TenneT mag kosten er in 20 jaar uit halen
E 21
Vooral sierteeltsector kan grote klappen krijgen
Mogelijke
overname
van Takata
Meer acties
beveiligers
Topvrouw
haven vertrekt
In een rapport van accountants- en
adviesbureau PwC in opdracht van
de Britse werkgeversorganisatie lijkt
de impact van een Brexit op de inter
nationale handel met Groot-Brittan-
nië te overzien. Die handel zou tus
sen de 0,5 en 2 procent krimpen. Een
half procent geldt voor een scenario
waarin de vier landen van het Vere
nigd Koninkrijk (Engeland, Wales,
Schotland en Noord-Ierland) uit de
EU stappen, maar wel een vrijhan
delsakkoord afsluiten. Het meest ne
gatieve scenario van 2 procent krimp
geldt als er na uittreding weer doua
neheffingen worden ingevoerd en de
papieren afhandeling aan de grens
strenger wordt.
TLN erkent dat de nadelige effec
ten mee kunnen vallen. Het Vere
nigd Koninkrijk maakt geen onder
deel uit van het Schengengebied
waarbinnen geen grenscontrole
geldt, dus dat voordeel kan niet weg
vallen. „Grenscontroles zijn er nu
ook", zegt Renée Reijers van de
transportorganisatie. Daarnaast heb
ben de Britten met de pond nog
steeds een eigen munt, dus ook daar
verandert heel weinig in." Transport
bedrijven zelf zien vooral praktische
problemen, mochten grenscontroles
strenger worden. „Dan zullen de Brit
ten eerst hun hele infrastructuur bij
de grens moeten aanpassen, want
die is helemaal niet meer ingericht
op lange wachttijden voor strenge
douaneafhandeling", zegt transpor
teur Van Dorst.
Exporteurs maken zich verder gro
te zorgen over de financiële gevolgen
van een Brexit. Nederland exporteert
jaarlijks voor zo'n 37 miljard euro
naar Groot-Brittannië. Dat is zo'n 9,5
procent van de totale export. Marke
ting director Marcel Zandvliet van
Nederlands grootste bloemenexpor-
teur Dutch Flower Group vreest dat
het Britse afscheid van de EU leidt
tot een waardedaling van het pond
ten opzichte van de euro. „Dan wor
den onze producten een stuk duur
der, dus neemt de verkoop af." De
Britten kochten in het eerste kwar
taal van 2016 voor zo'n 265 miljoen
euro aan bloemen en planten van Ne
derlandse telers, weet Zandvliet. Op
jaarbasis is het land goed voor een
omzet van ruim een miljard euro.
Daarmee zijn ze na Duitsland de
grootste buitenlandse klant van de
Nederlandse sierteeltsector.
Transporteurs en
exporteurs verkeren
door het Britse
referendum op 23 juni in
grote onzekerheid. Ze
willen anticiperen op een
Brexit, maar niemand weet
wat er precies gebeurt.
Dat een Brexit serieuze ge
volgen kan hebben voor
de vervoersstromen van
en naar het Verenigd Ko
ninkrijk is evident,
schrijft brancheorganisatie Transport
en Logistiek Nederland (TLN) in een re
cente analyse over de mogelijke breuk
tussen Groot-Brittannië en het Europe
se vasteland. Maar hoe de verhoudin
gen op korte en lange termijn precies
zullen liggen, is volstrekt onduidelijk.
Nederlandse vervoerders willen
graag voorzorgsmaatregelen nemen op
een Brits vertrek uit de Europese Unie,
maar niemand weet hoe en wat. Komt
er een strengere douanecontrole, veran
dert de papieren afhandeling, verande
ren de douaneaccijnzen of komt er bij
een Brexit een nieuw vrijhandelsver
drag? „Ik heb gekeken of ik maatregelen
kan nemen, maar dat is onmogelijk
want we weten helemaal niks", zegt
transporteur Martijn van Dorst uit Bre
da. Hij is specialist in vrachtververvoer
van en naar Groot-Brittannië. Het fami
liebedrijf heeft vijftien vrachtauto's op
de weg. „Als er strengere grenscontro
les worden ingevoerd of de papieren af
handeling verandert, dan heeft dat gro
te gevolgen voor de bedrijfsvoering.
Vrachtwagens zijn langer onderweg,
dus dat treft de inzetbaarheid van de
trucks, de planning en de kosten."
TLN benadrukt dat Groot-Brittannië
de op drie na grootste handelspartner
is van Nederlandse transporteurs. Dage
lijks rijden vijfhonderd Nederlandse
vrachtauto's naar het Verenigd Konink
rijk. Het wegvervoer van en naar
Groot-Brittannië is jaarlijks goed voor
2,3 miljoen ton. Alleen Duitsland (45
miljoen ton), België (32 miljoen ton) en
Frankrijk (9 miljoen ton) gaan de Brit
ten op ruime afstand voor.
Hoogspanningsnetbeheerder Ten
neT moet de komende jaren twee
miljard euro investeren om alle
windstroom straks aan land te
brengen. Die investering mag in
een periode van twintig jaar wor
den terugverdiend, schrijft de con
sumentenwaakhond Autoriteit
Consument en Markt (ACM). Dit
najaar bepaalt de ACM het exacte
bedrag waar de beheerder jaarlijks
recht op heeft.
De regels gaan op 1 januari 2017
in. Na vijf jaar volgt een evaluatie
en kan een prijsverhoging, -verla
ging of andere wijziging plaatsvin
den. De toezichthouder komt met
het nieuwe kader nu er komende
jaren vijf grote windparken bijko
men. In het Energieakkoord is af
gesproken dat er bijna 3.500 Mega
watt aan windvermogen - honder
den turbines - bij moet. Alleen
dan lukt het om de klimaatdoelen
te halen en 16 procent van onze
energie in 2023 groen op te wek
ken. In totaal heeft minister Kamp
(EZ) 18 miljard euro gereserveerd
voor de windparken op zee.
Als de eerste aanbesteding maat
gevend is, kan dat bedrag met mil
jarden omlaag. Voor het eerste
park bij Borssele kwamen liefst 38
biedingen binnen. Zij konden in
schrijven op een maximale kost
prijs van 12,4 cent per kilowattuur
stroom. Bedoeling is dat die kost
prijs bij volgende tenders nog la
ger wordt. Zo zouden de kosten
met 40 procent moeten worden
gedrukt.
vrijdag 27 mei 2016
TOKIO
Airbagmaker Takata praat
met de Amerikaanse inves
teerder Kohlberg KraviOs
Roberts (KKR) over een
mogelijke overname. Het
Japanse Takata is in moei
lijkheden geraakt door een
defect in het opblaasme-
chanisme van zijn airbags,
die daardoor kunnen ont
ploffen. In sommige geval
len zijn daarbij bestuurders
dodelijk getroffen door
stukjes metaal die met ho
ge snelheid door de auto
werden geslingerd. Miljoe
nen auto's zijn teruggeroe
pen naar de garage om de
airbags te laten nakijken.
De beurswaarde van het
bedrijf is met twee derde
gekelderd.
SCHIPHOL
Overleg tussen FNV, Schip
hol en de beveiligingsbedrij
ven op de luchthaven over
verbetering van de werk
druk en arbeidsomstandig
heden heeft geen resultaat
opgeleverd. De acties
gaan door. Schiphol en de
bedrijven bereikten eerder
deze week een akkoord
met de overige vakbonden
over een plan van aanpak.
Er worden extra mensen
aangenomen zodat het per
soneel bij de controle min
der lang hoeft te staan.
FNV is ontevreden omdat
het nieuwe regime pas in
september ingaat.
AMSTERDAM
Dertje Meijer (foto) stapt
per 1 augustus op als be
stuursvoorzitter van Haven
bedrijf Amsterdam. Wie
haar gaat opvolgen is nog
niet bekend. Meijer werkte
vijftien jaar voor het haven
bedrijf, waarvan zeven jaar
als algemeen directeur. In
die tijd werd het havenbe
drijf verzelfstandigd. De
Amsterdamse haven is de
op drie na grootste haven
van West-Europa. Een
meerderheid in de Amster
damse gemeenteraad be
klaagt zich over het salaris
van Meijer, dat boven de
balkenendenorm ligt. De
stad is aandeelhouder van
het havenbedrijf.
Exporteurs doodsbenauwd
voor gevolgen van 'Brexit'
Nigel Farage van
pro-Brexitpartij UKIP
praat met medestan
ders in Bolton.
FOTO CHRISTOPHER FURLONG
Het wegvervoer
van en naar
Groot-Brittannië is
jaarlijks goed voor
2,3 miljoen ton.
Gert van Harskamp
Zoetermeer
TenneT krijgt van de ACM twin
tig jaar om de kosten voor het
peperdure, nog te bouwen hoog
spanningsnet voor offshore
windparken terug te verdienen.
Dat maakt de toezichthouder
vanmorgen bekend.
David Bremmer
Den Haag