20 Derde bod Fnac op BCC-concern Meer bedrijven op de fles Ik koop niet alleen biologisch eten, dat kan ik niet betalen' Er is weinig vertrouwen in producenten van ons voedsel, blijkt uit onderzoek van de levensmiddelenindustrie. 'Ik ben een echte koopjesjager' 'De bedrijven zijn alleen maar bezig met geld verdienen' Het Franse Groupe Fnac heeft een derde en laatste overname bod uitgebracht op de Britse elektronicaverkoper Darty, het moederbedrijf van BCC. Fnac heeft momenteel 16,5 procent van de aandelen in handen. In het eerste kwartaal gingen 2.231 bedrijven failliet, een stijging met 39 procent op jaarbasis, meldt de Kamer van Koophandel. Win kelketens als Scapino, Dolcis en Perry Sport gingen op de fles. Patrick van der Pijl: „'Puur en vrij' staat er op deze eieren, die koop ik altijd. Het is een leuke verpakking, en zo doe je toch een beetje mee met wat ze van je willen. Al geloof ik echt niet dat die kippen lekker vrij heb ben rondgelopen. Daarvoor zijn we met te veel mensen en dieren op aarde. De bedrijven zijn alleen maar bezig met geld verdienen. Het interesseert ze niet of het ook gezond is wat je binnenkrijgt. Als je gezond wil eten, moet je zelf alles bij elkaar scharrelen op het platteland. Daarom koop ik maar gewoon wat ik het lekkerste vind. Deze kip- pendijtjes bijvoorbeeld. Je kunt ook een kilo kip krijgen voor 5 euro, maar als je wat meer be taalt is de kwaliteit vaak ook beter." DEN HAAG. Nog geen kwart van de mensen gelooft dat voedingsbe drijven eerlijk zijn over de ingre diënten in hun producten. Meer dan de helft (55 procent) van de consumenten vindt dat voedsel te veel wordt gemanipuleerd. Levensmiddelenbedrijven doen bovendien niet genoeg om hun producten gezond te maken, vindt een overgroot deel van de Nederlanders. Ook zetten produ centen zich volgens consumenten bij lange na niet genoeg in voor duurzame productie. Dat blijkt niet uit een enquête van de Consumentenbond of voedselwaakhond Foodwatch, maar uit onderzoek van de brancheorganisatie van voedings bedrijven. De Federatie Neder landse Levensmiddelen Industrie (FNLI) liet Motivaction in kaart brengen hoe het is gesteld met het vertrouwen in en de waarde ring van de consumenten. Niet zo best dus. En dat ver baast directeur Philip den Ouden van de FNLI nauwelijks. „Er wordt veel over ons gezegd en geschre ven, niet altijd in positieve zin." Hij vindt het zorgelijk dat consu menten zo weinig vertrouwen hebben in de producenten van hun eten. „Het is niet goed dat de grootste en belangrijkste indus trie van Nederland weinig waarde ring krijgt. Daar moeten we aan gaan werken." Er ligt een flinke opgave voor de bedrijven, zegt Hans van Trijp, hoogleraar consumentengedrag aan de Universiteit van Wagenin- gen. „Het is niet goed als zoiets be langrijks als ons voedsel voortdu rend ter discussie staat. En het is ook niet helemaal terecht, want het gros van het voedsel is gewel dig veilig. Maar soms gaat er iets mis, en dat schendt het vertrou wen in de hele industrie." Gesjoemel met vlees bijvoor beeld. Of levensmiddelen die ont maskerd worden als heel wat min der gezond of duurzaam dan hun glimmende verpakkingen suggere ren. Ook lijkt het wantrouwen te groeien tegen E-nummers en an dere vage ingrediëntenaanduidin gen. Als levensmiddelenbedrijven het vertrouwen van consumenten willen terugwinnen, moeten ze eerlijk vertellen wat er in hun ver pakkingen zit, zegt Van Trijp. „Geen plaatjes van verse druiven als in het sap alleen maar kunst matige geur- en smaakstoffen zit ten. Geen vrolijke varkens in de modder als die dieren in werkelijk heid nooit buiten komen. De illu sie dat levensmiddelenproductie een ambachtelijke bezigheid is, moet je niet in stand willen hou den. Want dat is het niet. Dat kan niet met de enorme hoeveelheden die ze produceren." Al laten consumenten zich vol gens Van Trijp ook veel te makke lijk door die nostalgische fatjade bedwelmen. „Hun verontwaardi ging is niet altijd terecht. Als je een pak sap koopt voor 99 cent, kun je niet verwachten dat het am bachtelijk, gezond en duurzaam gemaakt is." Ivo Blom: „Ik kijk graag naar consumentenpro gramma's als Kassa en Radar; elke keer verbaas ik me weer over de schurkachtigheid van producenten. Daarom let ik bijvoorbeeld niet op groene vinkjes. Die zijn kolder. Ik koop maar gewoon wat ik het lekkerste vind. Brood voor mezelf haal ik bij de bakker, dat voor m'n vrouw bij Albert Heijn. Ik ben een echte koop jesjager; voor aanbiedin gen ga ik elke week naar AH, Jumbo en Dirk van den Broek. Met cho colade ben ik wel strikt. Ik koop alleen Tony's Chocolonely. Omdat ik weet dat het van ver trouwde cacaoboeren komt. Ik heb daar wel eens een uitzending over gezien. Maar ook omdat ik die de lekker ste vind." Marijke Moerer: „Vooral met vlees ben ik erg kritisch. Ik koop alleen biologisch. Vanwe ge het slechte leven dat dieren in de bio-industrie hebben, maar ook voor mijn eigen ge zondheid. Je weet niet wat voor rommel die plofkippen al lemaal binnenkrijgen. Als op een product staat dat het biolo gisch is, geloof ik wel dat het goed is. Je kunt niet alles in twijfel trek ken. Maar ik koop niet alleen biologisch eten, dat kan ik niet betalen. Wel drink ik bijvoor beeld in plaats van melk soja- melk. Voor de gezondheid van mijn man, die aan zijn choleste rol moet werken. Het schijnt ook beter te zijn voor het mi lieu. Zo probeer ik op mijn ei gen vierkante meter zelf maar een beetje verschil te maken." Economie Zorgen om wat op ons bord ligt door Annemieke van Dongen foto's Frank de Roo

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 20