Volkswagen: 2016 wordt 'overgangsjaar* 'Gevoelige boekhouder oorzaak gesjoemel' W* Paardensport doet Hermès goed ECONOMIE 23 Sony: eerste winst in drie jaar v Luxemerk Hermès is in het eer ste kwartaal gered door aantrek kende leerverkopen. De Franse maker van handtassen en zijden sjaals kampt sinds de terreuraan slagen in Parijs met lagere verko pen aan toeristen, maar ver koopt van oudsher ook zadels en scoort in de paardenbranche nog wel goed. De verkopen van lederwaren en zadels - goed voor de helft van de opbreng sten - steeg met ruim 15 procent. Alle andere divisies zagen een te rugval. Het concern zag zijn om zet in het eerste kwartaal met 6,1 procent groeien tot een klei ne 1,2 miljard euro. Dankzij de games maakt Sony voor het eerst in drie jaar weer winst. Deze bedroeg 148 miljard yen (1,2 miljard euro), tegen een verlies van 126 miljard yen een jaar eerder. De verkoop van PlayStation zit in de lift. voorbeeld reclamebureaus komen daar nog bij. Die miljoenenbusi- ness staat al langer onder druk. De budgetten die winkelketens voor reclamefolders reserveren, nemen de laatste jaren af. „De detailhan del heeft het zwaar", verklaart Van den Eijnden. „Daarbij verde len bedrijven hun reclamebudget ten nu over meer mediatypes, zo als online en sociale media. Ook dalen de oplages doordat er steeds geavanceerdere technieken zijn om folders veel gerichter te ver spreiden." Hoogleraar Koelemeijer be grijpt de paniek van de folder branche en winkeliers wel. „De Ja-Ja-sticker is een opt-in-sys- teem, net als de registratie voor or gaandonaties. Dat zorgt voor min der deelnemers dan in andere lan den, waar iedereen automatisch donor is tenzij je je registreert." De Nee-Nee-sticker functio neert prima, stelt MailDB, dat die stickers zelf verspreidt. „Huishou dens die niet op folders zitten te wachten, weten dat ze een sticker kunnen plakken. Het percentage huishoudens met sticker stijgt elk jaar met ongeveer 1 procent." Een deel van die mensen be kijkt folders online of via mobiele apps als die van Spotta, het doch terbedrijf van PostNL dat het we kelijkse gesealde folderpakket ver spreidt. Maar nog altijd zijn er heel veel mensen die op de tradi tionele stapel drukwerk zitten te wachten, zegt Koelemeijer. „Dat zijn ze zo gewend. Ze gaan er lek ker voor zitten, met een kopje kof fie." Niet alleen pensionado's met zeeën van tijd ploegen die stapel graag door. Ook jongeren preferen reclamefolders boven digitale nieuwsbrieven, websites en Face- bookposts van winkeliers, bleek onlangs uit onderzoek van ABN AMRO. Het populairst zijn de fol ders van supermarkten, gevolgd door die van doe-het-zelfzaken en woonwinkels. Hoofddoel voor 2016 is het leg gen van een fundament voor een nieuw en beter Volkswagen, zei Müller. In die plannen spelen elektrische auto's een belangrij ke rol. Tussen nu en 2020 moe ten minstens twintig nieuwe elektrisch aangedreven modellen het levenslicht zien. Hoewel Müller vindt dat Volkswagen een goede uitgangs positie heeft om die omslag te kunnen maken, staat het bedrijf volgens de bestuursvoorzitter open voor samenwerking met an dere partijen. Meer details vol gen later dit jaat, als het concern zijn strategie voor de jaren tot en met 2025 presenteert. Volkswagen raakte afgelopen najaar in opspraak toen aan het licht kwam dat het gesjoemeld heeft met uitstootwaarden van miljoenen dieselauto's. Om de oplopende kosten van dat schan daal te kunnen dragen is inmid dels meer dan 16 miljard euro op zij gezet. In Amerika lopen al miljardenclaims. Daardoor leed het concern vo rig jaar 1,6 miljard euro verlies. Müller benadrukte dat Volkswa gen los van alle eenmalige kos ten in verband met het diesel schandaal, vorig jaar een 'solide ontwikkeling' heeft doorge maakt. De veranderingen die daartoe hebben geleid, worden dit jaar versneld doorgezet, zei hij. Dit jaar al verwacht het con cern weer winst te boeken. Müller nam in september de leiding over van Martin Winter- korn, die naar aanleiding van het uitstootschandaal opstapte. Win- In de toekomstplannen van Volkswagen spelen elektrische auto's een belangrijke rol terkorn toucheerde afgelopen jaar 7,3 miljoen euro. Hij kreeg bovenop zijn salaris van 1,4 mil joen euro, bonussen van in to taal bijna 5,9 miljoen euro, blijkt uit het jaarverslag. Vakbonden en Volkswagen kwamen onlangs een inperking van de bonussen overeen, maar dat was pas na het vertrek van Winterkorn. Volkswagen krijgt veel kritiek op de afhandeling van het diesel schandaal met klanten. Veel au to's moeten nog voor een repara tie terug naar de garage. Müller zei te betreuren dat die operatie in onder meer thuisland Duits land achterloopt op schema. ROTTERDAM. Boekhoudfraude wordt vaak veroorzaakt door ac countants die extra gevoelig zijn voor de emoties van anderen. Dat concludeert Frank Hart- mann, hoogleraar Finance en Ac counting van de Erasmus Univer siteit in een gisteren verschenen onderzoek. Hij ontdekte dat deze boekhou ders eerder de cijfers manipule ren als hun manager daar om vraagt. Opmerkelijk genoeg doen ze dat alleen wanneer die manager uit is op persoonlijk ge win, zoals het binnenhalen van een bonus of promotie. „In die gevallen zal een manager ook meer emotionele druk toepas sen om zijn controller te bewe gen tot manipulatie van de cij fers. En juist dit soort druk is voor sommige controllers moei lijk te weerstaan vanwege hun specifieke neurobiologische ei genschappen", aldus Hartmann. Afdelingsmanagers oefenen vaak grote druk uit op control lers om een beter financieel beeld van hun eigen projecten te schetsen. Bijvoorbeeld door be paalde kosten naar een ander jaar te schuiven. Soms doen ze dit vanuit een bedrijfsbelang, maar soms ook vanuit eigen be lang. Volgens Hartmann hebben de boekhouders aanvankelijk vaak geen slechte bedoelingen, zijn ze niet uit op eigen gewin. „Ze zijn simpelweg niet bestand tegen de sociale druk vanwege de manier waarop hun hersenen werken. Wanneer die control lers bezwijken voor de emotio nele druk van de manager is dat dus onbewust." Dit probleem kan volgens de hoogleraar niet eenvoudig worden opgelost met nieuwe regels of oproepen tot ethisch gedrag. VRIJDAG 29 APRIL 2016 4/7 Het vertrouwen van de industriële ondernemers is in april opnieuw toegenomen en bereikte het hoogste niveau in vijfjaar. De indicator ging van 3,9 in maart naar 4,7 in april. de verdrukking o, 290416 I RV I BRON: GFK, NOM, ELMA WOLFSBURG. Volkswagen maakt in 2016 een 'overgangsjaar' door, na een maandenlange periode die vrijwel geheel in het teken stond van het dieselschandaal. Dat heeft topman Matthias Müller van het Duitse autoconcern giste ren gezegd tijdens zijn jaarlijkse perspresentatie.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 23