'Feestmenu' op geboortedag van Hitier
Nieuwe school moet
helemaal afgebroken
Hogere punctualiteit dan vereist
Na jaren van problemen gaat het
beter op het spoor, staat in het nog
geheime jaarverslag van ProRail.
8 NIEUWS
Blauw, rustgevend licht moet aantal
zelfmoorden op spoor terugdringen
I
DEN HAAG. Zowel reizigers- als
goederentreinen reden vorig jaar
vaker dan verwacht op tijd. Uit
het jaarverslag van ProRail - dat in
mei verschijnt, maar deels al in
handen is van deze krant - blijkt
dat de punctualiteit van het reizi
gersverkeer vorig jaar uitkwam op
89,5 procent. Dat betekent dat
zo'n negen van de tien treinen
minder dan drie minuten vertra
ging opliepen. Vooral enkele grote
incidenten zorgden in de winter
periode voor problemen.
Het ministerie van Infrastruc
tuur en Milieu, namens de Staat
aandeelhouder van ProRail, had
geëist dat de punctualiteit min
stens 87 procent zou bedragen.
Dat doel is dus gehaald. Ook een
meting waarbij uitgevallen reizi
gerstreinen en gemiste aansluitin
gen op het hoofdrailnet meewe
gen, ziet er gunstig uit: 91 procent
tegen het door het ministerie ge
wenste percentage van 90.
Schril contrast
Voeg daarbij dat zo'n acht op de
tien goederentreinen in 2015 op
tijd reden (met minder dan drie
minuten vertraging) en ProRail
blijkt verrassend goed te hebben
gepresteerd op deze belangrijke ge
bieden. Die constatering staat in
schril contrast met het imago dat
ProRail momenteel in de media
en politiek heeft: dat van een
spoorbeheerder die zijn zaakjes ui
termate slecht op orde heeft.
De recente berichtgeving loog
er dan ook niet om. ProRail is fi
nancieel en organisatorisch een
zorgenkindje. De organisatie wor
stelt met enorme potentiële tekor
ten op toekomstige projecten.
Ook is er onvrede bij vervoerders,
reizigers en politici over voortdu
rende problemen met sporen, wis
sels en bovenleidingen.
„Wij denken dat we het als Pro-
Rail zo beroerd niet doen, on
danks alle negatieve berichten",
zegt Frank Barel, vicevoorzitter
van de ondernemingsraad. „Dat
blijkt nu ook uit de harde cijfers,
dus het verbaast ons dat de ver
meende slechte prestaties worden
gebruikt om de zelfstandige posi
tie aan te pakken." Barel doelt op
de plannen van het kabinet om de
rol van ProRail en de aansturing
ervan te veranderen. Het meeste
politieke draagvlak heeft een con
structie zoals bij Rijkswaterstaat.
Dan trekt het ministerie van Infra
structuur en Milieu voortaan di
rect aan de touwtjes en wordt Pro
rail een ondergeschikt uitvoerings
onderdeel: een Rijksspoordienst.
Overigens geeft ProRailtopman
Pier Eringa in het voorwoord van
het jaarverslag ruiterlijk toe dat er
dingen beter kunnen. '2016 staat
voor ons vooral in het teken van
beter en meer treinvervoer, een
meer realistische planning, min
der bureaucratie en meer slagvaar
digheid in het beheer van het
spoor."
Politici reageren voorzichtig po
sitief op de nieuwe cijfers. „Wij
zijn altijd kritisch geweest op Pro-
Rail", zegt CDA'er Martijn van
Helvert. „Het loopt nog niet erg
lekker, ondanks dat we vertrou
wen hebben in topman Eringa.
Maar de doelen zijn gehaald, dus
we zouden het vreemd vinden als
het kabinet deze uitvoerder onder
het ministerie van Infrastructuur
en Milieu wil hangen. Terwijl die
zelf ook niet optimaal hebben ge
presteerd."
Positieve wind
VVD-Kamerlid Betty de Boer wil
niet concreet worden over het jaar
verslag, maar zegt: „Het zou mooi
zijn als zou blijken dat de nieuwe
werkwijze van ProRail echt zijn
vruchten afwerpt. Het is heel be
langrijk dat daar weer een positie
ve wind gaat waaien." Or-man Ba
rel zou het toejuichen als staatsse
cretaris Dijksma (openbaar ver
voer) een poging zou doen om het
negatieve beeld over ProRail actief
bij te stellen. „Die onterechte ver
wijten doen de medewerkers pijn.
Het maakt het moeilijk om trots
te zijn op ons mooie werk."
UTRECHT. Het aantal suïcides op
het Nederlandse spoor is vorig
jaar fors gestegen. Blauw, rustge
vend licht op NS-stations moet
het aantal zelfmoorden op het
spoor terugdringen. In Japan is fel
blauw led-licht een succesvol pre
ventiemiddel.
In 2015 beroofden 223 mensen
zich van het leven door voor een
trein te springen, 16 procent meer
dan in 2014. Daarnaast deden 20
mensen een poging waarbij ze
zwaargewond raakten. De stij
ging is een klap in het gezicht van
de preventiemedewerkers van
ProRail. Het bedrijf ging er prat
op dat het aantal suïcides op het
spoor daalde, terwijl het aantal
zelfmoorden landelijk stijgt. In
2014 stapten 1.839 mensen uit het
leven, in 2010 waren dat er nog
1.600.
Afgelopen jaren is er van alles ge
daan om het aantal springers ver
der terug te brengen: kilometers
lange hekken, borden met het tele
foonnummer van hulplijn ii30nli-
ne, schriklichten die aanfloepen
als iemand het spoor oploopt, be
planting werd gekapt en camera's
houden stukken spoor in de ga
ten. Nog dit jaar begint ProRail
met een proef op verschillende
plekken. Welke stations of spoor-
delen blauw verlicht worden, is
nog niet bekend.
In Japan daalde het aantal sprin
gers op de hotspots met 80 pro
cent. Japanse onderzoekers den
ken dat lichtkleur en de hoeveel
heid licht direct van invloed zijn
op de gemoedsrust. Hard weten
schappelijk bewijs ontbreekt,
maar het Japanse initiatief krijgt
navolging. In Engeland en België
wordt er ook mee geëxperimen
teerd. Het hoge aantal zelfmoor
den is niet alleen een probleem
voor ProRail en NS vanwege het
menselijk drama. Machinisten en
hulpverleners raken getraumati
seerd. En na een suïcide is het
spoor lang gesloten met alle ver
tragingen van dien. Er moet im
mers onderzoek worden gedaan
en de stoffelijke resten moeten
worden geborgen. Ook het aantal
aanrijdingen op overwegen steeg
vorig jaar fors, van 23 naar 32.
BERLIJN. Een restaurant in de oos
telijke Duitse deelstaat Thüringen
heeft de geboortedag van Adolf
Hitler aangegrepen voor een spe
ciale aanbieding. Gisteren, 20
april, betaalden gasten voor 'stan
daardburgers en -schnitzels' 8,88
euro. Het cijfer 8 staat in neonazi
kringen voor de achtste letter in
het alfabet - de H - en daarmee
betekent 88 Heil Hitier.
De latere nazidictator Hitier
werd op 20 april 1889 in Braunau
am Inn in Oostenrijk geboren.
'Gasthaus Goldener Löwe' in
het dorp Kloster Vessra is een be
kende ontmoetingsplek voor de lo
kale extreemrechtse scene. De uit
bater, Tommy Frenck, is politiek
actief, aanvankelijk voor de radi
caal-rechtse NPD. Tegenwoordig
zit Frenck in het regionale parle
ment.
Frenck maakte het aanbod be
kend op zijn Facebookpagina. Hij
kreeg naast bijval ook veel kritiek
van mensen die het goedkope
feestmenu op Hitiers geboortedag
een onsmakelijke provocatie vin
den. Volgens Frenck, die op foto's
staat afgebeeld naast zwaar geta
toeëerde en gespierde medestan
ders, heeft hij 'een vette berg met
aangiftes' naast zich liggen. Hij
wil op zijn beurt aangifte doen te
gen zijn luidste critici wegens 'be
lediging'. Dat Frencks aanbod
vooral geldt voor vleesgerechten
noemt een reageerder op de Face
bookpagina van de Goldener
Löwe 'ironisch'. Adolf Hitler at
nauwelijks vlees.
ROTTERDAM. De nieuwbouw
voor een basisschool in Rotter
dam moet, in het zicht van de
oplevering, waarschijnlijk weer
vrijwel helemaal worden afge
broken.
'De muren staan niet op de juis
te plek waardoor bijvoorbeeld
de gevel en de kozijnen niet
goed passen. Uit onafhankelijk
onderzoek is gebleken dat de
fouten zo groot zijn dat de eer
ste, tweede en derde verdieping
waarschijnlijk helemaal afgebro
ken moeten worden', zo schrijft
de gemeente. De ouders zijn gis
teren per brief geïnformeerd
over de forse vertraging.
Het nieuwe schoolgebouw zou
deze zomer worden opgeleverd.
Wanneer de leerlingen nu hun
nieuwe onderkomen kunnen be
trekken, is nog onduidelijk.
„Over twee tot drie weken we
ten we waar we aan toe zijn", al
dus een gemeentewoordvoer
der.
Inmiddels is het contract met
Bouwbedrijf Van Deelen beëin
digd. Dat laat via een advocaat
weten geen commentaar te wil
len geven. De gemeente zegt te
balen van deze situatie. Direc
teur Victor van Toer van de
school is geschokt. Nu blijkt dat
vrijwel de gehele school moet
worden afgebroken, spreekt hij
over een 'Blunderput 2.0'.
En de trein... die rijdt op tijd
door Edwin van der Aa
door Ton Voermans
door Wierd Duk