halen en 16 procent van onze energie in 2023 groen op te wek ken. In totaal heeft minister Kamp (EZ) 18 miljard euro gereserveerd voor de windparken op zee. Als de eerste aanbesteding maat gevend is, kan dat bedrag met mil jarden omlaag. Voor het eerste park bij Borssele kwamen liefst 38 biedingen binnen. Zij konden in schrijven op een maximale kost prijs van 12,4 cent per kilowattuur stroom. Bedoeling is dat die kost prijs bij volgende tenders nog la ger wordt. Zo zouden de kosten met 40 procent moeten worden gedrukt. vrijdag 27 mei 2016 TOKIO Airbagmaker Takata praat met de Amerikaanse inves teerder Kohlberg KraviOs Roberts (KKR) over een mogelijke overname. Het Japanse Takata is in moei lijkheden geraakt door een defect in het opblaasme- chanisme van zijn airbags, die daardoor kunnen ont ploffen. In sommige geval len zijn daarbij bestuurders dodelijk getroffen door stukjes metaal die met ho ge snelheid door de auto werden geslingerd. Miljoe nen auto's zijn teruggeroe pen naar de garage om de airbags te laten nakijken. De beurswaarde van het bedrijf is met twee derde gekelderd. SCHIPHOL Overleg tussen FNV, Schip hol en de beveiligingsbedrij ven op de luchthaven over verbetering van de werk druk en arbeidsomstandig heden heeft geen resultaat opgeleverd. De acties gaan door. Schiphol en de bedrijven bereikten eerder deze week een akkoord met de overige vakbonden over een plan van aanpak. Er worden extra mensen aangenomen zodat het per soneel bij de controle min der lang hoeft te staan. FNV is ontevreden omdat het nieuwe regime pas in september ingaat. AMSTERDAM Dertje Meijer (foto) stapt per 1 augustus op als be stuursvoorzitter van Haven bedrijf Amsterdam. Wie haar gaat opvolgen is nog niet bekend. Meijer werkte vijftien jaar voor het haven bedrijf, waarvan zeven jaar als algemeen directeur. In die tijd werd het havenbe drijf verzelfstandigd. De Amsterdamse haven is de op drie na grootste haven van West-Europa. Een meerderheid in de Amster damse gemeenteraad be klaagt zich over het salaris van Meijer, dat boven de balkenendenorm ligt. De stad is aandeelhouder van het havenbedrijf. Exporteurs doodsbenauwd voor gevolgen van 'Brexit' Nigel Farage van pro-Brexitpartij UKIP praat met medestan ders in Bolton. FOTO CHRISTOPHER FURLONG Het wegvervoer van en naar Groot-Brittannië is jaarlijks goed voor 2,3 miljoen ton. Gert van Harskamp Zoetermeer TenneT krijgt van de ACM twin tig jaar om de kosten voor het peperdure, nog te bouwen hoog spanningsnet voor offshore windparken terug te verdienen. Dat maakt de toezichthouder vanmorgen bekend. David Bremmer Den Haag

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 21