26
Calvin Harris neemt
single op met Rihanna
Najib Amhali
toert als zanger
Anne Wil Blankers
speelt in Moeders en
Zonen„Je zult maar
zo'n schoonmoeder op
je dak krijgen."
Media Entertainment
Dj Calvin Harris brengt vandaag het num
mer This Is What You Came For uit. Dat heeft
hij opgenomen met Rihanna. De popster
werkte al eens eerder met Harris samen als
'special guest' bij een optreden van de
Schotse dj op Coachella.
Cabaretier Najib Amhali reist vol
gend jaar langs de theaters als zan
ger. Met een band brengt hij ei
gen liedjes en covers. „Ik wilde
dat altijd al een keer doen", zegt
de komiek.
oen ik het stuk las, was ik
verkocht. De rol van Ka-
therine staat weliswaar
ver van me af: ze is een ui
terst onaangename, kort-
zichtige vrouw. Maar dat
is heerlijk voor een actrice. Hoe verder, hoe
beter. Ik heb Wilhelmina gespeeld én
Shirley Valentine. Wil je ze nog verder uit el
kaar hebben?
„Moeders en Zonen speelt in het heden. De
paniek van de aidsepidemie uit de jaren 80
is geluwd. We hebben de ziekte onder con
trole, min of meer, maar de naweeën komen
in het stuk aan de orde. Een moeder die
haar zoon aan aids verloor vraagt reken
schap aan zijn ex-partner. Op uiterst onaan
gename wijze."
„Ze hield van haar zoon, ongetwijfeld,
maar stond dat zichzelf nauwelijks toe. Als
ze de verhalen hoort over hoe liefdevol zijn
partner Cal hem heeft verpleegd, wil ze
hem diep van binnen misschien wel omhel
zen. Maar integendeel, ze geeft op een ver
schrikkelijke manier op hem af."
„Onze regisseur Job Gosschalk noemt
haar een 'valse bouvier'. Hij gaf de rol het
motto 'weerzin en ongemak'. Elke keer
hang ik een papiertje met die woorden aan
de spiegel van mijn kleedkamer."
„Ik kende mensen die aan aids zijn gestor
ven. Als je hoorde dat ze ziek waren, kromp
je hart ineen. Dan wist je: dat loopt slecht
af. De wetenschap zocht wanhopig naar een
medicijn. Intussen zorgde de homogemeen
schap liefdevol voor elkaar. En er werd ge
stigmatiseerd, afschuwelijk. Mensen met
hun bekrompen commentaar."
„Zo ook Katherine. Ze vond het al verwer
pelijk dat haar zoon homoseksueel was. De
grootste lach in het stuk is als ik zeg: 'Hij
was geen homo toen hij naar New York
ging'. Die lach is een goed teken. Mensen
weten nu dat het een uiterst domme opmer
king is. Dat homoseksualiteit niet een koket
te keuze is."
„Ik merk dat mensen vooral nieuwsgierig
zijn naar de ongebruikelijke combinatie op
het podium. Ik speelde niet eerder met Paul
de Leeuw. Maar toen ik hem jaren geleden
in het toneelstuk Art zag, wist ik: hij kan
het! En mooi ook. Paul acteert liefdevol, toe
gewijd."
„Paul, Freek Bartels - die de huidige part
ner van Cal speelt - en ik waren erg met de
inhoud bezig. Dat ging uiterst soepel, heel
organisch. We belandden werkelijk bij de
kern. Paul is een snelle denker, een slimme
kerel. Bovendien konden Paul en Freek met
hun achtergrond me veel dingen vertellen
over die dramatische tijd."
„Ik had een jaar niet gespeeld. Dacht: zou
het daarboven nog werken, jongens? Krijg ik
de tekst er in? In het begin ging het me niet
snel genoeg: je gaat pas echt aan het werk
als je het script kunt wegleggen. Ik werd on
geduldig. Maar de jongens waren vol begrip.
'Doe maar', zeiden ze. 'Houd het boek vast,
rommel maar.' Zó lief."
„Vroeger repeteerde ik een scène twee
keer en dan zat die in mijn hoofd. Als je
jong bent, vliegt het je hersens binnen.
het klimmen der jaren moet je er harder aan
trekken. Soms maak ik me zorgen. Kan ik
het nog behappen? En die eeuwige angst dat
ik blijf hangen in mijn tekst tijdens de pre
mière. Maar dat is nog nooit gebeurd."
„Ik dacht na mijn 60e dat het wel afgelo
pen zou zijn met mooie rollen. Maar de do
zen in ons nieuwe huis in Friesland waren
nog niet uitgepakt, of ik werd benaderd
voor de musical Cabaret. Nou, dat wilde ik
wel. En dus zat ik in plaats van bij het gezin
een halfjaar op een beeldschone etage in
Amsterdam. Het bleek het begin te zijn van
een tweede jeugd op de planken."
„Vanaf 2006, toen ik Cabaret speelde, ben
ik nog steeds bezig. Vroeger was iemand
van 60 een oma die in een hoekje zat te
breien. Nu zegt ze: 'Kom, zal ik eens een leu
ke minnaar nemen?' Er worden nu rollen ge
schreven voor oudere vrouwen die echt wel
wat te vertellen hebben."
„Wilhelmina achtervolgt me, maar op
een prettige manier. Ik heb haar ook nog 150
keer in Soldaat van Oranje gespeeld. Ik heb
er de perfecte onderkin voor, hahaha. Is dat
ellendige ding toch nog ergens goed voor."
„Zeker in de filmwereld willen oudere ac
trices jong blijven. Niets voor mij, zo'n face
lift. Ik heb te veel mislukte voorbeelden ge
zien. Sneu eigenlijk: er wordt je beloofd dat
je jong en glad wordt en ineens zit je met
een paar heel rare bobbels. Dan maar liever
een stelletje rimpels."
„De rol van die vreselijke Katherine... een
actrice moet ieder personage kunnen spe
len. Ook de rol waarin je je vader ver
moordt. Dat zit nergens in mij, maar je
moet het je voorstellen. Dat noemen ze acte
ren."
„Maar liefde, verlies, haat en eenzaam
heid zijn universeel. Als acteur weet je waar
dat zit. Ik vind eenzaamheid heel mooi om
te spelen. Want hoe wanhopig je ook ergens
bij wilt horen, je leeft altijd alleen met je ge
dachten. Mooi, maar ook schrijnend."
Cultuur
d
'Prachtig om
te spelen'
door Arno Celder
Freek Bartels (I.) met Anne Wil Blankers in
Moeders en Zonen, foto Leo van Velzen
Moeders en Zonen gaat vanavond in première in
Leiden. Daarna tournee door het land.
Info: www.senf.nl