Rotterdamse in geweer tegen
boete voor uitstoot VW-busje
'T erugsturen van
nieuwkomers irreëel'
NIEUWS 7
Het huwelijk van de
Nederlandse Marceline van
Furth met Mpho Andrea
Tutu, dochter van Zuid-Afrika's
icoon, zorgt voor herrie binnen
de Anglicaanse kerk.
U
zal een dezer dagen een verkla
ring uitgeven.
De zaak maakt veel los in
Zuid-Afrika, juist omdat het na
tionale icoon Desmond Tutu
(84) in het spel is. Niet alleen
een wereldberoemd strijder te
gen apartheid maar ook erkend
voorvechter van de rechten van
lesbiennes, homoseksuelen, bi-
seksuelen en transgenders
(LHTB). Tutu zou weigeren naar
de hemel te gaan als ze daar een
hekel zouden hebben aan ho
mo's. „Nee, dan zou ik bedan
ken. Dan maar naar die andere
plek. Ik zou geen god aanbidden
die homofoob is, zo diep zijn
mijn gevoelens hierover", zo zei
hij eens.
Matthew Clayton van de
Zuid-Afrikaanse LHBT-organisa-
tie Triangle Project is verbijsterd
dat zelfs de dochter van Des-
mond Tutu wordt gediscrimi
neerd door een kerk waar ze ja
ren lid van is. „Zij raakt haar
baan kwijt zoals veel mensen die
LHBT zijn hier hun baan verlie
zen en worden verjaagd uit de
kerk."
De Anglicaanse kerk bescha
digt niet alleen Mpho Tutu,
vindt Clayton. „Je stuurt een
boodschap naar miljoenen Afri
kaanse gelovigen dat een lesbi
sche vrouw het niet verdient
priester te mogen zijn. Een heel
gevaarlijke boodschap als je weet
hoeveel geweld er al is op straat."
De Nederlandse dominee Wil
lie Elhorst, voorzitter van het Eu
ropees Forum van christelijke
LEIBT-organisaties betreurt de
'gemiste kans'. „Treurig aan deze
situatie is dat de kerk geen mo
reel leiderschap toont. Kennelijk
wordt er druk uitgeoefend op ie
mand om terug te treden als
priester om daarmee het onder
werp uit het daglicht te halen.
Dat vind ik jammer omdat het
juist zo'n mooie kans is nu het
om de dochter van Tutu gaat."
Huwelijksceremonie
Het koppel Tutu-Van Furth gooi
de zelf nog wat olie op het vuur
door dominee Charlotte Bannis
ter-Parker, een bevriende vrou
welijke hulppriester uit Oxford,
de huwelijksceremonie te laten
voltrekken. Vanwege het formele
standpunt van de Anglicaanse
kerk gingen allen daarmee bui
ten hun boekje. De inzegening
was niet in een kerk maar in
Franschhoek, het exclusieve
wijndomein van de Engelse mil
jardair Richard Branson in de
West-Kaap.
Conservatieve stemmen in
Groot-Brittannië vinden dat ook
dominee Bannister-Parker nu de
kerk moet verlaten. Anderen prij
zen haar omdat de discussie over
het homohuwelijk nu weer zal
oplaaien.
Vanaf Bali zei Mpho Tutu te
gen een Zuid-Afrikaanse krant
dat de zaak heel ironisch is in
het licht van de Zuid-Afrikaanse
geschiedenis. „We worden afge
rekend omwille van de gelijkenis
sen tussen ons, terwijl het tij
dens de apartheid net over de
verschillen tussen mensen
ging."
Elizabeth Boersma is een groot
voorstander van schonere lucht.
Al was het maar omdat haar 2-jari-
ge peuter opgroeit in de Rotter
damse binnenstad en er een twee
de kind op komst is. En een beter
milieu begint bij jezelf. Mede om
die reden reist de Rotterdamse
doorgaans per flets of met de tram
door de stad. Een keer of tien per
jaar haalt ze haar klassieke kam-
peerbus uit de stalling voor een va
kantie of een weekendtrip. „Ik rij
maximaal 80 kilometer per jaar
binnen de milieuzone", zegt
Boersma. „Maar dat mag dus niet
meer. Ik krijg 90 euro boete als ik
word gesnapt."
De maatregel ging op 1 mei in.
Meteen de eerste dag werd Boers
ma bekeurd. Het proces-verbaal
viel uitgerekend op de deurmat
toen cruiseschip Harmony of the
Seas deze week met veel bomba
rie in Rotterdam werd onthaald.
Een overtuigender voorbeeld van
meten met twee maten is volgens
haar moeilijk te vinden. „Ik lees
dat een cruiseschip evenveel fijn-
stof uitstoot als 1 miljoen auto's.
Zelfs als het schip stil ligt, ver
stookt het 700 liter brandstof per
uur. De rook blies zo de milieuzo
ne in." Met haar schaarse ritjes
zou Boersma er honderd jaar over
doen om diezelfde 700 liter te ver
stoken. Volgens de gemeente Rot
terdam vergelijkt zij appels met pe
ren. Boersma is namelijk niet al-
leen. In Rotterdam beschikken ve
le honderden mensen over een
oude, vervuilende auto. Het gaat
om diesels van voor 2001 en benzi
neauto's ingeschreven vóór 1992.
Toen hadden auto's nog geen kata
lysator. „Het gaat om het vermin
deren van de stroom roetdeeltjes",
aldus een gemeentelijke woord
voerder.
Boersma meent sterke troeven
te hebben in een eventuele rechts
zaak. „De maatregel is willekeurig.
De datum van eerste toelating van
een voertuig geldt als criterium.
Maar dat zegt niets over de vervui
ling. In onze Volkswagen T3 uit
1982 zit een motor uit 2008 die
ruim aan de emissienormen vol
doet. Een kennis rijdt op lpg, de
schoonste brandstof. Ook hij mag
niet meer binnen de milieuzone.
Behalve dat het niet efficiënt is,
leidt het ook tot rechtsongelijk
heid."
Boersma zou een vergunning
kunnen kopen waarmee ze tien
keer per jaar de stad in mag. „Dat
kost 600 euro. Als ik die betaal
mag ik wél de lucht vervuilen?
Geldklopperij. Bovendien moet je
een week van tevoren de onthef
fing aanvragen. Dat ontneemt je
je vrijheid. Als het op vrijdag
mooi weer is, moet je er toch spon
taan op uit kunnen trekken?"
Nederland heeft zich bijvoorbeeld
te houden aan Europese afspraken
en internationale verdragen die
het terugsturen van onwillige in-
burgeraars bemoeilijken. Denk
daarbij aan het Vluchtelingenver
drag, het Europees Verdrag voor
de Rechten van de Mens of de Ge
zinsherenigingsrichtlijn van de
Europese Unie. „Het is hartstikke
leuk om dit soort plannen op te
schrijven, maar in de praktijk
blijkt het vaak niet reëel", zegt
hoogleraar migratierecht Thomas
Spijkerboer.
Vluchtelingen kunnen sowieso
niet teruggestuurd worden, om
dat zij een vluchtelingenstatus
hebben. Ook het terugsturen van
gezinsherenigers botst met de ver
dragen. Daarnaast geldt voor bij
voorbeeld Turken een uitzonde
ring: de Centrale Raad van Beroep
oordeelde in 2011 dat zij niet tot in
burgering gedwongen kunnen
worden vanwege een associatieak
koord met de Europese Unie. Voor
regeringspartij PvdA heeft het nu
ook geen prioriteit om verblijfsver
gunningen in te trekken van wei
gerachtige inburgeraars. „De in-
burgeringswet is karig. Laat minis
ter Asscher zijn energie steken in
een kwalitatief goede inburgering,
want dat gaat nog steeds niet
goed", zegt PvdA-Kamerlid Ah
med Marcouch. Hij vindt een stok
achter de deur niet nodig. „Ik
spreek nooit iemand die zegt: ik
wil de taal niet leren. Ik kom wel
Ik spreek nooit
iemand die zegt: ik
wil de taal niet leren
mensen tegen die het moeilijk vin
den, vanwege een verstandelijke
beperking of laaggeletterdheid. Ik
zeg niet dat het nooit kan gebeu
ren dat een vergunning moet wor
den ingetrokken, maar het is nu
niet het belangrijkste."
Dat zegt ook SP-Kamerlid Sadet
Karabulut. „Rechtse partijen wil
len mensen streng aanpakken, ter
wijl het inburgeringsonderwijs
niet op orde is. Heel veel mensen
willen de taal leren, maar ze moe
ten alles zelf uitzoeken. Dat werkt
niet." Het CDA vindt dat verblijfs
vergunningen intrekken wel een
ultieme sanctie moet zijn voor
weigeraars. Kamerlid Heerma:
„Soms is de helpende hand nodig,
soms meer drang. Uiteindelijk
moet er een stok achter de deur
zijn." Regeringspartij WD vindt
het te vroeg voor conclusies. De
inburgeringstermijn voor de eer
ste groep is net afgelopen. „We
gaan ervan uit dat Asscher waar
mogelijk gaat handhaven", zegt
een woordvoerder.
Er worden wel boetes uitge
deeld aan mensen die de taal niet
leren, maximaal 1.250 euro. Emeri
tus hoogleraar integratiestudies
Han Entzinger, grondlegger van
de inburgering, oordeelde eind
2013 dat de steeds strengere wet
ten hun doel voorbij zijn gescho
ten. „Veel vragen van de toets zijn
te gedetailleerd en te normatief.
Van inburgeraars wordt kennis
vereist die de meeste Nederlan
ders niet hebben", zei hij.
donderdag 26 mei 2016
Elizabeth Boersma is de eerste
met een bekeuring binnen de
Rotterdamse milieuzone. Terwijl
haar oude busje per jaar minder
fijnstof produceert dan een stil
liggend cruiseschip in een mi
nuut.
Carel van der Velden
Rotterdam
I
Elizabeth Boersma kreeg deze
week 90 euro boete omdat zij
met haar oude kampeerbus de
milieuzone in Rotterdam binnen
reed. Dat mag sinds 1 mei niet
meer.
Er is nog nooit een verblijfsver
gunning ingetrokken van een
nieuwkomer die weigert in te
burgeren. Migratiedeskundigen
wezen er al op dat de stoere
voornemens van het kabinet
niet zo makkelijk haalbaar zijn.
Deborah Jongejan
Laurens Kok
Den Haag
—Ahmed Marcouch, PvdA-Kamerlid