StOD
0
a
kijken elkaar
niet aan
Veel hoongelach en boegeroep
26 SHOW CULTUUJ
ANGELA KIJKT TV
Ik ga de
zomerstop zien als
een bevrijding.
Niet meer dat
gejakker
Column
Het verbaast me elk jaar weer hóe
vroeg de zomervakantie begint op
tv. We zitten nog maar in mei en
toch is de grote uittocht al begonnen:
DWDD sloot gisteren het seizoen af, Pauw
pakte een paar uur later óók zijn koffers.
De gezellige ochtendmeisjes van Goede
morgen Nederland zijn er al eerder tussen
uit gepiept, net als Sybrand en Martine
van Tijd voor MAX.
Hoe kan dat toch zo scheef lopen met
de rest van Nederland? Want als ik naar
mij, mijn gezin én de meeste mensen om
me heen kijk, zijn wij gewone mensen al
alles behalve in vakantiestemming. Sterker
nog, ik moet nog twee maanden vol aan
de bak voor er een Italiaanse heuvel aan de
horizon opdoemt om op uit te puffen.
Voetbal, spreekbeurt, judo, kamp, tand
arts, avondvierdaagse en o ja, ook nog ge
woon werk.
Ik weet het, over een paar weken, als de
sportzomer losbarst, komt er heus weer
wat in de plaats voor DWDD en Pauw.
Maar toch klopt er voor mijn gevoel iets
niet, omdat bij de commerciële zenders de
komende tijd wél gewoon alles doorloopt:
RTL Boulevard, Late Night en vooruit, ook
Goede Tijden, Slechte Tijden. En die worden
niet betaald van ons belastinggeld.
Maar voor ik hier wegzak in een poel
van zuurheid en venijn: ik heb besloten
er dit jaar anders tegenaan te kijken.
Ik ga de zomerstop zien als een bevrij
ding. Niet meer dat gejakker om om 19.00
uur startklaar te zitten voor DWDD, niet
meer verplicht opblijven voor Pauw, uit
angst iets te missen.
Gewoon weer eens lekker hangen bij de
98ste herhaling van Everybody Loves Ray
mond uit 2001 op RTL 7. Misschien op één
avond vijf herhalingen van Bed Breakfast
achter elkaar wegkijken.
Lekker nostalgisch zitten wezen bij All
Stars de serie, die NPO3 schaamteloos uit
de krochten van het archief tevoorschijn
heeft getrokken. Al is het best gek om An-
tonie Kamerling weer even zo jong en bla
kend te zien.
Of zonder schuldgevoel 's avonds laat
een paar afleveringen Modern Family mee
pakken op Comedy Central. En wie weet
die enorme Netflix-achterstand inhalen.
Voelt bijna als vakantie. Sterker, nu ik er
zo over nadenk: die zomerstop had best
nóg eerder mogen beginnen.
Jan in
Top100
Streetlab
zingt met
Froger
op single
Vorig jaar waren
ze nog dol op el
kaar. Toen Charli-
ze Theron in
Cannes op de ro
de loper van het
festivalpaleis in
Cannes glorieerde bij de wereld
première van de actiefilm Mad
Max: Fury Road, waarin zij de
hoofdrol speelde, stond Sean Penn
op een afstandje vertederd toe te
kijken. Even later verstrengelden
ze hun handen in elkaar voor de
oog van de camera's.
Hoe groot is het verschil met gis
teren. Omdat de door Sean Penn
geregisseerde film The Last Face ge
selecteerd is voor het hoofdpro
gramma van Cannes moeten de
ex-geliefden elkaar dulden voor
het oog van de media. Eerst tij
dens de photocall (waarbij beiden
niet naast elkaar gaan staan) en de
daaropvolgende persconferentie.
Later op de avond volgt nog het ri
tueel op de rode loper.
Achter de tafel in het festivalpa
leis tijdens de confrontatie van de
pers die bloed ruikt, heerst een ij
zige sfeer. Geen lachje kan eraf.
Theron heeft zich zwaar opge
maakt. Haar gezicht lijkt op een
dodenmasker met felrood gestifte
lippen. Een ervaren televisiejour-
nalist: „Dat doet zij ook om jonger
te lijken in het felle licht van de ca
mera's." De gebruinde Penn ziet
er uit zoals altijd: sjofel gekleed.
Opvallend is de opstelling. Penn
en Theron zitten niet naast elkaar.
De internationale pers
ging dit jaar weinig sub
tiel om met de minder
geslaagde kandidaten
voor de Gouden Palm.
Films als Personal Shop
per (met Kristen Ste
wart als medium dat
vooral met haar smart-
phone in de weer is),
American Honey (een el
lenlange roadmovie
met Shia LaBeouf over
ontwortelde jongeren
die magazines verko
pen die niemand wil le
zen) en The Neon De
mon (een extravagant
en gewelddadig filmex
periment over de leeg
heid van de modellen-
wereld met Elle Fan
ning) werden op boege
roep getrakteerd.
Ook het pretentieuze
The Last Face van Sean
Penn met zijn ex Charli
ze Theron in de hoofd
rol werd gisteren tij
dens de eerste voorstel
ling op hoongelach ont
haald.
Al deze negatieve uitin
gen willen niet zeggen
dat deze titels bij voor
baat kansloos zijn. Ju
ry's in Cannes gaan
vaak eigenzinnig te
werk. Deze keer onder
leiding van regisseur
George Miller (van de
Mad Max-films) die
waarschijnlijk niet voor
een voor de hand lig
gende winnaar zal kie
zen. Grootste favoriet is
voorlopig de Duitse
film Toni Erdmann. De
tragikomedie, met een
bijrol voor Hadewych
Minis, volgt de relatie
van een carrièrevrouw
zonder man en kind,
met haar 'irritante' va
der, een lolbroek die
haar leven gelukkiger
wil maken. In alle polls
van critici in Cannes
staat deze film boven
aan. File van Paul Ver
hoeven gaat vandaag in
wereldpremière.
zaterdag 21 mei 2016
Reageren: angela@persgroep.nl
IT TAKES 2
Het album It Ta
kes Swing van
presentator Jan
Versteegh komt
deze week op
14 binnen in de
Album Top 100.
Hij bracht die
plaat uit na zijn
winst in de zang
wedstrijd It Ta
kes 2. Jan laat
weten dat hij
presenteren be
langrijker vindt.
AFSCHEID
Streetlab brengt
een single uit
met René Fro
ger. De mannen
probeerden als
boyband door te
breken in Duits
land. Dat lukte
niet. Daarom ge
ven ze maandag
een afscheids
concert in
Soest. Dan is
ook het nummer
Forget My Name
met Froger te ho
ren.
,VV/ W.-11'
Sean en
Charlize
Zelden zijn op het Film
festival van Cannes zo
veel films uit het
hoofdprogramma uit
gejouwd.