'Geld nodig voor
haven en spoor'
I
maaskant
m
8 ZEELAND
Gemeenten dumpten er hun
langdurig zieken, een kwart van
de controles werd niet gehaald.
Maar de Zeeuwse milieudienst
lijkt de opstartproblemen te
boven. Nu nog een eerlijke
verdeling van de kosten.
reizen
Maakt er meer vakantie van.
ZEEUWSE MILIEUDIENST FINANCIERING
Dat schrijft een nationale coalitie
van maatschappelijke organisaties
op het gebied van verkeer en ver
voer in een brandbrief aan pre
mier Mark Rutte. Zij constateren
dat 'de mobiliteit van reizigers, re
creanten, bedrijven en vervoer
ders in Nederland stagneert nu de
economie weer groeit'. Om te
voorkomen dat land verder
dichtslibt, zou het kabinet extra
moeten investeren in 'meer ver
bindingen, betere doorstroming
en meer comfort'.
Dat geldt onder meer voor de ha
vens. De organisaties pleiten voor
het verbeteren van de toegang van
de haven van Vlissingen door het
verbeteren van de vaargeul ter
hoogte van de Wielingen.
Verder willen zij dat er vaart
wordt gezet achter de aanleg van
een goederenspoorlijn aan de oost
kant van het Kanaal van Gent
naar Terneuzen, tussen bedrijven
terrein Axelse Vlakte en de Bel
gische grens bij Zelzate. Deze ver
binding wordt als cruciaal gezien
voor de verdere ontwikkeling van
de Axelse Vlakte.
Bedrijven zoals staalonderne-
ming Outokumpu wachten al ja
ren op een directe verbinding met
Gent. Treinen kunnen België nu
alleen bereiken via de omslachtige
en kwetsbare route over de brug
bij Sluiskil en de spoorlijn tussen
Sluiskil en Sas van Gent.
De mobiliteit in
Nederland stagneert
nu de economie
weer groeit
Gezien de verwachte groei van
de overslag in de zeehavens zal
ook het transport over water toe
nemen. In de brandbrief wordt
daarom aangedrongen op het uit
breiden van onder meer de Kreek-
rak-, Volkerak- en Krammerslui
zen. Ook moet worden geïnves
teerd in een optimale bediening
van bruggen en sluizen voor zo
wel beroeps- als recreatievaart.
Sicilië, Sardinië en Corsica
Gezellig Beieren
Dolomieten, Zuid-Tirol
Gardameer
Flirsch am Arlberg
maaskantreizen.nl
Als er brand
uitbreekt en je
kunt niet
blussen, is dat
niet uit te
leggen
Er waren
mensen, een
pand, een
begroting, maar
geen draaiende
organisatie
„Het is een moetje", zegt Anton van
Leeuwen. Hij heeft het over de Regio
nale Uitvoeringsdienst (RUD) Zee
land, waarvan hij directeur is. De ge
meenschappelijke regeling van de
Zeeuwse gemeenten, de provincie
en het waterschap Scheldestromen
bestaat sinds 2014. Op last van het
ministerie werden alle afzonderlijke
milieudiensten samengevoegd.
„Geen enkele deelnemer zat er op te
wachten", bevestigt Adrie van der
Maas, wethouder op Noord-Beve
land en voorzitter van de RUD. „Ie
der wilde het voor zichzelf blijven
doen, of niet meer dan een regionale
dienst, maar de minister zei: 'Zee
land is te klein. Ik eis dat er één
Zeeuwse omgevingsdienst komt.'
Dus we moesten wel."
Met stoom en kokend water werd
de dienst, die zetelt in het gemeente
huis van Terneuzen, uit de grond ge
stampt. Eind 2013 trad Van Leeuwen
aan, zijn managementteam had hij
pas rond in april 2014, toen de RUD
al volop moest draaien. „Er waren
mensen en apparaten, er was een
pand, een begroting, geld, maar er
was nog geen draaiende organisatie.
In Nederland zijn daarvoor wel hon
derdtwintig procedures en protocol
len nodig, tot en met het handdoek
je dat op het toilet komt te hangen.
Al die dingen moesten erbij gedaan
worden."
Valse start
De tegenzin van de deelnemers
droeg bij aan de valse start. Er waren
gemeenten die hun langdurig zieke
werknemers dumpten bij de nieuwe
milieudienst - in het eerste jaar lag
het ziekteverzuim boven de 10 pro
cent - of de gemeenschappelijke rege
ling lieten opdraaien voor stuwme
ren aan verlofdagen. „Niet fijn voor
de organisatie", zegt Van der Maas
met gevoel voor understatement.
„Dat akkefietje met een langdurig
zieke heeft lang geduurd", vertelt
Van Leeuwen, die niet wil onthullen
met welke gemeente hij daarover in
de clinch lag. „Er zijn zelfs rekenin
gen gestuurd, die overigens niet zijn
betaald. Uiteindelijk hebben we er
een punt achter gezet. Laat ik het zo
zeggen dat dit soort kwesties de
RUD voor grote uitdagingen heeft ge
steld."
Je moet dat soort dingen op zijn
Zeeuws oplossen, vindt Van der
Maas. Met enige toegeeflijkheid, be
doelt hij, om alle kikkers in de krui
wagen te houden. Zo werd ook het
principe 'schoon door de poort' -
waarbij in heel Zeeland een mini
mum kwaliteitsniveau van milieu
controles zou gelden - verlaten en
verruild voor 'samen door de poort'.
Voor een aantal gemeenten was
schoon door de poort domweg te
duur. Het gevolg was wel dat een fi
nancieringssystematiek werd afge
sproken waarbij elke deelnemer een
vast bedrag betaalt, gebaseerd op de
inspanningen in het verleden. Waar
door gemeenten als Sluis, Veere, Ka-
pelle en Noord-Beveland te weinig
bijdragen en dat bedrag - in de woor
den van gedeputeerde Ben de Reu,
onlangs in een Statenvergadering -
wordt 'opgehoest' door Middelburg,
Goes, Vlissingen en Terneuzen.
Alarmklok
Binnen een kort tijdsbestek hebben
Statenleden al drie keer de alarm
klok geluid. „We krijgen als grootste
betaler geen waar voor ons geld", al
dus Rutger Schonis (D66). Maar er
ger nog, de RUD, die door geldge
brek onderbezet is, presteert onder
maats. Vorig jaar werd slechts 75 pro
cent van de periodieke controles ge
haald.
De dienst heeft de opgaande lijn te
pakken, benadrukt Van Leeuwen,
maar de kwaliteit van de controles is
nog steeds zijn grootste zorg. „We
zijn verantwoordelijk voor de veilig
heid van de bewoners van Zeeland",
verklaart Van der Maas. „Er zijn ge
meenten die zeggen: 'We hebben
nooit problemen gehad.' Maar dat is
geen maatstaf voor ons. Het is net als
met de brandweer. Als er geen brand
is, is er geen probleem, maar als er
brand uitbreekt en je kunt niet blus
sen, is dat niet uit te leggen."
Inmiddels zijn alle deelnemers het
eens geworden over de kwaliteit
waaraan controles in Zeeland moe
ten voldoen. Niet overdreven ambiti
eus, oordeelt Van Leeuwen. „Een zes
je, zou ik zeggen. Wordt het lager
dan dit, dan komt het in de buurt
van een onvoldoende." Daarvoor
moet meer geld op tafel komen. „Het
gaat over de veiligheid van bewoners
en bezoekers van Zeeland. En veilig
heid heeft een prijs."
Er is een nieuwe systematiek afge
sproken die wordt aangeduid als 'uur
tje factuurtje': je betaalt voor wat je
krijgt. Dat betekent wel dat de hoog
ste rekening terechtkomt bij gemeen
ten die de meeste bedrijven binnen
de grenzen hebben. Zeven deelne
mers zijn straks goedkoper uit, voor
acht gaat de prijs omhoog. In sommi
ge gevallen spectaculair. De uitschie
ter is Sluis, waarvan de bijdrage met
103 procent omhoog gaat.
Brug te ver
„Als elke gemeente reëel naar de cij
fers kijkt, kan het niet anders dan
dat ze zich conformeren", stelt Van
der Maas. „Toch kan ik me wel voor
stellen dat dit voor een aantal een
brug te ver is."
„Het is geen gelopen race", schat
ook Van Leeuwen in. „Ik denk dat
dinsdag 24 mei 2016
Het kabinet moet meer geld uit
trekken om Zeeland goed bereik
baar te houden. Dat geldt vooral
voor de havens en de verdere ver
bindingen met het achterland.
Rolf Bosboom
Vlissingen
Brandbrief aan Mark Rutte
- «r fi M
14 dagen vanaf 999
14-daagse rondreis per Comfort-Class
touringcar, met o.a. Taormina. Costa
Smeralda, Ajaccio. Verblijf in goede midden
klasse hotels op basis van half-pension.
Vertrek:
29 mei, 4,18 september, 2,16 oktober
6 dagen vanaf 349
6-daagse excursiereis per Comfort-Class
touringcar met o.a. Regensburg, Passau.
Zuid-Bohemen Cesky Krumlov! Verblijf
in Rimbach op basis van half-pension.
Vertrek: 13 juni, 25 juli, 8 augustus,
12 september, 10 oktober
10 dagen vanaf 499
10-daagse excursiereis per Comfort-Class tou
ringcar met o.a. Merano, Val Gardena en Levico
Terme! Verblijf in hotels o.b.v. half-pension.
Vertrek: 9,23 juni, 14,28 juli, 25 augustus,
8 september, 13 oktober
7 dagen vanaf 359
7-daagse excursiereis per Comfort-Class tou
ringcar, met o.a. Silvretta. Lech. Gross Walser
tal en Neuschwannstein. Verblijf in goed
middenklasse hotel o.b.v. half-pension.
Vertrek: 29 mei, 5,19 juni, 3,24,31 juli,
7,21 augustus, 4,18 sept., 2 oktober
/fX^Y Maaskant Reizen organiseert al bijna 50 jaar verzorgde busvakanties,
ANV,excursiereizen en rondreizen door heel Europa. Bij bijna alle reizen zijn
scr excursies en half-pension inbegrepen. Vraag de gratis brochure aan.
info@maaskantreizen.nl I 0412-48 28 28
Veiligheid Zee\
Adrie van der Maas,
voorzitter RUD Zeeland
O
—Anton van Leeuwen,
directeur RUD Zeeland
Ernsf Jan Rozendaal
Terneuzen