12.000 500 1.800 ECONOMIE 23 Accell heeft de wind in de rug BP heeft last van lage olieprijs Fietsenfabrikant Accell heeft afgelopen kwartaal ge profiteerd van een toegeno men vraag naar duurdere sportfietsen en e-bikes. Daardoor is zowel de omzet als de winst toegenomen. Met name in Duitsland wa ren de elektrische fietsen van Accell gewild, zei top man René Takens gisteren. De gemiddelde prijs van de fietsen die Accell verkocht, lag hoger dan in het eerste kwartaal van 2015. Het be drijf uit Heerenveen is be kend van merken als Bata- vus, Sparta en Koga. Het Britse olie- en gasconcern BP heeft in het eerste kwartaal 80 procent minder winst geboekt dan een jaar eerder. Dat is een gevolg van de lage olieprijs en het milde weer. De winst kwam uit op 532 miljoen dollar. steekt een slurf, die het plastic in toefjes uitspuugt in een contai ner. Die gaat nu nog naar een ver brandingsoven die elektriciteit opwekt. Maar Gehlen verwacht snel een afnemer te vinden voor het restproduct, dat dan kan wor den gerecycled tot bijvoorbeeld verfbakjes. De papierpulp van de voorma lige melkpakken wordt ver mengd met de oude reclamefol ders en vroegere etiketten. Als de vezels zijn gezuiverd en ont- inkt komt de pulp uiteindelijk in twee enorme papiermachines. De grijze brij wordt tussen twee walsen geplet en met gloeiend hete lucht drooggeföhnd. Het resultaat: een strakke pa pierrol van 2,60 meter breed, 1.800 kilo zwaar en 30 kilometer lang, die tot wc-rollen en poets doekjes wordt verwerkt. Er is geen vlapak meer in te herken nen. Van Houtum verwacht dit jaar zo'n 12.000 ton drankpakken te recyclen. De fabriek heeft ca paciteit voor het dubbele; zo'n 30 procent van de hoeveelheid die in Nederland in omloop is. „We kunnen vrij gemakkelijk op- schalen", zegt Gehlen. „Daar heb ben we rekening mee gehouden, want de animo om drankkarton nen gescheiden in te zamelen groeit snel." Die optie is nu nog relatief on bekend; vier op de tien inwoners van gemeenten die meedoen is er nog niet van op de hoogte, blijkt uit onderzoek van de Stich ting Hergebruik Drankenkar tons. „De Europese wetgeving die nu tijdelijk werk in het buitenland regelt dateert van 1996. Toen had den we maar vijftien lidstaten en waren de loonverschillen veel klei ner. Sinds 2004 zie je dat het vrije verkeer van werknemers bij ons tot verdringing en dus werkloos heid leidt, en bij Oost-Europea nen tot uitbuiting. Op papier ver dienen zij het minimumloon, maar in de praktijk gaan daar nog kosten af. De baas zegt: ik heb een kamer voor je, die je deelt met vier anderen, voor pakweg 800 euro. En het busje dat je komt halen en je naar het werk brengt, moet je ook betalen." Over pakweg twee jaar is het zo ver, voorspelt Jongerius. Dan kan het niet meer gebeuren dat spot goedkope Bulgaarse lassers, Roe meense vrachtwagenchauffeurs, Portugese bouwvakkers en de roemruchte Poolse loodgieters de banen inpikken van hun nu nog veel duurdere collega's in Neder land, België of Frankrijk. De Europese wet die dat moet gaan regelen wordt straks mede geschreven door Jongerius. Als rap porteur zal ze eerst het parlement op één lijn moeten zien te krijgen (liefst de hare), en als die klus is geklaard zal ze de onderhandelin gen moeten voeren met de Euro pese Commissie en de 28 lidsta ten. Haar benoeming ziet zij als 'een enorme eer'. Jongerius mikt op een Euro pees akkoord in de eerste helft van volgend jaar. Daarna hebben landen nog tijd nodig om het ak koord op te nemen in hun eigen nationale wetgeving. „Nou, ik hoop dat het sneller gaat! Verdringing door goedkope bui tenlandse arbeidskrachten is een groot probleem. In de bouw, trans port, horeca en voedingsindustrie kost het tienduizenden mensen hun baan. Het schaadt ook Europa zelf. Veel mensen klagen dat Brussel de oneerlijke concurren tie op de arbeidsmarkt zelf ver oorzaakt, en het trieste is: ze hebben gelijk. Het is echt heel erg hoog tijd dat we hier iets aan doen." „Ik vind dat nog steeds veel te lang. Onderzoek wijst uit dat de gemiddelde detacheringsperiode vier maanden is, de Europese vak beweging zet in op zes maanden. Daar zet ik ook op in. De meeste detachering zit in de bouw. Welk bouwwerk, buiten die kathedraal in Barcelona, duurt langer dan zes maanden? Sommige bedrijven ma ken er hun businessmodel van, zo als Lodewijk Asscher dat noemt, om mensen rustig voor tien jaar te detacheren. Ik neem het die Roemeen niet kwalijk, die komt ook maar gewoon bij ons zijn bo terham verdienen, maar dan niet over de rug van onze bouwvakker of vrachtwagenchauffeur." Ik neem het die Roemeen niet kwalijk, die komt hier zijn boterham verdienen' „Dat is een lastige. Natuurlijk zit ook daar valse concurrentie in, maar het probleem is: de sociale zekerheid in Europa is nationaal. We gaan na het Britse referendum kijken wat we hieraan kunnen doen, maar voorlopig valt er al veel te winnen met meer controle. Nu hoor je dat elke Portugees in Portugal verzekerd is, maar zodra hij van de steiger lazert is het: 'Me neer Lopez? Nooit van gehoord!' We moeten die handige Harry's - vaak West-Europeanen met een brievenbus in Oost-Europa- die met dit soort trucs hun zakken vullen, nu echt de pas afsnijden." „De indienster, eurocommissaris Marianne Thyssen en com missievoorzitter Juncker kennen dit probleem heel goed. Als ik dwars door de par tijen heen een meer derheid vind in het Parlement die ook een eind wil aan deze uitbuiting, dan heb ik er alle vertrouwen in." WOENSDAG 27 APRIL 2016 70,1 Het aantal Europeanen tussen de 20 en 64 jaar oud met betaald werk is afgelopen jaar gestegen tot 70,1 procent, tegen 69,2 procent in 2014. Van de mannen had 75,9 procent een baan. wc-papier 326 Op dit moment zamelen 326 gemeenten de zuivel-, sap-, water- en soeppakken van hun inwoners al apart in om ze later te laten recyclen. Van Houtum verwacht dit jaar zo'n 12.000 ton drankpakken te recyclen, maar heeft capaciteit voor het dubbele; zo'n 30 procent van de totale hoeveelheid in Nederland. In balen van 500 kilo worden de weggegooide pakken afgeleverd in Swalmen. Daar worden ze in de gloednieuwe omnipulper gereinigd en verwerkt. De pakken worden uiteindelijk een strakke papierrol van 2,60 meter breed, 1.800 kilo zwaar en 30 kilometer lang. Melkpakken zijn er niet meer in te herkennen. Jongerius op bres voor gelijk loon Wat is het probleem? door Frans Boogaard BRUSSEL. PvdA-europarlementariër Agnes Jongerius is gisteren be noemd tot rapporteur voor de nieu we detacheringsrichtlijn van de Eu ropese Unie. Die moet een einde maken aan verdringing en uitbui ting op de Europese arbeidsmarkt. Doel: gelijk loon voor gelijk werk. Gefeliciteerd! U bent tot de verkie zingen in 2019 van de straat? Brussel wil nu de detacherings termijn beperken tot twee jaar. Is dat genoeg? Agnes Jongerius Betaalt de Roemeen straks ook bij ons zijn premies? Het nieuwe wetsvoorstel is zestien maanden op de plank blijven liggen. Hoe groot is de kans dat u het nog kunt aanscherpen?

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 23