Historisch bezoek
Obama aan Hiroshima
Van de zomer trekt het aan'
14 NIEUWS
Doorgaans succesvolle bedrijven als
easylet en Turkish Airlines kampen met
flink dalende verkoop van tickets.
AMSTERDAM. De bomaanslag in ok
tober op een Russische airbus bo
ven de Sinaï in Egypte, het bloed
bad in Parijs een maand later, de
aanslag in Brussel in maart en ver
schillende bomaanslagen in Tur
kije hebben flinke verliezen ge
bracht bij Turkish Airlines en easy-
Jet, twee van de grootste lucht
vaartmaatschappijen van Europa.
Het verlies van Turkish Airlines
bedroeg ruim 298 miljoen euro,
de grootste financiële tegenslag
voor de nationale luchtvaartmaat
schappij van Turkije sinds 1999.
De Britse prijsvechter easyjet leed
een nettoverlies van 25,3 miljoen
euro. De omzet per stoel, de maat
staf in de branche, daalde met 6,6
procent.
Easyjet moest vluchten naar
een deel van Egypte schrappen.
Ook de aanslag op de luchthaven
van Brussel had grote gevolgen
voor de maatschappij. Het vlieg
veld Zaventem werd weken geslo
ten, waardoor ook de traditioneel
drukke paasdagen slecht uitpak
ten voor de maatschappij. „Men
sen besloten hun reis te annule
ren, maar de maatschappij bleef
de kosten voor de vluchtuitvoe-
ring gewoon houden", aldus lucht-
vaarteconoom Hans Heerkens van
de Universiteit Twente.
Dunne marges
Het verlies bij de snelgroeiende
prijsvechter laat zien hoe dun de
marges zijn, stelt Heerkens.
„Want de economische omstan
digheden zijn momenteel juist
gunstig voor de bedrijven. Brand
stof is goedkoop, de koers van de
euro gunstig en de rentes zijn
laag, wat veel scheelt als je zoals
easyjet veel nieuwe vliegtuigen
aanschaft."
Carolyn McCall, de baas van
easyjet, zei gisteren dat de vraag
de komende zomer zal aantrek
ken.
„Je ziet het vaker na grote ge
beurtenissen. Het duurt even voor
dat mensen weer zin krijgen om
te vliegen. Vooral het aantal boe
kingen naar bestemmingen rond
de Middellandse Zee laat alweer
een stijging zien."
Overstapluchthaven
Turkish Airlines ziet het aantal
passagiers vanwege een reeks aan
slagen en politieke onrust in Tur
kije nog altijd dalen. Heerkens:
„Vakantievierders laten het land
links liggen. Bovendien is Istan
bul een belangrijke overstaplucht
haven. Als die stad wordt opge
schrikt door aanslagen, kiezen
mensen liever voor een overstap
elders. Daar heeft de maatschappij
last van."
Turkish Airlines behoort tot de
belangrijkste concurrent van gro
te, internationale luchtvaartgroe
pen als Air France-KLM. Dat con
cern, waarvan ook prijsvechter
Transavia en de Franse regionale
dochter HOP deel uitmaken, liet
gisteren weten in de eerste maan
den van dit jaar 6 procent meer
passagiers te hebben vervoerd dan
in dezelfde periode een jaar eer
der.
Ook Parijs werd in november
opgeschrikt door aanslagen maar
die raakten Air France-KLM min
der hard. „Het concern heeft zo'n
uitgebreid routenetwerk dat pro
blemen in één plaats op het totaal
niet zo veel uitmaken", aldus
Heerkens.
Bij KLM werden de vliegtuigen
het best gevuld, daar steeg de be
zettingsgraad naar 87 procent te
genover 84 bij Air France. Ook het
vrachtvervoer zat in de lift. On
danks het groeiende vervoer staan
de opbrengsten van Air Fran
ce-KLM nog altijd onder druk
door dalende ticketprijzen.
WASHINGTON. Barack Obama
brengt een historisch bezoek aan
Hiroshima om daarmee zijn stre
ven naar een kernwapenvrije we
reld kracht bij te zetten. Hij zal de
eerste Amerikaanse president zijn
die naar een van de twee Japanse
steden reist die in de Tweede We
reldoorlog met de grond werden
gelijkgemaakt door Amerikaanse
atoombommen. Obama spreekt
op 27 mei bij het monument ter
nagedachtenis aan 140.000 slacht
offers die in Hiroshima vielen. In
de VS is het bezoek omstreden.
Veel Amerikanen vrezen dat het
wordt opgevat als een verontschul
diging, terwijl de atoombombarde
menten op Hiroshima en Nagasa
ki in hun ogen een gerechtvaar
digd en noodzakelijk middel wa
ren om de Tweede Wereldoorlog
te beëindigen.
Obama's team meldt uitdrukke
lijk dat de president geen excuses
zal aanbieden.
- -
-
Verliezen in
luchtvaart
door terreur
door Cerben van 't Hof