'Laat invlieg-imam wijzen op radicalisering'
3
Stakende spoorwegen en chauffeurs bedreiging voor wedstrijden
In Frankrijk wordt al weken actie
gevoerd. Ook het EK voetbal lijkt
door stakingen te worden getroffen.
De Fransen vrezen voor hun imago.
donderdag 26 mei 2016
Frank Renout
Parijs
Geen benzine, misschien straks
ook geen elektriciteit, geen me
tro's, treinen en vliegtuigen. Het
overweldigende aantal acties dat
Frankrijk teistert, boezemt de
Fransen angst in.
En niet alleen voor zichzelf.
Ook voor hét sportevenement van
het jaar. Want over precies twee
weken begint het EK voetbal. In
Frankrijk.
Uit een peiling van onderzoeks
bureau Odoxa blijkt dat 56 pro
cent van de Fransen bang is dat
het EK verstoord wordt door pro
testacties. Een overgrote meerder
heid van 70 procent denkt dat dit
slecht is voor het imago van Frank
rijk en voor het toerisme.
56 procent van de Fransen is
bang is dat het EK voetbal ver
stoord zal worden door protes
tacties. 70 procent denkt dat dit
slecht is voor het imago van
Frankrijk en voor het toerisme.
Dat gevoel leeft breed. „Het EK
wordt bedreigd door acties", meld
de de Franse televisiezender BFM.
„Voetbal bedwelmd door protes
ten", schreef de krant Le Figaro.
Minister van Binnenlandse Za
ken Bernard Cazeneuve wil de ge
moederen sussen. Hij maakte gis
teren bekend dat voor het EK (10
juni -10 juli) meer dan 90.000 be
veiligers worden ingezet: ruim
77.000 agenten en gendarmes,
13.000 man aan ingehuurde parti
culiere beveiligers en nog eens
1.000 vrijwilligers. Daarmee zijn
de voetbalkampioenschappen het
best beveiligde sportevenement
ooit in Frankrijk.
De enorme beveiligingsopera
ties hebben vooral tot doel om ter
reuracties en geweld van hooli
gans te voorkomen. Maar de acties
van de vakbonden spelen ook een
rol.
In de transportsector hebben
bonden hun truckers opgeroepen
protesten te organiseren 'tijdens
het EK in alle steden waar gevoet
bald wordt'. Bij de spoorwegen -
een officiële sponsor van het EK -
is een staking aangekondigd die
volgens de bonden kan doorgaan
tot 11 juli: de dag na de finale. Taxi
chauffeurs sluiten niet uit 'om bij
elke voetbalwedstrijd de wegen te
blokkeren', aldus hun landelijke
belangenvereniging.
Cazeneuve zegt dat tijdens de
wedstrijden een demonstratiever
bod kan worden afgekondigd 'als
de veiligheid in het geding komt'.
„De voetbalkampioenschappen
zijn van groot belang voor Frank
rijk. Niemand in ons land begrijpt
dat sommigen dat op het spel wil-
Een betoger balt zijn vuist naar de Franse oproerpolitie tijdens acties bij een olieopslagplaats
in Douchy-les-Mines. foto francois lo presti/afp
len zetten", zei staatssecretaris
van Transport, Alain Vidalies.
Maar uit de opiniepeiling van
Odoxa blijkt dat bijna driekwart
van de Fransen vindt dat de linkse
regering zelf de verantwoordelijk
heid draagt als het EK wordt ver
stoord. Zelfs onder linkse kiezers
vindt een meerderheid dat.
De meeste Fransen zijn tegen
de plannen om de arbeidsmarkt
te liberaliseren. De wet die dat re
gelt, is de aanleiding voor de lan
delijke protestacties. Ook het feit
dat de regering het parlement bui
tenspel heeft gezet door de wet
zonder stemming aan te nemen,
heeft kwaad bloed gezet.
Het groeiende protest in Frank
rijk is vooral op het conto te schrij
ven van de grootste vakfederatie
in het land, de CGT. De organisa
tie, met meer dan 800 lokale afde
lingen en bijna 700.000 leden, or
ganiseerde de afgelopen weken al
verschillende protesten en mani
festaties. Maar de opkomst viel te
gen en de regering wilde van geen
wijken weten.
Sinds vorige week heeft
CGT-voorman Philippe Martinez
daarom de koers verlegd. Acties
richten zich nu op 'gevoelige' sec
toren. Blokkades voor olieraffina
derijen zorgen voor benzinetekor
ten en stakingen bij kerncentra
les, waartoe de CGT heeft opgeroe
pen, moeten voor stroomtekorten
gaan zorgen. De centrales zijn be
langrijk: ze verzorgen driekwart
van de elektriciteit in Frankrijk.
„Als je wilt dat de regering luis
tert, moet je ze in de portemon
nee raken", zei Franck Barbay,
CGT-man in Le Havre. In de ha
ven daar, waar het werk ook is
neergelegd, komt 40 procent van
alle geïmporteerde olie Frankrijk
binnen, onder meer voor de vlieg
velden bij Parijs.
Inmiddels zijn vakbonden en re
gering in een soort kat-en-muis-
spel terechtgekomen. Gisteren
werd voor het eerst bij een kern
centrale, ten oosten van Parijs, het
werk neergelegd, 's Morgens maak
te de oproerpolitie een einde aan
de blokkade van een brandstofde
pot in Noord-Frankrijk.
„De regering moet naar ons luis
teren in plaats van geweld te ge
bruiken", dreigde CGT-topman
Martinez.
„We laten Frankrijk niet gijze
len door een minderheid", aldus
premier Manuel Valls.
Buitenlandse imams die vanwe
ge de ramadan naar Nederland
komen, moeten in de moskeeën
wijzen op het gevaar van radicali
sering.
Deborah Jongejan
Cyril Rosman
Rotterdam
„Het zou vreemd zijn als we daar
in tijden als deze niet om zouden
vragen", zegt Rasit Bal van het
Contactorgaan Moslims en Over
heid (CMO), een koepelorganisa
tie waarbij veel moskeeën zijn aan
gesloten.
De ramadan begint over ander
halve week en duurt een maand.
In die periode komen enkele tien
tallen buitenlandse imams naar
Nederland. Zij staan de vaste
imams van de moskeeën bij in de
drukke vastentijd, waarin extra
veel mensen de moskeeën bezoe
ken.
„Zolang er geen goede imam
opleiding in Nederland is, zal het
nodig blijven soms mensen uit
het buitenland te halen", zegt
Saïd Bouharrou van de Raad Ma
rokkaanse Moskeeën Nederland.
Ook de Raad gaat de ingevlogen
imams vragen om te praten over
het gevaar van radicalisering on
der jongeren. Het is volgens Rasit
Bal in ieder geval niet de bedoe
ling imams hierheen te halen die
onrust gaan stoken. Ook vorig jaar
werd tijdens de ramadan aan de
imams gevraagd radicalisering ter
sprake te brengen. Onderwijsmi
nister Bussemaker overlegt met
Zolang er geen
goede imamopleiding
is, halen we mensen
uit het buitenland
—Saïd Bouharrou, RMMN
scholen over een nieuwe Neder
landse imamopleiding. Die stopte
drie jaar geleden wegens gebrek
aan belangstelling. Het UWV,
waar moskeeën een werkvergun
ning moeten aanvragen voor een
imam van buiten de EU, heeft in
de aanloop naar de ramadan 55
aanvragen ontvangen voor 'geeste
lijk bedienaren'. Het UWV splitst
die cijfers niet uit naar geloofsge
meenschap. Gezien de periode
van het jaar gaat het waarschijn
lijk vooral om imams. Het meren
deel van de invlieg-imams komt
uit Marokko. Nederlandse moskee
ën kunnen daar bij verschillende
instituten een aanvraag indienen
voor tijdelijke ondersteuning. Vo
rig jaar kwamen er 77 verzoeken
voor de ramadanperiode.
Er ontstond vorige week onrust
onder de moskeebesturen door
een brief van minister Lodewijk
Asscher van Sociale Zaken, die er
op wees dat altijd een werkvergun
ning aangevraagd moet worden
voor een imam, ook als hij maar
een dag komt preken. Dat geldt
voor buitenlandse werknemers in
alle sectoren en daarmee ook voor
voorgangers, predikanten en pries
ters bij andere geloofsgemeen
schappen. Onwerkbaar, noemen
verschillende kerken en gezindten
de eis van Asscher.
In 2014 werden in totaal 147
werkvergunning afgegeven aan
'geestelijk bedienaren'. Vorig jaar
waren dat er 182. Of die stijging
komt doordat er meer buitenland
se predikers in Nederland actief
zijn óf doordat er vaker aan wordt
gedacht een vergunning aan te vra
gen, is onduidelijk.
Wordt het Franse EK voetbal
straks wreed verstoord?
m