N
Wen
niet aan
de lage
rente!'
1
Tweede carrière voor verpakkingen Appelsientje en halfvolle melk
22
Weer staking
bij Lufthansa
Exxon krijgt
mindere status
Mitsubishi zat in
1991 al fout met
emissietests
326 gemeenten
zamelen oude
drankpakken
gescheiden in.
Daarna worden
ze gerecycled.
m mÊMÊ
Lufthansa heeft vandaag 895
vluchten geannuleerd wegens
een staking van het grondper
soneel. Ongeveer 60 procent
van alle vluchten van de Duit
se luchtvaartmaatschappij
komt daarmee te vervallen.
ExxonMobil heeft niet langer
de hoogste kredietwaardering
AAA bij Standard Poor's
(S&P). Door de lage olieprijs
gaat het minder met de oliepro
ducent, daarom is de rating
met één stap verlaagd tot AA+.
De centrale bank ziet de zwakke
economische groei en de daarmee
samenhangende lage rente als het
grootste gevaar voor de stabiliteit
van de financiële sector. Op korte
termijn zet die steeds meer druk
op de financiële positie van pen
sioenfondsen en verzekeraars.
Op langere termijn vreest DNB
dat mensen en bedrijven gaan
wennen aan de abnormaal lage
rente. Daardoor kunnen vooral
huishoudens met een hoge, aflos-
singsvrije hypotheek en zwakke
bedrijven met hoge schulden in
de problemen komen op het mo
ment dat de rente weer naar een
normaler peil stijgt. De bank advi
seert daarom lage rentelasten te
gebruiken om leningen versneld
af te lossen. Dat geldt vooral voor
veertigers met een relatief hoge
hypotheek, waarop weinig tot
niets wordt afgelost. Starters los
sen door de huidige regels meer af
en lopen daardoor minder gevaar
bij een stijgende rente.
TOKIO De Japanse automaker
Mitsubishi zat in 1991 al fout bij
tests die het benzineverbruik me
ten. Dat gaf het bedrijf gisteren
toe. Eerder meldden media al dat
Mitsubishi sinds begin jaren ne
gentig gebruik maakt van tests
die niet aan de eisen voldoen.
Mitsubishi tuigt een speciaal on
derzoeksteam op. De automaker
sluit niet uit dat het probleem die
per zit dan alleen bij compacte
personenauto's. Een schatting van
het aantal getroffen wagens werd
niet gegeven. Vorige week biecht
te Mitsubishi al op dat het op gro
te schaal gesjoemeld heeft met da
ta over het brandstofverbruik van
sommige modellen. Toen leek het
bedrog niet verder terug te gaan
dan 2002, en was sprake van
625.000 auto's die als zuiniger wa
ren aangeprezen dan ze daadwer
kelijk waren. Op de beurs verloor
het aandeel tot nu toe 60 procent.
De balen samenge
perste verpakkin
gen die bij de fa
briek klaarstaan,
geven een aardig
beeld van de Ne
derlandse koelkastinhoud. Gele
Chocomelpakken, blauwe van
Crystal Clear. Oranje is de kleur
van Appelsientje. Maar vooral
heel veel melk-, yoghurt- en zui-
veldrankpakken.
„Nederland is echt een zuivel-
land. Het verschil is heel duide
lijk te zien als je bij buitenlandse
recyclingfabrieken komt", zegt di
recteur Bas Gehlen van papierfa
briek Van Houtum. En hij kan
het weten: in zijn zoektocht naar
het ideale recyclingproces heeft
hij heel wat fabrieken gezien.
Van Houtums fabriek aan de
rand van Swalmen, onder de rook
van Roermond, maakt toiletrol-
len, papieren handdoekjes en
schoonmaakdoekjes van oude
kranten, kantoorafval en bierfles
jesetiketten. En nu dus ook van
drankkartonnen. Voor dat doel is
deze week een zogeheten omni-
pulper in gebruik genomen. In
die nieuwe productielijn is drie
miljoen euro geïnvesteerd.
Dat geld verwacht het familie
bedrijf binnen een paar jaar terug
te verdienen. Waar het recylen
van drankkartons in buurlanden
al jaren gemeengoed is, komt de
inzameling nu ook in Nederland
van de grond. 326 gemeenten za
melen de zuivel-, sap-, water- en
soeppakken van hun inwoners
nu apart in. In de meeste plaatsen
mogen ze, met dop en al, in een
zak voor plastic en metaal of de
Plastic Heroes-containers. Ge
meenten krijgen daarvoor sinds
vorig jaar een vergoeding uit het
Afvalfonds verpakkingen; een
soort alternatief milieubelasting
potje voor verpakkende bedrij
ven. Die vergoeding heeft de inza-
meldrift onder gemeenten flink
aangewakkerd.
De nieuwe drankpakken-
stroom, werd aanvankelijk in het
buitenland rerecycled. Van Hou
tum zag er wel brood in, want
zijn traditionele grondstof wordt
schaarser. Gehlen voorziet een te-
t'V- r vr
kort aan oud papier. „Door de di
gitalisering wordt steeds minder
papier gebruikt. Daar komt bij
dat de vraag naar oud papier in
China groeit. Europa importeert
daarom al oud papier uit de VS,
maar dat strookt natuurlijk niet
met het idee dat gerecycled pa
pier beter is voor het milieu. Daar
om zoeken wij naar alternatieve
lokale kringlopen."
Zoals lege drankkartonnen,
maar ook olifantsgras. De vezels
van dat razendsnel groeiende,
rietachtige gewas zijn ook prima
tot papier te verwerken. Dus gaat
Van Houtum binnenkort ook van
Zeeuws olifantsgras hygiënepa-
pier maken. Want waarom zou je
bomen kappen voor toiletpapier,
zegt Gehlen. „Je gebruikt het
maar een paar seconden, en daar
na wordt het niet hergebruikt."
Van Houtum startte ruim tach
tig jaar geleden met papierproduc
tie in een schuurtje dat nog
steeds achter de huidige fabriek
staat. Toen waren het vodden die
werden gerecycled tot papier. Nu
worden er elke dag, naast veel
containers oud papier, twee
vrachtwagens vol drankkarton
nen gelost. Die komen van afval
verwerker Suez (het voormalige
Sita) in de Rotterdamse Waalha
ven. Daar worden de pakken ge
scheiden van de stroom plastic
en metaal door een machine die
drankenpakken herkent.
In balen van 500 kilo worden
ze uitgeladen in Swalmen. Een
heftruckchauffeur zet ze op de
transportband, die ze in de gloed
nieuwe omnipulper kiept. Met
'De animo om
drankkartonnen
gescheiden in te
zamelen groeit snel'
heet water worden de restjes yog
hurt en vruchtensap in die silo
van het papier gewassen, en de
pakken van hun kunststof bin-
nenlaagje ontdaan. Uit de silo
Economie
AMSTERDAM. De ongekend lage
rente biedt huishoudens en bedrij
ven met schulden voordelen, maar
kent ook een toenemend risico op
gewenning. Kwetsbare groepen
kunnen in de knel komen als de
rente weer omhoog gaat, stelt De
Nederlandsche Bank (DNB) in het
Overzicht Financiële Stabiliteit.
Drankpak wordt rol
door Annemieke van Dongen
Bas Gehlen bij de drankenkartons,
zoals ze in zijn fabriek aankomen.
foto Koen Verheijden
Bas Gehlen directeur Van Houtum