HAYDNS NELSON-MIS
EN FAMEUZE OPERA
ARIA'S VOOR SOPRAAN
SHOW CULTUUR 25
Moeder en paus zijn inspiratiebronnen voor Amerikaanse zanger
Gregory Porter (44) is 's werelds
populairste hedendaagse
jazz-zanger. Zijn nieuwe album 'Take
Me To The Alley is net uit.
GA NU SNEL NAAR
PZC.NL/HAYDN
Gregory Porter is er zo een
die de hele dag zingt. Vaak
gedachteloos, maar altijd
en overal. Dus ook in de super
markt in Bakersfield, de plaats in
Californië waar hij opgroeide en
waar hij zich, na jaren in New
York te hebben gewoond, onlangs
weer vestigde.
„In Bakersfield weet bijna nie
mand wat ik doe", vertelt de jazz-
zanger. „Als ze me al kennen, dan
als 'die vent met die rare pet'.
Toen ik laatst in de supermarkt bij
de groenteafdeling, zonder dat ik
het door had, wat voor me uit
stond te zingen, sprak een man
me aan."
Met overtuigend knauwaccent
doet hij de supermarktklant na:
„Weet je dat jij een heel goede
stem hebt? Jij kunt zingen. Echt,
je zou het eens moeten proberen
bij een rockband." Lachend: „Be
dankt voor de tip, meneer."
Hij mag zich 's werelds succes
volste hedendaagse jazz-zanger
noemen, die man die altijd een
muts op heeft die slechts een deel
van zijn gelaat toont. Van zijn
twee jaar geleden verschenen al
bum Liquid Spirit werden niet al
leen een miljoen exemplaren ver
kocht, het is ook het meest ge-
streamde jazzalbum aller tijden.
Zijn bekendheid bij het grote
publiek dankt hij vooral aan Hol
ding On, dat hij opnam met het
Britse houseduo Disclosure en dat
vorig jaar een wereldwijde (dans-
vloer)hit was. Op Porters nieuwe
album Take Me To The Alley staat
het ook, maar dan als stemmige
jazzballad.
„Het is interessant wat je alle
maal met één song kunt doen",
stelt hij. „In de versie van Disclo
sure en de vele remixen die daar
weer van zijn gemaakt, is het een
opwekkend dancenummer. Mijn
eigen versie klinkt diep en soul
vol. Er komt ook een r&b-versie
met veel zwoele ooh's en aah's."
Zijn nieuwe album heet niet
voor niets Take Me To The Alley.
Vanaf het eerste
nummer had ik die
kids te pakken
„Het gaat over de donkere en ver
geten plekken waar de mensen
wonen die het minder getroffen
hebben in het leven. Mijn moe
der, die dominee was, zette zich al
tijd in voor zulke mensen. Ze
bracht licht in die donkere stegen.
Behalve door mijn moeder is de ti
tel ook geïnspireerd op het bezoek
dat de paus bracht aan New York
toen ik daar aan het opnemen
was. Hij stelde zich heel nederig
op: voedde hongerigen, waste de
voeten van gevangenen."
Het nummer Don't Lose Your
Steam is gericht aan zijn zoon
Demyan. „Hij is nog maar 3. Voor
lopig draait zijn opvoeding om
heel elementaire zaken. Don't Lose
Your Steam is meer een levensles
voor de lange termijn: wat hij ook
gaat doen, ik hoop dat hij dat met
overtuiging zal doen.
„Hij is muzikaal. Omdat hij altijd
met zijn bestek op zijn bord zat te
rammen, hebben we een drum
stelletje voor hem gekocht. Hij
heeft zijn eigen groove gevonden;
boem-boem-klap, boemboem-
-klap. En dan af en toe heel voor
zichtig op een bekken: tss, tss. Hij
vindt het 't leukst mee te drum
men als iemand anders zingt."
Het treft dus dat zijn vader zan
ger is. „Ja, maar hij wil dan echt
uren achter elkaar doorgaan. Leuk,
maar als ik dan eindelijk eens
thuis ben, wil ik ook andere din
gen doen." Hij doet 250 shows per
jaar. „Een festival als North Sea
Jazz is mijn natuurlijke omgeving.
Maar ik heb ook op Lowlands ge
staan en daar was het publiek nog
enthousiaster. Vanaf het eerste
nummer had ik die kids te pak
ken. Ogen dicht, handen in de
lucht. Het Nederlandse poppu
bliek ging daar het verst in. Ik
denk dat North Sea Jazz hier veel
goeds heeft verricht; het heeft de
scheidslijnen tussen jazz en ande
re genres minder scherp ge
maakt."
laatste
KAARTEN
donderdag 12 mei 2016
De aardigste man van de jazz
Peter van Brummelen
Jazz-zanger Gregory Porter
FOTO SHAWN PETERS
—Gregory Porter
Het album Take Me To The Alley
ligt nu in de winkels.
Speciaal voor u als lezer uniek voordeel!
Haydn schreef de NeLson-Mis ter ere van de viering van de naamdag van de
Prinses Maria Josepha Hermengilde Esterhazy. Direct bij de aanvang van de
compositie, het Kyrie, is duidelijk dat het ongekend krachtig is. De koninklijke
sfeer is duidelijk hoorbaar en de koordelen zijn feestelijk en overweldigend met
hobo's, clarinetten, trompetten en pauken.
The Bach Choir Orchestra of the Netherlands
Olga Zinovieva, sopraan
Sytse Buwalda, countertenor
MartinusLeusink, tenor
ThiloDahlmann,bas
Katja Pitelina, fluit
Pieter Jan Leusink, dirigent
Haydn Nelson-Mis
zaterdag 21 mei Rotterdam Laurenskerk
zondag 22 mei Naarden Grote Kerk
vrijdag 27 mei Leiden Marekerk
zaterdag 28 mei Utrecht Janskerk
9.30 uur
15.00 uur
19.30 uur
15.00 uur
zondag 29 mei Amsterdam Concertgebouw 14.50 uur