Uitverkoren talenten
Mozart als
inspiratiebron
2 I UIT THUIS
Van Swieten Society
Festival In SpiegelllieaIer Middelburg
Pianist Rogier Telderman en
vibrafonist Vincent Houdijk
zijn dit jaar gekozen tot Ne
derlands grootste, jonge jazz-
talent. Als Young Vips maken
ze samen een tour door Ne
derland. Zaterdag spelen ze
in Porgy en Bess in Terneu-
zen.
Sinds 1997 worden jaar
lijks twee jonge Neder
landse jazzmusici of
-bands uitverkoren tot
Young Vips. De geselecteerde
talenten krijgen vervolgens de
kans hun kunnen te tonen tij
dens een tournee langs de va
derlandse jazzpodia. Zoals dat
gaat met dergelijke verkiezin
gen, is menig voormalig Young
Vip uitgegroeid tot een vaste
waarde in de Nederlandse jazz
en is van anderen zelden of
nooit nog iets vernomen.
Dit jaar koos de jury voor pia
nist Rogier Telderman en vibra
fonist Vincent Houdijk. Hoe
wel ze elk beslist andere mu
ziek maken, zijn de verschillen
tussen beide dit keer kleiner
dan in veel voorgaande jaren.
In de voormalige Lutherse kerk aan de
Zuidsingel in Middelburg wordt morgen
het laatste recital in de reeks Oude Mu
ziek van de stichting Incanto verzorgd
door de Van Swieten Society.
Mozart, bron
van de Ro
mantiek, is
de titel die
Incanto aan het concert
van de Van Swieten So
ciety geeft. Deze maakt
duidelijk dat Mozart de
componisten na hem in
spireerde.
Dat is te zien aan het
programma, waarin na
het Kegelstatt Trio van
Mozart, het Pianokwar
tet in f van Ries, het Pia
nokwartet nr. 3 op. 36
van Ludwig van Beetho
ven en het Klarinet
kwartet in Es van J. N.
Hummel worden ge
speeld.
De Van Swieten Socie
ty, met Bart van Oort
als artistiek leider, be
staat uit Diederik Or-
nee (klarinet), Heieen
Hulst (viool), Bernadet-
te Verhagen (altviool),
Job ter Haar (cello) en
Bart van Oort (fortepia
no).
Bart van Oort: „Op het
hoogtepunt van zijn
roem werden Mozarts
werken door heel Euro
pa in kleine kring uitge
voerd door amateurs en
professionals. Mozart
stelde nieuwe eisen aan
de technische en muzi
kale vaardigheden van
de musici in de salon,
wat ook zijn weerslag
had op het niveau van
de werken van zijn tijd
genoten. De composi
ties van Mozart werden
regelmatig door jonge
dames in salons ge
speeld. Zijn voorkeur
voor de klarinet heeft
te maken met de broers
Stadler. Zij speelden in
het Weense hoforkest
en Mozart was weg van
de klank van dit instru
ment. Hij was, net als
Anton Stadler, gechar
meerd van de lagere to
nen, die zo menselijk
en mooi klonken. Dat
komt mooi uit in het
Kegelstatt Trio. Hum
mel haalde zijn inspira
tie uit het klarinetkwin
tet van Mozart en geeft
in zijn werk dit blaasin
strument een prominen
te rol."
Mozart inspireerde
Beethoven tot het schrij
ven van pianokwartet
ten. De werken voor
strijkers en piano van
Mozart waren zowel
muzikaal als technisch
vaak te moeilijk voor
het gemiddelde salonre
pertoire. Bovendien
voegde Mozart een alt
viool toe aan het stan
daardensemble van pia
no, viool en cello. Hij
was de eerste die dit in
strument toevoegde,
Beethoven volgde zijn
voorbeeld.
In 1803 kwam Ferdi
nand Ries naar Wenen.
Hij werd pianoleerling
van Beethoven en speel
de zijn concerten. Hij
betaalde de lessen door
werken van zijn leer
meester te kopiëren.
Ries is een overgangsfi
guur van Klassiek naar
de Romantiek. Hij leer
de veel van Beethoven,
maar Mozart was, in
zijn muzikale leven,
zijn grote voorbeeld.
Dat komt uit in zijn
kwartet, waarin een let
terlijk citaat uit de pia
nosonate in F (KV 332)
van Mozart voorkomt.
Van Swieten Society en
Bart van Oort: vrijdag
22 april, voormalige Lu
therse kerk Middelburg
(Zuidsingel 70), aan
vang 20.00 uur.
Donderdag 21 april 2016
Young
Vips Vin
cent Hou-
dijk (I) en
Rogier Tel-
derman.
door Mischa Andriessen
door Jeanette Vergouwen
EENAKTERS VAAK
ONDERSCHATTE
IHII -eitjes