Niet complex,
wel lekker
2 I GELD GOI
Tcsl 1, 2, 3
Autorijden
Geen auto van het werk? Leasen kan
tegenwoordig ook voor jezelf. Wel even
de kleine lettertjes lezen voor de
bijkomende kosten en risico's.
Mensen worden gelokt met
een zo laag mogelijk
leasebedrag. Daar kunnen
echter allerlei kosten bijkomen
Ook last van keuzestress tijdens je
zoektocht langs internetwarenhuizen
en prijsstunters? Geld&Goed helpt
een handje, met deze week een
vergelijkend warenonderzoek van
Hollandse Gin.
Met de zomer in aantocht is
een frisse cocktail op basis
van gin een prima excuus om
op een terrasje in de zon (en
uit de wind) te gaan zitten.
Gin is nog steeds hip. Tiental
len merken staan in de schap
pen van de drankzaak en een
café waar je geen gin-tonic
kunt hestellen telt eigenlijk
niet meer mee. De moderne
gins zijn gedistilleerd met ver
rassende ingrediënten zoals
kruidnagel, framboos of ro-
zenbottels. Maar zijn ze ook
lekker?
Het VARA-proramma Kassa
testte acht Nederlandse gins.
De Nederlandse jenever is de
inspiratiebron geweest voor
de Engelse gin. Jenever werd
door de Engelsen gezien als
Dutch courage omdat Neder
landse soldaten in de zeven
tiende eeuw dagelijks een
rantsoen jenever kregen. Ge
baseerd op dat drankje ont
stond vervolgens gin. De vier
juryleden hebben gelet op
geur, smaak, complexiteit van
de smaak, gelaagdheid van de
gin en de lengte van de
smaak. Wij geven de top drie
van Hollandse gins. (*bartrost
BOBBY'S SCHIEDAM
DRY GIN
4
KEURMERKEN
pijen zijn naast de zakelijke rijders
ook privépersonen gaan bedienen.
Ze hebben alleen de contracten niet
aangepast en dat is wel nodig
omdat persoonlijk leasen anders is
dan zakelijk. Dit kan vervelende ge
volgen hebben. Bijvoorbeeld als er
iets gebeurt in de privésituatie,
zoals echtscheiding, ontslag of zelfs
overlijden, waarbij iemand van het
contract af wil."
Van Delft kent iemand die een con
tract had afgesloten voor vier jaar.
„Hij werd na een jaar ernstig ziek
en wilde van het contract af. Er was
geen goede afkoopregeling. Het
kwam er op neer dat hij nog drie
volle jaren moest doorbetalen. 300
euro per maand. Meer dan 10.000
euro in totaal. Dat is veel geld. Zo'n
leasecontract kan als een molen
steen om je nek hangen."
Keurmerk
Een ander veelvoorkomend pro
bleem is gebruikersschade. Van
Delft: „Na een aantal jaar hebben
de meeste auto's wat kleine krasjes
en deukjes. Dat is normaal en ont
staat gewoon omdat je de auto af
en toe parkeert bij Albert Heijn.
Dat bedrag is opgebouwd uit on
derhoud- en reparatiekosten, af
schrijving (exclusief rente),
motorrijtuigenbelasting en verzeke
ring. Wat betreft de kosten lijkt
private lease dus een prima alter
natief. Bovendien past private lease
in de trend dat mensen een auto
niet willen bezitten, maar wel ge
bruiken. Het heeft voordelen. Je
hoeft geen groot bedrag bij elkaar
te sparen. In het maandbedrag zijn
zo'n beetje alle kosten voor autorij
den opgenomen, veelal inclusief
een allriskverzekering met een be
perkt eigen risico. Zelf betaal je al
leen brandstof, parkeren en boetes.
In geval van pech regelt de verzeke
ring de schade en staat er snel een
vervangend voertuig klaar. Maar is
private lease wel voor iedereen ge
schikt? Wat zijn de addertjes onder
het gras?
Voor je gaat leasen moetje goed de
kleine lettertjes lezen. Mensen wor
den gelokt met een zo laag moge
lijk leasebedrag. Daar kunnen
echter allerlei kosten bijkomen. Om
tot dat lage bedrag te komen wordt
bijvoorbeeld bespaard op de verze
kering, met een hoog eigen risico
en veel uitsluitingen, of op het afge
sproken aantal kilometers. Je kan
een forse naheffing krijgen als je
daar boven komt. Als je veel min
der hebt gereden, krijg je dat be
drag niet terug.
Vaak is leasen niet zo zorgeloos als
het lijkt. Jan van Delft, voorzitter
van de Vereniging Zakelijk Rijders
heeft al een aantal problemen langs
zien komen. „Private lease is pas
sinds een jaar of twee groot aan het
worden. Veel bestaande
leasemaatschap-
TEKST ARWEN KLEYNGELD I FOTO DESIRÉE SCHIPPERS
In een gloednieuwe auto rijden
voor een vast bedrag per
maand. Vroeger was het leasen
van een auto iets dat bedrijven
deden voor hun medewerkers.
Tegenwoordig kan het ook gewoon
privé. Het lijkt aantrekkelijk, maar
is dat ook zo?
Dennis Doeve (67) is al aan zijn
tweede geleasete auto toe. „Ik rij
een gloednieuwe Renault Twingo
voor 248 euro per maand. Ik mag
elk jaar 12.000 kilometer rijden.
Daar red ik het makkelijk mee,
want ik ben al met pensioen. Het
leasen bevalt me perfect. Ik heb er
geen omkijken naar, alles is gere
geld. Ik betaal alleen de benzine.
En ik krijg om de twee jaar een
spiksplinternieuwe auto. Ik ben
niet zo'n spaarder, dus anders had
ik geld moeten lenen."
All riskverzekering
Volgens berekeningen van het
Nibud geeft een bezitter van een
middenklasse-auto gemiddeld
per maand 295 euro uit.
woensdag 27 april 2016
so
6 28,50 per 50 cl
Mooie smaakcombinatie, weinig
complex, in je mond barst de smaak
los, goeie, lange, prettige nasmaak.
Geen minpunten van de jury voor
deze winnaar.
aOÜBY s
Er zijn twee keurmerken.
Autoleasemaatschappijen die bij
deze keurmerken zijn aangesloten
bieden betere voorwaarden en
meer duidelijkheid.
vzr.nl (Private Lease OK)
keurmerkprivatelease.nl
(Stichting Keurmerk Private
Lease)
LEASEN IS DE
trend
44