Rotterdamse in geweer tegen boete voor uitstoot VW-busje 'T erugsturen van nieuwkomers irreëel' NIEUWS 7 Het huwelijk van de Nederlandse Marceline van Furth met Mpho Andrea Tutu, dochter van Zuid-Afrika's icoon, zorgt voor herrie binnen de Anglicaanse kerk. U zal een dezer dagen een verkla ring uitgeven. De zaak maakt veel los in Zuid-Afrika, juist omdat het na tionale icoon Desmond Tutu (84) in het spel is. Niet alleen een wereldberoemd strijder te gen apartheid maar ook erkend voorvechter van de rechten van lesbiennes, homoseksuelen, bi- seksuelen en transgenders (LHTB). Tutu zou weigeren naar de hemel te gaan als ze daar een hekel zouden hebben aan ho mo's. „Nee, dan zou ik bedan ken. Dan maar naar die andere plek. Ik zou geen god aanbidden die homofoob is, zo diep zijn mijn gevoelens hierover", zo zei hij eens. Matthew Clayton van de Zuid-Afrikaanse LHBT-organisa- tie Triangle Project is verbijsterd dat zelfs de dochter van Des- mond Tutu wordt gediscrimi neerd door een kerk waar ze ja ren lid van is. „Zij raakt haar baan kwijt zoals veel mensen die LHBT zijn hier hun baan verlie zen en worden verjaagd uit de kerk." De Anglicaanse kerk bescha digt niet alleen Mpho Tutu, vindt Clayton. „Je stuurt een boodschap naar miljoenen Afri kaanse gelovigen dat een lesbi sche vrouw het niet verdient priester te mogen zijn. Een heel gevaarlijke boodschap als je weet hoeveel geweld er al is op straat." De Nederlandse dominee Wil lie Elhorst, voorzitter van het Eu ropees Forum van christelijke LEIBT-organisaties betreurt de 'gemiste kans'. „Treurig aan deze situatie is dat de kerk geen mo reel leiderschap toont. Kennelijk wordt er druk uitgeoefend op ie mand om terug te treden als priester om daarmee het onder werp uit het daglicht te halen. Dat vind ik jammer omdat het juist zo'n mooie kans is nu het om de dochter van Tutu gaat." Huwelijksceremonie Het koppel Tutu-Van Furth gooi de zelf nog wat olie op het vuur door dominee Charlotte Bannis ter-Parker, een bevriende vrou welijke hulppriester uit Oxford, de huwelijksceremonie te laten voltrekken. Vanwege het formele standpunt van de Anglicaanse kerk gingen allen daarmee bui ten hun boekje. De inzegening was niet in een kerk maar in Franschhoek, het exclusieve wijndomein van de Engelse mil jardair Richard Branson in de West-Kaap. Conservatieve stemmen in Groot-Brittannië vinden dat ook dominee Bannister-Parker nu de kerk moet verlaten. Anderen prij zen haar omdat de discussie over het homohuwelijk nu weer zal oplaaien. Vanaf Bali zei Mpho Tutu te gen een Zuid-Afrikaanse krant dat de zaak heel ironisch is in het licht van de Zuid-Afrikaanse geschiedenis. „We worden afge rekend omwille van de gelijkenis sen tussen ons, terwijl het tij dens de apartheid net over de verschillen tussen mensen ging." Elizabeth Boersma is een groot voorstander van schonere lucht. Al was het maar omdat haar 2-jari- ge peuter opgroeit in de Rotter damse binnenstad en er een twee de kind op komst is. En een beter milieu begint bij jezelf. Mede om die reden reist de Rotterdamse doorgaans per flets of met de tram door de stad. Een keer of tien per jaar haalt ze haar klassieke kam- peerbus uit de stalling voor een va kantie of een weekendtrip. „Ik rij maximaal 80 kilometer per jaar binnen de milieuzone", zegt Boersma. „Maar dat mag dus niet meer. Ik krijg 90 euro boete als ik word gesnapt." De maatregel ging op 1 mei in. Meteen de eerste dag werd Boers ma bekeurd. Het proces-verbaal viel uitgerekend op de deurmat toen cruiseschip Harmony of the Seas deze week met veel bomba rie in Rotterdam werd onthaald. Een overtuigender voorbeeld van meten met twee maten is volgens haar moeilijk te vinden. „Ik lees dat een cruiseschip evenveel fijn- stof uitstoot als 1 miljoen auto's. Zelfs als het schip stil ligt, ver stookt het 700 liter brandstof per uur. De rook blies zo de milieuzo ne in." Met haar schaarse ritjes zou Boersma er honderd jaar over doen om diezelfde 700 liter te ver stoken. Volgens de gemeente Rot terdam vergelijkt zij appels met pe ren. Boersma is namelijk niet al- leen. In Rotterdam beschikken ve le honderden mensen over een oude, vervuilende auto. Het gaat om diesels van voor 2001 en benzi neauto's ingeschreven vóór 1992. Toen hadden auto's nog geen kata lysator. „Het gaat om het vermin deren van de stroom roetdeeltjes", aldus een gemeentelijke woord voerder. Boersma meent sterke troeven te hebben in een eventuele rechts zaak. „De maatregel is willekeurig. De datum van eerste toelating van een voertuig geldt als criterium. Maar dat zegt niets over de vervui ling. In onze Volkswagen T3 uit 1982 zit een motor uit 2008 die ruim aan de emissienormen vol doet. Een kennis rijdt op lpg, de schoonste brandstof. Ook hij mag niet meer binnen de milieuzone. Behalve dat het niet efficiënt is, leidt het ook tot rechtsongelijk heid." Boersma zou een vergunning kunnen kopen waarmee ze tien keer per jaar de stad in mag. „Dat kost 600 euro. Als ik die betaal mag ik wél de lucht vervuilen? Geldklopperij. Bovendien moet je een week van tevoren de onthef fing aanvragen. Dat ontneemt je je vrijheid. Als het op vrijdag mooi weer is, moet je er toch spon taan op uit kunnen trekken?" Nederland heeft zich bijvoorbeeld te houden aan Europese afspraken en internationale verdragen die het terugsturen van onwillige in- burgeraars bemoeilijken. Denk daarbij aan het Vluchtelingenver drag, het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens of de Ge zinsherenigingsrichtlijn van de Europese Unie. „Het is hartstikke leuk om dit soort plannen op te schrijven, maar in de praktijk blijkt het vaak niet reëel", zegt hoogleraar migratierecht Thomas Spijkerboer. Vluchtelingen kunnen sowieso niet teruggestuurd worden, om dat zij een vluchtelingenstatus hebben. Ook het terugsturen van gezinsherenigers botst met de ver dragen. Daarnaast geldt voor bij voorbeeld Turken een uitzonde ring: de Centrale Raad van Beroep oordeelde in 2011 dat zij niet tot in burgering gedwongen kunnen worden vanwege een associatieak koord met de Europese Unie. Voor regeringspartij PvdA heeft het nu ook geen prioriteit om verblijfsver gunningen in te trekken van wei gerachtige inburgeraars. „De in- burgeringswet is karig. Laat minis ter Asscher zijn energie steken in een kwalitatief goede inburgering, want dat gaat nog steeds niet goed", zegt PvdA-Kamerlid Ah med Marcouch. Hij vindt een stok achter de deur niet nodig. „Ik spreek nooit iemand die zegt: ik wil de taal niet leren. Ik kom wel Ik spreek nooit iemand die zegt: ik wil de taal niet leren mensen tegen die het moeilijk vin den, vanwege een verstandelijke beperking of laaggeletterdheid. Ik zeg niet dat het nooit kan gebeu ren dat een vergunning moet wor den ingetrokken, maar het is nu niet het belangrijkste." Dat zegt ook SP-Kamerlid Sadet Karabulut. „Rechtse partijen wil len mensen streng aanpakken, ter wijl het inburgeringsonderwijs niet op orde is. Heel veel mensen willen de taal leren, maar ze moe ten alles zelf uitzoeken. Dat werkt niet." Het CDA vindt dat verblijfs vergunningen intrekken wel een ultieme sanctie moet zijn voor weigeraars. Kamerlid Heerma: „Soms is de helpende hand nodig, soms meer drang. Uiteindelijk moet er een stok achter de deur zijn." Regeringspartij WD vindt het te vroeg voor conclusies. De inburgeringstermijn voor de eer ste groep is net afgelopen. „We gaan ervan uit dat Asscher waar mogelijk gaat handhaven", zegt een woordvoerder. Er worden wel boetes uitge deeld aan mensen die de taal niet leren, maximaal 1.250 euro. Emeri tus hoogleraar integratiestudies Han Entzinger, grondlegger van de inburgering, oordeelde eind 2013 dat de steeds strengere wet ten hun doel voorbij zijn gescho ten. „Veel vragen van de toets zijn te gedetailleerd en te normatief. Van inburgeraars wordt kennis vereist die de meeste Nederlan ders niet hebben", zei hij. donderdag 26 mei 2016 Elizabeth Boersma is de eerste met een bekeuring binnen de Rotterdamse milieuzone. Terwijl haar oude busje per jaar minder fijnstof produceert dan een stil liggend cruiseschip in een mi nuut. Carel van der Velden Rotterdam I Elizabeth Boersma kreeg deze week 90 euro boete omdat zij met haar oude kampeerbus de milieuzone in Rotterdam binnen reed. Dat mag sinds 1 mei niet meer. Er is nog nooit een verblijfsver gunning ingetrokken van een nieuwkomer die weigert in te burgeren. Migratiedeskundigen wezen er al op dat de stoere voornemens van het kabinet niet zo makkelijk haalbaar zijn. Deborah Jongejan Laurens Kok Den Haag —Ahmed Marcouch, PvdA-Kamerlid

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 7