Ook docent moet verplicht in een beroepsregister Spekgladde snelweg Neurowetenschappen kinderen riskeren een 'obsessieve persoonlijkheid' 4 NIEUWS In 2018 gaat de minimale twitterleeftijd naar 16 jaar. Maar welk probleem lost leeftijdsgrens op? Is facebook schadelijk? Het kabinet heeft het wetsvoor stel gisteren naar de Tweede Ka mer gestuurd. De Raad van State maakt nu in een advies direct ge hakt van het voorstel. Het hoogste adviescollege noemt het 'prematuur', niet ge schikt als beroepsregister en de sanctie - verlies van lesbevoegd heid - 'onwerkbaar en dispropor tioneel'. In het plan van staatssecretaris Sander Dekker (Onderwijs), moe ten alle Nederlandse docenten in het basisonderwijs, op middelba re scholen en in het middelbaar beroepsonderwijs zich uiterlijk 1 januari volgend jaar registreren. Alleen bevoegde leraren die over de juiste diploma's beschik ken, kunnen zich inschrijven. El ke vier jaar wordt beoordeeld of ze de benodigde 160 uur gestoken hebben in hun professionele ont wikkeling. In het register kunnen ouders en leerlingen zien of lera ren hun kennis bijgespijkerd heb ben. Hoe ze dat precies hebben ge daan, is niet te zien. Volgens de Raad van State kan zo'n register alleen functioneren als onbevoegd lesgeven eerst wordt aangepakt en het lerarente kort wordt teruggedrongen. Dat kort tijd en geld, meent de Raad. 'Tot die tijd is het geen beroepsre gister, maar slechts een register waar bevoegde leraren hun bij scholing moeten documenteren', schrijft de Raad. Toch gaat Dekker het lerarenre- gister, waarin docenten zich sinds 2012 al vrijwillig kunnen inschrij ven, nu verplichten. „Het register is een stok achter de deur. Leraren krijgen zo meer ruimte voor eigen vorming en worden weer eigenaar van hun beroep - en de leerling krijgt de best opgeleide leraar voor de klas", stelt hij. Op het voorstel van het kabinet kwam eerder ook al kritiek van de Onder wijsraad. Daarom gaat de verplich te registratie wel al op 1 januari 2017 in, maar heeft het voor docen ten die zich niet bijscholen pas na 2021 consequenties. Het register is een initiatief van de Onderwijscoöperatie, een sa menwerkingsverband van onder andere de onderwijsbonden. De beroepsgroep gaat ook zelf bepa len aan welke eisen een leraar moet voldoen en wanneer een le raar geschrapt wordt. „De wet ga randeert ook dat leraren voortaan recht hebben om zich te ontwik kelen", vindt Joost Kentson, voor zitter van de Onderwijscoöpera tie. „De schoolleiding moet dus ook ruimte gaan maken voor bij scholing. 'Er is geen tijd voor' of 'Er is geen geld voor' zijn geen gel dige argumenten meer." BRUSSEL. De kogel is door de kerk. Het Europees Parlement gaat de nieuwe wet invoeren om de moge lijk schadelijke effecten van twit ter, facebook, instagram en andere sociale media op de ontwikkeling van jonge kinderen te kunnen be strijden. Vanaf 2018 mag een kind onder de zestien jaar zonder toe stemming van de ouders niet mee doen. Lidstaten kunnen afwijken van de regels. Nederland hanteert officieus de norm van dertien jaar, maar volgens de Wet Bescherming per soonsgegevens (Wbp) mag een kind onder de zestien jaar eigen lijk niet meedoen. Die wet is echter een beetje een dode letter in Nederland. Twitter bijvoorbeeld heeft geen harde leeftijdsgrens. Helemaal nieuw is de gedachte van een verbod niet. In 2012 waar schuwde Susan Greenfield, een ge renommeerde neurowetenschap- per aan de Universiteit van Ox ford voor het overdreven gebruik door jonge kinderen. Ze kreeg bij val van leraren. Zelfbeheersing Volgens Greenfield riskeren jonge ren een obsessieve persoonlijk heid, slechte zelfbeheersing en een kortere aandachtsspanne. Greenfield vreest dat afhankelijk heid zal leiden tot een 'herbedra ding' van de hersenen. Dat zal dan volwassenen opleveren die min der goed overweg kunnen met de werkelijkheid. Uren voor het scherm, in plaats van spelen met leeftijdsgenoten, zou jonge kinderen verhinderen om emotionele en sociale basis vaardigheden aan te leren. De neurowetenschapper ge looft dat daardoor een generatie is ontstaan die voortdurend hunkert naar meer feedback. Ze waar schuwt voor excessen van narcis me en een gebrek aan eigenwaar de, 'want je zal altijd iemand vin den die beter of mooier is dan je zelf. Justine Pardoen, onder meer voor malig hoofdredacteur van Ouders Online en nu eigenaar van Bureau Jeugd Media, verdiept zich al sinds 2002 in mediagebruik van jongeren en schreef een boek over de invloed van sociale media. Zij is mordicus tegen een verbod. „Ik begrijp eigenlijk helemaal niet waar dat vandaan komt. In Amerika ligt de grens bij dertien jaar. Op die leeftijd mag je geen ac count hebben bij facebook of Google. Dat komt door een alge mene wet die het bedrijven ver biedt om zaken te doen met kinde ren onder de dertien. Om ze te be schermen. Het gevolg is dat ze ont kennen dat jongere kinderen met die platforms in aanraking komen en dus ook verder niets doen aan de mogelijke problemen." Context Volgens Pardoen kun je helemaal niet zomaar zeggen dat sociale me dia schadelijk zijn. „Er worden he le boeken geschreven over de in vloed van sociale media. De be langrijkste conclusie is dat het he lemaal afhangt van het kind, de si tuatie en het soort inhoud. En met name de context is belang rijk. Hoe ga je met die media om? Hoe lang gebruik je die sociale me dia per dag? In individuele geval len kun je dus niet zeggen dat het altijd schadelijk is. Het hangt af van het kind en het hangt vooral af van de opvoeding. Als je er 'Jongeren lopen risico op een obsessieve persoonlijkheid' open over praat, verminder je de kans dat het schadelijk is." De invloed van de ouders is vol gens Pardoen van groot belang. „Als kinderen het gevoel hebben dat ze niet in isolement met die media bezig zijn, als ouders inte resse hebben en daar regelmatig over praten en vragen over stellen, dan leren kinderen naar hun ei gen gedrag te kijken door de ogen van hun ouders. Dan leren ze bij voorbeeld empathie en gewetens ontwikkeling." Gevaar Pardoen ziet wel een mogelijk ge vaar. „Belangrijk is dat de tijd die je aan sociale media besteedt, niet ten koste gaat van de normale zin tuiglijke ontwikkeling. Pubers vanaf tien jaar vinden het bijvoor beeld lastiger om anderen in de ogen te kijken, zo werkt dat nu eenmaal in de hersenen. Het inter preteren van eikaars gevoelens gaat dan lastiger. Als je dan kunt vluchten in je telefoon, dan oefen je minder hoe dat werkt. Het is dus belangrijk dat het niet ten kos te gaat van andere ontwikkeltijd." Volgens Pardoen gaat een ver bod niet helpen. „Het is onrealis tisch om te denken dat kinderen geen gebruik maken van sociale media. Met een verbod leg je de verantwoordelijk wettelijk bij de ouders. Ik ben daar niet blij mee. Bedrijven zijn ook verantwoorde lijk. Je kunt het tegenwoordig niet alleen als ouder, bedrijven moe ten je daar bij helpen." IJSBAAN IN APRIL door Hanneke Keultjes DEN HAAG. Leraren moeten zich, net als verpleegkundigen, advoca ten, artsen en notarissen, inschrij ven in een openbaar register. Een leraar die zijn kennis niet op peil houdt met bijvoorbeeld bijscho ling, mag uiteindelijk niet meer voor de klas staan. Hij of zij wordt dan uit het register geschrapt. GROUW. Snelweg A32 bij het Friese Grouw moest gisteren enkele uren worden afgesloten na ernstige over last als gevolg van een hevige hagel bui. Op sommige plaatsen koekte de hagel aan elkaar en vormde een ijs baan tot 5 centimeter dikte. Daar door ontstonden in totaal zeven aan rijdingen meldde de Verkeers- InformatieDienst (VID). Ook elders EU: jeugdban voor social media door Chris Klomp Susan Greenfield neurowetenschapper

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 4