Uitverkoren talenten Mozart als inspiratiebron 2 I UIT THUIS Van Swieten Society Festival In SpiegelllieaIer Middelburg Pianist Rogier Telderman en vibrafonist Vincent Houdijk zijn dit jaar gekozen tot Ne derlands grootste, jonge jazz- talent. Als Young Vips maken ze samen een tour door Ne derland. Zaterdag spelen ze in Porgy en Bess in Terneu- zen. Sinds 1997 worden jaar lijks twee jonge Neder landse jazzmusici of -bands uitverkoren tot Young Vips. De geselecteerde talenten krijgen vervolgens de kans hun kunnen te tonen tij dens een tournee langs de va derlandse jazzpodia. Zoals dat gaat met dergelijke verkiezin gen, is menig voormalig Young Vip uitgegroeid tot een vaste waarde in de Nederlandse jazz en is van anderen zelden of nooit nog iets vernomen. Dit jaar koos de jury voor pia nist Rogier Telderman en vibra fonist Vincent Houdijk. Hoe wel ze elk beslist andere mu ziek maken, zijn de verschillen tussen beide dit keer kleiner dan in veel voorgaande jaren. In de voormalige Lutherse kerk aan de Zuidsingel in Middelburg wordt morgen het laatste recital in de reeks Oude Mu ziek van de stichting Incanto verzorgd door de Van Swieten Society. Mozart, bron van de Ro mantiek, is de titel die Incanto aan het concert van de Van Swieten So ciety geeft. Deze maakt duidelijk dat Mozart de componisten na hem in spireerde. Dat is te zien aan het programma, waarin na het Kegelstatt Trio van Mozart, het Pianokwar tet in f van Ries, het Pia nokwartet nr. 3 op. 36 van Ludwig van Beetho ven en het Klarinet kwartet in Es van J. N. Hummel worden ge speeld. De Van Swieten Socie ty, met Bart van Oort als artistiek leider, be staat uit Diederik Or- nee (klarinet), Heieen Hulst (viool), Bernadet- te Verhagen (altviool), Job ter Haar (cello) en Bart van Oort (fortepia no). Bart van Oort: „Op het hoogtepunt van zijn roem werden Mozarts werken door heel Euro pa in kleine kring uitge voerd door amateurs en professionals. Mozart stelde nieuwe eisen aan de technische en muzi kale vaardigheden van de musici in de salon, wat ook zijn weerslag had op het niveau van de werken van zijn tijd genoten. De composi ties van Mozart werden regelmatig door jonge dames in salons ge speeld. Zijn voorkeur voor de klarinet heeft te maken met de broers Stadler. Zij speelden in het Weense hoforkest en Mozart was weg van de klank van dit instru ment. Hij was, net als Anton Stadler, gechar meerd van de lagere to nen, die zo menselijk en mooi klonken. Dat komt mooi uit in het Kegelstatt Trio. Hum mel haalde zijn inspira tie uit het klarinetkwin tet van Mozart en geeft in zijn werk dit blaasin strument een prominen te rol." Mozart inspireerde Beethoven tot het schrij ven van pianokwartet ten. De werken voor strijkers en piano van Mozart waren zowel muzikaal als technisch vaak te moeilijk voor het gemiddelde salonre pertoire. Bovendien voegde Mozart een alt viool toe aan het stan daardensemble van pia no, viool en cello. Hij was de eerste die dit in strument toevoegde, Beethoven volgde zijn voorbeeld. In 1803 kwam Ferdi nand Ries naar Wenen. Hij werd pianoleerling van Beethoven en speel de zijn concerten. Hij betaalde de lessen door werken van zijn leer meester te kopiëren. Ries is een overgangsfi guur van Klassiek naar de Romantiek. Hij leer de veel van Beethoven, maar Mozart was, in zijn muzikale leven, zijn grote voorbeeld. Dat komt uit in zijn kwartet, waarin een let terlijk citaat uit de pia nosonate in F (KV 332) van Mozart voorkomt. Van Swieten Society en Bart van Oort: vrijdag 22 april, voormalige Lu therse kerk Middelburg (Zuidsingel 70), aan vang 20.00 uur. Donderdag 21 april 2016 Young Vips Vin cent Hou- dijk (I) en Rogier Tel- derman. door Mischa Andriessen door Jeanette Vergouwen EENAKTERS VAAK ONDERSCHATTE IHII -eitjes

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 54