Oosterscheldekering staat in de steigers
Oorzaak brand Weststrate niet te achterhalen
TONZON
ZEELAND 5
Eens in de 30 jaar is groot onderhoud
nodig aan de Oosterscheldekering. Dat
zorgt voor veel reuring en groot
materieel op de zeewering.
SUBSIDIE OP
VLOERISOLATIE
I GpflH
lifgnRi
NEELTJE JANS. Traag beweegt de giek
van een grote kraan. Wat er aan de dik
ke stalen kabel hangt blijft verborgen
voor de toeschouwer. Een paar mannen
in oranje hesjes lopen achter de bouw-
hekken rond de kraan heen en weer.
De kraag hoog opgeslagen, een helm op
vanwege de veiligheid.
Er wordt op veel plekken tegelijk ge
werkt aan de Oosterscheldekering.
Hard gewerkt, al speelt het omvangrijk
ste werk zich buiten het zicht van de
passant af. Voor het eerst sinds de ope
ning wordt groot onderhoud gepleegd
aan de schuiven van de Oosterschelde
kering. „Maximaal twee tegelijk", zegt
projectleider Eric van der Weegen.
„Meer kan niet want de kering moet
operationeel blijven."
Groot onderhoud wil zeggen dat de
metalen schuiven (die bij storm en
hoog water worden neergelaten om de
Oosterschelde af te sluiten van de zee)
helemaal kaal worden gemaakt en op
nieuw gecoated. „Dat gebeurt eens in
de 30 jaar en de kering bestaat dit jaar
30 jaar. Het is dus voor het eerst dat we
dit doen. De kering is gebouwd voor
200 jaar, maar dan moet je wel zorgen
dat het onderhoud op tijd wordt uitge
voerd."
Het is een hele operatie. De aanne
mer heeft speciaal hiervoor
een constructie ge
bouwd om de schuif
waaraan gewerkt
wordt hoger op
te kunnen til
len dan de
norm
dat raster, de balkenconstructie onder
aan de ombouw? Dat is om de golven
te breken. Het is nu laag water, maar
als het straks hoog is beuken de gol
ven tegen de ombouw. Dan wil je
daar niet binnen werken." Dit soort
veiligheidsconstructies worden vooraf
bedacht en beproefd. „Daar gaat jaren
van onderzoek aan vooraf."
De tijdelijke ombouw is ook om
het milieu te sparen. „Om te voorko
men dat er verfresten en ander afval
in het water komt." De Oosterschelde
kering ligt in beschermd natuurge
bied. Het groot onderhoud aan de
schuiven gaat nog tot 2022 duren.
Veel zichtbaarder (maar ook hinder
lijker) voor het publiek, is het kleine
onderhoud aan de kering. Dat gebeurt
iedere tien jaar. Dan worden alle pij
lers weer geschilderd en worden ka
potte onderdelen vervangen. Ook daar
voor geldt dat het allerminst een stan
daard klusje is. De elementen maken
het werk soms lastig en een deel moet
gebeuren vanuit een bakje, hangend
aan een kraan boven het water. Vanwe
ge alle kranen en de opslag van materi
alen is de parallelweg deels geblok
keerd. Maar verreweg de meeste hin
der geeft toch het schilderen van de re
ling langs de weg aan de kant van de
Oosterschelde. Puur handwerk en
voor de veiligheid staan er nu op twee
plaatsen tijdelijke stoplichten. „Het
werk aan de reling is voor het komen
de stormseizoen klaar. De reling aan
de Noordzeekant wordt niet geschil
derd, die gaan we vervangen."
Op de pijlers zijn tijdelijk gele stalen
frames aangebracht waarmee de
schuif omhoog wordt gehouden.
Rondom de schuif (die nog steeds bo
ven het water hangt) is een soort doos
gebouwd waarin de mannen hun
werk kunnen doen. Dat is voor de vei-
De metalen schuiven van
de Oosterscheldekering
worden helemaal
kaal gemaakt en
opnieuw gecoated.
ligheid en om door te kunnen werken
met alle weersomstandigheden, legt
Van der Weegen uit.
Het werk op de kering is bepaald
niet zonder risico's. Het water
perst zich met opkomend
en afgaand tij kolkend
en met een enorme
kracht door de
stroomgaten.
Daarnaast heb
je ook nog te
maken met
golfslag.
„Zie je
GOES De oorzaak van de brand
die landbouwmachinebedrijf Ge-
br. Weststrate in Goes deze
maand volledig verwoestte, is
niet meer te achterhalen.
Dat is de uitkomst van het fo
rensisch onderzoek. Van brand
stichting lijkt in elk geval geen
sprake, aangezien er geen sporen
van inbraak zijn gevonden en
ook geen vluchtige stoffen zijn
waargenomen door speciaal ge
trainde honden, aldus politie
woordvoerster Mireille Aalders.
Ook een meteorologische oor
zaak, zoals een blikseminslag, is
uitgesloten. „De oorzaak is niet
aan te wijzen."
Het bedrijf langs de Deltaweg,
aan de entree van Goes, brandde
zondagochtend 10 april volledig
uit, de schade loopt in de miljoe
nen euro's.
De activiteiten worden tijde
lijk voortgezet vanuit Wilhelmi-
nadorp. Weststrate heeft ook nog
vestigingen in Krabbendijke en
Koudekerke.
VRIJDAG 29 APRIL 2016
Schuiven
ingepakt
voor groot
onderhoud
door Melita Lanting
Boven: De ingepakte sluizen van de Oosterscheldekering. Onder: Projectleider Eric
van der Weegen. foto's Mechteld Jansen
door Luc Oggel
PROFITEER
NU HET NOG
KAN!
Zelfs voor bestaande klanten
TONZON.nl/subsidie