12.000
500
1.800
ECONOMIE 23
Accell heeft de wind in de rug
BP heeft last van
lage olieprijs
Fietsenfabrikant Accell
heeft afgelopen kwartaal ge
profiteerd van een toegeno
men vraag naar duurdere
sportfietsen en e-bikes.
Daardoor is zowel de omzet
als de winst toegenomen.
Met name in Duitsland wa
ren de elektrische fietsen
van Accell gewild, zei top
man René Takens gisteren.
De gemiddelde prijs van de
fietsen die Accell verkocht,
lag hoger dan in het eerste
kwartaal van 2015. Het be
drijf uit Heerenveen is be
kend van merken als Bata-
vus, Sparta en Koga.
Het Britse olie- en gasconcern BP
heeft in het eerste kwartaal
80 procent minder winst geboekt
dan een jaar eerder. Dat is een
gevolg van de lage olieprijs en het
milde weer. De winst kwam uit
op 532 miljoen dollar.
steekt een slurf, die het plastic in
toefjes uitspuugt in een contai
ner. Die gaat nu nog naar een ver
brandingsoven die elektriciteit
opwekt. Maar Gehlen verwacht
snel een afnemer te vinden voor
het restproduct, dat dan kan wor
den gerecycled tot bijvoorbeeld
verfbakjes.
De papierpulp van de voorma
lige melkpakken wordt ver
mengd met de oude reclamefol
ders en vroegere etiketten. Als
de vezels zijn gezuiverd en ont-
inkt komt de pulp uiteindelijk in
twee enorme papiermachines.
De grijze brij wordt tussen twee
walsen geplet en met gloeiend
hete lucht drooggeföhnd.
Het resultaat: een strakke pa
pierrol van 2,60 meter breed,
1.800 kilo zwaar en 30 kilometer
lang, die tot wc-rollen en poets
doekjes wordt verwerkt. Er is
geen vlapak meer in te herken
nen. Van Houtum verwacht dit
jaar zo'n 12.000 ton drankpakken
te recyclen. De fabriek heeft ca
paciteit voor het dubbele; zo'n
30 procent van de hoeveelheid
die in Nederland in omloop is.
„We kunnen vrij gemakkelijk op-
schalen", zegt Gehlen. „Daar heb
ben we rekening mee gehouden,
want de animo om drankkarton
nen gescheiden in te zamelen
groeit snel."
Die optie is nu nog relatief on
bekend; vier op de tien inwoners
van gemeenten die meedoen is
er nog niet van op de hoogte,
blijkt uit onderzoek van de Stich
ting Hergebruik Drankenkar
tons.
„De Europese wetgeving die nu
tijdelijk werk in het buitenland
regelt dateert van 1996. Toen had
den we maar vijftien lidstaten en
waren de loonverschillen veel klei
ner. Sinds 2004 zie je dat het vrije
verkeer van werknemers bij ons
tot verdringing en dus werkloos
heid leidt, en bij Oost-Europea
nen tot uitbuiting. Op papier ver
dienen zij het minimumloon,
maar in de praktijk gaan daar
nog kosten af. De baas zegt: ik
heb een kamer voor je, die je
deelt met vier anderen, voor
pakweg 800 euro. En het
busje dat je komt halen en
je naar het werk brengt,
moet je ook betalen."
Over pakweg twee jaar is het zo
ver, voorspelt Jongerius. Dan kan
het niet meer gebeuren dat spot
goedkope Bulgaarse lassers, Roe
meense vrachtwagenchauffeurs,
Portugese bouwvakkers en de
roemruchte Poolse loodgieters de
banen inpikken van hun nu nog
veel duurdere collega's in Neder
land, België of Frankrijk.
De Europese wet die dat moet
gaan regelen wordt straks mede
geschreven door Jongerius. Als rap
porteur zal ze eerst het parlement
op één lijn moeten zien te krijgen
(liefst de hare), en als die klus is
geklaard zal ze de onderhandelin
gen moeten voeren met de Euro
pese Commissie en de 28 lidsta
ten. Haar benoeming ziet zij als
'een enorme eer'.
Jongerius mikt op een Euro
pees akkoord in de eerste helft
van volgend jaar. Daarna hebben
landen nog tijd nodig om het ak
koord op te nemen in hun eigen
nationale wetgeving.
„Nou, ik hoop dat het sneller gaat!
Verdringing door goedkope bui
tenlandse arbeidskrachten is een
groot probleem. In de bouw, trans
port, horeca en voedingsindustrie
kost het tienduizenden mensen
hun baan. Het schaadt ook Europa
zelf. Veel mensen klagen dat
Brussel de oneerlijke concurren
tie op de arbeidsmarkt zelf ver
oorzaakt, en het trieste is: ze
hebben gelijk. Het is echt heel
erg hoog tijd dat we hier iets
aan doen."
„Ik vind dat nog steeds veel te
lang. Onderzoek wijst uit dat de
gemiddelde detacheringsperiode
vier maanden is, de Europese vak
beweging zet in op zes maanden.
Daar zet ik ook op in. De meeste
detachering zit in de bouw. Welk
bouwwerk, buiten die kathedraal
in Barcelona, duurt langer dan zes
maanden? Sommige bedrijven ma
ken er hun businessmodel van, zo
als Lodewijk Asscher dat noemt,
om mensen rustig voor tien jaar
te detacheren. Ik neem het die
Roemeen niet kwalijk, die komt
ook maar gewoon bij ons zijn bo
terham verdienen, maar dan niet
over de rug van onze bouwvakker
of vrachtwagenchauffeur."
Ik neem het
die Roemeen
niet kwalijk,
die komt hier
zijn boterham
verdienen'
„Dat is een lastige. Natuurlijk zit
ook daar valse concurrentie in,
maar het probleem is: de sociale
zekerheid in Europa is nationaal.
We gaan na het Britse referendum
kijken wat we hieraan kunnen
doen, maar voorlopig valt er al
veel te winnen met meer controle.
Nu hoor je dat elke Portugees in
Portugal verzekerd is, maar zodra
hij van de steiger lazert is het: 'Me
neer Lopez? Nooit van gehoord!'
We moeten die handige Harry's
- vaak West-Europeanen met een
brievenbus in Oost-Europa- die
met dit soort trucs hun zakken
vullen, nu echt de pas afsnijden."
„De indienster, eurocommissaris
Marianne Thyssen en com
missievoorzitter Juncker
kennen dit probleem
heel goed. Als ik
dwars door de par
tijen heen een meer
derheid vind in het
Parlement die ook
een eind wil aan deze
uitbuiting, dan heb ik
er alle vertrouwen
in."
WOENSDAG 27 APRIL 2016
70,1
Het aantal Europeanen tussen de
20 en 64 jaar oud met betaald
werk is afgelopen jaar gestegen
tot 70,1 procent, tegen 69,2
procent in 2014. Van de mannen
had 75,9 procent een baan.
wc-papier
326
Op dit moment zamelen
326 gemeenten de zuivel-, sap-,
water- en soeppakken van hun
inwoners al apart in om ze later
te laten recyclen.
Van Houtum verwacht dit jaar zo'n
12.000 ton drankpakken te
recyclen, maar heeft capaciteit
voor het dubbele; zo'n 30 procent
van de totale hoeveelheid in
Nederland.
In balen van 500 kilo worden
de weggegooide pakken
afgeleverd in Swalmen. Daar
worden ze in de gloednieuwe
omnipulper gereinigd en verwerkt.
De pakken worden uiteindelijk
een strakke papierrol van 2,60
meter breed, 1.800 kilo zwaar
en 30 kilometer lang. Melkpakken
zijn er niet meer in te herkennen.
Jongerius op bres
voor gelijk loon
Wat is het probleem?
door Frans Boogaard
BRUSSEL. PvdA-europarlementariër
Agnes Jongerius is gisteren be
noemd tot rapporteur voor de nieu
we detacheringsrichtlijn van de Eu
ropese Unie. Die moet een einde
maken aan verdringing en uitbui
ting op de Europese arbeidsmarkt.
Doel: gelijk loon voor gelijk werk.
Gefeliciteerd! U bent tot de verkie
zingen in 2019 van de straat?
Brussel wil nu de detacherings
termijn beperken tot twee jaar. Is
dat genoeg?
Agnes Jongerius
Betaalt de Roemeen straks ook bij
ons zijn premies?
Het nieuwe wetsvoorstel is zestien
maanden op de plank blijven liggen.
Hoe groot is de kans dat u het nog
kunt aanscherpen?