'Geld nodig voor haven en spoor' I maaskant m 8 ZEELAND Gemeenten dumpten er hun langdurig zieken, een kwart van de controles werd niet gehaald. Maar de Zeeuwse milieudienst lijkt de opstartproblemen te boven. Nu nog een eerlijke verdeling van de kosten. reizen Maakt er meer vakantie van. ZEEUWSE MILIEUDIENST FINANCIERING Dat schrijft een nationale coalitie van maatschappelijke organisaties op het gebied van verkeer en ver voer in een brandbrief aan pre mier Mark Rutte. Zij constateren dat 'de mobiliteit van reizigers, re creanten, bedrijven en vervoer ders in Nederland stagneert nu de economie weer groeit'. Om te voorkomen dat land verder dichtslibt, zou het kabinet extra moeten investeren in 'meer ver bindingen, betere doorstroming en meer comfort'. Dat geldt onder meer voor de ha vens. De organisaties pleiten voor het verbeteren van de toegang van de haven van Vlissingen door het verbeteren van de vaargeul ter hoogte van de Wielingen. Verder willen zij dat er vaart wordt gezet achter de aanleg van een goederenspoorlijn aan de oost kant van het Kanaal van Gent naar Terneuzen, tussen bedrijven terrein Axelse Vlakte en de Bel gische grens bij Zelzate. Deze ver binding wordt als cruciaal gezien voor de verdere ontwikkeling van de Axelse Vlakte. Bedrijven zoals staalonderne- ming Outokumpu wachten al ja ren op een directe verbinding met Gent. Treinen kunnen België nu alleen bereiken via de omslachtige en kwetsbare route over de brug bij Sluiskil en de spoorlijn tussen Sluiskil en Sas van Gent. De mobiliteit in Nederland stagneert nu de economie weer groeit Gezien de verwachte groei van de overslag in de zeehavens zal ook het transport over water toe nemen. In de brandbrief wordt daarom aangedrongen op het uit breiden van onder meer de Kreek- rak-, Volkerak- en Krammerslui zen. Ook moet worden geïnves teerd in een optimale bediening van bruggen en sluizen voor zo wel beroeps- als recreatievaart. Sicilië, Sardinië en Corsica Gezellig Beieren Dolomieten, Zuid-Tirol Gardameer Flirsch am Arlberg maaskantreizen.nl Als er brand uitbreekt en je kunt niet blussen, is dat niet uit te leggen Er waren mensen, een pand, een begroting, maar geen draaiende organisatie „Het is een moetje", zegt Anton van Leeuwen. Hij heeft het over de Regio nale Uitvoeringsdienst (RUD) Zee land, waarvan hij directeur is. De ge meenschappelijke regeling van de Zeeuwse gemeenten, de provincie en het waterschap Scheldestromen bestaat sinds 2014. Op last van het ministerie werden alle afzonderlijke milieudiensten samengevoegd. „Geen enkele deelnemer zat er op te wachten", bevestigt Adrie van der Maas, wethouder op Noord-Beve land en voorzitter van de RUD. „Ie der wilde het voor zichzelf blijven doen, of niet meer dan een regionale dienst, maar de minister zei: 'Zee land is te klein. Ik eis dat er één Zeeuwse omgevingsdienst komt.' Dus we moesten wel." Met stoom en kokend water werd de dienst, die zetelt in het gemeente huis van Terneuzen, uit de grond ge stampt. Eind 2013 trad Van Leeuwen aan, zijn managementteam had hij pas rond in april 2014, toen de RUD al volop moest draaien. „Er waren mensen en apparaten, er was een pand, een begroting, geld, maar er was nog geen draaiende organisatie. In Nederland zijn daarvoor wel hon derdtwintig procedures en protocol len nodig, tot en met het handdoek je dat op het toilet komt te hangen. Al die dingen moesten erbij gedaan worden." Valse start De tegenzin van de deelnemers droeg bij aan de valse start. Er waren gemeenten die hun langdurig zieke werknemers dumpten bij de nieuwe milieudienst - in het eerste jaar lag het ziekteverzuim boven de 10 pro cent - of de gemeenschappelijke rege ling lieten opdraaien voor stuwme ren aan verlofdagen. „Niet fijn voor de organisatie", zegt Van der Maas met gevoel voor understatement. „Dat akkefietje met een langdurig zieke heeft lang geduurd", vertelt Van Leeuwen, die niet wil onthullen met welke gemeente hij daarover in de clinch lag. „Er zijn zelfs rekenin gen gestuurd, die overigens niet zijn betaald. Uiteindelijk hebben we er een punt achter gezet. Laat ik het zo zeggen dat dit soort kwesties de RUD voor grote uitdagingen heeft ge steld." Je moet dat soort dingen op zijn Zeeuws oplossen, vindt Van der Maas. Met enige toegeeflijkheid, be doelt hij, om alle kikkers in de krui wagen te houden. Zo werd ook het principe 'schoon door de poort' - waarbij in heel Zeeland een mini mum kwaliteitsniveau van milieu controles zou gelden - verlaten en verruild voor 'samen door de poort'. Voor een aantal gemeenten was schoon door de poort domweg te duur. Het gevolg was wel dat een fi nancieringssystematiek werd afge sproken waarbij elke deelnemer een vast bedrag betaalt, gebaseerd op de inspanningen in het verleden. Waar door gemeenten als Sluis, Veere, Ka- pelle en Noord-Beveland te weinig bijdragen en dat bedrag - in de woor den van gedeputeerde Ben de Reu, onlangs in een Statenvergadering - wordt 'opgehoest' door Middelburg, Goes, Vlissingen en Terneuzen. Alarmklok Binnen een kort tijdsbestek hebben Statenleden al drie keer de alarm klok geluid. „We krijgen als grootste betaler geen waar voor ons geld", al dus Rutger Schonis (D66). Maar er ger nog, de RUD, die door geldge brek onderbezet is, presteert onder maats. Vorig jaar werd slechts 75 pro cent van de periodieke controles ge haald. De dienst heeft de opgaande lijn te pakken, benadrukt Van Leeuwen, maar de kwaliteit van de controles is nog steeds zijn grootste zorg. „We zijn verantwoordelijk voor de veilig heid van de bewoners van Zeeland", verklaart Van der Maas. „Er zijn ge meenten die zeggen: 'We hebben nooit problemen gehad.' Maar dat is geen maatstaf voor ons. Het is net als met de brandweer. Als er geen brand is, is er geen probleem, maar als er brand uitbreekt en je kunt niet blus sen, is dat niet uit te leggen." Inmiddels zijn alle deelnemers het eens geworden over de kwaliteit waaraan controles in Zeeland moe ten voldoen. Niet overdreven ambiti eus, oordeelt Van Leeuwen. „Een zes je, zou ik zeggen. Wordt het lager dan dit, dan komt het in de buurt van een onvoldoende." Daarvoor moet meer geld op tafel komen. „Het gaat over de veiligheid van bewoners en bezoekers van Zeeland. En veilig heid heeft een prijs." Er is een nieuwe systematiek afge sproken die wordt aangeduid als 'uur tje factuurtje': je betaalt voor wat je krijgt. Dat betekent wel dat de hoog ste rekening terechtkomt bij gemeen ten die de meeste bedrijven binnen de grenzen hebben. Zeven deelne mers zijn straks goedkoper uit, voor acht gaat de prijs omhoog. In sommi ge gevallen spectaculair. De uitschie ter is Sluis, waarvan de bijdrage met 103 procent omhoog gaat. Brug te ver „Als elke gemeente reëel naar de cij fers kijkt, kan het niet anders dan dat ze zich conformeren", stelt Van der Maas. „Toch kan ik me wel voor stellen dat dit voor een aantal een brug te ver is." „Het is geen gelopen race", schat ook Van Leeuwen in. „Ik denk dat dinsdag 24 mei 2016 Het kabinet moet meer geld uit trekken om Zeeland goed bereik baar te houden. Dat geldt vooral voor de havens en de verdere ver bindingen met het achterland. Rolf Bosboom Vlissingen Brandbrief aan Mark Rutte - «r fi M 14 dagen vanaf 999 14-daagse rondreis per Comfort-Class touringcar, met o.a. Taormina. Costa Smeralda, Ajaccio. Verblijf in goede midden klasse hotels op basis van half-pension. Vertrek: 29 mei, 4,18 september, 2,16 oktober 6 dagen vanaf 349 6-daagse excursiereis per Comfort-Class touringcar met o.a. Regensburg, Passau. Zuid-Bohemen Cesky Krumlov! Verblijf in Rimbach op basis van half-pension. Vertrek: 13 juni, 25 juli, 8 augustus, 12 september, 10 oktober 10 dagen vanaf 499 10-daagse excursiereis per Comfort-Class tou ringcar met o.a. Merano, Val Gardena en Levico Terme! Verblijf in hotels o.b.v. half-pension. Vertrek: 9,23 juni, 14,28 juli, 25 augustus, 8 september, 13 oktober 7 dagen vanaf 359 7-daagse excursiereis per Comfort-Class tou ringcar, met o.a. Silvretta. Lech. Gross Walser tal en Neuschwannstein. Verblijf in goed middenklasse hotel o.b.v. half-pension. Vertrek: 29 mei, 5,19 juni, 3,24,31 juli, 7,21 augustus, 4,18 sept., 2 oktober /fX^Y Maaskant Reizen organiseert al bijna 50 jaar verzorgde busvakanties, ANV,excursiereizen en rondreizen door heel Europa. Bij bijna alle reizen zijn scr excursies en half-pension inbegrepen. Vraag de gratis brochure aan. info@maaskantreizen.nl I 0412-48 28 28 Veiligheid Zee\ Adrie van der Maas, voorzitter RUD Zeeland O —Anton van Leeuwen, directeur RUD Zeeland Ernsf Jan Rozendaal Terneuzen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 36