■l 60pro- j) ft1 f Baas kijkt mee over schouder leaserijder UMMER la l El Chapo naar VS r—- - - M 12 NI PREMIER AFWEGING Inner circle' van de VVD heeft zich verzoend met een mogelijk vierde lijsttrekkerschap VOL 1 220 'I 240 j V 260 J de zakdllj- V 260/ 1^» Leasen is populairder dan ooit. Er rijden er nu 755.000 lease-auto's in Nederland. Nog altijd is een leu ke auto een van de belangrijkste arbeidsvoorwaarden. Maar de tijd dat er ook privé onbeperkt mee rondgescheurd kon worden is voorbij. Werkgevers proberen te bezuinigen op de kosten van het wagenpark, want een leaseauto kost inclusief brandstof al snel rond de 1.000 euro per maand. Bo vendien maken steeds meer bedrij ven werk van duurzaamheid. Ben- zineslurpers zijn afgelopen jaren al afgeschaft als lease-mogelijk heid en nu wordt vol ingezet op de rijstijl van de zakelijke rijder. Om het verbruik en de rijstijl te beïnvloeden heeft TomTom Tele matica speciale software gemaakt waarmee een ondernemer het rij gedrag in de gaten kan houden. Onder andere routes, optrekken, snelheid, remmen, schakelgedrag, en natuurlijk brandstofverbruik worden bijgehouden. „Een onder nemer wil dat met de lease-auto wordt gereden of het een privé-au- to is", zegt verkoopdirecteur René de Jong van TomTom Telematics. „En dat er op de kosten wordt ge let. Met onze oplossing kan dat." Dat was een paar jaar geleden ook de drijfveer van Sweco (het voormalige Grontmij). „We had den het moeilijk en we moesten op de kosten letten en we wilden ons wagenpark van 700 auto's ver duurzamen. We hebben toen be sloten om geen auto's met hoge uitstoot meer te leasen. En later ging iedereen op cursus om zuini ger te leren rijden. Wie nu nog naar verhouding te veel verbruikt wordt daarop aangesproken door Leaseplan die dat voor ons contro leert", zegt controller Henk Lub- berts van Sweco. Leaseplan ziet hoeveel kilometers er worden ge reden en hoeveel er wordt ge tankt. Het beleid werkt: de kosten daalden en in 2015 jaar was Sweco het bedrijf met het laagste ver bruik per kilometer. Over telemati ca in de auto's die het rijgedrag monitort heeft Sweco nog geen be sluit genomen. „Dat raakt aan de privacy en vergt overleg met de ondernemingsraad." De Vereniging Zakelijke Rijders (VZR) waarin 25.000 mensen met een leaseauto zich hebben vere nigd, is kritisch over het vergaren van data in de auto. „De inzet van telematica is nu nog maar be perkt, maar toch krijgen wij al we kelijks vragen van onze leden of dit wel mag. De privacy is in het geding", zegt VZR-voorzitter Jan van Delft. VZR heeft 2.382 leden gevraagd of de baas meekijkt in de lea seauto. 8 procent van hen heeft een kastje in de auto dat kilome ters en rijgedrag bijhoudt. Uit het onderzoek blijkt dat ruim 60 pro cent van de zakelijk rijders tegen het delen van data uit de auto is. Ze willen niet het gevoel hebben dat ze worden gecontroleerd en bovenal willen ze zekerheden over hun privacy. „Want de volgende stap wordt natuurlijk dat de eigen bijdrage bijgesteld wordt omdat er te veel privé met de auto worden ge maakt of omdat er niet zuinig ge noeg wordt gereden. Een zakelijke rijder betaalt daarvoor via de bij- telling en denkt: waarom zit de werkgever dan mee te koekeloe ren?" Marktleider Leaseplan zegt dat ongeveer een kwart van de zakelij ke rijders naast de bij telling ook een eigen bijdrage betaalt voor het privégebruik van de lease-auto. Volgens het leasebedrijf is de hoogte van eigen bijdrage de afge lopen jaren niet verhoogd. MEXICO-STAD De Mexicaanse regering heeft ingestemd met de uitlevering van drugsbaron Joaquin 'El Chapo' Guzman aan de Verenigde Staten om te worden berecht. Het ministerie van Buitenlandse Zaken liet we ten dat het van de VS de garan tie heeft gekregen dat de dood straf niet tegen Guzman zal worden geëist. Het is niet bekend wanneer dat gebeurt. Guzman werd en kele weken geleden overge bracht naar een zwaarbewaakte gevangenis in Ciudad Juarez na bij de Amerikaanse grens. Guzman werd in januari weer gearresteerd, na in juli 2015 te zijn ontsnapt uit een extra beveiligde strafinrichting. 's Werelds machtigste drugs baron staat aan het hoofd van het beruchte Sinaloakartel in Mexico. e geloven dat onze trots, kop pigheid en zelfvertrou wen ervoor gaan zorgen dat we ook morgen van Nederland het meest vrije, veilige en welvaren de land ter wereld ter wereld ma ken!" Rutte krijgt een daverend slotapplaus van zijn partijcon gres in de Leeuwardense WTC/ Expo-hal, gisteravond. Hij heeft het niet gezegd, maar zijn persoonlijke toespraak is bijna een aanvaardingsspeech voor het lijsttrekkerschap van de Tweede Kamerverkiezingen van 15 maart 2017. Rutte spreekt over zijn persoonlijke drijfveren die hem de stap naar de politiek heb ben doen zetten, naar wat hij als belangrijke waarden ziet en wat volgens hem de uitdagingen zijn voor Nederland na 2017. Zeg nou zelf, het is niet de toespraak van iemand die het voor gezien houdt. Meer dan twintig speeches heeft Rutte afgestoken als poli tiek leider voor het VVD-partij- congres. Rutte heeft moeilijke za len gehad, vooral de eerste jaren. Er waren congressen dat ze geen kwartje meer voor hem gaven. Over ruim een week is Mark Rutte op de kop af tien jaar poli tiek leider van de VVD. In deze snelle hectische tijd zijn dat lichtjaren. Zes jaar is hij nu mi nister-president. Na de val van het minderheidskabinet met CDA en PVV lijkt hij met 'aarts vijand' PvdA een ongelooflijke prestatie te boeken. Voor het eerst deze eeuw kan een kabinet de rit uitzitten. Dat gebeurde in 1998 voor het laatst. Maar hoe neemt een premier afscheid op het juiste moment? Als het WD-campagneteam op de achterkant van een bierviltje de nadelen moet opsommen, is één viltje niet genoeg. Het risico voor Rutte is dat hij in de verkie zingscampagne de reeks gebro ken verkiezingsbeloften om zijn oren krijgt. Dat is geen aantrek kelijk vooruitzicht. 'Geen cent naar Griekenland', 'de hypothee krenteaftrek staat bij ons als een huis' en 'iedere Nederlander krijgt 1.000 euro'. Deze campag- neruis klinkt nu al enige tijd van uit CDA en D66, die taxeren dat dit de zwakke plek van Rutte is. De soepele onderhandelings tactiek van Rutte met de partij die hij als 'het rode gevaar' af schilderde is door zijn achterban aanvankelijk maar moeilijk be grepen. Zijn geloofwaardigheid liep er grote schade door op. Zo groot, dat er in liberale kring werd gemurmureerd: „Dit kan echt niet, de volgende keer is er een andere lijsttrekker." De inner circle van de VVD lijkt dat alweer vergeten. Men heeft zich verzoend met een mogelijk vier de lijsttrekkerschap van Rutte. Maar heeft Rutte het antwoord op het politieke probleem van 2017? Niemand weet welke kwes tie dat over acht maanden zal zijn. Staat de deal met Turkije dan nog overeind? Op een ander bierviltje met voordelen zal het WD-campag neteam claimen dat Rutte de Ne derlandse economie weer op de rails heeft gekregen en voorop laat lopen in Europa. Dat er nood zakelijke hervormingen zijn ge pleegd van een omvang die geen kabinet hem eerder heeft voorge daan. Dat hij als Nederlands voor zitter de vluchtelingendeal met Turkije sloot waardoor het groot ste probleem van deze tijd is ge tackeld, althans voorlopig. Dat hij door zijn personeelsbeleid Ne derland politieke stabiliteit gaf waardoor voor het eerst na zes gevallen kabinetten er nu weer eentje overeind is gebleven. Dan wordt het aanlokkelijk de pre mierbonus te willen incasseren. Dat verlangen is bijna menselijk. Voortdurend benadrukt Rutte dat hij pas na de zomer de beslis- INSPIRATIE EN ACTIES! &GAASTRA Superdry. zaterdag 21 mei 2016 s' s Ml s t' H cent van I ke rijders *m/h Mim - ^z*000000*^ is tegen SmIA delen van °°o jSS9PJ data uit '''«mniUar de auto. c De leasebak waarmee plankgas van verkeerslicht naar verkeers licht wordt gescheurd, sterft uit. Bedrijven willen duurzaam zijn en kijken digitaal mee of de lea serijder zuinig rijdt. Ton Voermans Rotterdam Nog'n rond j e met Rutte, ja of nee? Jan Hoedeman Den Haag 'W SCOTCH&SODA AMSTERDAM COUTURE VIIMGIMO<§) RiVIÜRaMaISON Mare O 1010 Yowr way of living bakerbridge. RIVERDALE

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 12