HAYDNS NELSON-MIS EN FAMEUZE OPERA ARIA'S VOOR SOPRAAN SHOW CULTUUR 25 Moeder en paus zijn inspiratiebronnen voor Amerikaanse zanger Gregory Porter (44) is 's werelds populairste hedendaagse jazz-zanger. Zijn nieuwe album 'Take Me To The Alley is net uit. GA NU SNEL NAAR PZC.NL/HAYDN Gregory Porter is er zo een die de hele dag zingt. Vaak gedachteloos, maar altijd en overal. Dus ook in de super markt in Bakersfield, de plaats in Californië waar hij opgroeide en waar hij zich, na jaren in New York te hebben gewoond, onlangs weer vestigde. „In Bakersfield weet bijna nie mand wat ik doe", vertelt de jazz- zanger. „Als ze me al kennen, dan als 'die vent met die rare pet'. Toen ik laatst in de supermarkt bij de groenteafdeling, zonder dat ik het door had, wat voor me uit stond te zingen, sprak een man me aan." Met overtuigend knauwaccent doet hij de supermarktklant na: „Weet je dat jij een heel goede stem hebt? Jij kunt zingen. Echt, je zou het eens moeten proberen bij een rockband." Lachend: „Be dankt voor de tip, meneer." Hij mag zich 's werelds succes volste hedendaagse jazz-zanger noemen, die man die altijd een muts op heeft die slechts een deel van zijn gelaat toont. Van zijn twee jaar geleden verschenen al bum Liquid Spirit werden niet al leen een miljoen exemplaren ver kocht, het is ook het meest ge- streamde jazzalbum aller tijden. Zijn bekendheid bij het grote publiek dankt hij vooral aan Hol ding On, dat hij opnam met het Britse houseduo Disclosure en dat vorig jaar een wereldwijde (dans- vloer)hit was. Op Porters nieuwe album Take Me To The Alley staat het ook, maar dan als stemmige jazzballad. „Het is interessant wat je alle maal met één song kunt doen", stelt hij. „In de versie van Disclo sure en de vele remixen die daar weer van zijn gemaakt, is het een opwekkend dancenummer. Mijn eigen versie klinkt diep en soul vol. Er komt ook een r&b-versie met veel zwoele ooh's en aah's." Zijn nieuwe album heet niet voor niets Take Me To The Alley. Vanaf het eerste nummer had ik die kids te pakken „Het gaat over de donkere en ver geten plekken waar de mensen wonen die het minder getroffen hebben in het leven. Mijn moe der, die dominee was, zette zich al tijd in voor zulke mensen. Ze bracht licht in die donkere stegen. Behalve door mijn moeder is de ti tel ook geïnspireerd op het bezoek dat de paus bracht aan New York toen ik daar aan het opnemen was. Hij stelde zich heel nederig op: voedde hongerigen, waste de voeten van gevangenen." Het nummer Don't Lose Your Steam is gericht aan zijn zoon Demyan. „Hij is nog maar 3. Voor lopig draait zijn opvoeding om heel elementaire zaken. Don't Lose Your Steam is meer een levensles voor de lange termijn: wat hij ook gaat doen, ik hoop dat hij dat met overtuiging zal doen. „Hij is muzikaal. Omdat hij altijd met zijn bestek op zijn bord zat te rammen, hebben we een drum stelletje voor hem gekocht. Hij heeft zijn eigen groove gevonden; boem-boem-klap, boemboem- -klap. En dan af en toe heel voor zichtig op een bekken: tss, tss. Hij vindt het 't leukst mee te drum men als iemand anders zingt." Het treft dus dat zijn vader zan ger is. „Ja, maar hij wil dan echt uren achter elkaar doorgaan. Leuk, maar als ik dan eindelijk eens thuis ben, wil ik ook andere din gen doen." Hij doet 250 shows per jaar. „Een festival als North Sea Jazz is mijn natuurlijke omgeving. Maar ik heb ook op Lowlands ge staan en daar was het publiek nog enthousiaster. Vanaf het eerste nummer had ik die kids te pak ken. Ogen dicht, handen in de lucht. Het Nederlandse poppu bliek ging daar het verst in. Ik denk dat North Sea Jazz hier veel goeds heeft verricht; het heeft de scheidslijnen tussen jazz en ande re genres minder scherp ge maakt." laatste KAARTEN donderdag 12 mei 2016 De aardigste man van de jazz Peter van Brummelen Jazz-zanger Gregory Porter FOTO SHAWN PETERS —Gregory Porter Het album Take Me To The Alley ligt nu in de winkels. Speciaal voor u als lezer uniek voordeel! Haydn schreef de NeLson-Mis ter ere van de viering van de naamdag van de Prinses Maria Josepha Hermengilde Esterhazy. Direct bij de aanvang van de compositie, het Kyrie, is duidelijk dat het ongekend krachtig is. De koninklijke sfeer is duidelijk hoorbaar en de koordelen zijn feestelijk en overweldigend met hobo's, clarinetten, trompetten en pauken. The Bach Choir Orchestra of the Netherlands Olga Zinovieva, sopraan Sytse Buwalda, countertenor MartinusLeusink, tenor ThiloDahlmann,bas Katja Pitelina, fluit Pieter Jan Leusink, dirigent Haydn Nelson-Mis zaterdag 21 mei Rotterdam Laurenskerk zondag 22 mei Naarden Grote Kerk vrijdag 27 mei Leiden Marekerk zaterdag 28 mei Utrecht Janskerk 9.30 uur 15.00 uur 19.30 uur 15.00 uur zondag 29 mei Amsterdam Concertgebouw 14.50 uur

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 25