Klassiekerclub stapt naar rechter om milieuzone a Folderpakketten zijn een lucratieve 'schot hagel' tttttttttt tttttttttt 12,7 min ttttttttt Meer betaald met de pas Huis-aan-huis pakken reclame verspreiden mag vanaf 2017 niet meer in Amsterdam. De sector is woest. DreamWorks naar Comcast MasterCard verwerkte in het eerste kwartaal 14 procent meer betalingen. Het hogere aantal betalingen vertaalde zich in een stijging van de om zet met 10 procent tot 2,4 mil jard dollar (2,1 miljard euro). In Utrecht voerden autoclubs eer der al een rechtszaak tegen de milieuzone in die stad. De rech ter oordeelde dat de gemeente in haar recht staat, ook als de mi lieuzone mis schien niet zo heel veel effect heeft op de lucht kwaliteit in de stad. „Maar dat is een heel andere milieuzone", legt Niels van Ham van de Stichting Rotterdamse Klas siekers uit. „Die geldt alleen voor diesels. Boven dien gaat die uit van de Europese normen." Hij acht de kans om in het gelijk te worden gesteld veel ho ger. Rotterdam weert officieel sinds 1 januari dit jaar oude, vervuilende voertui gen (benzine ouder dan 1992 en diesel ouder dan 2005) uit het noordelijke deel van de stad. Overtreders worden pas vanaf ZONE Milieu zone Duizenden auto's gesloopt vanwege milieuzone komende maandag 1 mei met 90 euro beboet. Duizende bezitters van een oude benzine- of diesel auto hebben om die reden hun voertuigen laten slopen. De le den van de Rotterdamse stich ting weigeren dat. „Ook wij zijn voor schone lucht, maar wij zijn het pro bleem niet", benadrukt bestuurs lid Frank Hensen. De meeste au to's in de stad komen immers van buiten Rotterdam en die zijn samen veel vervuilender dan dat kleine aantal semiklassie- kers dat af en toe door de stad rijdt. „Wij vinden het prima als er een milieuzone is, maar bedenk dan een milieuzo ne die werkt", zegt Van Ham. Het weren van benzineauto's van voor 1992 zou volgens on derzoek nauwe lijks iets opleve ren qua schonere lucht, vertelt hij. De gemeente wijst erop dat het aantal straten in Rotterdam met een slechte lucht kwaliteit is geste gen. „Dat vraagt eerder om meer actie dan min der", zegt een woordvoerder van wethouder Pex Langenberg (duurzaamheid). De gemeente Rotterdam had al op een rechts zaak gerekend. „Het is prima dat de rechter zich hierover uit spreekt. We voelen ons gesterkt door de uitspraak in Utrecht." Nergens in Europa krijgen mensen zo veel reclame op hun deurmat als in Nederland. Vo rig jaar waren dat er gemiddeld 36 per week, aldus de Europese brancheorganisatie ELMA (European Letterbox Marke ting Association). Dat is liefst drie keer zoveel als het Europese ge middelde. Nederlandse bedrijven laten per jaar zo'n 11 miljard fol ders drukken en verspreiden. Dat is te belastend voor het mi lieu, vindt de Amsterdamse ge meenteraad. Om bomen, drukinkt en transportkilometers te bespa ren, verbiedt de hoofdstad vanaf volgend jaar de verspreiding van folders huis-aan-huis. Die mogen alleen nog in brievenbussen met een Ja-Ja-sticker worden gestopt. De brancheorganisaties van fol- derverspreiders én die van winke liers zijn laaiend. Ze vrezen dat het verbod in Amsterdam een pre cedent schept. De Partij voor de Bijna 30 procent van de omzet in de Nederlandse winkels is direct of indirect te danken aan folders Dieren, die het onderwerp op de agenda zette, lobbyt ook in andere gemeenten voor een folderverbod. Hoe groot kan de impact daar van zijn, nu er zo veel manieren zijn om klanten naar winkels te lokken? De folder is toch een beet je de dinosaurus onder de reclame kanalen. Online zijn consumen ten veel gerichter te bereiken, weet iedereen die Zalando.nl wel eens heeft aangeklikt. Weken later duiken de pop-ups nog op face- book en nieuwssites op. „Folders verspreiden is met ha gel schieten. Maar vanwege het enorme bereik bezorgt het win kels toch een hoop extra omzet", Nederland geeft nog altijd de voorkeur aan papieren folder zegt Kitty Koelemeijer, hoogleraar Marketing aan Nyenrode. „In veel winkels zijn acties verantwoorde lijk voor een kwart van de omzet. Folders zijn hét middel om die bij consumenten onder ogen te breng en. Zij hoeven er niet zelf naar op zoek te gaan, zoals op internet. Fol ders vallen letterlijk bij mensen binnen, heel laagdrempelig." Bijna 30 procent van de winkel- omzetten zijn direct of indirect aan reclamefolders te danken, stelt de Raad Nederlandse Detail handel. „Daarmee zijn folders het meest effectieve reclamemiddel." De winkeliersorganisaties over wegen samen te spannen met de folderverspreiders, die naar de rechter willen stappen. Want veel Amsterdammers zullen niet de moeite nemen om de Ja-Ja-sticker daadwerkelijk op hun brievenbus te plakken. Het aantal brievenbus sen waar nog wel folders mogen worden bezorgd zal halveren, stelt Stephan van den Eijnden van MailDB, de brancheorganisatie van folderverspreiders en -bezor gers. „In Amsterdam gaat dat 2.500 bezorgers hun bijbaan kos ten." Alleen al aan de distributie van reclamefolders geven winke liers jaarlijks meer dan 200 mil joen euro uit. De kosten voor pa pier, drukwerk, fotografie en bij- DreamWorks Animation SKG, de studio achter films als Kung Fu Panda, Shrek en Madagascar, komt in handen van kabelbedrijf Comcast (maker van Minions). Comcast betaalt ongeveer 3,8 mil jard dollar. Economie Oldtimerprotest op de Rotterdamse Coolsingel tegen de invoering van de milieuzone. foto Desirée Schippers door Abdel llah Rubio ROTTERDAM. Verstokte tegenstan ders van de Rotterdamse milieu zone stappen naar de rechter om deze in hun ogen 'onrechtvaardi ge en nutteloze' maatregel aan te vechten. Ondanks het verbod blij ven ze met hun volgens de ge meente vervuilende semiklassie- kers in de stad rijden, om zo een proefproces uit te lokken. Reclamefolders in door Annemieke van Dongen Populatie: 13.257.000 Nederlanders van 13 jaar en ouder met internettoegang folderlezers 96% van de populatie Digitale folders miljoen mensen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 22