l( Jankerig verdwalen in een Japans zelfmoordbos 4 Een lichte zomerbries 7 isejsrraM ichael Shannon (41) heeft een gezicht dat je niet snel vergeet. De Amerikaanse acteur kan heel overtuigend smartelijk kijken, maar ook meedo genloos en onberekenbaar overko men. Diepgewortelde waanzin lijkt vaak op de loer te liggen. Hij boezemt angst in bij zijn publiek. Zijn personages zijn meestal moeilijk te doorgronden, een heerlijke eigenschap voor een acteur. Kwaliteit Geen wonder dat regisseurs hem graag casten. Met Shannon haal je al tijd kwaliteit in huis. Hij kan een film zelfs kapen van een kanjer als Juli- anne Moore, zoals in het drama Free- held (volgende week in de bioscoop) waarin hij een rechercheur vol empa thie vertolkt die het opneemt voor zijn lesbische, stervende collega. Gezien zijn produc tie van de afgelopen 12 maanden - hij duikt dit jaar in maar liefst elf films op - lijkt Shannon hard op weg te zijn naar een imago als workaholic. Maar de in Brooklyn wonende acteur brengt meteen een nuance aan. „In een groot aantal van deze films is mijn aandeel bescheiden. Zoals in Batman V Superman. Dat was binnen een week gepiept. Speel ik een hoofd rol, dan is het meestal 4 a 5 weken werk. Tegenwoordig wordt er veel ef ficiënter gewerkt. Maak je dus geen zorgen. Ik zie mijn gezin (echtgenote en twee kinderen, red.) regelmatig." Familieverbanden spelen een es sentiële rol in de sciencefictionach tige roadmovie Midnight Special, die deze week in première gaat. Shannon speelt daarin een vader die met zijn bijzondere zoon voorzien van boven natuurlijke krachten door Amerika sjeest, achternagezeten door de over heid en een onduidelijke religieuze sekte. De film is geregisseerd door Jeff Nichols (Mud, Take Shelter), die altijd een beroep doet op Shannon. „Wij hebben een speciale ver- Ik speel dit jaar in elf films, maar maak je geen zorgen. Ik zie mijn gezin regelmatig. standhouding," licht de acteur toe. „Jeff maakt meestal films over men sen die zich in een isolement bevin den. Zij worden opgejaagd of voor gek versleten, zoals de man die ik speelde in Shelter. Hij graaft voor zijn gezin een enorme kelder omdat hij vreest voor het einde van de wereld. Heerlijke types om te spelen." Familieleed In zijn eigen leven heeft Shannon zijn portie familieleed wel meegekre gen. Na hun scheiding, toen Michael nog een kleuter was, trouwden zijn ouders elk nog vijf keer. Met als ge volg dat hun kind vaak heen en weer werd geschoven tussen de nieuwe, samengestelde families. Begrijpelij kerwijs zat Michael vaak bij de kin derpsychiater waar hij op gezette tij den de boel kort en klein sloeg om zijn frustratie bot te vieren. „Acte ren heeft mij gered. Misschien was het een vorm van zelfthera pie, maar dat moet niet over dreven worden. Het heeft mij wel geholpen. Ik neem mijn rollen, ook de inge wikkelde personages, niet mee naar huis. Ik kan alles gemakke lijk van mij af schudden." The Sea of Trees Het Japanse zelfmoordbos Aoki- gahara, dat aan de voet van het Fuji-gebergte ligt, spreekt veel filmmakers tot de verbeelding. Maar het levert niet bepaald pak kend filmamusement op. Na de enkele maanden geleden uitgebrachte horrorthriller The Forest, bepaald geen hoogvlieger, duikt nu regisseur Gus van Sant (Good Will Hunting, Elephant) in deze Japanse wildernis. Zijn film heeft duidelijk meer ambitie dan The Forest, maar ook Van Sant raakt snel de weg kwijt. Zijn hoofdpersoon is de Ameri kaan Arthur (een rol van Matthew McConaughey) die om onduide lijke redenen - vermoedelijk een huwelijkscrisis - een einde aan zijn leven wil maken. Hij treft in het bos een Japanse lotgenoot (Ken Wanabe) die spijt heeft van zijn zelfmoordpoging en smeekt om hulp. Op dat moment gaat het hele- maal mis met The Sea of Trees. De fraaie sfeerbeelden worden om zeep geholpen door jankerige mo menten met als resultaat een me lodramatische overlevingstocht. A.Z. Un Homme a la Hauteur Sinds zijn fraaie hoofdrol in de met een Oscar bekroonde film The Artist hebben Nederlandse filmliefhebbers weinig meer ge zien van Jean Dujardin. Hij had bijrollen in het meesterlijke The Wolf of Wall Street en in het abo minabele Monuments Men, maar dat was het zo'n beetje. Dat Dujardin in komische rol len kan excelleren bewijst hij maar weer eens in het romanti sche niemendalletje Un Homme a la Hauteur. Hij speelt daarin een man die in contact komt met een mooie blondine van wie hij de mobiele telefoon heeft gevonden. Er ontstaat een klik, maar er is een probleempje: de man is slechts 1,35 meter lang. Dat ver schil in lengte wordt door regis seur Laurent Tirard dankbaar uit gebuit, maar dat gebeurt minder goedkoop dan de kijker zou ver wachten. Un Homme a la Hauteur is als een lichte zomerbries. Zeer aan genaam, maar verder heeft het weinig om het lijf. donderdag 12 mei 2016 Pl ■4 Michael Shannon zat vaak bij de kinder psychiater: 'Acteren heeft mij gered.' FOTO WARNER BROS 'Mensen in ee isolement zijn heerlijk om te spelen' Ab Zagt 44 Michael Shannon DRAMA Regie: Gus van Sant. Hoofd rollen: Matthew McConaughey en Naomi Watts. C~' Matthew McConaughey denkt in een mysterieus bos na over leven en dood. foto j.g. netter KOMEDIE Regie: Laurent Tirard. Hoofd rollen: Jean Dujardin en Virginie Efira. A.Z.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 60