k SPORT 19 Gd GIRO D'ITALIA DaanHakkenberg Over twee dagen maakt Tom Dumoulin zijn debuut in de Giro d'ltalia, maar in 2010 reed hij al de Ronde van Italië voor beloften. Het was een groot avontuur. Vol goede moed staan de zes Nederlanders op vrijdagoch tend li juni 2010 aan de start in Cairo Montenotte, voor de eerste etappe van de Giro Ciclistico d'ltalia Dilletanti, beter bekend als de Baby Giro. De Neder landse selectie onder 23 jaar valt op in de oranje shirts tussen de Italianen en Colom- bianen, die de boventoon voeren in deze wedstrijd. Het zelfvertrouwen is groot, want Neder land is dat jaar toonaangevend en ging tot een week voor de start aan de leiding in de Nations Cup, het UCI-klassement voor be loften. Tom Dumoulin (19 jaar pas) heeft in maart in de GP Portugal op een geleende fiets nog zijn eerste tijdrit gewonnen en eindigde als eerste in het eindklassement. Jeugdige overmoed wellicht, maar als de vlag naar beneden gaat voor de start van de eerste etappe in Noord-Italië, is het Ronan van Zandbeek die meteen ten aanval trekt. „Als wij in Nederland reden en we gaven met zes man gas, dan konden we redelijk wat schade toebrengen in het peloton. We dachten nog: dit niveau kunnen we aan", herinnert Nieck Busser zich. Maar hier in Italië gelden andere wetten. De Baby Giro is het voorportaal voor wiel renners van wereldklasse. In 2010 staat on der anderen de 19-jarige Fabio Aru op de startlijst, die twee jaar later 25 seconden te- kortkomt voor de eindzege. Vandaag de dag is Aru Vuelta-winnaar voor Astana, nadat hij afgelopen zomer Dumoulin in de laat ste bergetappe uit de rode trui reed. De 20-jarige Colombiaan Carlos Betancur, die in 2014 Parijs-Nice zal winnen, vertrekt dat jaar als topfavoriet voor de eindwinst, na een tweede plek op het afgelopen WK. Al op de eerste dag wordt ver schroeiend hard gereden. Vluchter Van Zandbeek wordt al snel bijgehaald en bondscoach Frank Pennings ziet hem nog aan zijn autoraampje verschij nen. „Ronan kwam bidons halen en zei: wat gebeurt hier allemaal? Niet normaal, zo hard als ze rijden." Busser: „De eerste klim, dat was bergop sprinten. Harder dan 30 in het uur, met haarspeldbochten. Echt insane. Na de eerste dag waren we redelijk gedesillusioneerd. We kregen behoorlijk wat tijd aan onze broek." Dat is een understatement. Remco te Brake (99ste) en Dumoulin (104de) zijn de eerste Nederlanders die over de streep komen. Op ruim acht minuten van win naar Omar Lombardi. De klassementsambi ties kunnen direct de prullenbak in. Al na een dag blijkt dat het moordende tempo niet onbesmet is. De volgende dag, bij de start in Serravalle Scrivia, is etappe winnaar en klassementsleider Lombardi in geen velden of wegen te bekennen. Net als zijn vijf ploegmaats van Lucchini Unidelta en ploegleider Bruno Leali, voormalig Itali aans kampioen en drager van de roze trui. Invallen De avond ervoor hebben de Italiaanse poli tie en justitie op vijf verschillende plekken invallen gedaan, waaronder in het huis van Leali. De renners, die overnachten in een gebouw van de politie-academie, worden door de politie meegenomen. Volgens Itali aanse media nemen de agenten hormonen, medicijnen en injectienaalden in beslag. De dopingrazzia slaat in als een bom en is het gesprek van de dag onder de jonge wielrenners. Te Brake: „Die Italianen en Co- lombianen reden ontiegelijk hard. Niet al leen omhoog, ook op het vlakke. Normaal durf ik op het vlakke wel een wedstrijdje aan te gaan, maar nu zat ik te bidden in het wiel en te roepen om mijn moeder. Toen was het moeilijk hard te maken, maar ik weet zeker dat niet iedereen daar op een bo terham met kaas reed. Je hoorde over vita minen, preparaten, maar wellicht ook bloed- zakken die gevonden waren. Het werd nooit echt helder. Het werd een steeds gro ter spookverhaal. Als jonge jongen sta je te klapperen met je oren." „We moesten van tevoren al twee bloed testen inleveren en hadden een meeting ge had. Net als bij een echte grote ronde", zegt Pim Ligthart. Ook gedurende de wedstrijd worden de renners veelvuldig gecontro leerd. En de Nederlanders hebben pech, ge zien hun lage klassering. Van Zandbeek: „De controles waren op basis van het klasse ment. Wie het slechtst stond, werd als eer ste gecontroleerd. Wij hadden dus om half zes 's ochtends een bloedcontrole." Dopingschandaal of niet, ook de Baby Gi ro gaat gewoon door. Tom Dumoulin: „We hebben het volledig van ons afgezet. We be kommerden ons niet meer om het resul taat, maar wilden een geweldige ervaring opdoen." Afstappen Afstappen? Ze peinzen er niet over. Coach Pennings: „Natuurlijk niet. Je wilt wielren ner worden en Italië, dat is hét wielerland. Daar gebeuren ook dit soort dingen. Nog af gezien van de doping, was het een wake-up- call voor iedereen die mee was. Je bent goed als jonge renner, je hebt talent en toch rijden ze nog rondjes om je heen. Dus je bent er nog lang niet." Zo veel verandert er trouwens ook niet, nadat Lucchini-Unidelta uit de Baby Giro is geknikkerd. Er wordt niet minder hard gere den in de etappes die volgen. „Dag zes was de meest vlakke etappe en daar wilden we ons op focussen", weet Busser nog. „Pim of ik moest in een ontsnapping zitten en an ders zouden we het op de kant zetten. We reden continu tegen de 60 per uur, maar raakten niet weg. Na de finish keek ik op mijn teller: 49,5 gemiddeld." De Nederlanders komen 's avonds afge draaid de eetzaal in, waar alle renners zich verzamelen. Heel de week wordt veelal sa men gegeten en geslapen. Het leidt tot chao tische taferelen. Op de slaapzalen vliegen toiletrollen, kussens en matrassen door de lucht. Te Brake: „Je kreeg een bonnetje om te eten. Om zeven uur ging het buffet open en dan stond een heel peloton in de rij. Als het tegen zat, duurde het een half uur. En wij waren 's avonds helemaal kapot, maar die Italianen gingen gewoon nog een potje voetballen." Het is uiteindelijk Dumoulin, de benja min van de selectie, die de eer van Ne derland redt in de achtste etappe, een zware tijdrit over 30 kilometer. Hij start als een van de eersten, maar nie mand komt aan zijn tijd van 46 minu ten en zes seconden. Met zijn gemid delde van 39 kilometer per uur wordt hij in de Italiaanse media om gedoopt tot 'Turbino Tom'. Busser: „Die Giro heeft impact op mij ge had. Daar heb ik voor het eerst ge zien dat in het wielrennen echt ge bruikt wordt. Maar ik zag ook een bleu manneke dat net kwam kijken en alle grote jongens eraf reed. Daar heb ik de grote klasse van Tom Du moulin gezien." Zes jaar na dato spreken alle zes de renners nog altijd met een mengeling van bewondering en ongeloof over de Baby Giro van toen. Dumoulin: „Daarna kwa men er jarenlang geen buitenlandse ploe gen meer, omdat er zo veel gesjoemeld werd. Ploegen naar huis, invallen door de politie. Het was echt een groot avontuur." WOENSDAG 4 MEI 2016 'Turbino Tom' liet zijn grote klasse al in de Baby Giro zien door

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 19