om miljoenenerfenis van Prince
CULTUUR SHOW 25
'h S
Met een countryplaat
stuurt Cyndi Lauper
haar loopbaan een
soberder richting op.
Maar ze blijft rebels.
'Ze haten vrouwen in de VS
Daar moet verandering in komen1
M A
Gebleekt roze is haar kapsel
vandaag. Ze moet het binnen
kort weer bijkleuren, zegt ze.
De verf raakt er langzaam uit.
Misschien een idee om terug
te gaan naar haar natuurlijke
tint? Cyndi Lauper lacht hardop. „In de buurt
waar ik opgroeide blondeerde iedere vrouw
haar haar. Ik ben niet van plan ooit te stop
pen met verven", zegt ze. „Sterker: ik kan
straks meteen door naar het blauwpaars van
de dames in het bejaardentehuis. Ik heb er
bijna de leeftijd voor."
Die leeftijd is inmiddels 62 jaar. Haar iconi
sche hitsingle Girls Just Want To Have Fun is
33 jaar oud. Laupers presentatie is weinig ver
anderd sinds ze in de beroemde videoclip
door de straten van New York danste in de
bij haar roze coiffure kleurende jurk. Haar kle-
dingstijl wortelt nog steeds in de grondbegin
selen van de punk. Deze middag draagt ze
een zware zwartleren jas, zwarte nagellak en
zilveren oorringen van het formaat tv-anten-
ne. Haar zonnebril met roze montuur blijft
tijdens het gesprek op.
Ze is naar het Londense kantoor van haar
platenfirma gekomen ter promotie van De-
tour, haar countryalbum dat op 6 mei ver
schijnt. Daarop werkt ze samen met on
der anderen Emmylou Harris, Dolly Par-
ton en Willie Nelson. „Eén van mijn
meest dierbare ervaringen uit mijn car
rière", noemt Lauper het opnemen
van het album met twaalf klassieke
country-songs als Heartaches by the
Number en Walkin' after Midnight.
„Countrymuziek raakte me als kind
al in het hart. Ik voel me dankbaar
dat ik haar nu heb mogen opne
men."
Nieuwe stap
De stijlvolle plaat is een verrassende
nieuwe stap in de loopbaan van Lau
per, die midden jaren 80 binnen
twee jaar drie absolute wereldhits
scoorde. Toch bleven de ballades
True Colors en Time After Time altijd
in de schaduw van Girls Just Want
To Have Fun. Een lied dat Lauper
aanvankelijk weigerde te zingen. Ze
zag de boodschap aan voor anti-feministisch.
Maar met hulp van de videoclip maakte ze
van de pretpunksong de onafhankelijkheids
hymne die het nog steeds is.
Lauper koestert de geestdrift van dat rebel
se meisje dat in de videoclip haar moeder (ge
speeld door haar echte moeder Catrine) én
vader tot wanhoop dreef, omdat ze precies
deed waar ze zin in had.
Inspiratiebron
Lauper vertaalde het begrip feminisme in
een filmpje van 3,5 minuut. „Die clip inspi
reerde toen een hele generatie meisjes en
vrouwen", zegt Lauper nu. „En dat doet hij
nog steeds, merk ik. Ik bekijk de clip nog wei
eens met mijn moeder. Ook zij was voor ve
len een inspiratiebron. We hebben samen
iets neergezet wat een statement maakte, op
een volledige positieve manier. Daar ben ik
trots op."
Lauper werd dankzij die clip een inter
nationaal boegbeeld van de vrouwen
rechtenbeweging. Van haar fel
heid over het feminisme is na
drie decennia ook nog niets
verdwenen. Ze verslikt zich in
haar appel als de Amerikaanse
verkiezingsstrijd ter sprake komt. Dat ze Hil
lary Clinton support, is al duidelijk voor ze
haar naam heeft uitgesproken.
„Ze haten vrouwen in de VS", reageert Lau
per bits. „Daar moet verandering in komen.
Ik zou weieens een regering met alleen maar
vrouwen willen zien. Ja, natuurlijk ben ik se
rieus. We hebben het tegenovergestelde na
melijk al zo vaak gehad. Al die mannen heb
ben het steeds voor ons verpest. Laat nu maar
eens zien wat de vrouwen kunnen. Vergis je
niet, honey, zij runnen nog steeds vrijwel el
ke familie in Amerika. Ze houden het huis
houdboekje bij en zorgen dat de organisatie
staat. They know how to make a dollar stretch."
De opmerkingen van presidentskandidaat
Donald Trump over het straffen van vrou
wen die abortus hebben ondergaan, hebben
haar razend gemaakt.
„Schokkend wat zo'n man, die tijdens de
batten in alle ernst over de schoonheid van
z'n handen praat, durft te zeggen. En waar
wordt Hillary op afgerekend? Dat ze niet ge
noeg lacht op tv! Nee, er is voor het feminis
me nog genoeg te doen."
Tegendraads
Lauper raakte haar prominente plek aan de
sterrenhemel van de popmuziek in de twee
de helft van de jaren 80 langzaam kwijt aan
die andere brutale Amerikaanse zangeres: Ma
donna. Haar naam noemt Lauper opvallend
genoeg niet, gevraagd naar vrouwelijke pop
sterren met wie Lauper haar tegendraadse be
zieling deelt. „Ik ben fan van Florence and
the Machine. Ook vond ik Lady Gaga gewel
dig. Die durfde anders te zijn. En ik luister
graag naar Rihanna."
Ze vertelt over haar zoon Declyn van 18
die probeert door te breken als hiphopartiest.
Hij is haar enige kind uit haar huwelijk met
acteur David Thornton, met wie ze in 1991
trouwde. Dankzij Declyn is ze op de hoogte
van de nieuwste rapmuziek. Maar ze bena
drukt dat ze hem niet teveel helpt bij het na-
streven van een doorbraak. „Hij moet zijn ei
gen pad vinden", oordeelt Lauper.
Het is een uitspraak die als Laupers levens
motto zou kunnen gelden. Ze is er zelf ook
nog steeds mee bezig, zegt ze. „En dat blijf ik
doen. Kunst is geen beroep, maar een roe
ping. Het begrip pensioen ken ik niet. Ik zal
nooit stoppen met werken. Je moet altijd blij
ven proberen je werk verder te perfectione
ren. Ook op dat vlak ben ik nog net zo gepas
sioneerd als toen ik begon."
Prince eiste met zijn verzamelal-
bum The Very Best Óf postuum de
eerste plaats van de Amerikaanse
Billboard 200-albumlijst op. Ook
de tweede plaats is voor hem met
de soundtrack van Purple Rain. En
digitaal doet hij het eveneens
goed: zijn muziek prijkt hoog in
de lijsten van meest gedownloade
muziek bij iTtmes en Amazon. Bij
beide waren de dag na zijn overlij
den negentien van de twintig best
verkochte liedjes van Prince.
Niemand weet nog hoe het pre
cies zit met de nalatenschap van
Prince, die naar schatting min
stens 150 miljoen euro bedraagt.
Belangrijker nog: wie krijgt de
rechten op zijn muziek, die min
stens 400 miljoen euro waard zou
den zijn? Zelfs zijn platenmaat
schappij Warner kent het ant
woord op die vraag nog niet.
Volgens de wet in de staat Min
nesota, waar Prince woonde, gaat
zijn erfenis naar zijn zus Tyka
Nelson (55), zijn meest naaste fa
milielid, tenzij de zanger dat bij
testament anders heeft geregeld.
Owen Husney, de eerste manager
van Prince, zei tegen een persbu
reau te 'bidden' dat Prince iets an
ders heeft vastgelegd. „Tyka is on
getwijfeld een prima mens, maar
'God verhoede dat zijn muziek
straks in een tandpastareclame
wordt gebruikt'
ze heeft niet de zakelijke bagage
om een muziekcatalogus van 250
tot 500 miljoen dollar te behe
ren", aldus Husney.
De erfgenaam krijgt niet alleen
de zeggenschap over de bekende
muziek van Prince, maar ook over
diens nog niet uitgegeven werk.
„De muziek van Prince is bijvoor
beeld nooit gebruikt in reclames",
zegt Husney. „God verhoede dat
deze straks gebruikt wordt in een
tandpastareclame."
Maurice Phillips, Prince's zwa
ger, maakte zaterdag na de beslo
ten uitvaartplechtigheid in Min
neapolis een opvallende opmer
king tegen de grote groep fans die
zich buiten het complex had verza
meld: Prince zou in de week voor
zijn overlijden zes dagen lang niet
geslapen hebben. „Hij werkte 154
uur onafgebroken", aldus Phillips.
De zanger werd donderdag
door een medewerker gevonden
in een lift. Hij was ingestort en
overleed ter plekke. Het kan nog
weken duren voordat de doodsoor
zaak is vastgesteld.
Phillips was met zijn vrouw Ty
ka aanwezig bij de uitvaart in klei
ne kring. Prince werd gecremeerd
en zijn resten werden in een urn
per auto naar een niet nader aan
geduide plaats gebracht. Burge
meester Laufenburger van Chan-
hassen, waar Prince's residentie
Paisley Park officieel onder valt,
zei dat er in Minneapolis mogelijk
een herdenkingsbijeenkomst
komt waar ook zijn fans Prince de
laatste eer kunnen bewijzen.
DINSDAG 26 APRIL 2016
'De mannen hebben
het voor ons verpest'
door Stefan Raatgever
Owen Husney oud-manager
Tyka Nelson, de zus van Prince.
foto James Breeden/Sunday Mirror