T| r 28 CULTUUR SHOW ■H Na een verbouwing van drie jaar gooit het Centraal Museum in Utrecht weer alle deuren open. Verdwalen kan niet meer. mm Directeur Edwin Jacobs van het Centraal Museum in Utrecht zat onlangs in München aan tafel met zijn collega Bernhard Maaz, directeur van de Alte Pinakothek. Hij ondertekende daar een overeenkomst voor een gezamenlijke cara- vaggistententoonstelling. In 2018/2019 hou den beide musea een tentoonstelling over de navolgers van de beroemde Italiaanse kunstenaar Caravaggio. Zijn Utrechtse kun stenaars die in zijn stijl schilderden, heb ben internationale faam. Die grandeur straalt ook af van het drie jaar lang in fases totaal verbouwde en herin gerichte Centraal Museum. Het publiek kan zich laten imponeren door de ruime en tree, waar het organische sculptuur Unuk van kunstenaar Wolfgang Flad opvalt. Of door de prachtige, lichte introductiezaal, waar tussen sfeervolle rode gordijnen tekst en uitleg wordt gegeven over de collectie en de geschiedenis van het museum. In het oog springen de zalen met de vas te collectie De Wereld van Utrecht, de hoogte punten uit de Utrechtse kunstgeschiedenis. Van Jan van Scorel, Joachim Wtewael, Pau- lus Moreelse, de Utrechtse caravaggisten, Pyke Koch, Joop Moesman, Mariene Dumas tot een hoek met meubels van Gerrit Riet veld. Het is de Utrechtse variant op de ere galerij in het Rijksmuseum. De museale indeling is maar één aspect in het vernieuwde Centraal Museum, het oudste stedelijke museum van Nederland. „De herinrichting is een compleet verhaal", benadrukken zakelijk directeur Marco Grob en artistiek directeur Edwin Jacobs, die sa men in april 2009 aantraden. „Tijdens mijn sollicitatiegesprek werd me al gevraagd: kun je ook wat doen aan de bewegwijzering, want iedereen verdwaalt in het museum", vertelt Grob. „We hebben samen met de architecten en ontwerpers van Soda+ gekozen voor een grondige aan pak: alle wensen zijn in kaart gebracht. Van de tuin tot de stallen." In het indrukwekkende eindresultaat ver vloeien oud en nieuw. De glazen brug die de museumgebouwen met elkaar verbindt, en ook de nieuw aangelegde tuin en het ca fé, zijn een bezoek meer dan waard. Of loop eens door de nieuwe expositieruimte op de tweede verdieping waar verrassende actuele Utrechtse kunst te zien is, nu van Marisa Rappard. Grob en Jacobs brengen hun 'missie' aan de man. „We willen de bezoeker verrijken met kunst en cultuur van de wereld uit Utrecht. Die stad is het vertrekpunt; de we reld het speelveld. De Utrechtse caravaggis ten zijn Utrecht in de wereld. Hendrick ter Brugghen en Gerard van Honthorst trok ken naar Rome om zich te laten inspireren door Caravaggio. Aan de andere kant was Rietveld een Utrechtse ontwerper die grote invloed had in de wereld", legt Jacobs uit. In het verlengde hiervan ligt de 'mu seumbeleving'. Duiding, educatie en totaal ervaring, luidt de beknopte samenvatting als Grob het over 'missie' heeft. Wie de tijd neemt en oog heeft voor de tails ziet het fraaie tuinhek van beeldhou wer Couzijn van Leeuwen, geënt op het ge dicht De Tuinman en de Dood. Onder het grasveld van de voormalige kloostertuin lig gen de graven van duizenden kloosterlin gen. De tuin vertelt een eigen verhaal dat middels een multimediatour verduidelijkt wordt. Ledlampen zorgen ervoor dat het voormalige Agnietenklooster en de jaren '20 vleugel 's avonds verlicht is en een ge heel vormt met de omgeving. „Ik ben trots op het resultaat", zegt een opgeluchte Grob. „Alle puzzelstukjes pas sen in elkaar. Een compliment voor bureau Soda+." Jacobs vult hem aan: „De waarde ring voor het Centraal Museum is enorm toegenomen. Over de routing wordt niet meer geklaagd. Exposities als Wtewael, Lek- 'lk ben trots op het resultaat. Alle puzzelstukjes passen in elkaar' ker Licht, HAAR!, maar ook over De Stijl, 100 Jaar Mode en de caravaggisten krijgen inter nationaal erkenning." Toen Grob en Jacobs in 2009 begonnen, trokken het Centraal Museum en het Dick Bruna Huis samen 125.000 bezoekers. Vorig jaar waren dat er bijna 160.000, een record. Dit jaar wordt, mede door het populaire nieuwe Nijntje Museum, op meer dan 200.000 bezoekers gerekend. „Met meer dan 200.000 bezoekers ben je een steviger, middelgroot museum", legt Grob uit. „Het Centraal Museum is niet zo groot als het Rijksmuseum, het Stedelijk of het Van Gogh in Amsterdam. Maar als je naar de maat van Utrecht kijkt en het in procenten uitmeet, dan constateer je dat we 60 procent meer bezoekers trekken. Dan doen we het hartstikke goed." internationale allure door Peter van de Vusse Marco Grob zakelijk directeur Meer info: www.centraalmuseum.nl Q Directeuren Ja cobs (grote foto, links) en Grob (r). Caravaggisten en Pyke Koch maken deel uit van de vaste collectie, foto Angeliek de Jonge

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 28