26 Calvin Harris neemt single op met Rihanna Najib Amhali toert als zanger Anne Wil Blankers speelt in Moeders en Zonen„Je zult maar zo'n schoonmoeder op je dak krijgen." Media Entertainment Dj Calvin Harris brengt vandaag het num mer This Is What You Came For uit. Dat heeft hij opgenomen met Rihanna. De popster werkte al eens eerder met Harris samen als 'special guest' bij een optreden van de Schotse dj op Coachella. Cabaretier Najib Amhali reist vol gend jaar langs de theaters als zan ger. Met een band brengt hij ei gen liedjes en covers. „Ik wilde dat altijd al een keer doen", zegt de komiek. oen ik het stuk las, was ik verkocht. De rol van Ka- therine staat weliswaar ver van me af: ze is een ui terst onaangename, kort- zichtige vrouw. Maar dat is heerlijk voor een actrice. Hoe verder, hoe beter. Ik heb Wilhelmina gespeeld én Shirley Valentine. Wil je ze nog verder uit el kaar hebben? „Moeders en Zonen speelt in het heden. De paniek van de aidsepidemie uit de jaren 80 is geluwd. We hebben de ziekte onder con trole, min of meer, maar de naweeën komen in het stuk aan de orde. Een moeder die haar zoon aan aids verloor vraagt reken schap aan zijn ex-partner. Op uiterst onaan gename wijze." „Ze hield van haar zoon, ongetwijfeld, maar stond dat zichzelf nauwelijks toe. Als ze de verhalen hoort over hoe liefdevol zijn partner Cal hem heeft verpleegd, wil ze hem diep van binnen misschien wel omhel zen. Maar integendeel, ze geeft op een ver schrikkelijke manier op hem af." „Onze regisseur Job Gosschalk noemt haar een 'valse bouvier'. Hij gaf de rol het motto 'weerzin en ongemak'. Elke keer hang ik een papiertje met die woorden aan de spiegel van mijn kleedkamer." „Ik kende mensen die aan aids zijn gestor ven. Als je hoorde dat ze ziek waren, kromp je hart ineen. Dan wist je: dat loopt slecht af. De wetenschap zocht wanhopig naar een medicijn. Intussen zorgde de homogemeen schap liefdevol voor elkaar. En er werd ge stigmatiseerd, afschuwelijk. Mensen met hun bekrompen commentaar." „Zo ook Katherine. Ze vond het al verwer pelijk dat haar zoon homoseksueel was. De grootste lach in het stuk is als ik zeg: 'Hij was geen homo toen hij naar New York ging'. Die lach is een goed teken. Mensen weten nu dat het een uiterst domme opmer king is. Dat homoseksualiteit niet een koket te keuze is." „Ik merk dat mensen vooral nieuwsgierig zijn naar de ongebruikelijke combinatie op het podium. Ik speelde niet eerder met Paul de Leeuw. Maar toen ik hem jaren geleden in het toneelstuk Art zag, wist ik: hij kan het! En mooi ook. Paul acteert liefdevol, toe gewijd." „Paul, Freek Bartels - die de huidige part ner van Cal speelt - en ik waren erg met de inhoud bezig. Dat ging uiterst soepel, heel organisch. We belandden werkelijk bij de kern. Paul is een snelle denker, een slimme kerel. Bovendien konden Paul en Freek met hun achtergrond me veel dingen vertellen over die dramatische tijd." „Ik had een jaar niet gespeeld. Dacht: zou het daarboven nog werken, jongens? Krijg ik de tekst er in? In het begin ging het me niet snel genoeg: je gaat pas echt aan het werk als je het script kunt wegleggen. Ik werd on geduldig. Maar de jongens waren vol begrip. 'Doe maar', zeiden ze. 'Houd het boek vast, rommel maar.' Zó lief." „Vroeger repeteerde ik een scène twee keer en dan zat die in mijn hoofd. Als je jong bent, vliegt het je hersens binnen. het klimmen der jaren moet je er harder aan trekken. Soms maak ik me zorgen. Kan ik het nog behappen? En die eeuwige angst dat ik blijf hangen in mijn tekst tijdens de pre mière. Maar dat is nog nooit gebeurd." „Ik dacht na mijn 60e dat het wel afgelo pen zou zijn met mooie rollen. Maar de do zen in ons nieuwe huis in Friesland waren nog niet uitgepakt, of ik werd benaderd voor de musical Cabaret. Nou, dat wilde ik wel. En dus zat ik in plaats van bij het gezin een halfjaar op een beeldschone etage in Amsterdam. Het bleek het begin te zijn van een tweede jeugd op de planken." „Vanaf 2006, toen ik Cabaret speelde, ben ik nog steeds bezig. Vroeger was iemand van 60 een oma die in een hoekje zat te breien. Nu zegt ze: 'Kom, zal ik eens een leu ke minnaar nemen?' Er worden nu rollen ge schreven voor oudere vrouwen die echt wel wat te vertellen hebben." „Wilhelmina achtervolgt me, maar op een prettige manier. Ik heb haar ook nog 150 keer in Soldaat van Oranje gespeeld. Ik heb er de perfecte onderkin voor, hahaha. Is dat ellendige ding toch nog ergens goed voor." „Zeker in de filmwereld willen oudere ac trices jong blijven. Niets voor mij, zo'n face lift. Ik heb te veel mislukte voorbeelden ge zien. Sneu eigenlijk: er wordt je beloofd dat je jong en glad wordt en ineens zit je met een paar heel rare bobbels. Dan maar liever een stelletje rimpels." „De rol van die vreselijke Katherine... een actrice moet ieder personage kunnen spe len. Ook de rol waarin je je vader ver moordt. Dat zit nergens in mij, maar je moet het je voorstellen. Dat noemen ze acte ren." „Maar liefde, verlies, haat en eenzaam heid zijn universeel. Als acteur weet je waar dat zit. Ik vind eenzaamheid heel mooi om te spelen. Want hoe wanhopig je ook ergens bij wilt horen, je leeft altijd alleen met je ge dachten. Mooi, maar ook schrijnend." Cultuur d 'Prachtig om te spelen' door Arno Celder Freek Bartels (I.) met Anne Wil Blankers in Moeders en Zonen, foto Leo van Velzen Moeders en Zonen gaat vanavond in première in Leiden. Daarna tournee door het land. Info: www.senf.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 26