■l 60pro- j) ft1 f
Baas kijkt mee over
schouder leaserijder
UMMER
la l
El Chapo
naar VS
r—- - - M
12 NI
PREMIER AFWEGING
Inner circle' van
de VVD heeft
zich verzoend
met een
mogelijk vierde
lijsttrekkerschap
VOL 1
220
'I
240 j
V 260 J
de zakdllj- V 260/ 1^»
Leasen is populairder dan ooit. Er
rijden er nu 755.000 lease-auto's
in Nederland. Nog altijd is een leu
ke auto een van de belangrijkste
arbeidsvoorwaarden. Maar de tijd
dat er ook privé onbeperkt mee
rondgescheurd kon worden is
voorbij. Werkgevers proberen te
bezuinigen op de kosten van het
wagenpark, want een leaseauto
kost inclusief brandstof al snel
rond de 1.000 euro per maand. Bo
vendien maken steeds meer bedrij
ven werk van duurzaamheid. Ben-
zineslurpers zijn afgelopen jaren
al afgeschaft als lease-mogelijk
heid en nu wordt vol ingezet op
de rijstijl van de zakelijke rijder.
Om het verbruik en de rijstijl te
beïnvloeden heeft TomTom Tele
matica speciale software gemaakt
waarmee een ondernemer het rij
gedrag in de gaten kan houden.
Onder andere routes, optrekken,
snelheid, remmen, schakelgedrag,
en natuurlijk brandstofverbruik
worden bijgehouden. „Een onder
nemer wil dat met de lease-auto
wordt gereden of het een privé-au-
to is", zegt verkoopdirecteur René
de Jong van TomTom Telematics.
„En dat er op de kosten wordt ge
let. Met onze oplossing kan dat."
Dat was een paar jaar geleden
ook de drijfveer van Sweco (het
voormalige Grontmij). „We had
den het moeilijk en we moesten
op de kosten letten en we wilden
ons wagenpark van 700 auto's ver
duurzamen. We hebben toen be
sloten om geen auto's met hoge
uitstoot meer te leasen. En later
ging iedereen op cursus om zuini
ger te leren rijden. Wie nu nog
naar verhouding te veel verbruikt
wordt daarop aangesproken door
Leaseplan die dat voor ons contro
leert", zegt controller Henk Lub-
berts van Sweco. Leaseplan ziet
hoeveel kilometers er worden ge
reden en hoeveel er wordt ge
tankt. Het beleid werkt: de kosten
daalden en in 2015 jaar was Sweco
het bedrijf met het laagste ver
bruik per kilometer. Over telemati
ca in de auto's die het rijgedrag
monitort heeft Sweco nog geen be
sluit genomen. „Dat raakt aan de
privacy en vergt overleg met de
ondernemingsraad."
De Vereniging Zakelijke Rijders
(VZR) waarin 25.000 mensen met
een leaseauto zich hebben vere
nigd, is kritisch over het vergaren
van data in de auto. „De inzet van
telematica is nu nog maar be
perkt, maar toch krijgen wij al we
kelijks vragen van onze leden of
dit wel mag. De privacy is in het
geding", zegt VZR-voorzitter Jan
van Delft.
VZR heeft 2.382 leden gevraagd
of de baas meekijkt in de lea
seauto. 8 procent van hen heeft
een kastje in de auto dat kilome
ters en rijgedrag bijhoudt. Uit het
onderzoek blijkt dat ruim 60 pro
cent van de zakelijk rijders tegen
het delen van data uit de auto is.
Ze willen niet het gevoel hebben
dat ze worden gecontroleerd en
bovenal willen ze zekerheden
over hun privacy.
„Want de volgende stap wordt
natuurlijk dat de eigen bijdrage
bijgesteld wordt omdat er te veel
privé met de auto worden ge
maakt of omdat er niet zuinig ge
noeg wordt gereden. Een zakelijke
rijder betaalt daarvoor via de bij-
telling en denkt: waarom zit de
werkgever dan mee te koekeloe
ren?"
Marktleider Leaseplan zegt dat
ongeveer een kwart van de zakelij
ke rijders naast de bij telling ook
een eigen bijdrage betaalt voor het
privégebruik van de lease-auto.
Volgens het leasebedrijf is de
hoogte van eigen bijdrage de afge
lopen jaren niet verhoogd.
MEXICO-STAD De Mexicaanse
regering heeft ingestemd met
de uitlevering van drugsbaron
Joaquin 'El Chapo' Guzman
aan de Verenigde Staten om te
worden berecht. Het ministerie
van Buitenlandse Zaken liet we
ten dat het van de VS de garan
tie heeft gekregen dat de dood
straf niet tegen Guzman zal
worden geëist.
Het is niet bekend wanneer
dat gebeurt. Guzman werd en
kele weken geleden overge
bracht naar een zwaarbewaakte
gevangenis in Ciudad Juarez na
bij de Amerikaanse grens.
Guzman werd in januari
weer gearresteerd, na in juli
2015 te zijn ontsnapt uit een
extra beveiligde strafinrichting.
's Werelds machtigste drugs
baron staat aan het hoofd van
het beruchte Sinaloakartel in
Mexico.
e geloven
dat onze
trots, kop
pigheid en
zelfvertrou
wen ervoor gaan zorgen dat we
ook morgen van Nederland het
meest vrije, veilige en welvaren
de land ter wereld ter wereld ma
ken!" Rutte krijgt een daverend
slotapplaus van zijn partijcon
gres in de Leeuwardense WTC/
Expo-hal, gisteravond.
Hij heeft het niet gezegd, maar
zijn persoonlijke toespraak is
bijna een aanvaardingsspeech
voor het lijsttrekkerschap van de
Tweede Kamerverkiezingen van
15 maart 2017. Rutte spreekt over
zijn persoonlijke drijfveren die
hem de stap naar de politiek heb
ben doen zetten, naar wat hij als
belangrijke waarden ziet en wat
volgens hem de uitdagingen zijn
voor Nederland na 2017. Zeg nou
zelf, het is niet de toespraak van
iemand die het voor gezien
houdt.
Meer dan twintig speeches
heeft Rutte afgestoken als poli
tiek leider voor het VVD-partij-
congres. Rutte heeft moeilijke za
len gehad, vooral de eerste jaren.
Er waren congressen dat ze geen
kwartje meer voor hem gaven.
Over ruim een week is Mark
Rutte op de kop af tien jaar poli
tiek leider van de VVD. In deze
snelle hectische tijd zijn dat
lichtjaren. Zes jaar is hij nu mi
nister-president. Na de val van
het minderheidskabinet met
CDA en PVV lijkt hij met 'aarts
vijand' PvdA een ongelooflijke
prestatie te boeken. Voor het
eerst deze eeuw kan een kabinet
de rit uitzitten. Dat gebeurde in
1998 voor het laatst.
Maar hoe neemt een premier
afscheid op het juiste moment?
Als het WD-campagneteam op
de achterkant van een bierviltje
de nadelen moet opsommen, is
één viltje niet genoeg. Het risico
voor Rutte is dat hij in de verkie
zingscampagne de reeks gebro
ken verkiezingsbeloften om zijn
oren krijgt. Dat is geen aantrek
kelijk vooruitzicht. 'Geen cent
naar Griekenland', 'de hypothee
krenteaftrek staat bij ons als een
huis' en 'iedere Nederlander
krijgt 1.000 euro'. Deze campag-
neruis klinkt nu al enige tijd van
uit CDA en D66, die taxeren dat
dit de zwakke plek van Rutte is.
De soepele onderhandelings
tactiek van Rutte met de partij
die hij als 'het rode gevaar' af
schilderde is door zijn achterban
aanvankelijk maar moeilijk be
grepen. Zijn geloofwaardigheid
liep er grote schade door op.
Zo groot, dat er in liberale
kring werd gemurmureerd: „Dit
kan echt niet, de volgende keer
is er een andere lijsttrekker." De
inner circle van de VVD lijkt dat
alweer vergeten. Men heeft zich
verzoend met een mogelijk vier
de lijsttrekkerschap van Rutte.
Maar heeft Rutte het antwoord
op het politieke probleem van
2017? Niemand weet welke kwes
tie dat over acht maanden zal
zijn. Staat de deal met Turkije
dan nog overeind?
Op een ander bierviltje met
voordelen zal het WD-campag
neteam claimen dat Rutte de Ne
derlandse economie weer op de
rails heeft gekregen en voorop
laat lopen in Europa. Dat er nood
zakelijke hervormingen zijn ge
pleegd van een omvang die geen
kabinet hem eerder heeft voorge
daan. Dat hij als Nederlands voor
zitter de vluchtelingendeal met
Turkije sloot waardoor het groot
ste probleem van deze tijd is ge
tackeld, althans voorlopig. Dat
hij door zijn personeelsbeleid Ne
derland politieke stabiliteit gaf
waardoor voor het eerst na zes
gevallen kabinetten er nu weer
eentje overeind is gebleven. Dan
wordt het aanlokkelijk de pre
mierbonus te willen incasseren.
Dat verlangen is bijna menselijk.
Voortdurend benadrukt Rutte
dat hij pas na de zomer de beslis-
INSPIRATIE
EN ACTIES!
&GAASTRA
Superdry.
zaterdag 21 mei 2016
s' s
Ml s
t' H
cent van I
ke rijders *m/h Mim - ^z*000000*^
is tegen SmIA
delen van °°o jSS9PJ
data uit '''«mniUar
de auto. c
De leasebak waarmee plankgas
van verkeerslicht naar verkeers
licht wordt gescheurd, sterft uit.
Bedrijven willen duurzaam zijn
en kijken digitaal mee of de lea
serijder zuinig rijdt.
Ton Voermans
Rotterdam
Nog'n
rond j e
met Rutte,
ja of nee?
Jan Hoedeman
Den Haag
'W
SCOTCH&SODA
AMSTERDAM COUTURE
VIIMGIMO<§)
RiVIÜRaMaISON
Mare O 1010
Yowr way of living
bakerbridge. RIVERDALE