Week van Ons Water Terneuzen, provincie en Zeeland Seaports werken aan 'de Kanaalsprong' Zeeuws-Vlaamse Kanaalzone kan als eerste profiteren van betere bereikbaarheid voor grote schepen. misten verkopen? waaromniet? Roy Creemers al derde scorende keeper dit seizoen TERNEUZEN. De grote nieuwe sluis die bij Terneuzen komt, biedt dé kans om de Zeeuws-Vlaamse Ka naalzone een economische impuls te geven. De gemeente Terneu zen, de provincie en havenbedrijf Zeeland Seaports zijn daarvan overtuigd en bereiden zich ook al voor, onder de wervende titel 'de Kanaalsprong'. De nieuwe sluis bij Terneuzen wordt vooral gebouwd op verzoek van de Haven van Gent die bereik baar wil worden voor grotere sche pen. „Maar de eerlijkheid gebiedt te zeggen", stelt burgemeester Jan Lonink van Terneuzen, „dat het Nederlandse deel van de Kanaalzo ne hiervan als eerste kan profite ren. We moeten daar op tijd klaar voor zijn." Het Nederlandse deel van de Kanaalzone kan er als eerste van profiteren, omdat tot vijftien me ter diep stekende schepen voorlo pig niet volgeladen in België kun nen komen. De tunnel bij Zelzate, net over de grens bij Sas van Gent, is een obstakel. Schepen tot een diepgang van 'slechts' 12,5 meter kunnen daar passeren. Vlaande ren denkt wel aan de aanleg van een nieuwe tunnel, maar dat zal tijd kosten. Als de nieuwe sluis in 2021 ge reed is, zal er nog geen nieuwe tunnel bij Zelzate liggen. De ge meente Terneuzen, de provincie en Zeeland Seaports willen daar om het ijzer smeden zolang het heet is. Dat kan door op de weste lijke Kanaaloever bij Terneuzen, richting de Tunnelweg, een bedrij venterrein met kaderuimte te ma ken voor overslagactiviteiten. Die- perstekende schepen kunnen daar dan terecht. „We krijgen met de bouw van de nieuwe sluis een sterke troef in handen op basis waarvan je een Vlissingen-Oost loopt vol en je ziet ook in de Kanaalzone behoefte aan natte bedrijventer- reinen. jan Lonink, burgemeester goede wervingscampagne kunt voeren", aldus Lonink. „Het Ka naal Gent-Terneuzen ligt boven dien centraal in de noord-zuidver- binding Rotterdam-Parijs. Die zal voor de binnenvaart alleen maar belangrijker worden. Met een bin- nenvaartterminal kunnen we daar op inspelen." Zeeland Seaports heeft op de Axelse Vlakte nog heel wat hecta res braak liggen, al zijn er de laat ste tijd wel meer bouwactivitei ten. „De Kanaalsprong is een lan- getermijnvisie", reageert Lonink, „maar je ziet nu al, bij de uitplaat sing van bedrijven die weg moe ten voor de nieuwe sluis, dat er een behoefte is aan goed bereikba re, natte bedrijventerreinen. Vlis- singen-Oost loopt bovendien vol." Ook Gent zal nadrukkelijk bij de planvorming worden betrokken. Lonink: „Want we kunnen niet zonder elkaar." CADZAND-BAD. Bij Waterschap Scheldestromen kunnen ze het niet genoeg benadrukken: Cadzand-Maritiem is een uniek project. Nooit eerder werden kustversterking, de aanleg van een jachthaven en het opknappen van de omgeving - dus: publieke en private werken - op die manier gecombineerd. Geen wonder dus dat Schelde- 1- g stromen gisteren de 'Week van ons water' opende met |||i een rondleiding door het werkgebied bij het kustdorp. Er slgl kwamen veertig belangstellenden op af. Het waterschap fyïa; houdt deze week nog meer activiteiten. Opgeven kan nog Igjpi voor een rondleiding bij de waterzuivering in llll Sint-Maartensdijk (woensdag) en waterwandelingen bij Westerschouwen en Kapellebrug(vrijdag). BSagS^sss^S1?*- - k- ille Schelstraete ZEELAND 11 ZEELAND 12 13 www.pzc.nt zeeuws-vlaanderen@pzc.nl DINSDAG 3 mei 2016 Zeeland 'Nieuwe sluis is troefkaart door Harmen van der Werf Meer info via www.scheldestromen.nl/weekvanonswater.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 68