om miljoenenerfenis van Prince CULTUUR SHOW 25 'h S Met een countryplaat stuurt Cyndi Lauper haar loopbaan een soberder richting op. Maar ze blijft rebels. 'Ze haten vrouwen in de VS Daar moet verandering in komen1 M A Gebleekt roze is haar kapsel vandaag. Ze moet het binnen kort weer bijkleuren, zegt ze. De verf raakt er langzaam uit. Misschien een idee om terug te gaan naar haar natuurlijke tint? Cyndi Lauper lacht hardop. „In de buurt waar ik opgroeide blondeerde iedere vrouw haar haar. Ik ben niet van plan ooit te stop pen met verven", zegt ze. „Sterker: ik kan straks meteen door naar het blauwpaars van de dames in het bejaardentehuis. Ik heb er bijna de leeftijd voor." Die leeftijd is inmiddels 62 jaar. Haar iconi sche hitsingle Girls Just Want To Have Fun is 33 jaar oud. Laupers presentatie is weinig ver anderd sinds ze in de beroemde videoclip door de straten van New York danste in de bij haar roze coiffure kleurende jurk. Haar kle- dingstijl wortelt nog steeds in de grondbegin selen van de punk. Deze middag draagt ze een zware zwartleren jas, zwarte nagellak en zilveren oorringen van het formaat tv-anten- ne. Haar zonnebril met roze montuur blijft tijdens het gesprek op. Ze is naar het Londense kantoor van haar platenfirma gekomen ter promotie van De- tour, haar countryalbum dat op 6 mei ver schijnt. Daarop werkt ze samen met on der anderen Emmylou Harris, Dolly Par- ton en Willie Nelson. „Eén van mijn meest dierbare ervaringen uit mijn car rière", noemt Lauper het opnemen van het album met twaalf klassieke country-songs als Heartaches by the Number en Walkin' after Midnight. „Countrymuziek raakte me als kind al in het hart. Ik voel me dankbaar dat ik haar nu heb mogen opne men." Nieuwe stap De stijlvolle plaat is een verrassende nieuwe stap in de loopbaan van Lau per, die midden jaren 80 binnen twee jaar drie absolute wereldhits scoorde. Toch bleven de ballades True Colors en Time After Time altijd in de schaduw van Girls Just Want To Have Fun. Een lied dat Lauper aanvankelijk weigerde te zingen. Ze zag de boodschap aan voor anti-feministisch. Maar met hulp van de videoclip maakte ze van de pretpunksong de onafhankelijkheids hymne die het nog steeds is. Lauper koestert de geestdrift van dat rebel se meisje dat in de videoclip haar moeder (ge speeld door haar echte moeder Catrine) én vader tot wanhoop dreef, omdat ze precies deed waar ze zin in had. Inspiratiebron Lauper vertaalde het begrip feminisme in een filmpje van 3,5 minuut. „Die clip inspi reerde toen een hele generatie meisjes en vrouwen", zegt Lauper nu. „En dat doet hij nog steeds, merk ik. Ik bekijk de clip nog wei eens met mijn moeder. Ook zij was voor ve len een inspiratiebron. We hebben samen iets neergezet wat een statement maakte, op een volledige positieve manier. Daar ben ik trots op." Lauper werd dankzij die clip een inter nationaal boegbeeld van de vrouwen rechtenbeweging. Van haar fel heid over het feminisme is na drie decennia ook nog niets verdwenen. Ze verslikt zich in haar appel als de Amerikaanse verkiezingsstrijd ter sprake komt. Dat ze Hil lary Clinton support, is al duidelijk voor ze haar naam heeft uitgesproken. „Ze haten vrouwen in de VS", reageert Lau per bits. „Daar moet verandering in komen. Ik zou weieens een regering met alleen maar vrouwen willen zien. Ja, natuurlijk ben ik se rieus. We hebben het tegenovergestelde na melijk al zo vaak gehad. Al die mannen heb ben het steeds voor ons verpest. Laat nu maar eens zien wat de vrouwen kunnen. Vergis je niet, honey, zij runnen nog steeds vrijwel el ke familie in Amerika. Ze houden het huis houdboekje bij en zorgen dat de organisatie staat. They know how to make a dollar stretch." De opmerkingen van presidentskandidaat Donald Trump over het straffen van vrou wen die abortus hebben ondergaan, hebben haar razend gemaakt. „Schokkend wat zo'n man, die tijdens de batten in alle ernst over de schoonheid van z'n handen praat, durft te zeggen. En waar wordt Hillary op afgerekend? Dat ze niet ge noeg lacht op tv! Nee, er is voor het feminis me nog genoeg te doen." Tegendraads Lauper raakte haar prominente plek aan de sterrenhemel van de popmuziek in de twee de helft van de jaren 80 langzaam kwijt aan die andere brutale Amerikaanse zangeres: Ma donna. Haar naam noemt Lauper opvallend genoeg niet, gevraagd naar vrouwelijke pop sterren met wie Lauper haar tegendraadse be zieling deelt. „Ik ben fan van Florence and the Machine. Ook vond ik Lady Gaga gewel dig. Die durfde anders te zijn. En ik luister graag naar Rihanna." Ze vertelt over haar zoon Declyn van 18 die probeert door te breken als hiphopartiest. Hij is haar enige kind uit haar huwelijk met acteur David Thornton, met wie ze in 1991 trouwde. Dankzij Declyn is ze op de hoogte van de nieuwste rapmuziek. Maar ze bena drukt dat ze hem niet teveel helpt bij het na- streven van een doorbraak. „Hij moet zijn ei gen pad vinden", oordeelt Lauper. Het is een uitspraak die als Laupers levens motto zou kunnen gelden. Ze is er zelf ook nog steeds mee bezig, zegt ze. „En dat blijf ik doen. Kunst is geen beroep, maar een roe ping. Het begrip pensioen ken ik niet. Ik zal nooit stoppen met werken. Je moet altijd blij ven proberen je werk verder te perfectione ren. Ook op dat vlak ben ik nog net zo gepas sioneerd als toen ik begon." Prince eiste met zijn verzamelal- bum The Very Best Óf postuum de eerste plaats van de Amerikaanse Billboard 200-albumlijst op. Ook de tweede plaats is voor hem met de soundtrack van Purple Rain. En digitaal doet hij het eveneens goed: zijn muziek prijkt hoog in de lijsten van meest gedownloade muziek bij iTtmes en Amazon. Bij beide waren de dag na zijn overlij den negentien van de twintig best verkochte liedjes van Prince. Niemand weet nog hoe het pre cies zit met de nalatenschap van Prince, die naar schatting min stens 150 miljoen euro bedraagt. Belangrijker nog: wie krijgt de rechten op zijn muziek, die min stens 400 miljoen euro waard zou den zijn? Zelfs zijn platenmaat schappij Warner kent het ant woord op die vraag nog niet. Volgens de wet in de staat Min nesota, waar Prince woonde, gaat zijn erfenis naar zijn zus Tyka Nelson (55), zijn meest naaste fa milielid, tenzij de zanger dat bij testament anders heeft geregeld. Owen Husney, de eerste manager van Prince, zei tegen een persbu reau te 'bidden' dat Prince iets an ders heeft vastgelegd. „Tyka is on getwijfeld een prima mens, maar 'God verhoede dat zijn muziek straks in een tandpastareclame wordt gebruikt' ze heeft niet de zakelijke bagage om een muziekcatalogus van 250 tot 500 miljoen dollar te behe ren", aldus Husney. De erfgenaam krijgt niet alleen de zeggenschap over de bekende muziek van Prince, maar ook over diens nog niet uitgegeven werk. „De muziek van Prince is bijvoor beeld nooit gebruikt in reclames", zegt Husney. „God verhoede dat deze straks gebruikt wordt in een tandpastareclame." Maurice Phillips, Prince's zwa ger, maakte zaterdag na de beslo ten uitvaartplechtigheid in Min neapolis een opvallende opmer king tegen de grote groep fans die zich buiten het complex had verza meld: Prince zou in de week voor zijn overlijden zes dagen lang niet geslapen hebben. „Hij werkte 154 uur onafgebroken", aldus Phillips. De zanger werd donderdag door een medewerker gevonden in een lift. Hij was ingestort en overleed ter plekke. Het kan nog weken duren voordat de doodsoor zaak is vastgesteld. Phillips was met zijn vrouw Ty ka aanwezig bij de uitvaart in klei ne kring. Prince werd gecremeerd en zijn resten werden in een urn per auto naar een niet nader aan geduide plaats gebracht. Burge meester Laufenburger van Chan- hassen, waar Prince's residentie Paisley Park officieel onder valt, zei dat er in Minneapolis mogelijk een herdenkingsbijeenkomst komt waar ook zijn fans Prince de laatste eer kunnen bewijzen. DINSDAG 26 APRIL 2016 'De mannen hebben het voor ons verpest' door Stefan Raatgever Owen Husney oud-manager Tyka Nelson, de zus van Prince. foto James Breeden/Sunday Mirror

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 25