Week van Ons Water
Terneuzen, provincie en Zeeland Seaports werken aan 'de Kanaalsprong'
Zeeuws-Vlaamse Kanaalzone kan
als eerste profiteren van betere
bereikbaarheid voor grote schepen.
misten verkopen?
waaromniet?
Roy Creemers al derde
scorende keeper dit seizoen
TERNEUZEN. De grote nieuwe sluis
die bij Terneuzen komt, biedt dé
kans om de Zeeuws-Vlaamse Ka
naalzone een economische impuls
te geven. De gemeente Terneu
zen, de provincie en havenbedrijf
Zeeland Seaports zijn daarvan
overtuigd en bereiden zich ook al
voor, onder de wervende titel 'de
Kanaalsprong'.
De nieuwe sluis bij Terneuzen
wordt vooral gebouwd op verzoek
van de Haven van Gent die bereik
baar wil worden voor grotere sche
pen. „Maar de eerlijkheid gebiedt
te zeggen", stelt burgemeester Jan
Lonink van Terneuzen, „dat het
Nederlandse deel van de Kanaalzo
ne hiervan als eerste kan profite
ren. We moeten daar op tijd klaar
voor zijn."
Het Nederlandse deel van de
Kanaalzone kan er als eerste van
profiteren, omdat tot vijftien me
ter diep stekende schepen voorlo
pig niet volgeladen in België kun
nen komen. De tunnel bij Zelzate,
net over de grens bij Sas van Gent,
is een obstakel. Schepen tot een
diepgang van 'slechts' 12,5 meter
kunnen daar passeren. Vlaande
ren denkt wel aan de aanleg van
een nieuwe tunnel, maar dat zal
tijd kosten.
Als de nieuwe sluis in 2021 ge
reed is, zal er nog geen nieuwe
tunnel bij Zelzate liggen. De ge
meente Terneuzen, de provincie
en Zeeland Seaports willen daar
om het ijzer smeden zolang het
heet is. Dat kan door op de weste
lijke Kanaaloever bij Terneuzen,
richting de Tunnelweg, een bedrij
venterrein met kaderuimte te ma
ken voor overslagactiviteiten. Die-
perstekende schepen kunnen daar
dan terecht.
„We krijgen met de bouw van
de nieuwe sluis een sterke troef in
handen op basis waarvan je een
Vlissingen-Oost loopt
vol en je ziet ook in de
Kanaalzone behoefte
aan natte bedrijventer-
reinen. jan Lonink, burgemeester
goede wervingscampagne kunt
voeren", aldus Lonink. „Het Ka
naal Gent-Terneuzen ligt boven
dien centraal in de noord-zuidver-
binding Rotterdam-Parijs. Die zal
voor de binnenvaart alleen maar
belangrijker worden. Met een bin-
nenvaartterminal kunnen we daar
op inspelen."
Zeeland Seaports heeft op de
Axelse Vlakte nog heel wat hecta
res braak liggen, al zijn er de laat
ste tijd wel meer bouwactivitei
ten. „De Kanaalsprong is een lan-
getermijnvisie", reageert Lonink,
„maar je ziet nu al, bij de uitplaat
sing van bedrijven die weg moe
ten voor de nieuwe sluis, dat er
een behoefte is aan goed bereikba
re, natte bedrijventerreinen. Vlis-
singen-Oost loopt bovendien vol."
Ook Gent zal nadrukkelijk bij de
planvorming worden betrokken.
Lonink: „Want we kunnen niet
zonder elkaar."
CADZAND-BAD. Bij Waterschap Scheldestromen kunnen
ze het niet genoeg benadrukken: Cadzand-Maritiem is een
uniek project. Nooit eerder werden kustversterking, de
aanleg van een jachthaven en het opknappen van de
omgeving - dus: publieke en private werken - op die
manier gecombineerd. Geen wonder dus dat Schelde- 1-
g stromen gisteren de 'Week van ons water' opende met
|||i een rondleiding door het werkgebied bij het kustdorp. Er
slgl kwamen veertig belangstellenden op af. Het waterschap
fyïa; houdt deze week nog meer activiteiten. Opgeven kan nog
Igjpi voor een rondleiding bij de waterzuivering in
llll Sint-Maartensdijk (woensdag) en waterwandelingen bij
Westerschouwen en Kapellebrug(vrijdag).
BSagS^sss^S1?*- - k-
ille Schelstraete
ZEELAND 11
ZEELAND 12 13
www.pzc.nt zeeuws-vlaanderen@pzc.nl DINSDAG 3 mei 2016
Zeeland
'Nieuwe sluis is troefkaart
door Harmen van der Werf
Meer info via www.scheldestromen.nl/weekvanonswater.