'Laat invlieg-imam wijzen op radicalisering' 3 Stakende spoorwegen en chauffeurs bedreiging voor wedstrijden In Frankrijk wordt al weken actie gevoerd. Ook het EK voetbal lijkt door stakingen te worden getroffen. De Fransen vrezen voor hun imago. donderdag 26 mei 2016 Frank Renout Parijs Geen benzine, misschien straks ook geen elektriciteit, geen me tro's, treinen en vliegtuigen. Het overweldigende aantal acties dat Frankrijk teistert, boezemt de Fransen angst in. En niet alleen voor zichzelf. Ook voor hét sportevenement van het jaar. Want over precies twee weken begint het EK voetbal. In Frankrijk. Uit een peiling van onderzoeks bureau Odoxa blijkt dat 56 pro cent van de Fransen bang is dat het EK verstoord wordt door pro testacties. Een overgrote meerder heid van 70 procent denkt dat dit slecht is voor het imago van Frank rijk en voor het toerisme. 56 procent van de Fransen is bang is dat het EK voetbal ver stoord zal worden door protes tacties. 70 procent denkt dat dit slecht is voor het imago van Frankrijk en voor het toerisme. Dat gevoel leeft breed. „Het EK wordt bedreigd door acties", meld de de Franse televisiezender BFM. „Voetbal bedwelmd door protes ten", schreef de krant Le Figaro. Minister van Binnenlandse Za ken Bernard Cazeneuve wil de ge moederen sussen. Hij maakte gis teren bekend dat voor het EK (10 juni -10 juli) meer dan 90.000 be veiligers worden ingezet: ruim 77.000 agenten en gendarmes, 13.000 man aan ingehuurde parti culiere beveiligers en nog eens 1.000 vrijwilligers. Daarmee zijn de voetbalkampioenschappen het best beveiligde sportevenement ooit in Frankrijk. De enorme beveiligingsopera ties hebben vooral tot doel om ter reuracties en geweld van hooli gans te voorkomen. Maar de acties van de vakbonden spelen ook een rol. In de transportsector hebben bonden hun truckers opgeroepen protesten te organiseren 'tijdens het EK in alle steden waar gevoet bald wordt'. Bij de spoorwegen - een officiële sponsor van het EK - is een staking aangekondigd die volgens de bonden kan doorgaan tot 11 juli: de dag na de finale. Taxi chauffeurs sluiten niet uit 'om bij elke voetbalwedstrijd de wegen te blokkeren', aldus hun landelijke belangenvereniging. Cazeneuve zegt dat tijdens de wedstrijden een demonstratiever bod kan worden afgekondigd 'als de veiligheid in het geding komt'. „De voetbalkampioenschappen zijn van groot belang voor Frank rijk. Niemand in ons land begrijpt dat sommigen dat op het spel wil- Een betoger balt zijn vuist naar de Franse oproerpolitie tijdens acties bij een olieopslagplaats in Douchy-les-Mines. foto francois lo presti/afp len zetten", zei staatssecretaris van Transport, Alain Vidalies. Maar uit de opiniepeiling van Odoxa blijkt dat bijna driekwart van de Fransen vindt dat de linkse regering zelf de verantwoordelijk heid draagt als het EK wordt ver stoord. Zelfs onder linkse kiezers vindt een meerderheid dat. De meeste Fransen zijn tegen de plannen om de arbeidsmarkt te liberaliseren. De wet die dat re gelt, is de aanleiding voor de lan delijke protestacties. Ook het feit dat de regering het parlement bui tenspel heeft gezet door de wet zonder stemming aan te nemen, heeft kwaad bloed gezet. Het groeiende protest in Frank rijk is vooral op het conto te schrij ven van de grootste vakfederatie in het land, de CGT. De organisa tie, met meer dan 800 lokale afde lingen en bijna 700.000 leden, or ganiseerde de afgelopen weken al verschillende protesten en mani festaties. Maar de opkomst viel te gen en de regering wilde van geen wijken weten. Sinds vorige week heeft CGT-voorman Philippe Martinez daarom de koers verlegd. Acties richten zich nu op 'gevoelige' sec toren. Blokkades voor olieraffina derijen zorgen voor benzinetekor ten en stakingen bij kerncentra les, waartoe de CGT heeft opgeroe pen, moeten voor stroomtekorten gaan zorgen. De centrales zijn be langrijk: ze verzorgen driekwart van de elektriciteit in Frankrijk. „Als je wilt dat de regering luis tert, moet je ze in de portemon nee raken", zei Franck Barbay, CGT-man in Le Havre. In de ha ven daar, waar het werk ook is neergelegd, komt 40 procent van alle geïmporteerde olie Frankrijk binnen, onder meer voor de vlieg velden bij Parijs. Inmiddels zijn vakbonden en re gering in een soort kat-en-muis- spel terechtgekomen. Gisteren werd voor het eerst bij een kern centrale, ten oosten van Parijs, het werk neergelegd, 's Morgens maak te de oproerpolitie een einde aan de blokkade van een brandstofde pot in Noord-Frankrijk. „De regering moet naar ons luis teren in plaats van geweld te ge bruiken", dreigde CGT-topman Martinez. „We laten Frankrijk niet gijze len door een minderheid", aldus premier Manuel Valls. Buitenlandse imams die vanwe ge de ramadan naar Nederland komen, moeten in de moskeeën wijzen op het gevaar van radicali sering. Deborah Jongejan Cyril Rosman Rotterdam „Het zou vreemd zijn als we daar in tijden als deze niet om zouden vragen", zegt Rasit Bal van het Contactorgaan Moslims en Over heid (CMO), een koepelorganisa tie waarbij veel moskeeën zijn aan gesloten. De ramadan begint over ander halve week en duurt een maand. In die periode komen enkele tien tallen buitenlandse imams naar Nederland. Zij staan de vaste imams van de moskeeën bij in de drukke vastentijd, waarin extra veel mensen de moskeeën bezoe ken. „Zolang er geen goede imam opleiding in Nederland is, zal het nodig blijven soms mensen uit het buitenland te halen", zegt Saïd Bouharrou van de Raad Ma rokkaanse Moskeeën Nederland. Ook de Raad gaat de ingevlogen imams vragen om te praten over het gevaar van radicalisering on der jongeren. Het is volgens Rasit Bal in ieder geval niet de bedoe ling imams hierheen te halen die onrust gaan stoken. Ook vorig jaar werd tijdens de ramadan aan de imams gevraagd radicalisering ter sprake te brengen. Onderwijsmi nister Bussemaker overlegt met Zolang er geen goede imamopleiding is, halen we mensen uit het buitenland —Saïd Bouharrou, RMMN scholen over een nieuwe Neder landse imamopleiding. Die stopte drie jaar geleden wegens gebrek aan belangstelling. Het UWV, waar moskeeën een werkvergun ning moeten aanvragen voor een imam van buiten de EU, heeft in de aanloop naar de ramadan 55 aanvragen ontvangen voor 'geeste lijk bedienaren'. Het UWV splitst die cijfers niet uit naar geloofsge meenschap. Gezien de periode van het jaar gaat het waarschijn lijk vooral om imams. Het meren deel van de invlieg-imams komt uit Marokko. Nederlandse moskee ën kunnen daar bij verschillende instituten een aanvraag indienen voor tijdelijke ondersteuning. Vo rig jaar kwamen er 77 verzoeken voor de ramadanperiode. Er ontstond vorige week onrust onder de moskeebesturen door een brief van minister Lodewijk Asscher van Sociale Zaken, die er op wees dat altijd een werkvergun ning aangevraagd moet worden voor een imam, ook als hij maar een dag komt preken. Dat geldt voor buitenlandse werknemers in alle sectoren en daarmee ook voor voorgangers, predikanten en pries ters bij andere geloofsgemeen schappen. Onwerkbaar, noemen verschillende kerken en gezindten de eis van Asscher. In 2014 werden in totaal 147 werkvergunning afgegeven aan 'geestelijk bedienaren'. Vorig jaar waren dat er 182. Of die stijging komt doordat er meer buitenland se predikers in Nederland actief zijn óf doordat er vaker aan wordt gedacht een vergunning aan te vra gen, is onduidelijk. Wordt het Franse EK voetbal straks wreed verstoord? m

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 3