Meeuwenkind landt even op balkonrand van Yvon Né Jeugdroman bevrijding West-Zeeuws-Vlaanderen ZEELAND 13 Er vallen bommen op Oostburg najaar 1944. Sooys moet zijn broers en zusje in veiligheid brengen. Karlijn Stoffels maakt er een spannende tocht van. Eigen vuur Het verhaal begint als Oostburg in de herfst van 1944 zwaar wordt gebombar deerd. De Cana dezen staan op het punt de Braak man over te steken. En net onder Aardenburg proberen ze een bruggenhoofd aan de noordkant van het Leopoldkanaal te vesti gen. Sooys in Oostburg is de hoofd persoon. Hij is middelbare scho lier, heeft twee jongere broers - een tweeling, Tonny en Nol - en een jonger zusje, Niesje. Hun moeder raakt gewond bij het bombardement en wordt naar Groede overgebracht. Zijn vader is Engelandvaarder. Sooys denkt dat hij één van de mannen is die bommen op hun streek laten val len. Kort en goed: de jongen staat er alleen voor. Met zijn broers en zusje begint hij aan een hachelij ke tocht via Zuidzande, Groede en Kruisdijk richting de Braak man. In de hoop dat de daar gelan de Canadezen hen over willen zetten, zodat hij veiligheid en on derdak bij zijn oma in Zaamslag kan vinden. Voor het zover is tref fen ze op een verder verlaten boerderij het meisje Marrie aan. Ze heeft heel kort haar. Karlijn Stoffels (1947) is gebo ren in Amsterdam. In 1996 publi ceerde ze haar eerste jeugdroman, Mosje en Reizele, die goed was voor een Gouden Zoen, diverse nominaties en in het buitenland werd uitgegeven. Sindsdien zijn er zo'n vijftien jeugdboeken van haar verschenen. Vorig jaar kwam haar autobiografische ro man voor volwassenen uit: Zui- derzeeballade. Nu dus weer een jeugdboek. Daarover zegt ze: „Ik heb het ver haal gehoord van familieleden en bekenden van me, die ook zwaar geleden hebben en grote verlie zen hebben moeten verwerken. Ik draag dit boek aan hen op, en ik hoop dat machthebbers over de hele wereld beseffen hoeveel ongeluk er met bommen en dro nes wordt uitgestort over mensen die niemand kwaad hebben ge daan." Goed en fout De schrijfster speelt in haar boek volop met de begrippen 'goed' en 'fout'. Hebben de geallieerden een grote fout begaan door na de inname van Antwerpen niet met een heel Zeeland te bevrijden? De verwoesting van Middelburg in 1940 komt ter sprake, volgens Marrie waren het de Fransen die de stad per ongeluk in brand heb ben geschoten (pag. 134). De Duit se soldaat Heinrich blijkt een goeiige sul, die toch wel als deser teur voor het vuurpeloton zal ein digen. Maar er zijn ook Duitsers die op het laatste moment vol strekt onnodig nog een brand bom op de boerderij van Marrie gooien. Over goed en fout gespro ken: datzelfde meisje Marrie speelt daarbij misschien wel de belangrijkste rol. Streeknamen De verzetsactiviteiten van Cor Schijve in Oostburg worden ge memoreerd. Er komen veel streek namen in voor: Risseeuw, Bas ting, Manneke, Dieleman. Die laatste is een leraar Frans, die he vig getraumatiseerd uit het strijd gewoel tevoorschijn komt. Nog meer streekeigens komt aan bod in de figuur van Sooys. Hij werkt het hele boek door aan zijn 'paere- mes', een bezigheid die hem rust en tijd tot nadenken geeft. Als er één ding duidelijk wordt: West-Zeeuws-Vlaanderen komt zwaar beschadigd uit de oorlog. De op drift geslagen kin deren overleven. Maar ze zullen de beelden van de verschrikkin gen nooit meer kwijtraken. Zo zakelijk als een stads plattegrond beschrijft Yvon Né in haar onlangs verschenen Het scheve meisje de omgeving van haar jong ste jaren. We herkennen Goes waar ze in 1958 werd geboren: 'De Breitnerstraat is de lange hoofd straat in de schildersbuurt. Aan de noordelijke kant komen daar de Rembrandtlaan, de Jan Steen straat en de Vermeerstraat op uit.' Ondanks al deze schildersnamen wordt het geen kleurig proza. Een trieste kindertijd in een triest land. Haar vader werkte bij een dienst die probeerde kwelstromen te beheersen, wat haar tot deze de finitie van Zeeland verleidt: 'Hier wonen alle mensen op door het water gekwelde eilanden.' Ze maakte eerder naam als dich teres, met de bundels Hier mag niets af zijn (2009) en De werkelijk heid houdt het lang vol (2014). Ti tels die naar aforismen klinken, en dat is kenmerkend voor haar Yvon Né Het scheve meisje poëzie. Vaak verrassen haar inval len aangenaam. 'Om een deur te openen moet je/ er vaak een ver zinnen', zegt ze ergens. Ze oppert: 'Als alles maar van verf was/ dan was de wereld niet zo dik/ niet zo geblazen vol.' De kunst als redden de engel of zo je wil de nooduit gang, niet alleen de schilderkunst, maar ook de dichtkunst. Waar voor ze ook weer onthullende om schrijvingen paraat heeft. 'Poëzie leeft in de broze evenwichten van het brein', schrijft ze, 'is meeuwen kind dat kort op de balkonrand landt.' Op haar zeventiende verruil de Yvon Né Zeeland voor Breda. Hoe dichtbij die stad ook is, Zee land werd daarmee een andere we reld, gehuld in verdrietige nevel. Maar op mooie uren trekt de mist op, uren zoals ze die, lees je in Het scheve meisje, beleefde bij oma en opa 'Bolus' met hun houten zo merwoning en hun kleedhuisje op het strand tegen de duinen. Vermoedelijk hetzelfde strand als in haar poëzie. Een strand zonder naam en zonder plattegrond, die heb je nu eenmaal niet in dro men, maar hier voelde het ont heemde meisje zich even thuis: 'ik hield mijn hart/ aan de borst van de zee/ de korrels metselde ik/ tot dromen en kastelen aaneen/ mijn glimlach de mortel/ maar de golven/ leefden zo snel.' www.pzc.nl/zeelandgeboekt Zeeland geboekt VRIJDAG 6 MEI 2016 Karlijn Stoffels voor een landkaart van Zeeuws-Vlaanderen. foto Josje Kerkhoven Voor altijd beschadigd Karlijn Stoffels Uitgeverij Leopold 144 pagina's 14,99 euro door Jan van Damme door Mario Molegraaf Yvon Né

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 45