Niet complex, wel lekker 2 I GELD GOI Tcsl 1, 2, 3 Autorijden Geen auto van het werk? Leasen kan tegenwoordig ook voor jezelf. Wel even de kleine lettertjes lezen voor de bijkomende kosten en risico's. Mensen worden gelokt met een zo laag mogelijk leasebedrag. Daar kunnen echter allerlei kosten bijkomen Ook last van keuzestress tijdens je zoektocht langs internetwarenhuizen en prijsstunters? Geld&Goed helpt een handje, met deze week een vergelijkend warenonderzoek van Hollandse Gin. Met de zomer in aantocht is een frisse cocktail op basis van gin een prima excuus om op een terrasje in de zon (en uit de wind) te gaan zitten. Gin is nog steeds hip. Tiental len merken staan in de schap pen van de drankzaak en een café waar je geen gin-tonic kunt hestellen telt eigenlijk niet meer mee. De moderne gins zijn gedistilleerd met ver rassende ingrediënten zoals kruidnagel, framboos of ro- zenbottels. Maar zijn ze ook lekker? Het VARA-proramma Kassa testte acht Nederlandse gins. De Nederlandse jenever is de inspiratiebron geweest voor de Engelse gin. Jenever werd door de Engelsen gezien als Dutch courage omdat Neder landse soldaten in de zeven tiende eeuw dagelijks een rantsoen jenever kregen. Ge baseerd op dat drankje ont stond vervolgens gin. De vier juryleden hebben gelet op geur, smaak, complexiteit van de smaak, gelaagdheid van de gin en de lengte van de smaak. Wij geven de top drie van Hollandse gins. (*bartrost BOBBY'S SCHIEDAM DRY GIN 4 KEURMERKEN pijen zijn naast de zakelijke rijders ook privépersonen gaan bedienen. Ze hebben alleen de contracten niet aangepast en dat is wel nodig omdat persoonlijk leasen anders is dan zakelijk. Dit kan vervelende ge volgen hebben. Bijvoorbeeld als er iets gebeurt in de privésituatie, zoals echtscheiding, ontslag of zelfs overlijden, waarbij iemand van het contract af wil." Van Delft kent iemand die een con tract had afgesloten voor vier jaar. „Hij werd na een jaar ernstig ziek en wilde van het contract af. Er was geen goede afkoopregeling. Het kwam er op neer dat hij nog drie volle jaren moest doorbetalen. 300 euro per maand. Meer dan 10.000 euro in totaal. Dat is veel geld. Zo'n leasecontract kan als een molen steen om je nek hangen." Keurmerk Een ander veelvoorkomend pro bleem is gebruikersschade. Van Delft: „Na een aantal jaar hebben de meeste auto's wat kleine krasjes en deukjes. Dat is normaal en ont staat gewoon omdat je de auto af en toe parkeert bij Albert Heijn. Dat bedrag is opgebouwd uit on derhoud- en reparatiekosten, af schrijving (exclusief rente), motorrijtuigenbelasting en verzeke ring. Wat betreft de kosten lijkt private lease dus een prima alter natief. Bovendien past private lease in de trend dat mensen een auto niet willen bezitten, maar wel ge bruiken. Het heeft voordelen. Je hoeft geen groot bedrag bij elkaar te sparen. In het maandbedrag zijn zo'n beetje alle kosten voor autorij den opgenomen, veelal inclusief een allriskverzekering met een be perkt eigen risico. Zelf betaal je al leen brandstof, parkeren en boetes. In geval van pech regelt de verzeke ring de schade en staat er snel een vervangend voertuig klaar. Maar is private lease wel voor iedereen ge schikt? Wat zijn de addertjes onder het gras? Voor je gaat leasen moetje goed de kleine lettertjes lezen. Mensen wor den gelokt met een zo laag moge lijk leasebedrag. Daar kunnen echter allerlei kosten bijkomen. Om tot dat lage bedrag te komen wordt bijvoorbeeld bespaard op de verze kering, met een hoog eigen risico en veel uitsluitingen, of op het afge sproken aantal kilometers. Je kan een forse naheffing krijgen als je daar boven komt. Als je veel min der hebt gereden, krijg je dat be drag niet terug. Vaak is leasen niet zo zorgeloos als het lijkt. Jan van Delft, voorzitter van de Vereniging Zakelijk Rijders heeft al een aantal problemen langs zien komen. „Private lease is pas sinds een jaar of twee groot aan het worden. Veel bestaande leasemaatschap- TEKST ARWEN KLEYNGELD I FOTO DESIRÉE SCHIPPERS In een gloednieuwe auto rijden voor een vast bedrag per maand. Vroeger was het leasen van een auto iets dat bedrijven deden voor hun medewerkers. Tegenwoordig kan het ook gewoon privé. Het lijkt aantrekkelijk, maar is dat ook zo? Dennis Doeve (67) is al aan zijn tweede geleasete auto toe. „Ik rij een gloednieuwe Renault Twingo voor 248 euro per maand. Ik mag elk jaar 12.000 kilometer rijden. Daar red ik het makkelijk mee, want ik ben al met pensioen. Het leasen bevalt me perfect. Ik heb er geen omkijken naar, alles is gere geld. Ik betaal alleen de benzine. En ik krijg om de twee jaar een spiksplinternieuwe auto. Ik ben niet zo'n spaarder, dus anders had ik geld moeten lenen." All riskverzekering Volgens berekeningen van het Nibud geeft een bezitter van een middenklasse-auto gemiddeld per maand 295 euro uit. woensdag 27 april 2016 so 6 28,50 per 50 cl Mooie smaakcombinatie, weinig complex, in je mond barst de smaak los, goeie, lange, prettige nasmaak. Geen minpunten van de jury voor deze winnaar. aOÜBY s Er zijn twee keurmerken. Autoleasemaatschappijen die bij deze keurmerken zijn aangesloten bieden betere voorwaarden en meer duidelijkheid. vzr.nl (Private Lease OK) keurmerkprivatelease.nl (Stichting Keurmerk Private Lease) LEASEN IS DE trend 44

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 54