l(
Jankerig verdwalen in een
Japans zelfmoordbos
4
Een lichte zomerbries
7
isejsrraM
ichael Shannon
(41) heeft een
gezicht dat je
niet snel vergeet.
De Amerikaanse
acteur kan heel
overtuigend
smartelijk kijken, maar ook meedo
genloos en onberekenbaar overko
men. Diepgewortelde waanzin
lijkt vaak op de
loer te liggen. Hij boezemt angst in
bij zijn publiek. Zijn personages zijn
meestal moeilijk te doorgronden, een
heerlijke eigenschap voor een acteur.
Kwaliteit
Geen wonder dat regisseurs hem
graag casten. Met Shannon haal je al
tijd kwaliteit in huis. Hij kan een film
zelfs kapen van een kanjer als Juli-
anne Moore, zoals in het drama Free-
held (volgende week in de bioscoop)
waarin hij een rechercheur vol empa
thie vertolkt die het opneemt voor
zijn lesbische, stervende
collega.
Gezien zijn produc
tie van de afgelopen
12 maanden - hij
duikt dit jaar in
maar liefst elf
films op - lijkt
Shannon hard
op weg te
zijn naar een imago als workaholic.
Maar de in Brooklyn wonende acteur
brengt meteen een nuance aan. „In
een groot aantal van deze films is
mijn aandeel bescheiden. Zoals in
Batman V Superman. Dat was binnen
een week gepiept. Speel ik een hoofd
rol, dan is het meestal 4 a 5 weken
werk. Tegenwoordig wordt er veel ef
ficiënter gewerkt. Maak je dus geen
zorgen. Ik zie mijn gezin (echtgenote
en twee kinderen, red.) regelmatig."
Familieverbanden spelen een es
sentiële rol in de sciencefictionach
tige roadmovie Midnight Special, die
deze week in première gaat. Shannon
speelt daarin een vader die met zijn
bijzondere zoon voorzien van boven
natuurlijke krachten door Amerika
sjeest, achternagezeten door de over
heid en een onduidelijke religieuze
sekte. De film is geregisseerd door
Jeff Nichols (Mud, Take Shelter), die
altijd een beroep doet op Shannon.
„Wij hebben een speciale ver-
Ik speel dit jaar in elf
films, maar maak je
geen zorgen. Ik zie
mijn gezin regelmatig.
standhouding," licht de acteur toe.
„Jeff maakt meestal films over men
sen die zich in een isolement bevin
den. Zij worden opgejaagd of voor
gek versleten, zoals de man die ik
speelde in Shelter. Hij graaft voor zijn
gezin een enorme kelder omdat hij
vreest voor het einde van de wereld.
Heerlijke types om te spelen."
Familieleed
In zijn eigen leven heeft Shannon
zijn portie familieleed wel meegekre
gen. Na hun scheiding, toen Michael
nog een kleuter was, trouwden zijn
ouders elk nog vijf keer. Met als ge
volg dat hun kind vaak heen en weer
werd geschoven tussen de nieuwe,
samengestelde families. Begrijpelij
kerwijs zat Michael vaak bij de kin
derpsychiater waar hij op gezette tij
den de boel kort en klein sloeg om
zijn frustratie bot te vieren. „Acte
ren heeft mij gered. Misschien
was het een vorm van zelfthera
pie, maar dat moet niet over
dreven worden. Het heeft
mij wel geholpen. Ik neem
mijn rollen, ook de inge
wikkelde personages,
niet mee naar huis. Ik
kan alles gemakke
lijk van mij af
schudden."
The Sea of Trees
Het Japanse zelfmoordbos Aoki-
gahara, dat aan de voet van het
Fuji-gebergte ligt, spreekt veel
filmmakers tot de verbeelding.
Maar het levert niet bepaald pak
kend filmamusement op.
Na de enkele maanden geleden
uitgebrachte horrorthriller The
Forest, bepaald geen hoogvlieger,
duikt nu regisseur Gus van Sant
(Good Will Hunting, Elephant) in
deze Japanse wildernis. Zijn film
heeft duidelijk meer ambitie dan
The Forest, maar ook Van Sant
raakt snel de weg kwijt.
Zijn hoofdpersoon is de Ameri
kaan Arthur (een rol van Matthew
McConaughey) die om onduide
lijke redenen - vermoedelijk een
huwelijkscrisis - een einde aan
zijn leven wil maken. Hij treft in
het bos een Japanse lotgenoot
(Ken Wanabe) die spijt heeft van
zijn zelfmoordpoging en smeekt
om hulp.
Op dat moment gaat het hele-
maal mis met The Sea of Trees. De
fraaie sfeerbeelden worden om
zeep geholpen door jankerige mo
menten met als resultaat een me
lodramatische overlevingstocht.
A.Z.
Un Homme a la Hauteur
Sinds zijn fraaie hoofdrol in de
met een Oscar bekroonde film
The Artist hebben Nederlandse
filmliefhebbers weinig meer ge
zien van Jean Dujardin. Hij had
bijrollen in het meesterlijke The
Wolf of Wall Street en in het abo
minabele Monuments Men, maar
dat was het zo'n beetje.
Dat Dujardin in komische rol
len kan excelleren bewijst hij
maar weer eens in het romanti
sche niemendalletje Un Homme a
la Hauteur. Hij speelt daarin een
man die in contact komt met een
mooie blondine van wie hij de
mobiele telefoon heeft gevonden.
Er ontstaat een klik, maar er is
een probleempje: de man is
slechts 1,35 meter lang. Dat ver
schil in lengte wordt door regis
seur Laurent Tirard dankbaar uit
gebuit, maar dat gebeurt minder
goedkoop dan de kijker zou ver
wachten.
Un Homme a la Hauteur is als
een lichte zomerbries. Zeer aan
genaam, maar verder heeft het
weinig om het lijf.
donderdag 12 mei 2016
Pl
■4 Michael Shannon
zat vaak bij de kinder
psychiater: 'Acteren
heeft mij gered.'
FOTO WARNER BROS
'Mensen in ee
isolement
zijn heerlijk om te spelen'
Ab Zagt
44
Michael Shannon
DRAMA
Regie: Gus van Sant. Hoofd
rollen: Matthew McConaughey
en Naomi Watts.
C~'
Matthew McConaughey
denkt in een mysterieus bos na
over leven en dood. foto j.g. netter
KOMEDIE
Regie: Laurent Tirard. Hoofd
rollen: Jean Dujardin en Virginie
Efira.
A.Z.