\mm 'Bankroet van V&D bood ons een gouden kans' 16 EC WARREN BUFFETT 'We verkopen alleen de centra die niet in onze visie passen' Na een lange reeks faillissementen is er eindelijk zuurstof voor de geplaagde Nederlandse winkelstraat. Luxeketen Hudson's Bay Company opent volgend jaar minstens twintig warenhuizen. Profiel Warren Buffett is niet zo van de technologiebedrijven. „Ik weet er simpelweg te weinig van", beken de hij deze week nog op Amerikaanse tv. Maar voor een belang in Apple blijkt de mil jardair wel te porren. Zijn investeringsfonds Berkshire Hathaway heeft ruim een miljard dollar in de succesonderneming gestopt. De aandelen in Apple zijn momenteel erg goed koop en de fabrikant van iPads en iPhones zit op stapels geld, verduidelijken marktana- listen. „Het is beter een mooi bedrijf voor een aardige prijs te kopen dan een aardig be drijf voor een mooie prijs", zei Buffett ooit. De 85-jarige Ame rikaan zou overstag zijn gegaan omdat Apple achter de schermen blijft in noveren. Daarmee houdt het bedrijf voldoende overle vingskansen. Want de klad zit in de ver koop. Vooral de populariteit van de iPhone daalt. Investeerders vragen zich af of Apple de enorme winsten die het bedrijf traditioneel behaalt, kan vasthouden. „De investeerder van vandaag profiteert niet van de groei van gisteren", weet Buffett. Ap ple verloor vorige week zijn positie als het meest waardevolle bedrijf ter wereld. Dat is nu Alphabet, moederbedrijf van Google. Berkshire Hathaway zit in mediabedrij ven, verzekeringsmaatschappijen, ener gie-ondernemingen en investeert in de le vensmiddelenindustrie. Buffett heeft zo een voet tussen de deur gekregen bij multi nationals als Coca Cola en Citigroup. Buffett, bekend als 'Het Orakel van Oma ha' zijn geboorteplaats) liet gisteren we ten ook miljardair Dan Gilbert te helpen bij zijn overnameplannen voor internetbedrijf Yahoo. De bekendste belegger ter wereld zorgt zo dat prestigieuze bedrijven het weer goed doen op de beurs. Aandelen Ap ple kelderden de afgelopen weken met bijna 30 procent maar schieten nu omhoog, net als die van Yahoo. Buffet kocht de aan delen in Apple al in maart. Zijn investering heeft hij nog niet terugverdiend. Maar met een vermogen van 66 miljard dollar is de in 1930 geboren ondernemer nog altijd de op drie na rijkste persoon ter wereld. Hij ver klaarde zijn succes met de uitspraak: „Regel nummer 1: Verlies geen geld. Regel num mer 2: Vergeet de eerste regel nooit." Quote van de dag Vodafone IAG NN Group Fiat-Chrysle \x I IT'S, -. A.'/ id *-ai -*■ ■-*> De geruchten gingen al maan den, maar nu is het dan officieel. Hudson's Bay Company (HBC) komt naar Nederland. De Cana dezen zaten op het vinkentouw sinds duidelijk werd dat V&D in nood verkeerde. De afgelopen maanden over legde Hudson's druk met huur bazen van V&D zoals IEF Capi tal en Syntrus Achmea. Met re sultaat: HBC gaat twintig vesti gingen starten. Vooral outletfor- mule Saks OFF 5TH moet het gaan doen, maar ook worden en kele luxe warenhuizen onder de eigen naam Hudson's Bay geo pend. Eerste vestiging opent vol gend jaar augustus in Amster dam in een totaal nieuwe accom modatie op het Rokin. De andere vestigingen komen vrijwel allen in voormalige V&D's, in Almere, Amstelveen, Breda, Den Haag, Enschede, Haarlem, Leiden, Rotterdam, Utrecht en Zwolle. Tien andere locaties maakt HBC in juni be kend. „Ga er vanuit dat wij voor alle grote binnensteden belang stelling hebben", zegt Edo Beu- kema, die de Nederlandse expan sie van HBC leidt. Hudson's Bay belooft 2.500 nieu we banen plüs 2.500 tijdelijke bouwjobs vanwege het ombou wen van filialen. In totaal inves teert HBC liefst 300 miljoen eu ro, samen met huurbazen. Dat het menens is blijkt wel uit het feit dat grootaandeelhouder Ri chard Baker de plannen persoon lijk kwam toelichten in vijfster renhotel The Grand. Al met al bieden de Canadezen de geplaag de detailhandel broodnodige zuurstof. Liefst 25.000 werkne mers verloren recent hun baan, 8.000 bij V&D. Vraag is of Hudson's Bay - dat vorig jaar in Duitsland 3 miljard euro neertel de voor warenhuis Kaufhof en Belgische evenknie Galeria Inno - wél een succesvol warenhuis neerzet. Retaildeskundigen stel len dat er ruimte is voor een nieuw concept, maar zijn toch verdeeld. „Hun warenhuizen staan er niet om bekend dat ze zo sprankelend zijn", zegt mer- kendeskundige Sabien Duetz. „Amerikanen hebben een con servatieve smaak. Nederlanders willen kleding die ze op de fiets aan kunnen." Alles valt of staat met de juis te merken, beaamt Jan Kessels, oud-directeur van V&D, Bijen korf en HEMA. „In Amerika po pulaire merken zijn hier niet al lemaal bekend." Hij is optimis tisch: „Warenhuizen zijn abso luut niet ten dode opgeschre ven." Annie Op zijn oude dag koopt superbelegger Warren Buffett aandelen in Apple. Gerben van 't Hof -IKEA wil 27 van haar 52 winkelcentra in Europa van de hand doen woensdag 18 mei 2016 m De provider won in Londen aan beurswaarde na een positief kwartaalbericht. Beurswinst voor het moederbe drijf van British Airways. Verzekeraar NN Group was de sterkste daler van de hoofd fondsen aan het Damrak. ■K Het Italiaans- Amerikaanse automerk ging in Milaan helemaal onderuit. O o o Schoenenafdeling in een warenhuis van Hudson's Bay Hudson's Bay belooft banen David Bremmer Annemieke van Dongen Amsterdam EVEN VRAGEN AAN TOPMAN RICHARD BAKER Wanneer raakte Hudson's geïnteresseerd in de Neder landse markt? „Al sinds 2006, toen we Duitsland begonnen te bezoeken. Afgelo pen jaar werd het echt serieus." 2 Was u zonder het V&D faillissement gekomen? „Waarschijnlijk niet. Dan wa ren er geen goede panden ge weest, midden in de steden, om onze formules neer te zetten. Het bankroet van V&D bood ons een gouden kans." 3 Is ooit overwogen V&D over te nemen? „We hebben daar kort naar gekeken, het bleek geen optie. V&D zit in het midden, wij in het premiumsegment. V&D viel niet te redden, ze hebben jarenlang niets gedaan, de winkelpanden waren bovendien in slechte conditie." 4 Wat gaat Hudson's Ne derland brengen? „Mooie merken, excellente service en veel online mogelijkhe den. In de meeste steden zullen we Saks OFF 5TH uitrollen, in en kele andere Hudson's Bay." 5 Warenhuizen presteren slecht, Waarom slaagt u wél? „Precies dezelfde vraag kreeg ik toen wij in Canada met Hudson's Bay aan de gang gingen. De for mule was gedateerd en had een suf imago. En kijk nu, we boeken succes. Het bewijst dat klanten hechten aan een warenhuis met meerdere mooie merken." 6 Ook in Nederland? „Daar zijn we heilig van overtuigd. In Nederland ligt ruimte tussen de Bijenkorf en kle- dingketens als H&M. Als we inves teren, de juiste merken binnen brengen en een goed manage mentteam in huis halen, kunnen we zeer succesvol zijn."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 16