'Feestmenu' op geboortedag van Hitier Nieuwe school moet helemaal afgebroken Hogere punctualiteit dan vereist Na jaren van problemen gaat het beter op het spoor, staat in het nog geheime jaarverslag van ProRail. 8 NIEUWS Blauw, rustgevend licht moet aantal zelfmoorden op spoor terugdringen I DEN HAAG. Zowel reizigers- als goederentreinen reden vorig jaar vaker dan verwacht op tijd. Uit het jaarverslag van ProRail - dat in mei verschijnt, maar deels al in handen is van deze krant - blijkt dat de punctualiteit van het reizi gersverkeer vorig jaar uitkwam op 89,5 procent. Dat betekent dat zo'n negen van de tien treinen minder dan drie minuten vertra ging opliepen. Vooral enkele grote incidenten zorgden in de winter periode voor problemen. Het ministerie van Infrastruc tuur en Milieu, namens de Staat aandeelhouder van ProRail, had geëist dat de punctualiteit min stens 87 procent zou bedragen. Dat doel is dus gehaald. Ook een meting waarbij uitgevallen reizi gerstreinen en gemiste aansluitin gen op het hoofdrailnet meewe gen, ziet er gunstig uit: 91 procent tegen het door het ministerie ge wenste percentage van 90. Schril contrast Voeg daarbij dat zo'n acht op de tien goederentreinen in 2015 op tijd reden (met minder dan drie minuten vertraging) en ProRail blijkt verrassend goed te hebben gepresteerd op deze belangrijke ge bieden. Die constatering staat in schril contrast met het imago dat ProRail momenteel in de media en politiek heeft: dat van een spoorbeheerder die zijn zaakjes ui termate slecht op orde heeft. De recente berichtgeving loog er dan ook niet om. ProRail is fi nancieel en organisatorisch een zorgenkindje. De organisatie wor stelt met enorme potentiële tekor ten op toekomstige projecten. Ook is er onvrede bij vervoerders, reizigers en politici over voortdu rende problemen met sporen, wis sels en bovenleidingen. „Wij denken dat we het als Pro- Rail zo beroerd niet doen, on danks alle negatieve berichten", zegt Frank Barel, vicevoorzitter van de ondernemingsraad. „Dat blijkt nu ook uit de harde cijfers, dus het verbaast ons dat de ver meende slechte prestaties worden gebruikt om de zelfstandige posi tie aan te pakken." Barel doelt op de plannen van het kabinet om de rol van ProRail en de aansturing ervan te veranderen. Het meeste politieke draagvlak heeft een con structie zoals bij Rijkswaterstaat. Dan trekt het ministerie van Infra structuur en Milieu voortaan di rect aan de touwtjes en wordt Pro rail een ondergeschikt uitvoerings onderdeel: een Rijksspoordienst. Overigens geeft ProRailtopman Pier Eringa in het voorwoord van het jaarverslag ruiterlijk toe dat er dingen beter kunnen. '2016 staat voor ons vooral in het teken van beter en meer treinvervoer, een meer realistische planning, min der bureaucratie en meer slagvaar digheid in het beheer van het spoor." Politici reageren voorzichtig po sitief op de nieuwe cijfers. „Wij zijn altijd kritisch geweest op Pro- Rail", zegt CDA'er Martijn van Helvert. „Het loopt nog niet erg lekker, ondanks dat we vertrou wen hebben in topman Eringa. Maar de doelen zijn gehaald, dus we zouden het vreemd vinden als het kabinet deze uitvoerder onder het ministerie van Infrastructuur en Milieu wil hangen. Terwijl die zelf ook niet optimaal hebben ge presteerd." Positieve wind VVD-Kamerlid Betty de Boer wil niet concreet worden over het jaar verslag, maar zegt: „Het zou mooi zijn als zou blijken dat de nieuwe werkwijze van ProRail echt zijn vruchten afwerpt. Het is heel be langrijk dat daar weer een positie ve wind gaat waaien." Or-man Ba rel zou het toejuichen als staatsse cretaris Dijksma (openbaar ver voer) een poging zou doen om het negatieve beeld over ProRail actief bij te stellen. „Die onterechte ver wijten doen de medewerkers pijn. Het maakt het moeilijk om trots te zijn op ons mooie werk." UTRECHT. Het aantal suïcides op het Nederlandse spoor is vorig jaar fors gestegen. Blauw, rustge vend licht op NS-stations moet het aantal zelfmoorden op het spoor terugdringen. In Japan is fel blauw led-licht een succesvol pre ventiemiddel. In 2015 beroofden 223 mensen zich van het leven door voor een trein te springen, 16 procent meer dan in 2014. Daarnaast deden 20 mensen een poging waarbij ze zwaargewond raakten. De stij ging is een klap in het gezicht van de preventiemedewerkers van ProRail. Het bedrijf ging er prat op dat het aantal suïcides op het spoor daalde, terwijl het aantal zelfmoorden landelijk stijgt. In 2014 stapten 1.839 mensen uit het leven, in 2010 waren dat er nog 1.600. Afgelopen jaren is er van alles ge daan om het aantal springers ver der terug te brengen: kilometers lange hekken, borden met het tele foonnummer van hulplijn ii30nli- ne, schriklichten die aanfloepen als iemand het spoor oploopt, be planting werd gekapt en camera's houden stukken spoor in de ga ten. Nog dit jaar begint ProRail met een proef op verschillende plekken. Welke stations of spoor- delen blauw verlicht worden, is nog niet bekend. In Japan daalde het aantal sprin gers op de hotspots met 80 pro cent. Japanse onderzoekers den ken dat lichtkleur en de hoeveel heid licht direct van invloed zijn op de gemoedsrust. Hard weten schappelijk bewijs ontbreekt, maar het Japanse initiatief krijgt navolging. In Engeland en België wordt er ook mee geëxperimen teerd. Het hoge aantal zelfmoor den is niet alleen een probleem voor ProRail en NS vanwege het menselijk drama. Machinisten en hulpverleners raken getraumati seerd. En na een suïcide is het spoor lang gesloten met alle ver tragingen van dien. Er moet im mers onderzoek worden gedaan en de stoffelijke resten moeten worden geborgen. Ook het aantal aanrijdingen op overwegen steeg vorig jaar fors, van 23 naar 32. BERLIJN. Een restaurant in de oos telijke Duitse deelstaat Thüringen heeft de geboortedag van Adolf Hitler aangegrepen voor een spe ciale aanbieding. Gisteren, 20 april, betaalden gasten voor 'stan daardburgers en -schnitzels' 8,88 euro. Het cijfer 8 staat in neonazi kringen voor de achtste letter in het alfabet - de H - en daarmee betekent 88 Heil Hitier. De latere nazidictator Hitier werd op 20 april 1889 in Braunau am Inn in Oostenrijk geboren. 'Gasthaus Goldener Löwe' in het dorp Kloster Vessra is een be kende ontmoetingsplek voor de lo kale extreemrechtse scene. De uit bater, Tommy Frenck, is politiek actief, aanvankelijk voor de radi caal-rechtse NPD. Tegenwoordig zit Frenck in het regionale parle ment. Frenck maakte het aanbod be kend op zijn Facebookpagina. Hij kreeg naast bijval ook veel kritiek van mensen die het goedkope feestmenu op Hitiers geboortedag een onsmakelijke provocatie vin den. Volgens Frenck, die op foto's staat afgebeeld naast zwaar geta toeëerde en gespierde medestan ders, heeft hij 'een vette berg met aangiftes' naast zich liggen. Hij wil op zijn beurt aangifte doen te gen zijn luidste critici wegens 'be lediging'. Dat Frencks aanbod vooral geldt voor vleesgerechten noemt een reageerder op de Face bookpagina van de Goldener Löwe 'ironisch'. Adolf Hitler at nauwelijks vlees. ROTTERDAM. De nieuwbouw voor een basisschool in Rotter dam moet, in het zicht van de oplevering, waarschijnlijk weer vrijwel helemaal worden afge broken. 'De muren staan niet op de juis te plek waardoor bijvoorbeeld de gevel en de kozijnen niet goed passen. Uit onafhankelijk onderzoek is gebleken dat de fouten zo groot zijn dat de eer ste, tweede en derde verdieping waarschijnlijk helemaal afgebro ken moeten worden', zo schrijft de gemeente. De ouders zijn gis teren per brief geïnformeerd over de forse vertraging. Het nieuwe schoolgebouw zou deze zomer worden opgeleverd. Wanneer de leerlingen nu hun nieuwe onderkomen kunnen be trekken, is nog onduidelijk. „Over twee tot drie weken we ten we waar we aan toe zijn", al dus een gemeentewoordvoer der. Inmiddels is het contract met Bouwbedrijf Van Deelen beëin digd. Dat laat via een advocaat weten geen commentaar te wil len geven. De gemeente zegt te balen van deze situatie. Direc teur Victor van Toer van de school is geschokt. Nu blijkt dat vrijwel de gehele school moet worden afgebroken, spreekt hij over een 'Blunderput 2.0'. En de trein... die rijdt op tijd door Edwin van der Aa door Ton Voermans door Wierd Duk

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 8