T|
r
28 CULTUUR SHOW
■H
Na een verbouwing van drie jaar gooit het
Centraal Museum in Utrecht weer alle deuren
open. Verdwalen kan niet meer.
mm
Directeur Edwin Jacobs van
het Centraal Museum in
Utrecht zat onlangs in
München aan tafel met
zijn collega Bernhard
Maaz, directeur van de Alte
Pinakothek. Hij ondertekende daar een
overeenkomst voor een gezamenlijke cara-
vaggistententoonstelling. In 2018/2019 hou
den beide musea een tentoonstelling over
de navolgers van de beroemde Italiaanse
kunstenaar Caravaggio. Zijn Utrechtse kun
stenaars die in zijn stijl schilderden, heb
ben internationale faam.
Die grandeur straalt ook af van het drie
jaar lang in fases totaal verbouwde en herin
gerichte Centraal Museum. Het publiek
kan zich laten imponeren door de ruime en
tree, waar het organische sculptuur Unuk
van kunstenaar Wolfgang Flad opvalt. Of
door de prachtige, lichte introductiezaal,
waar tussen sfeervolle rode gordijnen tekst
en uitleg wordt gegeven over de collectie
en de geschiedenis van het museum.
In het oog springen de zalen met de vas
te collectie De Wereld van Utrecht, de hoogte
punten uit de Utrechtse kunstgeschiedenis.
Van Jan van Scorel, Joachim Wtewael, Pau-
lus Moreelse, de Utrechtse caravaggisten,
Pyke Koch, Joop Moesman, Mariene Dumas
tot een hoek met meubels van Gerrit Riet
veld. Het is de Utrechtse variant op de ere
galerij in het Rijksmuseum.
De museale indeling is maar één aspect
in het vernieuwde Centraal Museum, het
oudste stedelijke museum van Nederland.
„De herinrichting is een compleet verhaal",
benadrukken zakelijk directeur Marco Grob
en artistiek directeur Edwin Jacobs, die sa
men in april 2009 aantraden.
„Tijdens mijn sollicitatiegesprek werd
me al gevraagd: kun je ook wat doen aan de
bewegwijzering, want iedereen verdwaalt
in het museum", vertelt Grob. „We hebben
samen met de architecten en ontwerpers
van Soda+ gekozen voor een grondige aan
pak: alle wensen zijn in kaart gebracht. Van
de tuin tot de stallen."
In het indrukwekkende eindresultaat ver
vloeien oud en nieuw. De glazen brug die
de museumgebouwen met elkaar verbindt,
en ook de nieuw aangelegde tuin en het ca
fé, zijn een bezoek meer dan waard. Of
loop eens door de nieuwe expositieruimte
op de tweede verdieping waar verrassende
actuele Utrechtse kunst te zien is, nu van
Marisa Rappard.
Grob en Jacobs brengen hun 'missie' aan
de man. „We willen de bezoeker verrijken
met kunst en cultuur van de wereld uit
Utrecht. Die stad is het vertrekpunt; de we
reld het speelveld. De Utrechtse caravaggis
ten zijn Utrecht in de wereld. Hendrick ter
Brugghen en Gerard van Honthorst trok
ken naar Rome om zich te laten inspireren
door Caravaggio. Aan de andere kant was
Rietveld een Utrechtse ontwerper die grote
invloed had in de wereld", legt Jacobs uit.
In het verlengde hiervan ligt de 'mu
seumbeleving'. Duiding, educatie en totaal
ervaring, luidt de beknopte samenvatting
als Grob het over 'missie' heeft.
Wie de tijd neemt en oog heeft voor de
tails ziet het fraaie tuinhek van beeldhou
wer Couzijn van Leeuwen, geënt op het ge
dicht De Tuinman en de Dood. Onder het
grasveld van de voormalige kloostertuin lig
gen de graven van duizenden kloosterlin
gen. De tuin vertelt een eigen verhaal dat
middels een multimediatour verduidelijkt
wordt. Ledlampen zorgen ervoor dat het
voormalige Agnietenklooster en de jaren
'20 vleugel 's avonds verlicht is en een ge
heel vormt met de omgeving.
„Ik ben trots op het resultaat", zegt een
opgeluchte Grob. „Alle puzzelstukjes pas
sen in elkaar. Een compliment voor bureau
Soda+." Jacobs vult hem aan: „De waarde
ring voor het Centraal Museum is enorm
toegenomen. Over de routing wordt niet
meer geklaagd. Exposities als Wtewael, Lek-
'lk ben trots op het resultaat.
Alle puzzelstukjes passen in
elkaar'
ker Licht, HAAR!, maar ook over De Stijl, 100
Jaar Mode en de caravaggisten krijgen inter
nationaal erkenning."
Toen Grob en Jacobs in 2009 begonnen,
trokken het Centraal Museum en het Dick
Bruna Huis samen 125.000 bezoekers. Vorig
jaar waren dat er bijna 160.000, een record.
Dit jaar wordt, mede door het populaire
nieuwe Nijntje Museum, op meer dan
200.000 bezoekers gerekend.
„Met meer dan 200.000 bezoekers ben je
een steviger, middelgroot museum", legt
Grob uit. „Het Centraal Museum is niet zo
groot als het Rijksmuseum, het Stedelijk of
het Van Gogh in Amsterdam. Maar als je
naar de maat van Utrecht kijkt en het in
procenten uitmeet, dan constateer je dat we
60 procent meer bezoekers trekken. Dan
doen we het hartstikke goed."
internationale allure
door Peter van de Vusse
Marco Grob zakelijk directeur
Meer info: www.centraalmuseum.nl
Q Directeuren Ja
cobs (grote foto,
links) en Grob (r).
Caravaggisten en
Pyke Koch maken
deel uit van de
vaste collectie,
foto Angeliek de
Jonge