'Plan om eiland culinair te promoten, is echt niet onderin een lade beland' SCHOUWEN-DUIVELAND 7 Ellemeetse begint datingbureau RelaNita Strandkerk gaat tegen de vlakte Ze is een hopeloze romanticus, maar is ook realistisch. Door haar persoonlijke en discrete benadering hoopt Nita Breeuwer mensen bij elkaar te brengen. „Mensen zoeken een partner om hun leven nóg leuker te maken." Ooit, in de tijd van de handgeschreven brie ven met bijgevoegde pasfoto, had Nita Breeu wer (nu 51, toen 26) uit Ellemeet een datingbureau. Ze ging andere dingen doen, maar kon het koppe len niet laten. Met RelaNita is de Ellemeetse opnieuw een relatiebe middelingsbureau gestart. „Liefde is niet alles, maar zonder liefde is er niets." Ze is een hopeloze romanticus, maar wel één van het realistische type. „Voor iedereen is een gelijk gestemde te vinden, maar voor de één gaat dat makkelijker dan voor de ander." Breeuwer is beheerster van het dorpshuis in Ellemeet en werkte daarvoor in de horeca en het casino. Maar altijd weer als Breeuwer mensen sprak die aanga ven best graag een partner te wil len hebben, gingen de radartjes bij haar op volle toeren draaien. Met enige regelmaat bracht ze de afgelopen jaren mensen bij elkaar. Daarnaast zette ze in haar dorps huis twee keer een speeddate- avond op poten. „Het is zo leuk om te doen. Om in zoiets moois een schakel te kunnen zijn. Daar word ik gelukkig van. Daarom ben ik RelaNita begonnen." Koud twee weken na de start heeft ze al verschillende 'klanten' in portefeuille. Een man die een vrouw zoekt tussen de 60 en 70 jaar die van natuur houdt en een man van een jaar of 50 die zoekt naar een vrouw die van verre rei zen houdt, om maar eens wat te Liefde is niet alles, maar zonder liefde is er niets Nita Breeuwer noemen. „Mannen en vrouwen die heel erg goed in het leven staan, maar die iemand missen om dat mee te delen." Dat kan ook om hele goede vriendschap pen gaan, zegt Breeuwer. „Een heel actief stel bijvoorbeeld dat al tijd erg op zichzelf is geweest. Als één van hen wegvalt, kan de an der iemand zoeken om samen din gen mee te ondernemen." Op in ternet zijn er qua dating legio mo gelijkheden, maar Breeuwer merkt dat de behoefte aan per soonlijk ('en discreet') contact weer groeit. „Ik ga bij mensen langs, bouw persoonlijk contact op. Ik ben ook altijd bereikbaar. En als mensen een afspraak heb ben en ze durven de eerste keer niet zo goed alleen, dan ga ik ge woon met ze mee." RelaNita is te bereiken via 06-46611116, info@relanita.nl en relanita.nl. SLOOP Achtentwintig pagina's had de ge meente in 2014 nodig voor het plan van aanpak om lekkerbek ken naar het eiland te trekken. Vijftien initiatieven tot 2018 zou den het worden, waar ze zelf meer dan een ton in stak. Maar daar is vooralsnog weinig van te merken, constateert hore- ca-adviseur Allard Tuitel uit Brui- nisse. „Een kreeftevenement voor consumenten in plaats van de ge bruikelijke elite, een app voor streekproducten kookworkshops voor kinderen: ik heb er allemaal nog niks van gezien." En dat steekt Tuitel. „Zeker om dat er zo veel geld mee gemoeid is. Maar vooral ook omdat dit ei land het verdient om culinair op de kaart gezet te worden. En dan niet alleen Zierikzee, maar alle kernen van het eiland." Lekker eten hoort bij Schou wen-Duiveland, vindt Tuitel. „Niet voor niets zijn hier zo veel behoorlijk bekende restaurants. En als de gemeente al roept dat we een culinair eiland zijn, dan moet ze dat ook uitdragen. Dan wil ik dat overal terugzien, dan wil ik erover lezen in de media. Maar het blijft zo stil." Dat die indruk bestaat bij bui tenstaanders, kan Paula Hansen van de gemeente Schouwen- Duiveland zich wel voorstellen. „Het is niet altijd even zichtbaar wat we doen. En we kunnen niet alle initiatieven tegelijk lanceren. Maar we zijn er echt heel hard mee aan de slag." De culinaire route is net opgele verd, zo begint Hansen haar op somming. „Die ligt bij de VVV. De streekproductenapp is op de langere termijn geschoven en wordt volgend jaar geïntegreerd in de Zeeland-app. Maar er zijn wel al zeven Schouwse bedrijven gecertificeerd voor het keurmerk Lekker Regionaal Product. De bordjes hangen al aan hun deu ren. Dat project gaan we nog ver der uitrollen en ook het project Ontmoet een Zeeuw loopt. En op de streekproductenmarkt in de Beuze in Zierikzee zijn vorig jaar producten als kreeft, mossels, oes ters, mesheften, lamsoor, zee kraal, schapenvlees en wijn ver kocht. Daar zijn we dit jaar ook weer mee begonnen." Ook in de media is Schouwen- Duiveland volgens Hansen goed zichtbaar. „We hebben al twee keer met een special in het maga zine Zeeland gestaan en er zijn persreizen, zoals die er elk jaar zijn. Er is nu zelfs nog een perse venement op touw gezet om mes heften in het zonnetje te zetten. We openen het oesterseizoen en denken er ook over het mosselsei zoen op ons eiland te openen, ho- Dat we een culinair eiland zijn, wil ik overal terugzien. Maar het blijft zo stil pelijk gebeurt dat nog dit jaar. Maar inderdaad, het feestje voor gewone consumenten bij de ope ning van het kreeftenseizoen is nog niet geweest. Dat bleek lastig te plannen met al die volgeboek te restaurants." En de kookworkshops voor kin deren? „Daarvoor zoeken we nog initiatiefnemers. Ik snap best dat niet alles even zichtbaar is, maar het plan van aanpak is echt niet onderin een lade beland." woensdag 18 mei 2016 Nita kan koppelen niet laten Esme Soesman Ellemeet Volgens planning is gisteren begonnen met de sloop van de Strandkerk in Renesse. De al decennia leegstaande kerk is een doorn in het oog van inwoners en gemeentebestuur. Na de sloop wordt het perceel ingezaaid met gras. Het naastgelegen Hampshire- hotel wil erop uitbreiden en de gemeente heeft grond nodig voor de reconstructie van het wegtracé Vroonweg/Hoogenboomlaan. Na dat de toeristenkerk jarenlang speelbal was van projectontwikke laars, lukte het de gemeente in januari het object te kopen. Dat kostte 410.000 euro plus de toezegging dat BPD Arcus twee verlo pen campings mag herontwikkelen. dirk-jan gjeltema Dat veelomvattende plan om Schouwen-Duiveland culinair op de kaart te zetten, wat is daar eigenlijk mee gebeurd? Wendy Wagenmakers Zierikzee —Allard Tuitel, horeca-adviseur Koud twee weken na de start van haar datingbureau heeft Nita Breeuwer al verschillende klanten in portefeuille, dirk-jan gjeltema

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 60