StOD 0 a kijken elkaar niet aan Veel hoongelach en boegeroep 26 SHOW CULTUUJ ANGELA KIJKT TV Ik ga de zomerstop zien als een bevrijding. Niet meer dat gejakker Column Het verbaast me elk jaar weer hóe vroeg de zomervakantie begint op tv. We zitten nog maar in mei en toch is de grote uittocht al begonnen: DWDD sloot gisteren het seizoen af, Pauw pakte een paar uur later óók zijn koffers. De gezellige ochtendmeisjes van Goede morgen Nederland zijn er al eerder tussen uit gepiept, net als Sybrand en Martine van Tijd voor MAX. Hoe kan dat toch zo scheef lopen met de rest van Nederland? Want als ik naar mij, mijn gezin én de meeste mensen om me heen kijk, zijn wij gewone mensen al alles behalve in vakantiestemming. Sterker nog, ik moet nog twee maanden vol aan de bak voor er een Italiaanse heuvel aan de horizon opdoemt om op uit te puffen. Voetbal, spreekbeurt, judo, kamp, tand arts, avondvierdaagse en o ja, ook nog ge woon werk. Ik weet het, over een paar weken, als de sportzomer losbarst, komt er heus weer wat in de plaats voor DWDD en Pauw. Maar toch klopt er voor mijn gevoel iets niet, omdat bij de commerciële zenders de komende tijd wél gewoon alles doorloopt: RTL Boulevard, Late Night en vooruit, ook Goede Tijden, Slechte Tijden. En die worden niet betaald van ons belastinggeld. Maar voor ik hier wegzak in een poel van zuurheid en venijn: ik heb besloten er dit jaar anders tegenaan te kijken. Ik ga de zomerstop zien als een bevrij ding. Niet meer dat gejakker om om 19.00 uur startklaar te zitten voor DWDD, niet meer verplicht opblijven voor Pauw, uit angst iets te missen. Gewoon weer eens lekker hangen bij de 98ste herhaling van Everybody Loves Ray mond uit 2001 op RTL 7. Misschien op één avond vijf herhalingen van Bed Breakfast achter elkaar wegkijken. Lekker nostalgisch zitten wezen bij All Stars de serie, die NPO3 schaamteloos uit de krochten van het archief tevoorschijn heeft getrokken. Al is het best gek om An- tonie Kamerling weer even zo jong en bla kend te zien. Of zonder schuldgevoel 's avonds laat een paar afleveringen Modern Family mee pakken op Comedy Central. En wie weet die enorme Netflix-achterstand inhalen. Voelt bijna als vakantie. Sterker, nu ik er zo over nadenk: die zomerstop had best nóg eerder mogen beginnen. Jan in Top100 Streetlab zingt met Froger op single Vorig jaar waren ze nog dol op el kaar. Toen Charli- ze Theron in Cannes op de ro de loper van het festivalpaleis in Cannes glorieerde bij de wereld première van de actiefilm Mad Max: Fury Road, waarin zij de hoofdrol speelde, stond Sean Penn op een afstandje vertederd toe te kijken. Even later verstrengelden ze hun handen in elkaar voor de oog van de camera's. Hoe groot is het verschil met gis teren. Omdat de door Sean Penn geregisseerde film The Last Face ge selecteerd is voor het hoofdpro gramma van Cannes moeten de ex-geliefden elkaar dulden voor het oog van de media. Eerst tij dens de photocall (waarbij beiden niet naast elkaar gaan staan) en de daaropvolgende persconferentie. Later op de avond volgt nog het ri tueel op de rode loper. Achter de tafel in het festivalpa leis tijdens de confrontatie van de pers die bloed ruikt, heerst een ij zige sfeer. Geen lachje kan eraf. Theron heeft zich zwaar opge maakt. Haar gezicht lijkt op een dodenmasker met felrood gestifte lippen. Een ervaren televisiejour- nalist: „Dat doet zij ook om jonger te lijken in het felle licht van de ca mera's." De gebruinde Penn ziet er uit zoals altijd: sjofel gekleed. Opvallend is de opstelling. Penn en Theron zitten niet naast elkaar. De internationale pers ging dit jaar weinig sub tiel om met de minder geslaagde kandidaten voor de Gouden Palm. Films als Personal Shop per (met Kristen Ste wart als medium dat vooral met haar smart- phone in de weer is), American Honey (een el lenlange roadmovie met Shia LaBeouf over ontwortelde jongeren die magazines verko pen die niemand wil le zen) en The Neon De mon (een extravagant en gewelddadig filmex periment over de leeg heid van de modellen- wereld met Elle Fan ning) werden op boege roep getrakteerd. Ook het pretentieuze The Last Face van Sean Penn met zijn ex Charli ze Theron in de hoofd rol werd gisteren tij dens de eerste voorstel ling op hoongelach ont haald. Al deze negatieve uitin gen willen niet zeggen dat deze titels bij voor baat kansloos zijn. Ju ry's in Cannes gaan vaak eigenzinnig te werk. Deze keer onder leiding van regisseur George Miller (van de Mad Max-films) die waarschijnlijk niet voor een voor de hand lig gende winnaar zal kie zen. Grootste favoriet is voorlopig de Duitse film Toni Erdmann. De tragikomedie, met een bijrol voor Hadewych Minis, volgt de relatie van een carrièrevrouw zonder man en kind, met haar 'irritante' va der, een lolbroek die haar leven gelukkiger wil maken. In alle polls van critici in Cannes staat deze film boven aan. File van Paul Ver hoeven gaat vandaag in wereldpremière. zaterdag 21 mei 2016 Reageren: angela@persgroep.nl IT TAKES 2 Het album It Ta kes Swing van presentator Jan Versteegh komt deze week op 14 binnen in de Album Top 100. Hij bracht die plaat uit na zijn winst in de zang wedstrijd It Ta kes 2. Jan laat weten dat hij presenteren be langrijker vindt. AFSCHEID Streetlab brengt een single uit met René Fro ger. De mannen probeerden als boyband door te breken in Duits land. Dat lukte niet. Daarom ge ven ze maandag een afscheids concert in Soest. Dan is ook het nummer Forget My Name met Froger te ho ren. ,VV/ W.-11' Sean en Charlize Zelden zijn op het Film festival van Cannes zo veel films uit het hoofdprogramma uit gejouwd.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 26