Poetin krijgt kopstoot in wodkastrijd mss Leefbaarheid van verschillende dorpen in regio in het geding NIEUWS 9 Wethouder wil met 'duurzaam' toerisme mensen langer vasthouden. Inwoners vinden dat omzet in dorp moet blijven. Hij zat op de bank de Tour de France te kij ken. Het was zomer en hij had zijn deur open laten staan. In eens stonden er twee Chinese toeristen in zijn woon kamer. Met camera's. „We just want to take a picture", zeiden ze toen ze zijn verschrikte gezicht zagen. Gijs Slegt (44) staat met een paar buren te praten in het hofje achter zijn huis, in de doolhofbuurt in Vo lendam. Allemaal hebben ze dergelij ke anekdotes over overlast van toeris ten. „Ze gaan gewoon op je trap staan alsof die er voor hen is neerge zet", zegt een buurtgenoot. „Ah, daar zul je ze hebben", zegt Slegt dan en wijst op een vrouw die de hoek om komt met een kaart in haar hand. Achter haar lopen een stuk of vijftien Indonesische toeristen. Ze hebben oortjes in en groeten de Volendam- mers niet. Wel maken ze foto's van ze. „Zie je nou", zegt Slegt. „Alsof het hier een openluchtmuseum is." Het massatoerisme is steeds meer onderwerp van discussie onder Vo- lendammers. Vorig jaar waren er 1,4 miljoen toeristen hier en elk jaar lij ken er meer bussen groepen uit te la den op de Dijk, de toeristische straat in het haventje. Ze krijgen één tot drie uur om het dorp te verkennen en gaan dan door naar de volgende Noord-Hollandse attractie. Natuur lijk, er wordt flink wat geld aan ver diend en het levert banen op. Maar het geld gaat vooral naar de grote be drijven die de bustours organiseren en ook hun eigen winkeltjes openen in het gebied, zeggen bewoners. Voor de Volendammers zelf zit een terras- je pakken er niet meer in. „Het is een dilemma", zegt wethouder Hans Schütt in het stadskantoor een stukje verderop. „Natuurlijk zijn we blij met de bezoekers. Maar de verwach ting is dat dit getal in de komende ja ren uitgroeit tot over de 2 miljoen be zoekers. We moeten daarop anticipe ren." Alle toeristische dorpen in de re gio hebben problemen, vertelt de wethouder, ook Edam, Marken en de Zaanse Schans. „Het is te druk en le vert verkeersverstoppingen op. De leefbaarheid is in het geding. En ook voor de toeristen is het niet leuk." En dus wil hij het toerisme bijstu ren, door de logistiek te verbeteren en een dienstregeling voor tourbus sen in te voeren zodat ze niet alle maal tegelijkertijd hun toeristen op de Dijk uitladen. Nog belangrijker: hij wil ook bezoekers voor langer dan een paar uur naar Volendam lokken. Duurzaam toerisme, noemt hij dat. „We hebben de Dijk, het doolhof, de kaasmarkt in Edam. En 60 vierkan te kilometer natuur in Zeevang om in te fietsen. Ik wil graag dat mensen langer blijven, zodat ze zien dat er meer is dan de oude haven." Niet iedereen is daar blij mee. „Nee toch, hè", is de reactie bij ver schillende ondernemers op de Dijk. „90 procent van mijn omzet komt van toeristen die hier maar enkele uren zijn", zegt Herman Leenders van Tobben Gifts and Souvenirs ter wijl hij naar een toerist kijkt die een handvol magneten en een mok met windmolens afrekent. Leenders, een echte Volendammer, is nog steeds boos over het besluit van de gemeen te dat cruiseschepen niet langer in de haven mogen aanleggen. Dat heeft hem flink aan omzet gekost. „De gemeente lijkt niet te besef fen dat dit banen gaat kosten", zegt ook de eigenaar van Jac Simons Sou venirs. „En ik ben niet zo maar een jonkie dat dit zegt. Dit is een familie bedrijf, mijn box stond in deze win kel." De Volendammers in het hofje zijn wel blij met de plannen. Slegt is voorzichtig optimistisch. „Het zou vooral goed zijn om de macht van de dijkmaffia in te perken", zegt hij. Daarmee bedoelt hij de touropera tors. „Dat soort toerisme levert onze middenstand maar weinig op. Die mensen gaan alleen naar de winkels en restaurants van de operators zelf." Toch mag Spirits International de verkoop van Stolichnaya nog niet hervatten. Advocaat Radboud Ribbert noemt de uitspraak van de recht bank in Rotterdam een kleine overwinning voor Spirits Interna tional. Het bedrijf kreeg in 2015 nog een flinke klap te incasseren toen de rechtbank in Rotterdam de distilleerder verbood nog lan ger wodka onder de naam Stolich naya op de markt te brengen. De rechter oordeelde dat dat merk van het Russische staatsbedrijf FKP was. De rechtszaak ging over de beeldmerken die bij het wodka- merk horen: een gestileerde sierlij ke S en een zwart-wittekening van een gebouw, volgens FKP het Moskou-hotel. Spirits Internatio nal gebruikt die logo's en dat is puur plagiaat, vinden de Russen. De rechtbank in Rotterdam denkt daar anders over. De logo's onderscheiden zich in de ogen van de rechtbank voldoende van die van de Russische staat. De af beelding op de Russische etiket ten laat een breed gebouw zien, terwijl dat op het door Spirits In ternational gedeponeerde merk slanker en hoger is vormgegeven. De overeenkomst tussen de S'en doet er niet toe omdat die ene let ter 'op zichzelf beschouwd' geen dominant bestanddeel is van de naam, stelt de rechter. Dat Spirits International de verkoop van de wodka niet mag hervatten, komt doordat er nog een andere zaak loopt over het gebruik van de naam. „Ik verwacht daar pas op z'n vroegst in 2018 een uitspraak 'Het is pas echte winst als Spirits International de verkoop mag hervatten' over door het Hof', aldus Ribbert. De uitspraak is de zoveelste in de jarenlange wodkaruzie. In de ja ren '90 wist de miljonair Yuri Shefler het merk in handen te krij gen. De Russische president Poe tin meent dat dat onrechtmatig is gebeurd en bestookt Spirits Inter national sindsdien met rechtsza ken. In een aantal landen, waaron der Brazilië en Oostenrijk, heeft de rechter besloten dat Stolichna ya wel degelijk toebehoort aan Spi rits International, maar ook daar lopen de procedures door. Rusland moet nu de proceskos ten betalen, voorlopig geraamd op 20.000 euro. Ribbert vindt het te vroeg om te juichen. „Het is pas echte winst als Spirits Internatio nal de verkoop mag hervatten." PREMIUM VODKA DINSDAG 3 MEI 2016 Volendam is flitstoerist en dijkmaffia meer dan zat door Fleur de Weerd Veel bezoekers zien niet meer van het dorp dan de toeristische Vo- lendamse Dijk. foto ANP Vorig jaar bezochten 1,4 miljoen toeristen Volendam. De verwachting is dat dit aantal de komende jaren uitgroeit tot meer dan 2 miljoen bezoekers per jaar. door Dénis van Vliet ROTTERDAM. Rusland heeft een ge voelige tik opgelopen in de strijd met distilleerder Spirits Internatio nal om het wodkamerk Stolichna- ya. Het label van het statutair in Rotterdam gevestigde bedrijf is dui delijk anders dan dat van de Rus sen, oordeelt de rechter. Radboud Ribbert advocaat IMPORTED PREMIUM VODKA^ SPI- Pwmucid roRS P.I Gum» Boven: het logo van Spirits Interna tional. Onder: het logo van FKP.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 9